Wednesday, July 29, 2009

Bila saya berpeluang bercerita panjang

Assalamualaikum w.b.t

INTRO

Dah 2 bulan Zubair duduk dengan saya, barulah saya mula rasa ala bisa tegal biasa. Bila dia takde mula rasa peliklah pulak! Hani pun lain macam jer, mulalah cepat merajuk dan nampak pendiam, kesian pulak kamilaki bini tengok hani. Zubair pulak kat rumah dia lain citernya, kalau hani saya tengok dia macam ayam berak kapur, termangu2 jer takde kawan, yang si Zubair pulak lain cerita, asyik gaduh dan akhirnya melalak bergaduh dengan kakak dan abangnya, dengan ummienya pun dia tunjuk kerenah. Walhal kat rumah saya takde setitik air mata tumpah. Rutin sejak bulan Jun dulu kak aza berulang ke rumah saya untuk menjenguk zubair. tapi mula Julai saya kirimkan Zubair melalui ayahnya bila balik ke PD. isnin lepas subuh ayahnya datang ke sini bawa Zubair sama. Mula bulan ogos ni kena ubah rutin ni sebab ayah akan keluar 40 hari, tak bincang lagi macamana.... tapi pak haji citer kat saya dia dah cakap kat kak aza suh zubair berhenti sekolah, katanya "tak payah suh orang jaga zubair, awak jagalah sendiri", kemudia kak aza citer sekali lagi kat saya, tanya pendapat saya, saya kata takper biar zubair duduk dengan saya....saya pun dah redha dah...tu saya fikir dlm ati jer...


REST HOUSE SS & KULIAH

Sejak dua minggu ni saya berulang ke PD. Saya kan tengah mengemas dan set up rumah tumpangan kami di Batu 4 tu. Oh ya, namanya rumah tumpangan SS (waaahhh....siap nama lagi tuuu) dalam gurau suami kata kita letak nama rumah tumpangan Sidek&Salwa....harus kak aza terasa plak nanti...setakat ni, saya nak siap jahit semua langsir dan buat alas meja secara simple dan sempoi, langsung tak berhalus kerja saya, main hentam jer...asalkan siap cepat sebab banyak kerja dah menunggu dan assignment jer dah 3 dalam senarai. Pulak tu semester ni belajar tajuk lari dari isu pokok rasuah tu sendiri. Kami belajar forensic computer, forensic engineering dan forensic accounting dan satu lagi paper belajar kaedah pengurusan dan penyiasatan rasuah. kalau ikut semua tu kami dah buat praktikalnya massa kerja tapi takdelah secara ilmiah, kali ni pengurusannya semua secara santifik dan sistematik.....siap ada kira2 bagai...yerlah nak keputusan yg paling rational dan optimum...pening saya!


Rumah dah siap dah...minggu depan bolehlah mula disewa secara harian. Kak Isma (payarumput) pelanggan pertama, maaflah kak isma saya tulis kat sini. kalau jadik kira first client lah tu. tapi Jumaat ni ada kawan polis saya punya source nak masuk tapi duduk harian tumpang solat dan salin2 baju2 jer...wah susah juga nak kira berapa nak letak bayarannya. nanti lah difikirkan...nak kira jam jer atau nak kasi harga kawan2...


kawan2 lain bolehlah war2kan, kalau ada sesapa nak bercuti kat PD atau nak buat gathering, ramai2 bolehlah sesuai juga suasananya....setakat ni saya masukkan dua aircond jer dulu, satu bilik dan ruang tamu takde aircond lagi....kalau ada yang berminat sms saya yer...019 6618157 atau suami saya 019 3822041.....


LAPTOP SECOND HAND BARU BELI

Dan saya buat entry ni kat library ni, guna laptop baru beli. Tapi kali ni macam urusniaga kami yang biasa dibuat, beli secara online melalui Mudah.com. Banyak dah pembelian melalui mudah dot com ni. kalau tulis kat sini panjang berjela pulak. tapi antaranya yang telah dibeli melalui iklan dan deal melalui mudah.com dan lain laman wen adalah beli camera digital Casio [owner pekerja kilang casio yg dapat free), menjual sebuah motorsikal NSR suami (org KL beli), beli rumah semi-D yang saya duduk sekarang (pemilik tinggal di Labuan), beli boat (suami yg beli dari siapa ntah), beli benih anak2 itik...beli kambing boer, beli kamera DSLR dan juga accesoriesnya, dan beli keter merc...dan macam2 jugaklah...saya pun pernah beli handbag guess melalui mudah dot com ni...


Setakat ni rekod urusniaga kami oklah, tak pernah rasa tertipu sebab suami ni ada kepakaran juga dalam tawar menawar dan meneliti kualitinya. Laptop yang saya beli ni berusia 5 bulan, dijual kerana pemiliknya nak pakai duit cepat {bekerja di TV3) nak beli kereta persona, dan berdasarkan resit pembeliannya, kami membeli dengan susutnilai RM900 dari harga asalnya. Dengan window 7 (version selepas window Vista) saya rasa agak berbaloi jugaklah dengan penjimatan ni. beberapa jam lepas dia letak iklan kami terus hubungi dia dan malamnya terus jumpa....


Coursemate saya ada jugak 'kutuk' napa saya ambil second hand, walhal banyak kali dah dia ajak gi low yat, tapi saya bukan kisah sangat asalkan kualitinya ok dan saya dapat jimat duit saya! Apatah lagi kalau body laptop ni tiptop lagi, takde scratch dan semua program dah diinstall. Okay Luna, lepas ni kalau berYM boleh tengok mukalah sebab dah ada webcam....


MAID BARU LAGI

Dan hari ni jugak, sebelah petang ni maid baru saya akan datang. dan sebetulnya takdelah rasa perlu sangat maid ni, kelas pun dua hari jer seminggu tapi inagt tak dulu saya ada ambil maid yang ada cita2 nak mengandung tu, kan saya d. ah bayar RM1,700 tapi saya ambil setakat dua minggu jer, so nak taknak takkan nak burn jer 1,700 tu so kenalah teruskan ambil maid yang baru.


Disebabkan kos gaji dan kos lain akan bertambah, maka saya akan tukarkan pakej sekolah hani half day jer, sebab nanti kalau hani sekolah sampai jam6, memang maid duk rumah dengan saya berdua jer takde kerja, kira nanti petang2 bolehlah dia jaga hani dan zubair. Maid ni umur 22 tahun, memang muda tapi kalau ok tak salah ambil yang muda kan.


Pak haji senyum jer dengar maid ni muda, siap cakap kat agen tu, bini saya ni kalau boleh nak muda mana tau boleh buat madu dia ker.....hishhhh suka2 jer bergurau cakap gitu kalau jadik nanti ntahlah..mau kena belasah dengan kak aza....


KAMERA DSLR EOS

sebelum ni saya kan ada cakap kat suami nak beli kemera digital sebab kan kamera dengan laptop dah kena curik hari tu. Kecewa sangat banyak gambar punah macam tu jer yg ada dalam lappy tu....tu yang cadang nak beli camera digital yg harga bawah RM500tapi suami saya suh saya beli kamera DSLR EOS dia tu. Dia bagi saya harga seribu siap accessoriesnya. Tu pun nak jual kan? Dia kata sebab dia beli dekat Rm3,000....second handlah tapi masih baru lagi nampak kamera tu. Ok tak kalau saya beli?


Saya ni memang kaki mengambil gambar. maklumlah anak sorang kalau boleh setiap saat dan ketika penting tu sya nak rakamkan aksinya. Lagipun boringlah entry ksong takde gambar.....saya ni kan kaki bercerita...tu suami saya tau sangat tu....dia tau yang saya memang ada cita2 nak beli kamera DSLR....sekarang dia offer seribu ...nak kena fikir banyak kali ni....


PERGI HAJI


Kan duit untuk masa gi haji saya dah siapkan, tapi untuk saya tak cukup lagi. Masalahnya mak saya takde muhrim. So bila saya cakap saya nak gi sama dengan dia, dia sukalah. Tapi bila cakap kat pak haji, dia pun nak pergi sebab katanya kalau saya pergi sapa muhrim saya pulak? Betul jugak saya fikir tu....tapi isu nya mana nak cekau duit untuk dia, untuk saya insyaallah saya boleh gagahkan simpan seribu sebulan. Untuk dia?


Tapi fikir punya fikir saya bersangka baik nanti allah bagilah rezeki kalau kita niat baik. So mula bulan depan saya akan simpan secara wajib seribu sebulan, lima ratus untuk suami dan lima ratus untuk saya. saya dah cakap dekat mak saya dah, yang kami bertiga hanya akan buat rayuan ke Mekah pada 2011. Sempat lagi tu...lagipun antara masa tu nanti ebelum sampai 2011 saya top up lah kalau dapat apa2 duit...


Minggu lepas saya dah daftar untuk tiga2 kami, 1,300 seorang, jadik dekat RM4,000 juga saya keluarkan. So nampak jugaklah duit elaun belajar ni untuk tujuan lain selain spend untuk rumah tumpangan ss [beserta barangannya] dan lain2 hal diri saya dan tujuan untuk tesis dan belajar ni. Saya berdoa semoga apa yang dirancang dimakbulkan Allah. Ke mekah dalam usia 30 an memang jadik cita2 saya dari dulu. Waktu usia macam ni badan masih sihat untuk saya khidmat mak dan yang penting juga serentak tu saya dapat khidmat suami jugak. walaupun suami dah banyak kali ke mekah, iaitu kerjakan haji dan umrah tapi dia pergi masa tu bawa mak dia dan dia khidmat mak dia juga..kali ni biarlah saya khidmat dia pulak.


Wah....panjang lebar Nak sambung buat literiture review untuk tesis ni....petang ni nak kena rush balik sebab nak tengok maid pulak....








Wassalam

2 comments:

Anonymous said...

wa, saya & suami tak dapat p tahun ni, 2x buat rayuan. Sedih sangat tp x apa, maybe ada hikmah di sebaliknya. Maybe kami belum betul2 bersedia untuk beramal ibadat di sana. Tapi kalau nak gi ngan pakej swasta, maybe bolehlah tapi kena ada 40k utk 2 org, so saving tak sampai lagi 40k. tahun depan, maybe cukup. Harap2 tahun depan dijemput Allah untuk menyempurnakan rukun islam ke5... doakan ye...

ina

payarumput21 said...

Salam Wa..

hehehehe... tak sabar nak dok kat Rumah tumpangan SS... nanti akak calling2 cerita pasal nak amek kunci...

:-)

p/s - tak sabar nak jumpa wa pun yea jugak..