Monday, November 8, 2010

Jumaat-Sabtu-Ahad: Putrajaya-Kuantan-Kuala Trengganu: The Escapism Journey...

Assalamualaikum w.b.t


3 hari penuh memandu


Bersama 3 dara: Mai, As dan hani


Saya mengharapkan saya happy


Saya lupakan masalah seketika


Saya dapat mengecap bahagia


Dan memulakan semuanya dari mula


Tapi saya GAGAL


Destinasi pilihan menghancurkan semua!


Terasa silap saya buat keputusan ke Trengganu


Sebab kedatangan saya ke Trengganu buat segala memory lama subur kembali


Duluuu...destinasi inilah yang kami berulang saban bulan


Banyak tempat saya lihat semuanya ada kenangan


Masjid2 yang kami singgahi bila saya lalu, semuanya terbayang


Kedai makan, jalan dan pemandangan...


Semuanya segar semula....


Terbayang kami berdua dan kemudian bertiga berada di sana satu masa dulu


Ya....trengganu bukan destinasi asing bagi saya


Segalanya saya dah tempuh semasa hani belum wujud dan semasa hani baby


Setiap bulan saya dan pak hj akan ke trengganu..masa ni aza beranak kecil maka sayalah yg selalu ke sana (selalunya aza tak tau pun kami kesana sebab jumaat malam bertolak, ahad dah balik)


Menziarahi along di Madrasah Kubang bujuk


Kemudian menziarah Iza pula juga sebuah madrasah di sana...


Jadi, apa yang saya boleh simpulkan, hati saya tak tenteram


Fikiran saya terbayang2


Jasad saya terasa melayang2 bersama memori lama


Setiap perbuatan saya disini seakan2 pengulangan sesuatu yang saya dah lalui dulu


Cuma yang sedihnya kali ini berbeza


Dulu, saya berehat sahaja, saya duduk di sebelah pemandu menikmati alam sekitar


Menikmati saat2 manis berdua (kerana weekday memang kami tiada masa yg lama, 2 malam berjumpa seawal subuh dah berpisah kerana pak hj berulang ke Kuala Pilah)


kali ni memang letih jugalah tapi saya tetap larat dan bertenaga


Sebab dari Jumaat saya yang drive, saya yang keluar ongkosnya (hotel malam pertama miss sinar sponsored) makan pun dua hari pertama saya juga....yerlah dah namanya pegawai kanan....dan yg dibawa si bujang yang tak sampai setahun kerja....


Tapi keseluruhan saya enjoy juga...cuma sambil memandu, air mata meleleh....miss sinar disebelah pun tak berani ganggu saya


Semalam bertolak jam 4 petang, jam 2 pagi tadi sampai.....8 jam memandu...


Mula2 miss sinar layan borak, lama2 dia tak sengaja terlelap....berkali2 minta maaf...sebab dia janji nak teman saya sudahnya saya sorang2 memandu...


Yang di belakang hani dan kawan mai, as dah lama lelap dah...


Memang mencabar memandu kerana dari KT sampailah ke KL hujan non stop, malam pulak tu dan jalan yang saya tak familiar sebab first time saya memandu sendiri...cuma bezanya lebat dan renyai....


Kami hanya singgah solat di Gambang, pastu singgah makan di RnR temerloh....sebab hujan yg buat lambat sikit...


Dengan jalan licin dan miss sinar yang asyik kecut perut bila saya pecut..hmmm tu yg sampai 8 jam patut kalau saya speed 120/130 5/6 jam dah sampai kot...



Tapi keki adalah sangat perlu kuat urat dan otot bila bawa manual...terutama semalam area trengganu jammed dan jalan nak ke bukit besi ada lencongan yang jammed panjang gila...bayangkan dengan manual, hujan pulak tu...memang syabas lah saya ucapkan pada diri sendiri sebab ikut naluri rasa tak mampu jer sebab dengan tidur tak cukup, semuanya unplanned, emosi tak stabil saya masih gagah drive sampai ke rumah


Sepanjang jalan, Maher zain, michael jackson, mariah carey, nasyid2 yang temankan.....miss sinar asyik ngantuk jer.....geram betul!



Wassalam

4 comments:

Irfa said...

salam kak wa..
jauhnya mencari ketenangan..syukur selamat kembali dan selamat kembali..kat sana musim hujan sekarang

Anonymous said...

wa, bertolak kul 4 ptg???? awat x singgah jgk??? kecik ati lah mcm ni.. hari smpai, dah dkt ngan KT br mesej..

ina

kakLuna said...

kesedihan akak tu sy faham tp patah balik pun tidak berguna..teruskan perjalanan dgn episod baru,, Allah tetap ada bersama akak..

payarumput21 said...

Salam Wa...

Akak.. sampai hari ni.. klu nak pi bercuti.. tak tergamak nak pegi tempat2 yg memang banyak kenangan.. hati tu jadi sedih, sayu, pilu.. hanya Allah saja yang tau..

Kena pulak.. akak memang Malaysia ni.. semua negeri dah pi.. baik bercuti atau menetap kat mana2.. lagilah..

Sebab tu sampai sekarang.. akak lebih suka balik rumah mak.. atau balik rumah mertua je..

Apa2 pun.. tabahkan hati.. InsyaAllah.. semoga Allah permudahkan segala pintu kesulitan buat Wa..