Thursday, June 16, 2011

hijrah lagi

Assalamualaikum w.b.t


Selama duduk di kuarters takde satu geng saya pun di kuarters dan block yg sama


Semuanya entah sapa2 yg saya tak kenalpun


Sekadar berbasi basa dan sekadar bertukar senyuman jer tatkala bertembung di lift


Tapi berborak panjang memang tidaklah


So bagi saya duduk di apartment adalah seperti menumpang di rumah persinggahan


Kaku dan beku mendominasi keadaan


Dah lama berhajat nak pindah


Nak beli rumah memang tak mamu


Tapi cari sana call sini kebanyakannya tak menjadi


Payah betul untuk buat keputusan nak pilih rumah sewa


Faktor utama yang menyebabkan saya xjadi sewa semata2 sebab lokasi


Dan satu faktor utama lain adalah kos sewa sebulan


Bangi ni kadar sewanya memang tinggi sangat2 (untung kalau ada rumah sewa sendiri)


beza betul dengan rumah saya seremban yg kadar sewanya alahai rendahnya


Maka sebab jauh dan sewa tinggi saya bersabar jerlah dok di kaurters


Tapi cari tetap cari dan lokasi saya cari tu saya fokuskan di sungai merab sahaja


Lagi takde kawasan situ saya tak cadang nak pindahni on off, selalu ambik hani di sg meran saya merayau2 cari rumah


Kawasan saya tuju area dalam2 dan kampung2 sikit...saja sukakan suasana macam tu


Memang ada area taman apa ntah yang saya dan hani suka sangat kawasan tu


Malah kalau mahal ikit pun saya tak kisah


Tapi tulah banyak kali pusing situ tak jumpa jugak rumah kosong


google nama tamannya pun tak ada iklan rumah sewa


So, saya teruskan juga mencari rumah sewa  dari last year sampailah this year, on off


Tapi lepas dapat 48 saya mula balik cari rumah sewa


Sebab saya taknak bazirkan elaun rumah RM 700 dengan COLA RM 300 tu sedangkan saya duduk apartment kelayakan rendah (downgrade)


Nak berpindah ikut kelayakan rumah untuk gred ni pun saya taknak


Sebab saya tak suka duduk rumah besar2, rumah semi D 2 tingkat memang bukan dalam senarai rumah idaman untuk saya tinggal


Apatah lagi dalam kawasan kuarters di Putrajaya...entahlah saya ni jiwa kekampungan tebal sikit


Dengan 2 anak yg aktif suka buat sepah


Dan saya seorang yg penat mengemas


Idea duduk rumah semi D mmg satu idea yg xbagus (pada saya)


Dan kalau pindah saya takut jarak rumah tu ke sungai merab tempat sekolah budak berdua tu jauh pulak


Saya suka ciri2 rumah yg sederhana besar


Tak perlu rumah besar tapi cukuplah ada ruang untuk kami melakukan aktiviti


Kalau boleh saya nakkan suasana kampung


Tapi saya sedar susah nak carik rumah macam ciri2 saya nak tu terutama kawasan hot macam sungai merab ni


kalau rumah teres tu memang ada tapi siapkan ajer sewanya


Plus deposit 2+1 dengan api air RM200


Paling rendah teres dua tingkat@ setingkat pun area bangi dan RM800, plus deposit semua tu harus RM2000 lebih


Memang saya dah standby duit tapi bila tengok rumah area yang jauh ke bandar baru bangi saya jangkakan faktor masa pulak tak berbaloi,


Dan beberapa owner yang saya call nampak macam tak mesra alam...


Apartment pun ada beberapa yang saya call, tapi masih masalah lokasi, dan masalah parking jugak


Sebab saya ada dua kereta tu yang saya nak kalau boleh sewa rumah teres


Mungkin dah rezeki agaknya


ciri-ciri rumah saya nak tu tiba2 datang


Dalam keadaan yang tak sangka


Miss sinar yang google kan


Saya dapat sewa rumah yang sangat-sangatlah dekat yang teramat dengan sekolah hani


Dan dekat juga dengan sekolah yaya


Dan yang mengkagumkan rumah ini adalah dalam suasana kampung sangat2


siap ada monyet, hutan dan pagi2 bunyi burung


rumah atas bukit sikit dan suasana sunyi sepi


ada ruang tempat letak kereta khas untuk saya yang berpagar


dan kembara juga ada runag tepi kaki lima yang terlindung utk saya letak kereta


Dan ada juga runag untuk budak main2 naik basikal


keluar ke laman main kejar2


dan paling saya suka anatara banyak benda yang saya suka rumah ni adalah....


bilik master yang sangat besar sehingga ada 3 katil dalamnya


ya tuan rumah ini siap ada perabot dalamnya


jika selama ini saya tidur hanya beralaskan tilam angin dan kemudian beli tilam mahal sikit


sekarang boleh eksyen dalam bilik master jer ada 2 katil queen dan 1 katil bujang


dan yaya ada katil sendiri daaaaa....suker betul dia


sangat2 berbaloi rumah ini


ada ruang tamu siap sofa walaupun buruk


dulu balik kerja memang takde tempat lepak sementara untuk luruskan pinggang


sekarang bukan ajer ada katil tapi ada dua set sofa sekadar melepas lelah


malah ada dapur, periuk kuali peti ais, mesin basuh dan pinggan mangkuk untuk masak segala


tulah kan apa yang kita beri pada orang insyaallah akan allah gantikan lebih baik


macam rumah sewa saya dahulu saya tinggalkan barang2 untuk penyewa guna


now tuan rumah saya pulak tinggalkan barang dia untuk saya guna


so saya rasa hidup saya sudah lengkap dan saya rasa bahagia dengan suasana kehidupan saya sekarang


boleh mulakan hidup baru dengan tenang dalam suasana baru


hani berulang kali menyetakana betapa seronoknya dia di rumah baru ini


nanti saya letakkan gambar rumah ini


mana ntah usb saya kalau tak boleh saya transfer gambar dari BB masuk sini


walaupun ini adalah rumah town house tapi bagi kami ia lebih memadai sangat2


dan kos sewa hanya RM450...yeee haaaaa, tu lah faktor yang paling menyeronokkan


tambah2 tuan rumah tersangatlah baik dan tidak berkira apa pun....


saya masuk rumah ni 1 jun tapi sebab suka sangat dan tak sabar 5 hari awal saya dah masuk dah


tapi sampai hari ni barang2 besar kat kuarters tak angkut lagi


sebab kat rumah ni semua dah ada......mesin basuh, dapur, pinggan mangkuk bla bla



Wassalam

5 comments:

Zareda Norman said...

Salwa, Allahu Akbar.. Rezeki melimpah ruah...

oren said...

harap akak kaan terus gembira...

Luna said...

sy pun tumpang seronok dgr...inna maal usri yusro kan kak..

yana said...

alhamdulillah...bestnye!

Irfa said...

kak..alhamdulillah..
saya yg membacanya pun tumpang seronok..area Bangi kira dah bandarmmg agak susah nak cari rumah sewa murah.area nilai masih lagi ada yg sewa rm500