Sunday, May 3, 2009

Rutin kami dua beranak

Assalamualaikum w.b.t


Wah hari ni terlebih rajin. Dah lama gak camera saya jadik hiasan jer.... sebab malas nak mengambil gambar, yang diambil pun tersimpan tak transfer ke pc...lagipun terasa yang buat masa ni ambil gambar tu bukan keutamaan...kengkonon sibuk menelaah pun yer jugak...kang kalau mengadap blog memacam kerja sampingan pulak 'ter'buat....disiplin diri lemah gak nih!


So petang ni rutin biasa mengemas baju-baju Hani untuk seminggu. Walapun saya ni anak seorang, tak macam Azwa, macam IV anak 3, macam Ummibatrisyia, Irfa dan KV yang anak 2, tapi persiapan kena jugak dibuat awal sebab kalau buat pagi2 masa nak ke sekolah tu, cepat jer angin saya naik kat anak dara tu.


Sebab pagi-pagi nak urus dia jer makan masa, mula2 nak kena kejut [ikut waktu tido kalau lewat memang susah kejutnya, mood dia pun kureng sikit], buatkan susu, pastu pujuk2 sebab nak suh mandi pulak takut lewat solat subuh...bunyi macam kejap tapi dari lepas menyusu tu nak sampai ke sejadah punyalah menaun [lama]...anak dara saya ni kuat meleka...bentang sejadah jer punyalah lemah lembut, dah pakai telekung tu boleh pulak main2 atas katil berckap2 dengan Fifi....kalau tak kena jerit dgn ammienya pagi2 tak sah...


Tu sebab perkakas sekolah dia saya kena siap awal sebab pagi2 tu nak kena perhati dia lebih....mana nak siapkan bekal dia, nak pastikan homework & buku qiraati semua dan masuk file, nak pastikan buku pesanan dah baca, kalau ada apa2 pesanan saya kena pastikan dah tulis balasannya utk cikgu baca pulak....


So, yang mana boleh siapkan awal saya siapkan dari hari ahad lagi, kadang sebelah malamnya...minggu ni saya siapkan awal sebab esok seharian kena membaca buku secara ekstreme sebab selasa dah exam...Law & corruption...serious subject tu...banyak nak kena hafal...balik hantar hani sekolah saya harus terus mengadap pc...dan mengadap nota2...dan mengadap blog2 yang berkenaan...khususnya kritikan terhadap undang2 rasuah sedia ada dan perlaksanannya....tengok pro and cons...cuma nak kena baca lagi.... setakat ni hari2 memang dah baca gak isu2 rasuah dan blog2 kutuk undang2 dan kutuk SPRM ni...nak berhujah masa jawab kena lah tengok dua2 pandangan ni....


Okay..hani ni seminggu pakaian bsahan ke sek dia saya kena siapkan 10 helai, 5 helai untuk dipakai tengahari dan 5 helai untuk dipakai petang selepas mandi di sek, sepetot [panties] pulak seminggu 15 helai sebab sehari 3 helai, tudung pun sama tapi tak kisah memang banyak tudung dia, pastu beg, baju hujan kena standy gak, dengan towel 5 helai untuk 5 hari...


Sebab terlebih rajin minggu ni saya snap picture set baju minggu ni...kekadang bertukar juga bajunya, minggu depan set lain lak...anak saya ni macam model dah kalau ke sekolah, sebab w.pun saya jenis memang selebet, hantar/ambik anak tulah jubah hitam, dengan tudung sarung jer sampai kena tegir dengan cikgulah, katanya uniform saya hantar anak dah macam orang berkabung!...dalam jubah tu kadang tshirt ngan kain batik jer....tapi tang anak memang saya siapkan penuh bergaya. Suka sangat kalau dengar balik ambik dia Hani bagitau cikgu puji baju dia cantik...rasa berbaloi saya mengemaskan pakaian dia hari2...


Kekadang sedih tengok kawan2 hani ke sekolah, ada yang bergulung bajunya tak pernah gosok kot, dengan anak2 rambut terkeluar semua, tudung kuning macam tak bertukar, petang pulak baju dah kentol2...kadang hitam kaki seluarnya tu...hishh mengumpat lak..yerlah saya cuba gak bersangka baik mungkin maknya bz kerja dan takde masa, si anak pilih baju sendiri, ataupun maknya tak belikan baju...harapkan baju2 raya jer kot?


Baju hani bukan saya belikan yang mahal2 pun, yang murah2 jer, sampai cikgu hari tu terkejut saya bagitau baju hani saya beli RM 10 - RM15 jer, tapi lawalah coraknya cikgu ingatkan saya beli mahal2....saya fikir asalkan bertukar baju jer sudahlah sebab setakat basahan harian ke sekolah, bukan yang branded...lagipun budak kan cepat membesar... kena tukar selalu




Yang ni pakaian tengahari, kena tukar lepas makan tengahari, ohhh, ada model di situ menggayakan punggungnya! aww seksilah pose gituk! ok...baju semua lengan panjang seluar panjang sebab model takmo yg lengan pendek...tapi semua jenis t shirt simple yang menyerap peluh saya belikan...kawan2 dia macam2 fesyenlah...skirt ada gown pun ada...tapi hani standard fesyen camni jer....sangat sopan anak saya ni....


Ni pulak pakaian sebelah petang lepas bangun tido dalam jam 3.30, sekali lagi model tak melepaskan peluang bergambaran disitu! Baju ni mula pakai jam 3.30 sampailah balik jam 6...sebelah petang saya suka pakaikan dia blouse, kalau t shirt pun fesyen2 sikit saya match dengan jean dan slack....bila tengok di pakai gaya ni terasa yang anak dara saya ni dah besar panjang...

Tudung pun bermacam jenis, pilih jer ikut kaler baju...berpuluh dah tudung dia ni, yang ni yang sesuai jer, banyak yang dah kecik dan yang labuh pun ado, kalau ke sekolah saya suka yang fesyen yang kemas, samaada ada tali kat leher atau bercerut, takdelah terbang atau beralih2 tudung tu terkeluar anak2 rambut semua, tapi yang jenis ada awning/keras tu saya tak suka pulak budak2 pakai nampak muka diorang jadik kecik, setakat ada span okler...budak2 bukan tau nak masukkan atau betulkan rambut2 terkeluar..saya memang pantang tengok bebudak selebet ni, kalau budak yg comel sebab selebet hilang comelnya! Kadang rasa masa ambil hani petang tu nak jer tolong betulkan tudung budak2 yg senget...melampau saya ni kadang2...hehehee


Ni uniform sekolah 2 helai [merah+kuning], baju sukan 2 helai untuk isnin dan rabu, juga tudung2 sekolah, saya belikan lain tudungnya, yg beli sekolah punya tudung memang tak kemas kalau budak pakai, tak user friendly katanya...asyik nak terkedepan jer....saya beli yang siap ikat tali kat belakang..baruler tak menganggu anak saya nak belajar...teliti jugak saya ni hal anak ni...konon nak perfect...yerlah masa saya sekolah dulu tak mersa ke tadika ni...lagipun anak seorang harus belek telek solek lelebihkan?




Yang ni bebarang lain yg berkaitan, masa beli ni semua model ni nak tema minnie mouse, tak timbul lagi isu boikot sekarang hani takmo dah barang disney sebab boikot...tapi yg ni semua lama punya....sama tema miniie mouse~ baju hujan [yg hani pakai tu], dua beg minnie mouse satu kecik satu besar, yg kecik untuk gi lawatan atau kalau balik tengahari...baju sejuk dua [yg mickey mouse tu kawan saya kait sendiri hadiahkan dia], yg kaler pink tu kalau gi lawatan naik bas, kadang pakai juga hari2 yg pakai baju sukan tu sebab sesekali model ni akan rasa malu memakai baju sukan lengan pendek.... dan sebelah beg itu wajib 5 helai towel untuk 5 hari....







Kena siap2 gantung kat bilik dia, lepas mandi pagi2 harus terus gi ke sini dan dia pilih baju sendiri, ambil sendiri dan pakai sendiri...sepetot ada dalam bakul gantung di situ pilih ajer....yang ammie tau mesti dia dah siap pakai telekung lepas pakai baju...sesambil tu ammie siap masukkan pakaian 2 pasang, tudung, spentot, telekung, towel dalam beg, dan palstik baju kotor....menyapu sampah sambil bukak TV dengar MHI seterusnya buletin pagi jam 7.30 .... pastu terus gerak ke sekolah hantar dia selalunya singgah kat gerai tepi jalan belikan dia karipap dan kuih apam mekar....buat bekal....sesambil ammie pun beli untuk ammie...kadang dengan sarapan tu jer alas perut ammie sampailah ambik dia jam 6 petang, kalau malas masak balik terus makan kat luar kalau rajin sebelum maghrib atau lepas maghrib masak simple utk kami asalkan tido tak lapar udahler...




Kalau ayah ada, balik hantar hani ammie ke pasar basah beli lauk untuk seminggu, balik tu terus masak dan kemudian mengadap PC....bila ayah takde ammie boleh jimat duit dapur, tapi terbelanja lebih sebab makan luar lak dan kadang beli lauk pasar malam yang pastinya berganda harganya!




Kalau ayah ada jugak, selalunya kami meraikan hani dengan dua-dua kami hantar dia ke sekolah, sebelum sampai kami akan layan dia sarapan kat kedai, balik tu kami suami isteri apa lagi golek2 jerlah~cerita2, gelak2, gurau2, sampailah jemu ...kadang2 dua mengadap pc...suami hadap lappy saya hadap pc.....tulah apalagi nak di keluh kesahkan..banyak nikmat hidup Allah dah beri....asalkan kami dua beranak sihat itu sudah banyak hikmahnya.....



Entry ni saya cuba belajar bersyukur dengan apa yang ada walaupun hakikatnya kami hanya berdua hampir sebahagian besar masa kami...apatah lagi bila saya cuti belajar ni, memang tak berwarna-warni langsung kehidupan kami. Memang boringlah kalau difikirkan, tambah2 pulak saya ni bukan kaki jalan2....suka duk rumah jer.... shopping memang suker, mana ada pompuan tak suka shopping, kan? Cuma saya tak suka terpedaya dengan nafsu beli benda bukan2 tu sebab saya takkan ke shopping compleks kalau takde keperluan! Alhamdulillah hani pun bukan demand yang bukan2...minggu ni masuk rumah dari jumaat petang dan keluar rumah isnin pagi esok...selalu gitu dah jadi rutin bagi dia, tiada lagi rengekan dan tangisan ajak berjalan2..... bukan tak keluar rumah langsung, tapi setakat keluar kat belakang dan tepi rumah main2 dengan fifi dan sentosa....

4 comments:

Ummi said...

comel baju-baju hani :)

anak satu sikit aje sibuknya, anak dua lebih sikit sibuknya, kalau anak ramai mau akak menjerit macam tarzan hari-hari :(

akak pun sama, akak suka beli banyak baju, bukan yang mahal, murah aje asal banyak, banyak pilihan :)

Hanisumayyah said...

Ummi....

Memang dah tak sibuk pun...menyibuk adaler..kadang Hani pun naik menyampah ngan ammienya ni yg kalau takde kerja dok menyakat dia main..heheheee...tu yg jadik gaduh dua beranak tu....

Zareda Norman said...

salwa
anak pompuan memang cam gitu kan.. mesti mak mak yang sibuk nak anak bergaya. Kak zar pun suka beli baju Ika banyak banyak especially time sale. Banyak murahnya belas belas ringgit jer. Baju raya Ika dah siap beli dah.. see, memang ibuika yang over kan.. :)

Hanisumayyah said...

Kak Zar...

Yerlah kalau tak dicurah duit tu kat anak yg sorang nak curah kemana pulak,kan? Asalkan jangan memabazir udahler...saya baju raya memang last minute jer...tunggu sale murah2...kalaukat KL harus sy pun terperangkap dengan sales..mujur di sini....hehheee...tapi last minute pun kdang mencecah 8 helai gak baju rayanya...kalau beli dr awal mau 3x ganda tu!