Monday, May 4, 2009

Tak sabar menanti esok

Assalamualaikum w.b.t


Sungguh tak syok perasaan di belenggu ini. tak kiralah dibelenggu apapun. Minggu lepas dari 27 April sampailah pagi ni sebenanrnya dah rasa terbelenggu. Sebab ada persoalan dalam kepala yang takde jawapan.


Tapi pagi ni dah terungkai dah. Punya lama dari 27/04 sampailah 4/5. Persoalan samaada suami saya merajuk atau marah saya. Itu yang bermain-main dalam kepala. Sebab last dia sms saya 27 tu ada berbaur macam nak marah. Kemudian saya sms tak berjawab dan kemudian saya call pun dimatikan. Sekali jer tu saya sms dan called. Malas nak bersikap hidung tak mancung pipi tersorong-sorong!


Sebab saya rasa masing-masing dah matang sangat dah. Dah tua pun :P. Beberapa malam lepas adalah hani called ayah dia, elok jer berborak dengan ayahnya minta hadiah hari jadi. Tapi ayahnya tak minta pass kan hp tu pada saya, saya anggap dia taknak cakap dengan sayalah...


Sepanjang terbelenggu tu saya siap called kak aza tanya dia, "abang ada called akak tak?" Saya kata lagi, rasanya abang marah sya isu road tax tulah kak, dah berapa hari dia takde call pun. Kak aza kata, dia pun takde call, cuma budak mata besar [zubair] jer yang rajin called ayahnya. Pasala merajuk katanya tak taulah pulak akak sebab akak pun takde benda nak cakap...bebudak jer cakap...


So pagi ni tetiba hp berbunyi, tengok2 ayahnya yang called. Elok saya tengah ikatkan rambut hani, so dia jerlah yang cakap. Bila siap barulah saya ambil....elok jer borak orang tua ni...macam takde apa2 pun...ker saya yang terlebih emo...rupanya kata dia dah dua tempat yang dia pindah line tak okay..padanler takde rancak sms dan call.


So hilang keterbelengguan saya hal ini. Cuma tinggal belenggu yang satu lagi. EXAM!!!


Esok last paper. Entah kenapa sem ni rasa jawab macam tak okay. Sem lepas pun gitu juga. Semua paper rasa macam nak kantoi jer...rasa jawab tak memenuhi skema jawapan. Yerlah kalau dah soalah umum kita pun tak tau nak jangka sejauh mana kupasan kita tu matang. Macam this sem soalannya [salah satu] Rasuah, etika, integriti, good governance apakah hubungkaitnya....pepandailah goreng...jangan hangus sudah...nak hubungkan secara langsung ker tak langsung ker, nak hubungkan ianya macam garis selari ke, garis bersilangker....hah kat situler seni berhujahnya....


Saya pun tak reti nak cakap susah ker senang, tapi setiap satu perenggan nak jawab saya kene telek belek molek2 soalannya...yang baru ni soalannya [wah ingat lagi] sejauhmana langkah2 pembanterasan rasuah berkesan dengan mengambil kira faktor-faktor penyebab kepada perlakuan rasuah....berbelit tak tajuknya...lepas satu paragraph...saya telek balik soalan..sudahnya tulis besar2 soalannya pastu baru buat rangka pelan2....poning achik menjawabnya! tu baru satu soalan...kakakakaaa...nampak gayanya idokler dapat anugerah dekan sem ni...mimpi ajerler....



Huisshh tak sabar nak lepaskan esok ni...pastu nak rehat+tido puas2...... juga nak menjahit dan memasak untuk anakku yang sorang tu..sian dia asyik makan simple dan makan kedai jer musim2 peksa ni [bukan persediaan peksa jer assignment pun tarikh ajalnya sama ngan exam]...tu yg haru tul!




Wassalam

7 comments:

KV said...

kv dgr org nak periksa pun dah kecut perut, apatah lg nak alami sendiri. Hihi..
Good luck

Hanisumayyah said...

KV...saya pun gitu gak..tak lalu makan sebelum exam tu....tapi dah terpaksa, kuhadapi jua walau rintangan bergelora...cewwah!

Zareda Norman said...

salwa

kalau ada rezeki, kak zar akan jadi pelajar juga nov ni atau tahun depan tapi secara part time. Harus cabarannya agak rumit.

tak tahulah boleh mula balik dengan mengadap buku buku dan nota. Kena set mind bebetul ni

Hanisumayyah said...

Kak Zar...

selamat menempuh era belajar. Saya plak dah tamat...yey....tunggu konvo jer...tapi ni ada hati gak nak buat Phd ni kot ada rezeki..rsa cam taknak kerja lak..syok belajar lari kerjalah..pasal banyak rehat...

Cool said...

ni yang berchentaaa sgt nak sambnung master ni@!~

Mak dah bising anis setahun soh sambung blajar... biar anis tinggal ngn dia..


padahal lebih kepada nak jaga cucu sebenarnyaaaaaa


alasan.

Heh

Ummi said...

bulan may ni akan keluar result samada ummi dapat ke tidak upsi, master in education majoring in accounting

kalau dapat, kena bertungkus lumus buat assignment dan sebagainya

bab baca buku, hari-hari baca buku, kira no problem

bab nak jawab exam dan assignment akan pening

selalu suruh students buat skrg cikgu pulak nak buat :)

good luck, wa :)

Hanisumayyah said...

Jiji...kalau suh akak pilih belajar dan anak...confirm akak pilih jaga anak...lagipun saat2 melihat pembesaran anak tak ternilai harganya dan takkan berulang lagi....

Ummi...

harap ummi berjaya dan insyaallah boleh punya berjaya....saya doakan...