Sunday, June 28, 2009

3 stooges

Assalamualaikum w.b.t


Kami suami isteri2 ni dah jadi macam 3 stooges. Tak boleh berpisah dah...gituler perkembangan terbaru ni. Setipa weekend kak aza akan datang ke rumah saya. Tension tu memanglh tension. Tapi sabar tu lagi hebat kesannya dari tension, tu yang boleh terima dia ada di rumah saya.


Cumanya kerenah anak2 tu yang hilang sabar sikit. Bising dan asyik mengekor makciknya ni..kejap2 mengadu tu kejap mengadu ni. Pening betullll...lagi pening asyik bertengkar dan berebut jer memasing tu...


Minggu ni saya ke rumah persinggahan kat Batu 4 tu. Tidur kat sana. Sajer nak merasa juga tidur rumah suami. Lagipun nampak dia happy saya sudi ke rumah dia. Yerlah selama ni dia jer yang mengganggap dirinya menumpang rumah isteri2...baru nilah dia 'rasa bangga' dapat tido rumah sendiri kot?


Happy dia tu terserlah bilamana dia sendiri sanggup menyental bilik air walaupun dengan sebelah tangan, walhal rumah kami dia tak pernah membantu pun. rajin pulak tu turun naik tingkat atas dan bawah kalau kat rumah kak aza, duduk dibawah jer..takde rajinnya dia nak turun naik.


Lepas tido semalam rumah Batu 4, malam tadi tido rumah kak aza pulak. Pagi ni lepas makan beehun goreng kami berempat, saya suhailah Zubair dan ayah balik seremban.


Esok saya ada presentation. Paper benchmarking yang gi singapore tu hari. Dan seperti biasa saya memang selalu dalam mode tak bersedia sebab tak buat preparation. Tak serik2 betul saya ni. Dengarnya presentation esok akan berjalan dalam suasana formal. Ada jemputan pensyarah2 yg terlibat dngan kursus kami dan ada juga orang2 dari akedemi kami yang mengurus tajaan dan memantau kursus ini dijemput.


Oh ya, bulan ni Allah beri rezeki lagi, agaknya allah pandang sebab sabar layan kerenah madu dengan anak2 tiri kot ataupun kerana saya 'menjaga' zubair....allah selalu beri rezeki dari jurusan tak disangka2...rupanya setahun dah saya dipool kan di HQ dan bila 'bekerja' di Putrajaya, elaun cola saya pun naik. Saya bukan ambik pot sangat pun, siap call HQ tanya kenapa gaji ada lebihan seribu lebih..... takut diorang tersalah kira, jenuh kena bayar balik nanti...Tertunggak setahunlah jadinya elaun tu dan bulan2 akan datang pun insyallah adalah lebihan elaun Cola tu w.pun saya duk seremban jer pun...nama dan post saya jer yang diletak di HQ, badan masih disini...w.pun sebulan bertambah seratus lebih pun rezeki juga namanya tu....sesungguhnya dengan adanya zubair kat rumah saya ni bertambah2 rezeki saya...


Tambah2 bulan Januari lalu bermula gaji sebagai pegawai suruhanjaya, tapi hanya bulan ogos baru kami dapat gaji baru. Tapi saya tetap saya, takde spend apa2 untuk diri sendiri pun...masih sama, tak kisahlah, melabur untuk orang lain, lagi berkat rezeki kita nanti...asalkan tak susah sangat dahlah, nak selesa macam orang bisnes takdelah boleh diharap kalau kerja gomen ni...asal ada rumah ada kereta kira mewah lah tu...nak angan2 tinggi2 beli kereta mewah rumah besar tu idaklah....


Okaylah...saya masih di cc. Malas nak layan streamyx yang asyik tak boleh log in tu...start semester ni terus beli broadband jerlah. Gi cc ni pun sebab nak baca email dan nak print presentation punya powerpoint tu. Siap sewa 3 PC lagi, satu
untuk zubair dan satu lagi untuk suhailah. Si suhailah menyungut2 tu sebab kena layan zubair yang baru nak mahir guna mouse. dah mahir sikit2 tapi tak reti nak pilih dan main games pulak, muncung mulut suhailah tapi dia bantu jugak adiknya tu...


Dan Zubair pulak, langsung taknak dah gi rumah umi dia, kena paksa baru nak ikut....tadi pagi bila saya kata siap2 nak balik dia pulak yang gelak2 bagitau umi "Zubair dah nak balik rumah ami ni"...yang uminya buat muka sedih konon2 nangislah sebab dia nak tinggalkan uminya tu tapi dia bantai gelakkan uminya lagi...tapi rasanya uminya senang hatilah kot sebab zubair happy duk dengan saya, walhal tiap2 malam kena marah dengan saya, kadang saya lepuk juga punggungnya tu kalau tak dengar kata...tapi budak kot suci hati dia, langsung tak dendam dengan saya....malam2 pulak kalau malas mengaji dan belajar baca siaplah kena dera suh duduk baca jugak, sambil meleleh2 air mata bersungut tapi dia takut dengan saya dia baca jugak....


Lepas tu siaplah saya bagi syarahan, sungguhpun belum masuk 5 tahun tapi nampaknya dia faham apa saya cakap. Saya cakaplah macam mana saya buat pada suhailah dulu dengan cara lebih tegas...nampak cara didikan tu berkesan...tapi bila nak tido memang saya kasi peluk dan gurau lebih kat Zubair supaya dia tau saya marah dia sebab saya sayang dia....dari mata dia saya tau dia faham...alhamdulillah ada perkembangan mengaji Qiraati dan pembacaan Cahayaku...harap2 da dapat atasi rekod Suhailah yag mampu membaca dengan lancar dalam tempoh dua bulan bersekolah. Tapi Zubair ada masalah pelat tu yg agak payah juga tu....rasanya sebab uminya suka cakap pelat masa anaknya baby lagi....dua anaknya dulu pun cakap pelat juga....tulah memang berbeza cara saya dengan cara kak aza didik anak...


Okaylah, nanti cerita lagilah yer...







Wassalam

1 comment:

Maryam said...

subhanallah! bestnya kak wa tetap fikirkan untuk spend kat orang lain untuk kebajikan mereka... banyak pahala tu.