Friday, July 31, 2009

Ahh..apa nak tulis ni?

Assalamualaikum w.b.t


Semalam jam 6 saya ke PD semula, rumah tumpangan tulah, tujuannya untuk ambil kain langsir yang lebihan untuk jahit buat tabir kat rumah saya ni. Sebabnya esok akan ada jemaah masturat 3 hari akan bertamu dirumah saya ni. Sabtu sampai isnin.


KIPAS

Kebetulan kipas berdiri dalam bilik saya hampir sebulan rosak dan sebulan saya dah membeli kipas syiling untuk dipasang dah panggil orang untuk pasang tapi asyik tak jadi, saya takde rumah lah.... dan hari saya free dia pulak sibuk.


Tapi semalam, suami dah panggil orang, so dah pasang dah kipasnya tu, barulah nyaman berbaring2 dalam bilik tu. Kipas tu saya beli lama juga, simpan jer, entah kenapa masa tu kedai lampu dah nak tutup saya tiba2 teringin nak masuk tengok lampu tapi bila masuk beli kipas pulak. rasa macam tertipu pun ada, sebab harga kipas tu macam mahal pada saya, RM250 utk kipas mahal juga,kan?. Tapi semalam bila dah berpasang rasa okay pulak sejuk jer ada 5 blades, bagi yang malas cam saya ni kipas guna remote sesuai sangatler. tak serik jugak saya ni, walhal kipas ruang tamu guna remote sampai terbakar saya guna....sudahnya pusingan kipas tu max jer punyalah laju, terbang segala benda kalau letak....so semalam dah pasang manual untuk kontrol kelajuan dia, dah tak boleh guna remote dah....dah tau tu pun saya beli kipas remote jugak....


Baru saya puas hati, sejak duduk rumah ni, lampu belakang tak menyala, lampu pagar pun tak menyala, baru semalam saya suh tukar baru. Takdelah malam2 gelap pagar saya dan malam2 menyidai baju bolehler menyidai dalam keadaan terang benderang....ntahlah selama ni malas nak ambik pot benda2 rosak sebab tak rasa menyusahkan pun tapi sejak rumah masuk perompak barulah rasa perlu betulkan dan pasanga lampu2 tu...


MAID

Dah dua hari dapat maid baru gantikan si Suli yang dulu tu. Pertama kali tengok budaknya terus saya teringat dengan anak tiri perempuan saya, Iza, sebijik pulak muka si Iza...nama maid baru ni Rika Putriyani, baru umur 22 tahun. Kira dengan suami pangkat anak2 jer. Okaylah budaknya, cuma sebab umurnya muda, semua benda kena diarahkan. Yang bagus dia bertudung sepanjang masa, dan solat tak tinggal juga.

Yang susahnya saya nilah, ada maid pun, basuh baju saya buat sendiri jugak, sidai pun sama, cuma suruh dia lipat jer. Tugas utama dia senang jer, sapu rumah dan mop rumah. Masak tak payah. Hal hani dan Zubair pun dia tak campur sebab budak berdua tu dah pandai urus diri. Lain2 kerja asal ada benda sepah tu simpan tempat asalnya. Tu jer. Harap dia senang kerja dengan saya. Dan yang saya suka, bila saya panggil dia jer bergegas dia datang...tak payan jerit2...


Kak Aza dan tok

Malam tadi, kami tidur rumah tumpangan tu, kak aza datang dengan anak2 sebab saya suh suami call dia, sebab saya taknak suami tidur rumah kak aza maka saya suh kak aza yang datang. kami dapat idea kata saya nak belanja makan sate. So malam tu suami dengan uda ke Sate Samuri kat bawah tu jer, kami semua mengahadap lah sate tu...syok ajer.


Lepas makan, kak aza dan sofiyyah suami suh dia tidur bilik bawah dengan suami {geram dan sedih jer rasa} walaupun sebanarnya suami dah 5 malam dengan saya....tetap juga rasa sedih dan cemburu. Punca suami tak tidur rumah kak aza adalah sebab mak kak aza, kakak dia dan maid mak dia ada kat rumah kak aza. So suami memang tak bebas nak bergeraklah, nak tido pun tak selesa. Sebab tok {panggilan kami semua utk mak kak aza} tidur di bilik master tingkat atas, so suami yang biasa tidur kat bawah nak tido tak boleh juga sebab maid dan kakak dia yg bujang tu ada berlegar situ. Nak keluar masuk bilik air, memang suami akan salin kain skirt kembang dia kat luar dulu...so kalau ada orang luar memang susah.


Kak aza dah bengang gila dengan mak dia. Dia rasa rutin dia lari sebab ada orang luar kat dalam rumah. Mak dia pulak jenis semua benda dalam rumah tu dia nak kawal, cucu2 pun selalu kena marah, Sofiyyah merengek atau menangis pun dia dah bising. Kalau boleh sofoyyah merangkak atas lantai pun jangan....kotor katanya. kak aza terpaksa pegang sofiyyah jer sebab taknak mak dia bising. Masa mak dia datang tu, hari sabtu saya ada kat rumah kak aza, tok ni dia ngam dengan saya sebab saya rajin layan dia berbual....dalam berborak tu dia cakap macam2 pasal kak aza dan anak2...tu yang kak aza geram jer tu. sebab mak dia suka sangat campur tangan dalam urusan rumahtangga dia, kalau datang macam tetamu takde hal, ni datang sampai melangkau border yang sepatutnya. Suami memang bengang lah sebab tok tidur kat bilik master, yang tok dia tidur situ sebab nak aircond dan dekat dengan bilik air.... kan mak kak aza ni dah buang hempedu so memang kejap2 ke bilik air...kalau turun bawah tu dia akan pakai pampers. Tapi nampak macam tu mulutnya memang sangat2 aktif....maid mak dia tu kejap2 kana marah...sian betul saya tengok...


So semalam kak aza dan mak dia dah ala2 perang dingin, kak aza tak bercakap dengan mak dia, cakap yg perlu jer. Tak tahan sangat dah. dahlah suami takleh balik bermalam kat rumah, mak dia masuk campur macam2 hal yang kak aza buat tak kena. baju tak bersangkut pun masalah pada mak dia. Siap bagi duit suh buat tempat penyangkut baju. Dah tu suruh letak dekat ruang tamu asalkan mudah untuk budak2 menggantung baju. Kak aza dah beli penyangkut bajunya tapi tak pasang2 lagi sebab banyak kerja nak kena drill dinding, tu yang dia bising tu, dengan saya pun tok cakap berkali2....hanya hal penyangkut baju.



Tu tak masuk dia suh masuk astro sebab banyak rancangan agama, pastu tak benarkan kak aza hantar Uda ke madrasah. Tak dapat cakap dengan kak aza dia cakap kat saya plak, bukan sekali banyaaaak kali. Dengan suami takde pulak berani tok nak membantah...dia dok bebel2 dengan saya jerlah. Sepanjang tok ada tu, banyak kali saya berulang rumah kak aza sebab saya hantar repair kembara saya kat PD tapi stuck sampai 5 hari tak siap2 tu yang asyik duduk rumah kak aza menempel borak2 dan tumpang makan tu....merasalah kena siapkan telinga dengar bebelan tok dan kak aza pulak meluah perasaan kat saya.


Malam tadi sementara menunggu sate kak aza dok citer hal tok lah....agaknya tok dah tak tahan sebab dia mengadu dengan anak kak aza katanya ummi kau dah tak boleh ditegur, tu yang semalam dia balik semula kat rumah dia....punyalah kak aza lega....tu yang saya fikir banyak kali tu. Tadi terbaca kategori orang2 tua dalam blog kak sya, kalau mak saya dia masuk kategori kedua tapi kalau mak kak aza ni tak masuk kategori pertama, tapi ni kategori ketiga. Mak yang suka masuk campur urusan anak2 suka buat keputusan dan nak kawal anak2. Agaknya dia terlupa yang kak aza ni dah bersuami.



Bukan setahun dua ni dia 'menganggu' kak aza rasa saya masalah tok ni saya dah berdepan sejak saya kawin dengan suami lagi. Tak habis2 dia masuk campur...kalau boleh amna kak aza pergi dia nak tau....jangan gerak jauh dari dia...masa datang rumah saya masa cuti dua minggu hari tu, siap perang besar...melalui telefonlah....kak aza gaduh jerit2 dengan kakak dia yg bujang tuler yg duduk dengan mak dia tu...sebab kakak dia kata tok dah tak tahan rindu dengan cucu2 dia terutama sofiyyah so kakak dia suh balik PD...walhal masa tu kan suami baru balik 40 hari...dan 38 hari juga diorang berkampung kat rumah kak aza....dua minggu kak aza takde semua dah buat hal...anak2 yg lain pun tak boleh nak ganti ubat kesunyian tok tu..kalau kak aza takde memang tok mulalah meragam...susha melayan orang tua tu...


Terbalik pulak dengan saya, mak saya tak ambik pot langsung, datang rumah saya pun sekejap2 jer...tu yang suami cakap dua mak mertua memang cukup berbeza.
Wassalam

2 comments:

Irfa said...

SALAM KAK WA..
emm susah gak bila org tua suka masuk campur dlm hal anak2..sian anak nak kena jaga hati suami,nak jaga hati org tua dan last2 hati sendiri xde sapa nak jaga..

Hanisumayyah said...

Irfa...

Ha'ah..kadang2 kesian kat Kak aza...tersepit sokmo! Tapi tulah tak tau nak buat apa dah..melainkan menunggu maknya tu dah takde agaknya barulah dia boleh buat keputusan sendiri tanpa gangguan....