Sunday, June 21, 2009

The other side of the coins

Assalamualaikum w.b.t


Saya mula rasa tertekanlah. Yerlah esok tarikh ajal hantar report, streamyx buat hal lagi, Modem blink2 jer..tak tau kenapa. Last sebelum gi discussion kat KL semalam internet okay jer. Balik malam tadi buka internet dah blink2 pulak.

Bila suh suami betulkan di pun fedup tak boleh katanya. Last resort katanya suh langgan broadband jer. Tmemang sunguhlah...dapat gaji ni juga saya carik broadband! Nak boikot streamyxlah...asyik buat hal jer, dah tu nak contact 100 punyalah payah...


Saya ni kan dah biasa rumah bersunyi2an. Terutamanya semasa saya nak mula belajar. Tapi sejak jumaat petang kak aza sam[ai, kebisingan dan kekalutan dalm rumah ni dah tak terkawal lagi. Serentak itu juga, suami mula sibuk seba bulan julai ni akan ada ijtima' gerakan dakwah [tabligh] di Nilai]...so seharian semalam dia di Sri Petaling, saya pulak di Jalan Duta sampai ke malam.


Kak aza dengan anak2 jer tinggal di rumah. Sayua plak bila sampai letih takleh cakaplah, bukak2 pintu anak2 titi yang sambut dengan macam2 pertanyaan...aduhhh tensionnya, pastu mengopes beg saya carik kot2 saya da belikan diorang apa2....hishhh tau jerlah budak2kan?


Kat situ pun saya dah mula bengang...kalau keadan tenang saya okay jer, tapi tengah penat fikir report banyak lagi nak baiki, dengan perut lapar, penat pecut drive dari KL, pastu bising, mengerumun saya, mencabar kesabaran sungguhlah.....malam dalam jam 11 suami balik konon2 nak mengaduler, tengok2 dia pun tengah tension jugak..masam jer muka, penat lah tu...


Hani pulak syahdu bila sayu baliki, meleleh air mata sedih kena tinggal, memang dari pagi dia dah nangis masa say nak pergi tu, rupanya bila say balik sedihnya masih berbaki. Rupanya ada cerita, Zubair tolak dia sampai jatuh....kepalanya terhantuk dekat pintu bilik air....sian plak...tapi dah kak aza zubair semua ada situ takkan nak marah depan2 plak...


Biasalah saya anggap ni semua ujian untuk saya. Tadi called kampung dengarnya mak saya nak datang. Hishhh camana lak ni, kang ditengoknya saya bela anak tiri tentu dia tak sedap ati, so nak taknak lepas ni kena balik kampung jugaklah...


Tentang ganjaran untuk diri sendiri tu say cancellah. semalam perjalanan balik dari KL sesambil mengelamun tu saya terfikir plak saya akan gunakan duit tu RM10K untuk saya hantar mak saya ke Mekah jika Allah izinkan dan RM5K untuk suami, sebab nak repair merc yang saya gunakan tu....lain2 tu serah jerlah, simpan dan belanja untuk keperluan yang perlu.

Tentang ganjaran untuk diri sendiri untuk pengetahuan Jiji, set periuk tak masuk senarailah...sebab saya dah beli set periuk Vision dua set sebelum ni dan dah juga beli dinner set correlle, cukuplah tu, takut banyak benda plak kena hisab nanti, set corrlelle pun tak pakai lagi ni....cuma mungkin saya nak beli satu kuali yang besar sikit brand Tefal dan dua pitcher besar tupperware....mudah kalau nak mengoreng2 dan buat air jika ada jemaah masturat datang ke rumah....


Ni saya kat cc kat taman saya ni, nak call 100 ahad pulak, so lari kejap ke cc. Sebab ada email terbaru pasal report ni dari kawan kat shah alam....Pagi tadi suami bawa anak2 semua ke Ulu bendul mandi-manda, saya, sofiyyah dan kak aza tak ikut, harap2 semua okaylah tu.

ok, chow...kawan yang say sayangi, doakanlah saya diberi kesabaran lagi menangani isu2 madu dan anak2 tiri ni, panjang lagi nak menunggu saya habis belajar dan diposting hujung tahun ni....susah2 saya suh jer suami bawa kak aza pindah sini cari rumah sewa, susah betul nak study kalau ada kanak2 yang sangat2 aktif dalam rumah ni....tambah2 port saya study kat dapur, diorang plak aktif masak2 dan makan2 kejap2 datang dapur....haru betullah....
Wassalam

4 comments:

dayangbest said...

salam akak,
nasib baik saya dah habis belajar :)
boleh imagine betapa serabutnyaa kepala especially dah nak hujung semester nih

Irfa said...

saya nak komen psl peknen.terharu bila akak jeles saya peknen.saya pun sbnrnya terkejut dgn rezki Allah kali ni.mmg plan nak tambah lagi satu tp x sangka dapat dlm masa terdekat..sbnrnya saya yg jeles pd akak.akak keje bagus,gaji besar..rezki masing2 kan..

saya tumpang gembira akak berjaya dlm study akak..

dan lagi satu,saya berminat nak buat family gathering kat pd kalau dapat sewa umah persinggahan akak tu,nanti saya call yer..

Hanisumayyah said...

Irfa...

Tulah selalunya kita ni nampak rumput yang hijau kat laman orang jer..laman sendiri tak perasan pun...


Okay..nanti inform ler....bulan Julai start operasinya kot...

Hanisumayyah said...

Dayang...

Yer betul....tensionnya dayang...apapun dayang dah melaluinya dengan jayanya..tahniah...dan semoga Dayang tewrus tabah dan sabar..okay..