Tuesday, May 5, 2009

Tua dan jauh di mata jauh dihati

Assalamualaikum w.b.t


10 may ni genap umur saya 35 tahun yer.....tua sangat-sangat-sangat dah rasanya. Baru ni ada beli beg sandang belakang brand HILLY, tak tau napa beli, mungkin sebab jenamanya Hilly iaitu jenama kegemaran saya.....so bila nampa yg ala-ala berkenan terus grab jer....walaupun sebenarnya dah lama nak beli dari umur muda2 tapi dah tua camni baru terbeli pulak.....pastu bila nak bawa terasa pulak macam dah lari tema, rasa beg tu sesuai tuk muda2 remaja jer....tapi tak kesahlah kan sebab kononnya masih belajar, just untuk ke kelas...so sapa ada kesah?



Beli beg tu sebab senang nak bawa dua beg~satu beg lappy, sebelah bahu, pastu beg tu isi charger, pencil case dan purse..serta lain2 benda2 kecik ni....sandang belakang....disebabkan harganya leh tahan jugalah walaupun rupanya idakler lawa tapi sebab dah termelabur pakai jugaklah....pak haji masa nampak tag harga JJ tertulis RM263 tu dia tanya beli apa ni? Pastu saya tak jawab, saya angkat jer beg tu, dia geleng2 kepala jer....sambil senyum, pastu saya kata dah lama mengidam bang dari muda2 teringin nak beli....saja tak bolehker hadiahkan diri sendiri?



Hari tu masa nak mula belajar ni ada beli beg backpack sembonia kononnya nak isi lappy, tapi dah kena kebas dengan pak haji buat dia isi barang2 peribadi sepanjang berulang alik sban-PD ni, macam2 khazanah dalam tu dengan alat ukur tekanan darah tinggi, uncang duit, kayu sugi ..pendekata segala macamlah dalam tu....so sedekah jerlah kat dia.....



So moralnya, buatlah apa anda suka asalkan tak menyusahkan orang...bila mula kerja nanti maka beg ni simpan jerlah....selagi tak umur 40 ni saya nak buat apa sahaja ikut kepala sendiri....orang nak cakap apa suka atikler....tapi pagi tadi anak dara saya kuarkan statement, dia kata, "kenapa ammie ni asyik pakai baju tu jer macam takde baju lain...." pastu baru saya perasan yerlah asyik baju yang sama jer saya pakai untuk ke kelas....baju tanah hitam bunga pink, kalau tak baju tanah hitam bunga/corak absrak kaler putih..tu jerlah 2/3 baju saya dok ulang2 pakai....



Walhal baju lain dalam lemari tu banyak... langsung saya tak usik, yang dok basuh, gantung tu [tak sempat masuk lemari semula] saya ulang2 pakai....ada satu hari tu saya pakai kaler cerah sikit, sampai kata kawan yang Cina tu, amboi lawa u hari ni, turn u present ker? Saya kata takdelah..u ni nampak i lawa sikit pun tak boleh...so moralnya orang tak kisah kita pakai baju sama berulang2 tapi once kita pakai baju baru semua mata mula memandang. Moralnya....untuk next semester saya akan buat benda sama, sepanjang semester 3 helai baju jer saya akan ulang2.... jimat masa dan tenaga....



Baju 3 helai semester ni adalah baju yang sangat user friendly kerana tak perlu digosok, terus sarung ajer...takde yg perasan kedutannya sebab kalernya gelap...tu rahsia orang yg berkira tenaga nak menggosok pakaian....jangan ikutlah yer....kalau kerja ni mampus kena kutuk...puan salwa pemalas tak iron baju! dahlah baju 3 helai dok ulang2..heheheee...



Oh ya..tajuk atas tu saya nak bagitau, saya ni jenis jauh dimata jauh dihati, if dekat dimata tu kalau boleh nak bagi cik abang tu masuk terus dalam hati saya ni pastu kunci! So moralnya, lagi lama suami saya berpergian, lagi saya lupa kat dia...senang hidup kan..tak payah rindu-rinduan dendam segala....hidup diteruskan seperti biasa seolah2 saya hanya ada anak dara sorang tu ajer....dan confirm pak haji takkan ingat punya harijadi saya ahad ni, ntah2 saya pergi s'pore pastu balik sini semula pun dia tak call saya agaknya....ker dia tak ingat saya nak ke singapore ni?



Wassalam

4 comments:

Zareda Norman said...

Salwa

memang kak zar respek dengan semangat wa ni. Kalau kak zar tak blehlah nak jauh dihati jauh dimata dengan cik hubby tu. Kak zar ni memang suka dimanja dan memanjakan.. kalau boleh biar 24 jam berkepit aje pun tak pe..

Ada juga bincang gurau gurau dgn cik hubby bab poligami ni sudahnya kak zar akan rasa sedih dan cik hubby akan rasa bersalah..

Hanisumayyah said...

Kak zar...

hehehe saya pun tak semudah disangka utk dapat 'rasa' sebegini tapi agaknya dan jenuh ditarbiyah suami dan doa dengan allah barulah sampai tahap ni...tapi kak zar kena ingat, ni saya citer hal 'jauh dimata, jauh dihati' ...kalau citer hal 'dekat dimata dekat dihati'...tak tahan kak zar dengar nanti..bukan takat berkepit jer...'lebih' dari tu pulak sampai anak dara tu memang jeles+marahlah dengan ammie dan abinya nih!

Ummi said...

betul kata wa itu, ummi pun jenis yang pemalas nak iron baju jugak

asyik-asyik baje yang sama, walaupun baju penuh dalam almari

cari baju yang senang

kalau dah teringin, beli aje buat hadiah kat diri sendiri

Hanisumayyah said...

Ummi...

Wah...anak2 murid mesti perasan cikgu dia tak banyak baju ni???

Kalau cikgu kat sekolah, bersaing nak bergaya ke sekolah tau tetiap bulan nak baju baru, siap match baju/handbag/kasut lagi....