Thursday, February 26, 2009

Antara mak sendiri dengan mak tiri

Mak tiri dan mak sendiri




Assalamualaikum w.b.t


Semalam [selasa] saya menjadi mak tiri yang kejam. Saya soal siasat angah sampai menangis-nangis dia mengongoi-ngongoi depan saya....dalam suram cahaya lampu dapur ajer. Masa tu ayah dan hani ke kedai...sebab angah dah tak keruan malam tu, macam nak terkena kancing gigi lepas makan ubat dibekalkan doktor. Tapi dalam pada serba tak kena tu masih juga bebel2 dengan saya...saya ambil kesempatan mengasak dia pelbagai persoalan...

Sebenarnya saya mula bertanya macam2 pada dia sejak siang lagi. Masa dalam perjalanan nak ke Rembau. Ayah yang sedang memandu diam jer tak menyampuk langsung. Dia hanya senyum2 ajer melihat soalan-soalan saya dan gaya jawapan angah yang lebih ke arah main-main. Dan saya dengan gaya yang serius....tapi melayan orang baru keluar wad gila macam kita pun jadi gila sama...


sampai satu tahap saya ugut dia, saya kata, ko nak ker makcik gari engkau panggil kawan makcik bahagian narkotik bukit aman soal siasat kau baru kau nak ngaku??? Dia jawab cabaran saya, makcik pangillah....angah tak kisah. Angah mana ada ambil dadah lagi. Dah lama angah tak ambil dah...


Banyak benda saya nak ceritakan kalau ikut setiap rentetan perjalanan saya semalam tapi rasanya sampai tahap ni saya cerita pun buat letih saya jer. Sebab terlalu banyak benda berlaku, dan tak terlarat saya nak meluahkannya disini. Pendekata petang tu melayan si angah ni buat saya terus jadik pening kepala.


Mana taknya dari pagi sampailah ke tengah malam...Sebelah siang tu dua kali dia bawa kereta saya, sampai ke bandar dia pergi. Balik jer tu saya cek barang2 dia beli. Bila tanya mana dapat duit katanya, ambil dari kawan dia...sebab kawan dia bayar hutang.


Saya pun silap jugak saya pergi bagi angah hp Hani yang tak guna tu. Kononnya ingat senang nak hubungi dia kalau tak balik, rupanya dia cerdik, dia pergi top up jalan kaki dan dia hubungi kawan2 dia....


Pagi ni [khamis] pagi-pagi kak aza dah sms saya bagitau angah dah sampai depan rumah kak aza. Asalnya ayah nak hantar dia rumah mak dia tapi masa kami hantar dia tu, dia cakap dia taknak balik rumah mak dia. Terus ayah ajak saya ke Rembau ke kedai makan kawan ayah, cadangnya nak suh angah kerja sementara di situ. Kebetulan kawan tu pun karkun, bolehlaha wasi dia sekali. Tapi angah tak nak....geram saya!


Rupanya angah naik bas. malam tadi ayah dah hantar dia ke rumah mak dia di sini. Pagi2 dia balik semula ke PD dengan alasan katanya ubatnya tertinggal. Lepas tu angah ambil kereta rupanya dia ke balai polis teluk kemang sebab nak tuntut keris dia. kak aza tau sebab tak lama lepas angah keluar tu polis datang dua orang jumpa ayah...panjang ceritanya lagi pulak...


Petang tadi pulak, ayah mengamuk pada angah sebab dia pergi mandi di pantai yang khabarnya tak berbaju. Ayah cakap nak hantar dia balik rumah mak dia waktu tu juga, tapi dia tak nak masuk dalam kereta....dahlah ayah macam tu, camana nak tangkap dia.


Ayah memang nampak dah fedup dengan angah, tapi budak nak masuk 26 tahun, macamana nak paksa. Angah kononnya nak jadik imam lagi di surau tu, dia dah bincang dengan AJK surau tapi tak taulah diorang setuju atau tidak tapi kak aza kata tak sesuai dah angah jadik imam sebab orang kat situ semua takut kat angah...takut 2angah mengamuk lagi...



Sedih dan saya rasa otak saya tepu memikirkan apa nak buat kat angah ni. Nak berubat macamana sebab katanya dia dah setahun lebih tak ambik dadah syabu tu. Dan kalau nak biar ayah menghantar dia berubat pun, sapa nak ambil tanggung jawab temankan ayah....saya ada kelas, kak aza ada anak kecil dan anak2 sekolah. Kos pun tinggi jugak sedangkan jangkaan pulih takde jaminan...


Takut usaha tu membazir ajer...macam usaha2 ayah sebelum2 ni. Sebab reputasi angah dah banyak kali mengecewakan ayah sebelum ni. Dan saya nampak yang suami saya ni sebagai seorang ayah tak cukup bertegas dengan anaknya. Dia melayan angah ni lebih kepada simpati dan kasihan....ataypun dia terlalu cair dengan lakonan angah.


Bagi saya dalam situasi ni kak nani sepatutnya ambil tanggungjawab. Perasaan seorang ibu lebih 'sampai hati' banding bapa...berdasarkan kes sebelum ni, angah berjaya dikawal maknya, sebab maknya [memang kedekut] tak bagi dia duit langsung, tak bagi dia bawa kereta maknya langsung. Dan angah memang patah kaki dan tak boleh kemana2 pun. Tapi kesannya angah jadik macam budak bodohlah....walhal dalam diri dia ada potensi. Tu yang ayah sayang tu...


Sehinggalah ayah ambil tanggungjawab jaga dia semula, sebab setiap minggu angah akan datang jumpa ayah di markas minta duit RM 10...ayah mesyuaratkan untuk jadikan dia imam dan ajar mengaji tapi balasannya dia balik perangai lama semula...



Saya ingat kali ni pasti ayah takkan menerima apa yang angah buat tu, dan ayah pasti tegas dengan angah....tapi sebaliknya pula berlaku..angah pulak membontot ayah, taknak balik rumah mak dia. Dah dihantar dia datang balik naik bas pulak....mana ayah tak pening...


Tadi ayah called, terkini esok ayah akan datang sini dan ayah akan bawa dan hantar dia sekali lagi ke rumah maknya. Kak aza memang dah pening tu, berpa kali hari ni doa sms saya update berita angah... semalam dekat sejam bercakap dengan saya dalam telefon.


Dia ada banyak benda nak cakap dengan abang tapi tak terluah, tu yang dia luah dekat saya tu. Sebab muka abang sangat susah hati...saya pun sama...susah hati sebab lihat suami susah hati.


Masa angah ada di sini, sebelum subuh dia dah bangun gorengkan bihun. Masa nak hantar dia rumah mak dia tak jadik tu, dan dia ikut kami semula dan mak dia siap bekalkan dia pisang tanduk dan pisang nipah, dia bagi pada saya dan tanya tepung dia nak gorengkan tapi tepung dah habis pulak....tu ada lagi pisang tanduk dan nipah tu...


Dalam kereta ke rembau tu, dia baca surah Yaasin dan sempat jugak dia betulkan bacaan Hani untuk sepuluh surah terawal tu....sedap dengar suara dia mengaji. mula2 tu dia baca, lepas tu dia suruh hani baca, habis hani baca dia cakap...ami pulak baca...hissshhh takde saya nak baca...buat malu jer...


Masa saya berdebat dengan dia tentang hal dadah yang dia nafikan dan katanya dia jadik tak ingat sebab pasal saka....saya gelak kat dia...terus dia macam bengang dan dia keluarkan ayah Quran panjang jugak pasal sihir yang dah wujud sejak zaman Firaun lagi...begitu juga bila kami marah dia merokok dan mengatakan rokok haram sebab macam bunuh diri...dia bidas balik fatwa tu katanya kalau macam tu, apa nak dikira dengan gula yang menyebabkan diabetic...haramkan juga gulalah,....tu yang malam nak layan tu...pastu dia menjangkit pulak pasala riba'..yang jelas Allah akta haram tapi ramai yang manipulate isu riba' kononnya boleh jadik halal...panjang hujah dia...


dalam hati saya......ada juga benda2 dia boleh fikir dengan waras...dan berhujah dengan kritis...tapi ada masa dia lolak pulak. Bila saya cakap kat dia...yang dia masih tak betul sebab ada masa2 dia tunjuk simptom tak waras, dia kata, dia main2 bukan betul2..dia sajer nak kenakan saya sebab saya banyak sangat tanya...


Bila dia cakap pada saya, "makcik tengok angah ni dah okay tak..." saya kata tak. Dia tanya saya kenapa pulak, saya katalah, "angah sebenarnya bukan macam ni orangnya, selagi makcik tengok angah bukan macam angah yang dulu...selagi tulah makcik anggap angah ada simtom tak waras lagi..., angah serius, pendiam tak banyak cakap...tapi ni kuat membebel'

Pastu dia cakap kat saya...makcik tau tak angah ni sebenarnya macam nilah, angah memang banyak cakap, angah suka bergurau...makcik dengan ayah yang tak kenal kenal angah sebelum ni...tak caya tanyalah kawan2 angah...semua kawan angah suka angah, sebab angah sula bergurau, pandai buat lawak....


Pelik pulak saya....kadang nampak betul kadang nampak pelik. Hari yang dia kebandar tu dia beli dua tali satu merah satu hitam. Malam tu dia pintal2 tali tu macam nak buat rantai. Saya tanya dia..nak buat apa tali tu, dia kata nak buat rantai, sebab kalau pakai rantai tu kurang gangguan jin...saya tanya dia, macamana rantai tu boleh bagi bantuan, kan elok zikir jer...apa kuasa tali yang harga RM 1.20 tu boleh tolong...baik kau ambik terus tali telefon makcik yang panjang ni ikat kat leher...sama jer...pastu dia gelak besar...oklah..oklah katanya, abis tu angah nak buat apa...zikirlah ambik tasbih saya kata, pastu dia masuk bilik ambik tasbih terus gantung kat leher....hissshhh pelik saya....


Malam tu lepas makan ubat, dia jadik semacam, tiba2 jer terus dia masuk bilik kami [master] terkejut jugak saya...mengadu kat ayahnya yang dia panas macam nak kena kancing gigi [kacip]...pastu nak air 100 plus...ingat saya yang nak pergi beli tapi masa tu dah dekat jam 12 malam, ayah kata ayah dengan hani jer pergi saya tunggu angah. Masa ni lah saya cakap kat dia macam2 sebab dia yang mula kan...dia kata dia tak ambil dadahlah..semua tak caya dia..pastu saya cakaplah apa yang perlu terus dia nangis mengongoi2....


Satu lagi yang pelik tentang angah kali ni ialah dia tak malu depan saya pakai kain pelekat ajer, tanpa baju yang sebelum ni tak pernah dibuatnya....saya yang malu. Tapi dah dia dalam keadaan tak berapa waras saya terima ajerlah. Siap baring2 depan saya walauapun ada dua bilik saya dah sediakan pilih jer mana satu nak tido. Tapi dia tetap nak tido kat depan ruang tamu jugak....


Benarnya di ada buat hal kat PD siang ni...tapi malas nak citer...kira ayah dah mengamuk pada dia....ntahlah..letihlah.... kami dua2 tak nak bela/jaga dia...dan kami macam2 dah kutuk dia via sms dan hp...tapi dia tetap juga nak duduk dengan kami mak2 tirinya, taknak balik rumah mak dia...tak taulah napa...
Semalam gi rumah mak dia, saya tengok ada 3 kereta, mak dia memang ada kereta, iza pun along dah belikan viva dan angah sendiri ada kereta jenis iswara tapi tersadai rosak mak dia tak nak betulkan...memang tahan hati mak dia...[sebaliknya ayah pulak keter mini rosak dibetulkan semata2 untuk kegunaan angah ditambah siap beri motor sebijik]. Iza pulak kata angah ambil kursus syariah di KUIS, 1st year CGPA 3.9...nak jadik lawyer syariah lah tu. Angah gurau cakap iza nak lawan ayah...agaknyan pengalaman penceraian mak ayah buatkan iza azam nak jadik lawyer syariah kot....along tengah gigih ambil ACCA nak jadik kauntan bertauliah...tapi sayangnya angah tak macam dua beradik tu...tu pasal dia tak nak balik rumah mak dia kot...cemburu dengan abang dan adiknya kot...

2 comments:

Maryam said...

isk.. kalau macam tu wayar mana yang shocked? hmmm..

apa la kesudahan angah ni ye..

kakLuna said...

umo dh 26thn...hmm ntah lah kalo sy, sy biarkan je lah dia nk jd apa..dh melepasi umo pun nk dididik..dh jd org tua dh tu..lgpun dia sdiri yg menzalimi diri dia dgn mengambil dadah, sdgkan dia bkn nya x waras, dh akil baligh, dh boleh pk.