Saturday, January 7, 2012

Hani Suhaila Sidek

Assalamualaikum w.b.t


Perpisahan ni memang mengajar saya erti kerinduan

Kalau tak selama ni serius saya cakap kadang saya terlupa yg saya ada anak

Mungkin sebab saya tak letak keutamaan dalam fikiran pada dia

Semuanya sebab anak saya ni bukan penimbul masalah

Tak pandai nak memasukkan diri dia sebagai oencetus masalah dalam hidup saya

Takde permintaan bukan2

Pendekata sangta menyenangkan berurusan dengan dia

Masa nak puatuskan hantar dia ke madrasah memang dia nangis

Tak nak tak nakdan tak nak

Sya call kan ayah dia, ayah dia pujuk dalam hp dia nangis terus

Tak dapat cakap apa2

Esoknya ayah dia sms saya bagitau nak datang ambik dia nak pujuk

Suh masuk madrasah

Saya tak paksa pun

Malah saya cadang nak hantar dia ke tahfiz fuqaha sek lama dia tu

Dia pun setuju

Tapisaya tau dia terkilan

Dia suka sangat madrasah tu

Melainkan dia taknak jauh dari saya

Sya tau dia sangat sayang saya

Malah acapkali dia tegaskan sayang dia pada saya lebih dari saya sayang dia

Kadang saya akui

Bukan saya tak sayang

Tapi dia yang lebih tunjuk sayang saya dari saya tunjuk saya sayang dia

Hani ni matang

Semua perkara dia boleh nilai

Dia yg kata, kakak sayang amiie lebih dari ammie sayang kakak

Sebab setiap masa kakak ingat ammie jer, ammie bukan ingat kakak pun

Asyik2 ingat kerja....kejap2 dgn ilad, dengan blackberry, asyik tengok email jer

Kejap2 jawab telefon lah , balas email lah

Tu yg selalu dia komen

Apapun skrg sedang sedih meleleh air mata teringat dia

Sangat sedih

Tapi saya tak mampu lagi nak oatah balik keputusan saya buat dalam masa terdekat ni

Bagilah saya kekuatan

Bukan cemuhan

Saya memang nak sangat hani duduk dengan saya

Tapi ada perkara yang saya tak dapat na jelaskan kat sini

Yang menyebabkan saya tak mampu nak jaga hani

Apapun saya menderita zahir batin bila hani takde ni

Kesedihan yang tak terungkap

Aza ziarah dia semalam to x miss call saya pun

Bengang nya saya



Wassalam

6 comments:

payarumput21 said...

salam wa.. semoga Allah permudahkan buat wa juga hani... sebagai seorg ibu.. akk juga mudah terkesan dgn anak2 nih.. biar sepuluh org anak pun yg kita ada.. sayang dan kasih ibu tu ttp sama.. anak A tak akan sama dgn anak kita yg B.. begitulah juga tak kan sama dgn anak kita si C..

semua ibu mahukan yg terbaik utk anak2 mereka.. akk percaya wa dah sehabis fikir.. dan keputusan itu adalah yg terbaik buat hani.. semoga satu hari insyaAllah.. satu hari nnt hani juga akan mengerti.. wa buat yg terbaik utk dia..

tabah ya.. *hugs..*

MA said...

Biar susah senang anak ada di depan mata...tapi itu saya. salwa mungkin ada alasan tersendiri untuk "berpisah" dengan anak. Tapi ketahuilah bahwa masa yang "hilang" bersama anak itu tidak dapat ditukar ganti...dan tidak ternilai. Kalau boleh bawak lah dia balik hidup bersama Salwa. ilmu boleh dicari di mana-mana. Hani perlukan perhatian dan kasih sayang dari ibunya sendiri, apalagi dia masih kecil, sampai satu masa dia akan mengorak langkah untuk kehidupannya sendiri berdikari - tapi masa ini, dia masih perlu berkasih sayang dengan Salwa. Jangan "putuskan" silaturrahim itu...Ini pandangan ikhlas saya, harap Salwa jangan berkecil hati .

Zareda Norman said...

Salwa
Ini pun pandangan peribadi kak zar. Biarlah baik buruk anak tu depan mata kita.. Sesusah mana pun biarlah dia susah dgn kita. Anak ni amanah, maknanya amanah allah utk kita besarkan, didik, beri kasih syg, beri ilmu.. Kak zar setuju dgn ma, 'masa' yg hilang utk bersama anak tu tak dapat kitacari lagi...

Apapun, kak zar harap yg terbaik utk salwa dan hani.. Mgkn salwa kuat tapi bagaimana dgn hani, dia masih kecik salwa, wpun salwa kata dia dah matang dah berdikari tapi dia adalah anak umur sembilan tahun yg sangat dahagakan kasih sayang ibu. Fikirlah yg terbaik, dan jikaini yg terbaik, salwa kena redha dan bersabar byk byk.. Mmgpedih berpisah dgn anak ni..Allah Aje yg tahu..

Jiji said...

kak.. at some point..bila hani jadi rebellious .. bila dia makin besar dia start cr sokongan mental/emosi dr orang luar..(letsay boyfriend/cikgu --buatnye lelaki) dia start tunjuk dia OK depan akak.. lpas tu akak pon start ingat dia OK.. last last dia hanyut.. nanti takde apa yg tinggal kak...

Saya tau akak dah terapkan al-quran agama buat dia.. tp kak kematangan yg akak lihat yg ada pada hani tu hanya luaran ..

lain laa kalau ayahnya ada utk sokongan..masa perhatian... itu lain cerita.. ayahnya pon sibuk..

saya tak paham .. apa yg akak cuba lakukan.. matlamat apa akak cuba capai ni?

Irfa said...

saya tak nak komen lebih2 sbb saya juga sedang dalam mood merindu anak saya di kampung :(

dan komen di atas juga mempengaruhi saya.tapi keputusan dah dibuat.so saya akan bersabar utk temph 2 tahun itu

MOKCIK AZWA said...

Azwa pernah melaluinya lebih sepuluh tahun dulu. Masa Cik abe sambung belajar di UPSI, anak sulung (Usop) ditinggalkan dgn MIL. Masa tu umur anak dalam 5 ke 6 tahun. Alasannya, mudah sikit cik abe balik menziarahi dia. Dalam tempoh sebulan, setiap hari kami tiga beranak di Sabah menelefon Usop di KT.

Cukup tempoh sebulan, azwa tak fikir panjang dah, terus terbang ke KT dan bawa Usop balik bersama. MIL masa tu agak terkilan, katanya, kesian kat cik abe. Tapi cik abe pun bukan berada di KT, tetapi di UPSI. Apa-apa pun azwa nak kami anak beranak bersama2 susah dan senang. Terkejut juga masa tu tengok Usop kelihatan kurus dan agak murung. Bila dah bersama dua adik beradiknya yang lain baru dia nampak ceria.

From then on, azwa dah buat keputusan, macammana susah pun nak jaga dan besarkan mereka dengan kesibukan kerja azwa, dengan cik abe jauh di UPSI masa tu, azwa tak mahu berpisah dengan anak2 yang masih kecil.

Sekarang ini, w/pun Usop dah masuk 16 tahun, kalau boleh azwa nak dia bersama kami tapi dia yang memilih untuk bersekolah di KT. Itupun setiap malam azwa akan call dia untuk mempastikan hubungan kami semua tetap erat dan dia tidak merasa disisihkan.

Tapi bak kata MA, itu kisah azwa. Salwa pasti ada alasan tersendiri kenapa memilih sedemikian dan azwa menghormati pendirian salwa itu. Cuma pada pandangan azwa, it is too early and Hani is too young to be separated from you, Wa. Baca status Salwa bersedih berjauhan merindukan Hani pun, azwa rasa sedih, bayangkanlah keadaan Hani di sana..