Thursday, June 18, 2009

kembali berblog

Assalamualaikum w.b.t

Lama juga berehat. Sebenaranya bukan berehat fdari berinternet. Ceritanya adalah, rumah saya dimasuki perompak. Lappy saya hilang. Pastu bila modem ni saya cuba connect ke PC takmau pulak selama ni saya berinternet melalui lappy.

Pastu bermulalah siri2 kegeraman dengan TM...jenuh call 100..bertekak2 malas nak citer, cuma petang tadi jer technician datang. Sebulan bayanr percuma tapi tak dapat online.


Rumah saya dimasuki perompak 3 hari sebelum suami balik dari penang keluar dakwah 40 hari. Hari yg sama tu juga kami dua beranak, saya dan Hani pindah...berkampung rumah kak aza...saya berani nak tido kat rumah...tapi Hani yg phobia...duduk kat atas peha jer taknak kemana2....menangis2 ajak pergi ruamh umi kat port dickson.


Lepas 3 malam tido di PD hari suami balik, kami semua berkampung pulak kat rumah saya..sampailah subuh tadi baru kak aza balik PD semula....kira merasalah isteri pertama dan kedua suami saya ni duduk sebumbung lebih dua minggu...sampai ada kawan suami yg tanya, "eh diorang tak bertumbuk ker duk serumah tu?"


Jawapannya: kami aman damai sejahtera jer...dibawah lindungan Allah jua...kepitusan tu diambil sebab suami yg stroke merasa agak "berat dan kebas" yang hebat dan malas nak berulang alik anatara ruamh saya dan rumah kak aza. tambah2 anak2 pun 'terkawal' kalau hari2 ayah ada depan mata...


dan saya pun suka....sebab meriah rumah saya....tambah2 pagi2 dah boleh mengadap dan menggentel sofiyyah..yang teramat comel dimata saya...syok sungguh bermain2 dengan baby 8 bulan....tambah2 dia pun tak kisah dah kalau saya dukung dia...dan kak aza pun rajin jugak suruh2 saya suapkan sofiyyah makan...sukerlah saya yang memang mengidam nak dapat baby ni...


nanti2 saya update lagi, sekarang ni agak bizi sebab Allah dah hantar satu lagi anak pada saya. Sekarang ni saya dah ada anak sepasang. Kak aza dah pindahkan Zubair satu tadika dengan Hani, so hani hari2 kat rumah ni takdelah mengekor saya jer, sebab semua aktiviti dia buat berdua dengan zubair....dan saya terharu yang kak aza percaya pada saya untuk jaga dan didik zubair...moga2 ada hikmahnya...sesekali ada juga kebimbangan sebab zubair kan ada sakit..."nephotic syndrom'..so hari2 5 biji steroid pagi dan 5 biji sebelah malam..sian dia hari2 terpejam2 mata dia nak telan ubat yg pahit tu...setiap kali lepas makan ubat saya akan standbykan coklat....setiap pagi juga saya kena buat test kandungan protin pada air kencing dia...harap2 kebocoran buah pinggang dia akan pulih...dia terlalu kecil utk menghadapi semua ni... dan baru2 ni kak aza ada cakap, "kalau Allah nak ambil Zubair awal dia pun redha...walaupun dia risau lepaskan zubair pada saya, tapi semua terserah allah....tak kira pada dia atau saya, allah yang bagi sihat dan bagi sakit....





Wassalam

6 comments:

Cool said...

Haih Kak wa ni.. mmg berlapang hati betol.. bila laa nak dpat hati mcm kak wa ni.. sigh.

Irfa said...

meriahlah umah akak sejak ada zubair ni,xdelah hani bosan lagi

Zareda Norman said...

Salwa

semoga segalanya dipermudahkan untuk salwa

Ceritalah sikit kes rumah kena rompak tu

inahani said...

salam...akhirnya ade juga update terbaru...beribu kali sy g ke link akk nie tp maseh citer kt s'pore tu...hr nie ceria ckit bile tgk ade citer baru..he..

Luna said...

akak nnt invite masy (kotakhujan) leh tak..dia teringin nk baca blog akak.

email dia : masyita4180@yahoo.com

Hanisumayyah said...

Jiji...

Mungkin suasana [suami sakit] dan tempoh [kahwin lebih 8 tahun]menyebabkan semua ini...tapi semuanya atas rahman dan rahim Allah...


Irfa...

Meriah dan mencabar juga sebab lain rupanya cara handle anak perempuan dengan anak lelaki...


Kak Zar..

Takde apa nak cerita sgt sebab masa dia rompak saya dan hani tido dalam bilik master, bangun subuh tengok semua tonggang langgang. Mujur dia tak masuk...takut jugak kotler dia kelar kami dua beranak ker..dan alhamdulillah saya tak tersedar masa di menggeledah...

Inahani...


Banyak nak cerita takut boring nak baca jer...


Luna...

Akak dah invite dah...