Monday, October 24, 2011

projek rumah mak

Assalamualaikum w.b.t


Sebagaimana saya pernah cerita dulu

Kan saya akan buatkan rumah mak saya

Asalnya bujet 40k saya buat personal loan

Yerlah kerja kerajaan manalah nak cekau duit

Rumah sendiri pun saya xrenovate ker apa ker

Tetiba ni nak buat rumah mak pulak

Demi nak puas dan sukakan hati mak saya teruskan juga

Tapi bajet saya dah tinggal 30k jer

Bila bncg dengan tukang rumah mmg tak boleh buat 30K tu

Setahun lepas kakak saya buat 35K dapat besar

3 bilik dgn dapur yg luas

Berapa buka saiz rumah tu xtau pulak

Tp mmg puas hati lah dgn saiz rumah tu.

Tp skrg tak dapat lgsg

So sy bncg dgn mak mana nak tambah lg bujet

Saya cdgkan ambik dulu duit tabung hj

Pada masa sama bulan2 sy akan bank in kan seribu duit gaji saya utk ganti

Rasanya baik buat kasi selesai skrg dr tmbh kemudian

Mak pun setuju. Alhamdulillah

Apapun duit tu mmg pun saya yg bagi juga

Dah tentu mak saya tak masuk nama tahun ni

Insyaallah sempat kumpul smpai tahun depan

Malam tadi sy bncang dgn tukang tu

Beberapa perkara dibincang pasal rumah tu

Dari segi saiz mmg kecik 20X40

Tapi xfinal lagi

Tengoklah macamana

Bumbung ardec, dinding pakai batu bata

Dan depan ada berandah kecik

Bilik 2 jer

Tiles semua xde sebab bajet xlepas

Ada rezeki tambah kemudianlah

Kitchen kabinet pun dia akan buat sekadar simenkan

Tiles utk kitchen kabinet semua tu saya kena buat asing

Xtaulah bila pulak ada bajetnya

Mmg asas jer rumah tu nanti

Saya dah sms salwa kakak ipar tanya kot2 dia nak tambah

1 bilik utk diorg ker tp xde jawapan lagi

Asalnya saya nak gunakan tukang yg sama dgn rumah kakak saya tu

Tapi xjadi sebab masa rumah kakak saya ada isu

Duit abis tapi rumah xsiap (bilik air)

Abang ipar saya plak nak duit tambahan

Adalah mcm2 isu

Sbnarnya yg tkg tu adik abg ipar saya

So abg ipar sy banyak tolong adik dia masa tukang tu

Kalau ikut kira patut adik dia bayar kat abnag dia upah kan?

Bukan kakak saya yg patut bayar

Tp ni seolah2 kakak saya plak kena bayar kat abg ipar tu

Sudahnya kakak saya ambil tukang lain siapkan berandah dgn bilik air

Jd utk elakkan masalah sama berulang

Saya panggil tukang lain jer

Tambah2 kakak saya, isteri abg ipar tu kecik ati dgn saya

Ada 2 isu dia kecik ati

Pertama sebab saya taknak suami dia campur tgn buat rumah tu

Kedua sebab baru2 ni suami dia nak pnjm seribu dr saya

Masa tu sy ni bukan xde duit tp pakai bnyk duit utk hal lain

Saya sewa lori angkat brg kena 500

Pastu renew road tax insurans sentra 1800

So saya pun sms dia (abg ipar) saya kata saya bank in 500 jer

Tu saya bagi jer. Kalau seribu saya xmampu lagipun nanti susah nak bayar

500 saya bagi xpayah bayar langsung

So dia kecik ati. Saya blk kg pun dia xdtg rumah mak

Saya ajak makan malam pun dia xnak

Lantak kau lah

Bukan saya xbg pinjam malah saya bagi terus 500

S
Zalim sangatker saya

Dia anggap saya under estimate laki dia mcm laki dia xmampu

Dah tentu mmg dia xmampu hutang lama pun xbayar2

Takat kerja buruh kasar yg gaji bulan2 defisit

Apa yg saya boleh harapkan?

Kira bertuah saya bagi terus 500 tu. Tu pun xbersyukur!!!

So saya pun cari tukang lain

Saya ni mana kenal sgt org kg

Tiba2 terfikir utk minta bantuan bekas pakwe@ boss lama saya

So dia pun carikanlah dlm 5@6 kawan dia dan come up dgn 1 nama

Yg offer paling best. Kebetulan tukang tu kenal abah saya

Abah sy dulu kan kontraktor jugak

So kira ni tolong saya sebab kenangkan saya anak muharam

Tapi malam tadi dah final kan dlm 46K

Mmg ex boss saya tu dah tau kos tu akan over bujet

Tapi dia bgtau tukang tu@kwan dia yg dia akan top up baki 6K tu

Sbnarnya serba salah juga

Saya taknak termakan budi

So saya tanya berkali2 6K tu takkan nak bagi free ker

Dia kata memang dia ikhlas nak bagi

Sedekah kat saya sebab kesian

Apalah yg saya boleh katakan dah org nak bagi

Lagipun pd dia 6K apalah sgt

Baru2 ni dia beli motor besar 180K brand new pun cash jer

Renovate rumah bhgn depan pun 100 k selamba jer

So 6K tu hujung jari jer kot

Nak kata dia nak saya pun berkali2 saya ajak kawin dia masih menolak juga

Sebab dia dahpun ada 2 isteri

Kalau nak buat saya perempuan simpanan pun saya bkn orgnya

Dengan status, umur dan jawatan saya mmg dia xberani kot

Mungkin pertolongan lebih pd dasar kawan dan bekas pekerja dgn boss

Projek tu dia akan monitor dan dari segi bayaran pun saya bank in pada dia jer

Sebab nama ex boss saya serta penampilan dia dgn naik BMW 5 series serta ada honda CrV dan motor besar

dan status serta kredibiliti dia

Saya percaya org xkan berani tipu dia

Apapun saya berdoa moga projek ni selamat dan berjaya. Insyaallah


Wassalam

2 comments:

Irfa said...

dia ikhlas nak tolong sbb kawan la tu kot..

bab kakak tu,mesti dia rasa rendah diri dan sedih sbb itu laki dia..
dan dia sedar laki dia tak mampu tapi sbb suami dia kena jugak terima

MA said...

Jangan bank in kat dia..walaupun u trust him so much. Biar terus pada kontraktor. Ini pandangan peribadi I saja.