Thursday, December 28, 2006

Kealpaan saya

Assalamualaikum w.b.t

Thursday, December 28, 2006


Bismillahhirrahmanirrahim

Assalamualaikum...


sebenarnya baru saya tahu bahawa ramai rupanya yang membaca entry2 saya sebelum ni. Sebenarnya saya ni hanya syok sendiri jer tulis2 entry ni, lepas geram dengan andaian tak ada orang ambik kesah dan saya malas nak fikir samaada ada orang nak baca atau tak baca... lantaklah... tu sebab adakalanya saya tulis tu 'daring' jer sebab main taip je apa yang terlintas dalam kepala.


Yelah.. dulu saya wartawan kan, walaupun nampak macam ayat tu tersusun dan cantik macam dah diedit2 je sebenarnya tulah tulisan saya yang ditaip terus (dengan kesalahan ejaan) dan terus dipublish. Kalau ramai perasan saya sengaja tak tinggalkan ruangan untuk comment sebab sya malas nak layan komen2 ni takut saya lagi jadik tension dan tak pasal2 menambah masalah dalam hidup saya dan juga nantinya kalau ada komen buat saya jadik serba salah nak tylis secara telus (transperent) dari lubuk hati saya yang dalam... dari nak release tension tulis blog tapi jadi harulah pulak kalau ada komen2 yang mengkritik. Pendek cerita saya tak letak untuk komen. Senang!



Rata2 entry saya, saya publish terus dan malas nak baca balik dan edit sebab tak punya banyak masa. Tapi saya selalulah juga cek kat profile tengok berapa yang visit blog saya. nampak macam bertambah tapi saya takdelah ambik pot sangat. Tapi malam ni saya terlintaslah pulak nak belek2 apa yang ada kat dashboard (selain tukar template) rupa2nya dek kerana kealpaan dan 'kedunguan' saya pasal blog memblog ni saya tak perasan ada tulis kat situ "moderate comment"...laaah banyak rupanya comment kat dalam tu.


Tima kasih..tima kasih...tima kasih ...tu je dapat saya ucapkan sebab semua komen tu baik2 belaka dan buat saya terharu. Dan ada juga nasihat/teguran yang berguna buat saya jadi makin insaf atas keterbukaan saya. Saya tegaskan disini bahawa entry2 saya itu hanyalah semata2 kata hati berbaur nafsu ammarah saya tapi saya zahirkan secara jujur tanpa ditapis oleh saya sendiri dan juga mungkin pada masa sama dipengaruhi oleh unsur2 yang dimarakkan oleh syaitan laknatullah! Percayalah tulisan2 itu semua cerita yang benar belaka (ada yang tanya ini kisah benar @ tidak?)tetapi INGAT!!! ia adalah dari sebelah pihak sahaja, iaitu saya... jadi mungkin ada yang berbaur emosi yang sangat sangat sangat tidak stabil dan banyak juga entry2 tak stabil tu saya tulis masa "bendera merah"... maklumlah perempuan itulah sifat negatifnya yang menghalang ia jadi pemimpin dan kerana mulut juga ramai wanita tinggal dalam api neraka. Nauzubillah hi minzalik!



Satu lagi, sebab saya baru perasan adanya komen2 ni disaat hati saya "sudah berbunga" dan ammarah pada suami pun reda, maka saya mohon maaf pada pembaca2 sekelian kerana sikap saya yang buruk ini mungkin menyebabkan anda juga berfikiran buruk terhadap suami saya. Bukan , bukan tujuan saya membela dia tapi ingatlah (untuk saya) kita isteri bukan selayaknya menghukum suami, biarlah Allah yang menilainya, suami hanyalah perantara Allah untuk menguji insannya...sama juga mungkin saya ini perantara yang diberi allah untuk menguji suami. begitulah kaedahnya...andai berjaya melalui ujian ini maka syurgalah ganjarannya. Agaknya saya banyak merapu akhir2 ni (lepas suami sakit) pasal dah kurang kena tarbiyah agaknya... dan amal pun tak jaga.



Alhamdulillah selepas berjumpa suami selepas sebulan tidak berjumpa, kini saya dapat menyesuaikan diri dengan jadual baru. kalau sebulan dulu, setiap rabu dan sabtu suami datang ke rumah saya tapi kini hanya sabtu dan ahad agaknya...hari isnin lepas saya mengambilnya juga walaupun tak tau macamana kaedah nak hantarnya semula keesokannya disebabkan keesokan harinya saya terpaksa bekerja, jadi suami terpaksa diambil oleh madu saya semula dari PD pada 10 pagi tu untuk bawa balik ke PD. Memang saya sedih tapi itulah kos melepas yang saya terpaksa bayar kerana saya bekerja sedangkan dia tidak. Bukan saya tidak sedih kerana tidak dapat khidmat suami tapi Allah lebih mengetahui perasaan saya.



memanglah nampaknya saya ambil suami bila saya berkehendak sahaja tapi apalah daya saya pada masa ini. Saya kini sudah tidak meletak harapan yang kehidupan kami boleh balik seperti dulu, yang boleh saya buat dalah saya menyesuaikan diri dengan suasana baru ini secepat mungkin. Apapun sekarang ini hari bekerja saya tidak ada kerunsingan memikirkan suami seperti dulu, kini kalau saya tak call sehari pun saya boleh bersabar...asalkan saya tau bahawa walaupun saya isteri kedua tetap ada dihati dia cuma dia tidak menzahirkannya.



Sepanjang sebulan tidak berjumpa aadlah beberapa kemalangan kecil berlaku pada dia dan saya, saya tengok jari ibunya kukunya hitam katanya tersepit pintu kereta dan ada kecederaan pada kakinya, saya pula beberapa kali kemalangan kecil dengan kenderaan lain jadi saya katakan padanya itu semua kifarah Allah agaknya perbuatan kita, senyum dia tanda setuju. saya katakan juga saya tidak gembira sepanjang dia tidak ada, buktinya saya banyak habiskan masa manjahit langsir dan mengubah susunatur perabut rumah, dia senyum sekali lagi (tak taulah apa bermain dikepalanya) agaknya kali pertama jumpa selepas tsunami besar ni dia ambil pendirin berdiam diri jer... tapi adalah satu part tu saya tau sesungguhnya dia masih sayang saya....saya yang berburuk sangka... masyaallah betapa buruknya saya ni...moga allah ampunkan saya.



Apapun , sekali lagi saya memohon izin pada tuan-tuan dan puan-puan untuk menyatakan di sini bahawa sesungguhnya banyak kenangan manis dan bermakna dalam hidup berrumahtangga saya sebagai isteri kedua cuma selepas tarikh 25 Jun 2006, segala-galanya berubah selepas suami saya diserang stroke. Tarikh ini tidak lama selepas saya membuat blog ini... agaknya kalau dari dulu saya telah catatkan semuanya disini banyaklah benda baik pasal poligami ni dapat saya sebarkan... bukan galakkan tapi menyatakan yang betul supaya tanggapan negatif masyarakat (khususnya bloggers) pada poligami tidaklah terlalu negatif.


nantilah sat lagi saya taip tajuk 10 dalil tuuuu.... sementara Hani tengah mood baik ni, sebab malam susah sikit nak mengadap PC pasal dia asyik bebel "Ammie mehlah peluk kakak" takpun "Ammie,mehlah kita gelak2" tulah aktiviti kami dua beranak malam-malam peluk2, geletek2, cium2 pas tu gelak2 sebab sesiang-siangan dia dah duduk rumah mak ros. Saat2 inilah saya kesian tengok Hani kadang tu, anak2 kat sana dapatlah main2 dengan ayah, dia dapatlah semalam je seminggu, tu pun bukan dia nak duduk kat ayah, hanya ikut ayah gi surau jer...



Sekali lagi silalah terus baca kalau sudi dan ambillah yang baik2 saja buat pedoman dan yang buruk tu sesungguhnya kelemahan diri saya semata-mata. Sekiaranya nak tinggalkan komen pun boleh juga atau boleh juga email saya di email tu... hanisumayyah@hotmail.com. Minta izin tangguh dulu...



Suara hati dan pemikiran siti detik 12/28/2006 09:30:00 PM 2 cetusan hati
Cerita tentang; Introspeksi



Wassalam

No comments: