Saturday, July 2, 2011

beberapa berita terkini

Assalamualaikum w.b.t


HONG KONG

Saya akan ke Hong Kong esok

Urusan kerja bersama wartawan bernama dan RTM

Dari SPRM 3 orang jer

Saya, pengarah Bahagian pendidikan masyarakat (Dato Shamsiah) dan Pn Jamilah

Mulanya saya mmg menolak utk pergi

Sebab hani and yaya sapa nak jaga?

Memikirkan juga kewangan takdelah stabil sangat

Yerlah ke luar negara tentu nak ambil kesempatan shoing kan?

Lagipun ada beberapa perkara bermain di minda

Terasa bukan saya yg terbaik untuk ke sana

Memandangkan di unit Korporat Comm ni ada 6 orang

4 dari kami memang power berbahasa inggeris

Cuma saya dan miss sinar jer kureng sikit

So saya cadang pd boss hantar peg lain

Dan boss setuju wpun pada asalnya dua kali dia tanya saya wpun dlm meeting dah bgtau xnak

Tanya secara personal, 'Salwa, betulker you taknak pergi Hong Kong ni?'

Taknak tuan, sapa nak jaga anak2 saya, bagi orang lain jer'

Akhirnya nama 2 peg lain diberi dan mereka juga yg pergi mesyuarat berkaitan hal ini

Saya okay jer tak terguris pun, saya ni mmg gitu kalau rasa bukan rezeki saya apa nak kecoh

Hari rabu cuti israk mikraj tu lepas jam 5 boss buat meeting lg

Dpt boss kuat kerja biasalah lepas office hour pun boleh meeting

Dlm meeting hujung2 dia tanya saya lg sungguh2 hal hong Kong

Saya tetap reluctant atas alasan anak

So gitu gini dia cadang suh hantar balik kg

Hari yg sama juga saya hantar hani n yaya ke rumah Pnut

Sebab sekolah diorg cuti

Boleh guru besar hani tak perasan cuti

Pagi nak hantar baru bgtau cuti

Walhal petangnya dah minta izin nak tumpang yaya situ

Saya sms Pnut kononnya nak tumpang budak2 ni kalau ke hong kong

Walaupun dlm hati berat nak tanya

Tapi boss kat depan dah pandang tggu jawapan

Tapi bila boss cadangkan hantar blk kg terus setel problem

Ntah camana boleh terlupa hal kampung

Bila saya setuju terus boss cancel nama peg 2 org tu ganti nama saya

Pastu saya bgtau assport saya baru jer mati

Boss cakap alah tu sekejap jer siap tu

Saya cakap alah tuan saya ongkos tak berapa ada ni

Takper nanti dpt duit, saya senyum jer

Sudahnya takder alasan nak kata taknak ppergi


YAYA

Yaya yang diwarwarkan cikgu agak cerdik

Rupanya sebaliknya

Nombor 9 dari 11 orang

Puncanya saya rasa sebab dia tak fokus

Tak dengar arahan dan tumpuan dia tidak pada pengajaran cikgu

Bila ditanya bagaimana perlakuan budak 4 tahun yg lain banding yaya

Ini jawapan cikgu

Semua pelajar lain bulan 1 dan ke 2 memang perlakuan mereka macam jakun,

Tak reti duduk diam, berlari sana sini, tak dengar arahan

Tapi masuk bulan berikutnya apatah lagi ni dah setengah tahun

Semua dah berubah

Boleh duduk diam and fokus serta dengar arahan

But yaya nothing change

Sama, masih tak fokus dan buat kerja ikut mood bukan ikut arahan cikgu

Dan dia ada geng yg sama perangai cam dia

Aiman, dan yaya panggil budak ni aiman tak kisah

Hari2 balik dalam keter cerita dan sebut pasal aiman

Now saya tau macamana dia kat rumah camtulah kat sekolah

Tak perlu letak sebarang harapan pada dia utk tahun pertama ni

Harapkan perangai berubah sikit un jadilah

Kalau letak macam2 tentu saya yg kecewa

Penyakit eczema alhamdulillah berkurang banyak sgt dah

Berkat dan izin allah ubat yg kak salma beach kirim dari america agaknya

Tq so much kak sal allah jer yg membalasnya


HANI

Hani masih anak yang terbaik di mata saya

Nampak sangat saya bandingkan yaya dgn hani kan?

Apa nak buat, entahlah susah benar nak ubah persepsi saya trhdp yaya

Walaupun beberapa sikap negatif dia mula ada

Tp saya tau sikap tu timbul sebab wujudnya yaya

Kalau keadaan biasa sebelum ni dia tak prnah bersikap begitu

Apapun banding kanak2 lain seusia dgnnya dr laporan guru dia masih cemerlang

Peperiksaan bulan mei ini sekali lagi hani di tempat pertama

Walaupun hanya 7 pelajar di kelasnya namun markah dia masih majoriti 90 an

Itu pun dia mmg tak belajar langsung

Harap dia kekal dengan prestasinya

Tapi tahun ni jer pun dia akan berada di sekolah ini

Tahun depan hani akan ke sekolah lain

Saya dah fikir masak2 dia akan masuk madrasah juga

Kerana itu permintaan dia

Hani dah merasa tadika swasta yang terdiri dari anak2 org yg beradalah jugak

Juga dah merasa sekolah abim

Dah merasa sekolah keb di putrajaya

Dan kini bersekolah di sek ren islam pintar

Jadi dia dah boleh bezakan banyak suasana

Dia agak matang untuk buat keputusan

Tidak bermakna saya nafikan hak dia utk dpt pendidikan akademik

Dia akan mengikuti juga pendidikan formal nanti

Bezanya akan lewat sedikit dari pelajar lain

Saya taknak dia buang masa berada di sek rendak sampai usia 12 tahun

Kemudian sambung sek men ren lagi 3 tahun pulak

Kemudian baru ambik upsr pulak

Tapi at the end ilmu yg dia dpt pi mai pi mai tang tu jugak

So kita ambil langkah bijak

Kita isi masa2 yg dibazirkan tu dengan ilmu akhirat dulu

Umur 15 tahun insyaallah abis terus masukkan swasta 2 tahun

Then ambik spm.

Insyaallah base on along and iza

Takde masalah

Kalau ada rezeki kita hantar masuk u

Dah genggam segulung ijazah serta hafal quran

Dan kalau dapat menjadi 'alimah (kuasai beberapa cabang ilmu agama)

Maka saat itu saya tak bimbang nak lepaskan dia ke mana-mana

Insyaallah


BSN PRUDENTIAL


Yer saya sudah menjadi agent takaful yang sah

Telah menduduki peperiksaan hampir dua bulan lepas

Dan mendapat kelulusan dengan cemerlang

Asalnya saya memang agent insurans (dulu)

Tapi terbantut lepas jadi wartawan

Mula berminat sejak 2006 dulu

Juga melalui seorang pembaca blog saya

En Johari Salleh, juga kawan kak salma Beach

Lama en joe aproach saya beli takaful

Lepas 5 tahun rasanya baru saya beli iaitu tahun lepas

Lepas cerai terus saya bagitau en joe saya nak ambil exam

Masa tu en joe tak tau pun saya dah cerai

Sebab dah lama dia galakkan terus dia bg saya buku utk baca

Tapi kesibukan menyebabkan lepas exam saya tak ambik port pun

Cuma minggu ni baru saya hadir kelas bimbingan en joe

Terus rasa semangat sangat

Rasanya jual takaful ni prospek nya besar

Kira ibadah juga sebab hanya 7% rakyat malaysia ada perlindungan takaful

Mahukah anda punya perlindungan terhadap pendapatan anda

Hanya dengan memperuntukkan 10% drd keseluruhan income anda?

Mahukah wang bekerja untuk anda dan bukan anda bekerja utk wang bila tua nanti?

Takaful adalah sesuatu yg tidak rugi langsung

Wangnya pasti diperolehi semula krna akhirnya kita pasti mati!

Moralnya setiap kita perlu bersedia

Bukan dah terhantuk baru terngadah

Kalau ada yg terfikir utk dapatkan perlindungan takaful

Saya bersedia memberikan maklumat dan bimbingan pelan yg bersesuaian dengan keperluan anda


SINDiKET PENIPUAN

Saya hamir terjebak dengan satu sindiket penipuan

Mujur kak salma beach (sekali lagi)

Menjadi penyelamat

Alhamdulillah

Allah masih sayangkan saya

Nanti next entry saya citer

Kalau tak tak taulah apa akan jadi


Okay doakan saya selamat sampai ke hong kong


Jam 4 pagi akan bergerak utlk flight awal pagi nanti

Rabu malam akan balik sini semula

Harap musafir kali pertama atas urusan rasmi ini berjalan lancar

Ini negara luar ke 3 saya pergi

Yg lain dekat2 jer thailand (3 kali), singapore dan ini ke hong kong


Okay bye semua.



Wassalam

6 comments:

Irfa said...

wah..bestnya.keje sambil jalan2 juga kan?

selamat pergi dan selamat kembali ye

Ummi said...

pelbagai rezeki yang Allah berikan kepada wa, nikmat Allah mana lagi yang nak didustakan :)

seronok dengar kehidupan wa skrg, semoga semuanya selamat, amin :)

MA said...

Jangan lupa shopping kat Ladies Market, Mongkok. Dan try dimsum halal kat Islamic Centre/Masjid di Wan Chai.

Betul cakap Ummi - ini semua rezeki dan hikmah yang Tuhan nak berikan kepada Salwa. There will be more to come!

dayangbest said...

good luck! enjoy ur trip!!

MOKCIK AZWA said...

Selamat berkerja sambil2 berjjcm ke Hong Kong Salwa..

Mutiara said...

Alhamdulillah ceria saja laporan Salwa sekarang. Rezeki jangan ditolak. Beside pergi dlam tugas, it also opens up your horizon. Pendedahan kepada benda2 di luar "Kotak" memberi banyak menafaat. Jangan lepas peluang untuk berjaya dalam hidup kita. berjaya bukan saja bermaksud dlm kewangan, ia juga memberi satu kepuasan kepada diri sendiri.