Tuesday, July 19, 2011

Nak mula menulis novel

Assalamualaikum w.b.t


Baru-baru ni, lebih kurang awal bulan ni lah

Saya ada mesyuarat dengan penulis novel

Yang juga tukang masak (chef) yang agak terkemuka

Norzailina Nordin

Pertemuan ni adalah untuk projek baru kami

Projek menjalinkan kerjasama membuat cerpen

Untuk disiarkan di akhbar sinar

Sibar yang approach kami

So saya dengan my boss, ketua unit discuss dengan pengelola ruangan berkenaan

Serta cerpenis tersebut

Kak Zai (panggilan saya) sempat ceritakan yang dia telah menulis lebih 30 novel sehingga hari ini

Maka saya pun teru nyatakan yang saya pun ada minat menulis novel

Dia ada bagi saya kata0kata semangat

Dan sempat juga saya khabarkan dia yang saya dah 6 tahun menulis

Menggunakan medium blog

Dia minta url saya, cepat2 saya nyatakan ianya untuk private sahaja

Dan pada ketika perjalanan pergi dan balik Hong Kong saya juga melihat boss saya,

Boss bahagian lain sebenarnya, bahagian pendidikan masyarakat tapi kira boss jugaklah kan

Dato' Samsiah Abu Bakar sibuk menaip sesuatu di ipad nya dalam kapal terbang

Saya tanya, "Dato' taip apa tu? sebab dia dok sebelah saya jer tentu saya tertanya2

"saya tulis novel" kata dia

Eh yer ker dato'.....bila dia tengok saya cam pelik, dia suruh saya baca tulisan dia

Nak kritik pun tak sampai ati

kang kecik ati pulak.....

Yerlah bahasa zaman dulu2, penuh berbunga....macam puitis

Tapi aya cakap hmmm...okay Dato', pandai Dato' tulis....ayat dia macam puisi...

Senyum jer Dato' Samsiah.....Dato' ni dah menyandang Jawatan Utama Sektor Awam (JUSA)



Nilah dato' Samsiah, ada 2 jer perempuan sebagai boss di HQ ni, Dato Sutinah, timbalan KP (pencegahan) dan Dato' Samsiah pengarah Bhgn Pendidikan Masyarakat


Ada cerita menarik dalam flight ni...yerlah dekat 4 jam tentu borak2 kan?

Dato' Sam citer hal anak dia, anak tunggal.....

Dia ni pun ibu tunggal (boss saya cakap dah 4 kali kawin)

Tapi saya tak berani tanya.......kang dikatakan saya kepochi pulak

Bukan saya biasa dengan dia ni, tapi dia memang kenal saya lah...

Siap tau saya dah cerai tu....agaknya boss saya bagitau kot sebab boss saya close jugak dengan dia ni

So dia nasihatkan saya macam2 tau.....aduh sakit telingan dengar

Dia nasihata supaya saya jangan kawin, kerja SPRM ni sibuk, takde masa untuk keluarga

You maintain jer dengan kehidupan you sekarang ni, jaga diri, u berhabis cantikkan diri, spend duit untuk grooming diri you....

macam2 lah pendekatanya....

Dan saya memang akui dato ni bergaya lagi orangnya

Walhal dah 50 an tu

Dia ni pun sifatnya manja2 and gedik2



Saya ambik gambar dato yang sibuk menaip novelnya....putus idea dia sambung borak dengan saya, tunjuk gambar2 dalam hp dia dan camera dia...dato ni baru sebulan lepas balik melancong dari europe dua minggu.

So dia citerlah dia gi paris, german, london..bla bla siap tunjuk gambar ekali and tunjuk jugak kedai2 designer handbag and boutique.....dato' pakai beg LV ...siap suh saya pegang sebab nak bezakan dengan beg yg jual kat Hong Kong yg katanya macam fake jer....terus terang jer saya jawab kat Dato', saya mana tau dato' pada saya sama jer.....




Ni group kami kat airport Hong Kong....kami pergi denga reporter dan cameraman RTM



Semasa sesi perbincangan dengan Pengarah bahagian pencegahan ICAC Hong Kong



Dua reporter muda dari RTM, Yunus and Nizam sorang dari meja news dan sorang lagi dari meja magazine



Ni gambar yaya selasa lepas, saya bawak gi bank sebab hari tu saya cuti kecemasan, yaya demam



Gambar hani ahad lepas semasa di Parit tariman, senggarang Batu Pahat....ni jer gambar dia yg saya ambik....


Ni team RTM masa temubual dijalankan dengan boss ICAC Hong Kong
Ni gambar Yaya di batu pahat...budak ni makin comel kan?

dan ini kawan baik saya di pejabat, saya dah kenal lebih 10 tahun......saya pernah interview dia masa dia jadi pengarah BPR Melaka...pastu dia bertukar2 jd pengarah macam2 negeri...and lepas bersara kami lantik dia sebagai pegawai kontrak....tugas Tuan Chuah Chang Man adalah buat research untuk sediakan teks ucapan and presentation KP di mana2....umur tn chuah 60 tahun...dia ni xtau cakap cina, tulis cina mahupun baca cina...murtad dah dia ni......english jer....sangat suka borak dengan dia and dapat juga improve english sebab dia akan betulkan sebutan and penggunaan perkataan saya.....xmalu pun kalau cakap msalah dengan dia ni.....


Untuk pengetahuan KP saya ni sangat2 penuh jemputan berceramah, menghadiri seminar, membentang kertas kerja dan present paper berkaitan integriti, salahguna kuasa, undang2 and macam2 lagi baik domestic mahupun international .....di dalam dan luar negara, jadual yg padat membuatkan kena ada group think tank dia......so UKK adalah think tank dia....tapi 5 minit pertama jer dia ada phobia lepas tu beres...teks kemana apa kemana......


Wassalam

2 comments:

dayangbest said...

vogue laa dato tuh..suka tengok
dah tua tapi nampak macam jaga diri sangat
mesti power woman..

Irfa said...

ha'ah..setuju ngan Dayang..
dah berumur tapi masih vouge..ala-ala macam kak Nita pun ada :-)