Saturday, June 20, 2009

Dan apa ganjaran untuk diriku?

Assalamualaikum w.b.t


2 Minggu lalu ada kawan sekursus menelefon bincang berhubung report paper bencmarking, sesambil tu dia memaklumkan saya dengan mengucapkan tahniah kerana katanya saya dapat 4 flat untuk semester ni, urusetia kursus kami di akademi kami yang maklumkan....


Hahahaaa...saya gelak jer, saya kata kat dia takkanlah? Peperiksaan semester lepas agak mengharukan juga...siap mengantuk lagi masa jawab exam tu....menguap sakanlah! lagipun keputusan tak keluar lagi secara online so malas nak percayalah!


Sebab apa? Sebab ada antara paper tu yang saya tak tido langsung malamnya...study last minute. Tambah2 pulak sambil study for exam ada plak assignment yang kena hantar sama tarikh ajalnya dengan hari exam paper tu. Biasalah style saya...lagi tak dihantar assignment lagi tulah masih dok sibuk baiki, ada jer tak kena bila baca semula.... sudahnya malam sebelum jawab exam esoknya tumpuan saya lebih pada baiki assignment daripada prepare untuk exam...bahaya betul makcik Salwa nih!


Ahad lepas masa saya ada discussion dengan kawan sekumpulan di masjid Negeri Shah Alam isu keputusan exam timbul lagi...kawan tu call UKM tanya keputusan, so saya pun kononnya isnin tu nak call jugalah sebab nak tau keputusan saya. Tapi lupa pulak, semster ni saya takdelah excited macam sem lepas....cuma pagi ni jer baru saya teringat nak buka e-web untuk pelajar sebab nak tenmgok result sem lepas.


Takde kejutan pun bila saya tengok yang semster ni keputusan saya semua 'A', cuma rasa bersyukur jer.... ntah tak taulah kenapa, campur dengan sem lepas 3.83, so purata CGPA saya sekarang 3.9....rasanya dapat anugerah dekan lagi kot semester ni...sekali lagi rasanya Allah maha pemurah lagi maha mengasihani saya...sampai dibuka pintu hati pensyarah saya memberi markah yang elok untuk tugasan dan peperiksaan akhir tu...alhamdulillah, bila bagitau suami dia pun setakat senyum jer, takde cakap sepatah pun...saya pun tak kesah....


Cumanya semalam masa tandatangan perjanjian dengan JPA tu saya baru tahu secara rasmi jumlah elaun HLP yang bakal diberi kepada kami. Terkejut juga saya figure nya tu. Rasa macam terlampau banyak. Tapi kawan2 lain kata berbaloilah dengan usaha dan pengorbanan kami. Ingin saya maklumkan, bagi kakitangan kerajaan yang ingin memohon menyambung belajar peringkat master, mohonlah awal setahun kepada JPA dan HLP yang akan diperolehi untuk pengajian 3 semester macam saya ni adalah hampir mencecah RM 28K, dengan bergaji penuh {tolak elaun tertentu} dan cuti belajar 18 bulan. tapi ada kontrak selepas tu kena kerja dengan kerajaan untuk tempoh 3 tahun....


Buntang mata saya kejap bila terbayang apa nak buat dengan 28K tu.... tapi jauh disudut hati, rasa bersyukur yang amat sangat Allah bagi nikmat bercuti belajar setahun setengah ni, duit boleh cari tapi masa berkualiti dengan keluarga ni rasanya mungkin ini sahaja peluangnya sepanjang tempoh perkhidmatan saya....


Cuma terkilan satu perkara, baki 6 bulan yang tinggal ni, mampukan saya mendapat anugerah yang satu lagi....iaitu rezeki menambah ahli keluarga...sungguh mencabar usaha nak dapat rezeki yang satu ni....bila tahu Irfa pregnant rasa sungguh terharu dan jeles sangat. Tapi itulah rezeki namanya. Banyak kali dah saya cakap kat suami, cuma saya tak cakap kat kak aza jer, "yang saya kalau boleh nak suruh kak aza mengandung sekali lagi, dan bagi anak tu pada saya..." dan kalaulah semudah tu sesuatu boleh dirancang alangkah bagusnya. tulah bila saat2 begini rasa nak suruh kak aza stop makan pil perancang jer...walhal punyalah kak aza mujahadah setiap kali mengandung...malah bersalin kali ni teruk benar sakitnya, serik dia....


Tapi bagi saya yang teringin sangat ni hendak sahaja katakan pada dia, yang dia perlu bersyukur diberi nikmat mengandung dan bersalin...sedangkan saya tak pernah rasa sakit melahirkan anak secara sendiri dengan mengandung pun dulu tak sempat rasa nikmat mengandung kerana sibuk menyiasat jer kerjanya...dan tambah2 masa tu asyik krisis dengan suami, maklumlah baru setahun berpoligami...saya asyik nak mengamuk jer...kak aza pun terlampau sensitif masa tu so suami yg tertekan!


Eh, lupa lak nak bagitau, dengan duit yg ada minggu depan ni, rasanya macam nak beli sesuatu untuk diri sendiri sebagai ganjaran, tapi tak tau apalah barang yang sesuai agaknya? Cuma yang pasti saya kena beli lappy baru dan camera digital baru buat ganti yang hilang kena rompak hari tu....


Wassalam

1 comment:

Cool said...

beli set periuk!!!!

hehe!!

hebatnya kak wa!!!!


peluk sket!!!