Friday, July 27, 2012

Datang dengan pakej

Assalamualaikum w.b.t


Sebenarnya saya ada sedikit isu

anak buah di pejabat, sub ordinate saya sedang buat silent confrontation dengan saya

silap saya juga

terlampau berlembut dan baik dengan mereka

rupanya tak bolehlah

debngan subordinate ni kita kena letakkan jarak

saya sepatutnya berbaik dengan leader saya

sebab saya dah dalam kumpulan manager saya patut bersama manager saya

bukan bermaksud saya kena buat musuh dengan mereka

tetapi kerana baik sangat saya dengan mereka

bila sekarang saya cuba bertegas dan jarakkan hubungan

maka saya dianggap lain

saya dikatakan berubah

sebenarnya saya malas nak layan

menyampah dengan budak2 ni yang sangat skeptikal terhadap saya

kononnya saya berubah selepas saya bernikah

NO

cuma saya terpaksa akui cara saya sebelum ni sedikit silap

saya terlapau letakkan diri sama seperti mereka

saya baru balik kursus "Leadership Skill" aka ESQ

banyak benda belajar

dan banyak benda saya nak applykan

buat masa ni sangat pening kepala

silent confrontation ni asalnya saya nak biarkan

malas nak layan dah macam saya jadik budak2

saya pun tak tau apa masalahnya

isu kecil diperbesarkan

semalam miss sinar datang mengadap saya

malas nak citer sini

but i'm sooooo emotional on that session

banyak kali suami pesan jangan emo...jangan emo

memang dia nasihatkan saya berdepan dengan masalah silent confrontation ni

tapi bila saya tanya boss saya, dia kata tak payah layan

sebab dalam proses nak jadi leader memang akhirnya akan ada anak2 buah memusuhi kita

sampai satu tahap bila jadi KP takde sapa akan sudi jadi kawan kita

sampai tahap nak ajak minum pun kena bagi arahan

saya dah sedia untuk menjadi sendirian

tanpa kawan

memang bila kita tegas semua ni akan berlaku

memang bila saya sedikit berubah, mereka perasan

benarnya banyak berubah bila saya kursus ke Penang

then saya ke Jakarta

semua tu saya pergi dengan my boss

rentetan daripada tu boss banyak share dengan saya

saya lebih memahami dia

jika sebelum ni anak2 buah kutuk boss (kami buat perbandingan dengan boss lama)

saya pun seakan-akan joint kutuk sama

tapi sekarang bila saya agak close dengan boss saya mula memahami cara dia

setiap manager akan ada cara yang berbeza

saya terpaksa terima hakikat boss sekarang suka cara toleransi, suka guna pendekatan sederhana

saya menyesuaikan diri

bila ke jakarta 6 hari, bukan sahaja dengan boss unit saya  tapi dengan boss bahagian saya, dato' K

bersama dengan sorang lagi pegawai sama level gred 48 dengan saya

memang selama ni saya close dengan budak2 baru yang tak sampais service 5 tahun

sebab saya ni very humble, low profile

serasa2nya dalam agensi saya ni jarang benar saya nampak peg gred 48 minum or jalan sama dengan gred 29

jarang sangat....ni pemerhatian kasar saya lah

tapi saya tak kesah tu semua. even ada pegawai bawah lain pelik

macamana peg saya macam miss sinar dan sorang lagi tu boleh duduk makan2 dengan saya gelak2

sedangkan diorang dengan boss dioarng berjarak

tapi sekarang saya sedar kesan jika kita terlampau baik, lain jadiknya

terutama bila sekarang saya mula menghayati aspirasi boss dan organisasi

saya rela turun cafe seorang diri, memang dari negeri sembilan dulu saya memang takde kawan perempuan close

yang saya tau saya rapat dengan pegawai lelaki yang sama level dan juga dengan ketua unit siasatan saya

cara tu berkesan bila saya perlu beri arahan

sampai sekarang cara mereka menghormati saya amat berbeza dengan cara budak2 saya sekarang

saya dapat rasa sangat bezanya

lepas dapat consultansi dari en suami

saya merasa sangat banyak perkara saya perlu buat dari segi leadership skill

untung juga dapat en suami yang sangat pakar dalam leadership dan banyak ilmu dalam management

datang secara pakej....





Wassalam

1 comment:

Irfa said...

baru paham kenapa bos suka jarak kan diri dgn staff ;).tp w,pun bos saya sgt baik..saya tahu batas saya setakat mana ;).bos saya pompuan.
bos besar dan juga supervisor.kami dlm unit 3 org je..semua jenis muslimah yg bertudung labuh.saya je yang sempoi :)