Tuesday, June 21, 2011

perkembangan bermula Jun

Assalamualaikum w.b.t


Saya tak suka idea naik pangkat tapi tak bertukar


Sebab pada saya naik pangkat harus bermula dengan semangat baru


Cara dan bidang kerja baru


Serta anak2 buah yang baru


Supaya ada chain of command yg lebih baik


Andainya naik pangkat tapi segala2nya kekal


Ia adalah sangat tidak memberangsangkan


Dan kesan pada perkara ini adalah


Anda tak terasa langsung yang anda sebenarnya dinaikkan pangkat


Kerja anda sedia ada pun anda perlu terus lakukan


Dan kerja tambahan pangkat baru pun anda kena buat juga


Now itulah saya rasa


Kerja2 gred 44 masih saya buat


Dan kerja gred 48 pun saya dah mula terima tugas utk buat


Dalam keadaan yg sama dengan jumlah anak buah yg sma


Kerja yg bertambah2


Saya dah jangka yang tanggungjawab saya akan bertambah besar


Sekarang saya dah terima kesannay


Saya bercuti pun badan dan otak kena jalan buat kerja juga


Rutin pantau berita tetap terus


Pastu buat talking point, teks jawapan dan isu2 penting tetap kena buat juga


Sampai tahap saya kat kampung semalam pun boss cari saya


Satu point utk rancangan halaqah sentuhan qalbu


Dan tadi untuk temubual dengan tV3


Malam tadi kat kg lepas sepetang2 siapkan teks jawapan utk TKP punya interview dhn TV3 boss bbm panggil dtg meeting jugak hour ni


Malam td juga balik sini wpun hari ni saya bercuti juga


Pagi2 meeting media plan utk masa terdekat ni


Utk 4 julai inkues sarbani pen pengarah kastam yg akan bermula


Dan 24 jun laporan inkuiri teoh beng hock yg akan keluar


Tak mudah nak buat semua ni


Nak spin semula berita yg tak menyebelahi sprm


Dah 2 tahun ni asyik spin spin and spin


Persepsi masih negatif terhadap sprm


Kami ni pecah kepala fikir guna setiap ruang dan peluang yg ada


Kalau anda tengok berita2 pertuduhan berita bicara tertuduh kes rasuah atau ada rencana pasal rasuah di media2 massa baik tv mahupun akhbar


Saya dan team sayalah dibelakang tu semua


Kalau anda baca berita negatif banyak tentang sprm sati masa dulu dan sekarang bnyk rencana berita yg laporannya positif @ neutral


Kamilah juga tukang spin berita2 berkenaan


Ikutkan team saya dan boleh bagi consultancy pada mana2 jab yg nak baikpulih imej


Kami lah satu2nya agensi yg betul2 ada team yg handle isu menangani persepsi ni


Banding dengan jab lain


Oh yer AGC pun ada masalah persepsi ni kan kak azwa


Tapi sprm wajib uruskan dgn baik isu persepsi sebab ia akan pengaruhi CPI


Akan libatkan pelaburan


Akan bagi kesan pada ekonomi


Dulu saya tak perlu nak ke depan


Belakang2 tabir pun saya rela


Asalkan jangan ada yg cari sudahlah


Now boss saya ketua unit komunikasi dah mula lepas tangan


Dah mula suruh saya brief KP isu2 semasa


Brief dia sebelum ditemual waryawan dlm mana2 sidang media


Mmg rasa macam xcukup ilmu di dada


Kena sound dengan kP, salwa awak UKK awak kena nasihatkan saya unruk jawap apa pd wartawan

Memang rasa kerdil sgt utk bagi cadangan jawapan pd KP


Tapi kata kuncinya berani dan yakin


Memang KP ada jawapannya tapi sebagai peg korp comm saya kena bagi pandangan smaada jwapan itu ada impact pada organisasi


Atau jawapan tu boleh dimanipulate oleh media


Adakah beri manfaat @ mudarat


Tulah yg pening nak jawab


Malah setiap kali ada temubual angle mana yang nak ditonjol tu saya dan boss jugaklah yg kena fikirkan


Kerja berat bertambah banyak pulak tu wpun gaji naik sikit jer pun


Namun pasrah jerlah


Esok nak ke celcom bincang utk kami langgan satu servis penyampaian sms pd kadar dan cara yg lebih optimum


Pastu esok nak sediakan juga intipati cerita @ storyline untuk penulis cerpen di sinar

Cerpen berunsur rasuah


Nama jer cerpen tapi spirit sebalik cerpen tu harus berinttipatikan utk mengubah persepsi masy


Utk katakan rasuah itu jenayah.


Corruption is about harm not about who


Ikan boilis vs ikan jerunh


Menarik kerja saya ni kalau minat


Pada masa sama nak prepare ada 4 lagi sessi interview dgn 4 top manangement


Masing2 cover on their part


Untuk siaran buletin utama


Semuanya sebagai persediaan selepas keluar laporan TBH


And utk 4 julai saya dah mula prepare team utk handle crisis kiranya berlaku


Sure akan timbul macam2 benda dalaman sepanjang inkues dijangka 2 mggu tu


Sungguhpun saya 100% yakin sarbani bunuh diri


Namun sure kelemahan sprm akan do attack


Normal lah tu.


Ok cau cin cau

Wassalam

No comments: