Tuesday, July 31, 2012

Entry bergambar lagi : Rumah Mejar & Hani Suhailah

Assalamualaikum w.b.t

Hani dah makin besar, apatah lagi saya hanya jumpa dia weekend, memang rasa pembesaran dia laju. Setiap minggu jumpa dia ada perkembangan baru dalam pengetahuan dia....cakap pun dah macam orang besar, lagi2 memang dia paling kecil kat madrasah tu...paling kecil tapi paling laju hafalan....ada 16 pelajar situ, hanya dua orang sahaja lagi yang dia xdapat lumba kelajuan hafalan diorang. Sebab dua tu dah menjangkau belasan juz hafalannya. mereka dari madrasah lain sambung menghafadz di situ, yang lain2 semua bermula di madarsah yang baru setahun lebih diasaskan di situ.

 Apapun, Hani masih seorang kanak2 kecil yang perlu dilayan seperti kanak2, memang kadang2 saya melayan dia macam orang dewasa, marah dia seolah2 dia boleh fikir macam saya fikir, tapi bila Abi (panggilan utk Ayah tiri nya sepertimana permintaan suami) datang dalam hidup saya, Abi ingatkan saya beberapa perkara dalam mendidik anak, so adalah juga check anda balance dalam mendidik Hani....

Sebelum ni di kelantan Hani ambil Alimah, belajar ilmu2 bahasa Arab, hadith, quran, sirah dll...ta[i bila masuk madrasah di Seremban ni pertengahan April saya tukar ambil hafidzah dan hingga saat ni dia dah menghafal 4 surah penting - Yasin, waqiah, Sajadah dan Furqan serta juz 30, 29, 28, 27 dan sekarang juz dah 26 dalam masa 3 bulan lebih...tapi hafalan tak bermula dari bulan april masa mula masuk sebab masuk tu dia bermula dengan Nazirah (baca Muqaddam dulu sebab nak betulkan tajwid dll) start hafalan pertengahan bulan Mei kot...difahamkan hafalan dia paling laju...3 bulan masuk 5 juz...so sekarang ustazah target dia untuk cepat khatam, dan memandangkan hani sangat sopan santun, slow dan berhati2 sangat..baik ketika makan, ketika bercakap malah ketika membasuh baju, mengemas katil maka banyak masa diambil buat kerja2 tu menyebabkan sekarang hampir keseluruhan kerja yang dia buat diambil alih ustazah dia sebab nak suruh dia fokus menghafal...sampai tahap tu ustazah dia layan dia....budak2 semua perli kata dia kesayangan ustazah....

Tulah kan kalau Allah nak bantu macam2 cara dia beri bantuan...tak terfikir saya ustazah sendiri offder bantu...saya ni risau lah jugak macamana dia nak basuh baju, sampai tahap nak belikan baju pun rasa nak beli yg ringan2 dan nipis demi memudahkan dia basuh, bilas dan sidai....yerlah nak perah pun dengan jari dia yang halus2 tu camanalah..lagi nak sidai kat ampaian yg tinggi..pastu sibuk nak softlan lah...entah reti guna entah tidak...bila tanya dia tak stress ker asyik2 menghafal...xde buat kerja lain...dia kata dia suka, sebab pada dia tak susah pun nak menghafal, cuma masalahnya dia mengantuk jer...tulah manfaatnya hantar dari kecil2 ni, otak sangat fresh..sayang kalau di gunakans emata2 utk hafal perkara dunia...insyaallah cepat hafal cepat kita bagi dia akademik pulak...

 Saya akui, semasa di madrasah kelantan disiplin sangat ketat, saya suka hasil yang saya dapat lihat dari Hani, berbanding di Seremban sistemnya lebih santai, gambar di atas semasa saya ambil Hani dari madrasah, di LT Pengkalan Chepa...menunggu nak balik ke Putrajaya




Hani dah pandai nak minta pakai shawlm tapi bila pakai rimas pulak separuh jalan dia dah buka, bila keluar keter jadiklah macam kat atas ni hah....shawl letak jer atas kepala...


Jalan2 di i city...sejujurnya dalam usia ini saya selesa pakaikan Hani macam kanak2 lain walaupun Hani bila keluar meminta nak pakai jubah sentiasa, tapi saya yang minta dia pakai pakaian kasual jer...kadang2 dia bantah juga...saya cuma tak mahu dia hilang saat membesar sebagai kanak2, takut nanti dia menyesal tak sempat bergaya di zaman kanak2nya...lagipun Hani ni kan tak banyak kerenah dari segi pakaian, bukan reti nak minta baju mahal2, semua apa saya beli dia pasrah jer...tak pernah di usia dah matang sikit ni dia bantah...

Ramai kata mata kami sama, yang sama adalah warna anak mata,kdua2 warna anak mata kami coklat...tu persamaan yang paling ketara....

 Gambar terbaru jugak, dua minggu lepas, di hotel....sekarang jalan tak tinggal stokin...tak kisah warna...semua dia hentam jer...kadang tegur ammie yang tak istiqamah pakai stokin...



Saya suka ambil gambar hani masa dia tidur, sebagai kenangan....kaki hani tak mengikut kaki saya mahupun kaki hj sidek, kami dua2 kaki size 6 tapi hani kaki jenis panjang, jari2nya tangan dan kaki pun jenis panjang...kuku saya dan pak hj jenis panjang, tapi kuku hani jenis pendek (macam kuku aza)


Hani sekarang pantang ada kesempatan mesti tidur, selalu juga mengaku mengantuk dalam kelas, lepas solat tak sempat tanggal telekung dah tidor dah....sian juga kadang tu tapi kenalah mujahadah...demia buat apa dia suka, tak pernah pulak merungut nak berhenti madrasah atau tak suka, tapi lebih citer kegembiraan dengan kawan2....malah bila saya tanya kakak stress tak kena hafal Quran, sambil senyum dia jawab, "ammie, kakak baca dalam buku yang ammie belikan tu dia kata kita mesti gembira dengan setiap ilmu yang kita belajar..." yer saya ada belikan dia buku berkaitan hafalan quran...so dia baca buku tu....syukur alhamdululillah ... syukur pada Allah didorongkan hati Hani menyukai buat apa yang Allah suka...

RUMAH MEJAR



Sebelum ini saya tak pernah upload rumah yang saya duduk bermula April lepas, saya tinggal di Senawang rumah Mejar tu...ni gambar2 rumah tu yang saya ambil masa baru pindah...saya sewa RM500 ikut perjanjian, tapi bayar RM200 jer...sebab RM300 tu upah jaga rumah....hahahaaa...manyak untung, sebab rumah sangat luas, double story... berang elektrik dan sebahagian perabot dah ada....masuk bawak badan jer...barang kata atas ni sebahagian buku2 kami (saya dan Hani) yang dibawa pindah kemana sahaja...lepas raya buku2 ni nak diangkut ke rumah kajang ni sebab suami dah belikan rak buku baru utk letak buku2 ni...happyyyy....rak buku ni tak kena tema katanya sebab barang di rumah kajang ni semua kayu jati...so beli rak buku solid rubber wood yang besar sket...


Ni bilik, dah ada bedroom set, aircond, TV dll

 Biliknya sebelum saya ubahsuai susunannya, ni masa baru2 masuk rumah ni...eh bukan dah lama, 3 bulan lepas jer ni....




Ni ruang masuk....belum susun barang2 lagi masa ni....masih dalam kotak

Meja makan dan sofa single...yang ni saya punya, pak hj bagi ambil dari homestay di Port Dickson, tapi barang2 ni semua akan diserah kepada Iza, anak tiri saya, untuk diwakaf ke rumah yang dia setup untuk buat kelas mengaji....memang tak tau nak letak mana dah barang2 ni...saya masih sewa rumah ni sam[ai April tahun depan...boleh pulangkan pada Mejar tapi kesian pulak nanti rumah dia terbengkalai, so bincang dengan suami katanya sewa jerlah sampai Mejar balik dari Western Sahara....


Lepas ni saya akan cerita pasal rumah saya di kampung yang dah diduduki oleh mak saya, rasanya dah 3 bulan duduk kot....dah rasanya dah 90 peratus siap ikut perancangan, hanya ada beberapa benda tak dapat dilunaskan, antaranya pasang tiles, pasang grill, pasang aircond dan besarkan ruang belakang...tapi tiles mungkin tak pasang lagi dalam masa setahun dua ni sebab saya dah pasang tikar getah seluruh rumah, kalau nak pasang tiles pun pasang di ruang hadapan jer...tempat letak kereta....

Mak saya sangat sangat sangat gembira, happy dan enjoy her life di rumah tu..tepat sungguh tindakan saya buatkan dia rumah, saya pindahkan semua perabot dari rumah Ampangan, Seremban saya ke rumah mak saya tu, bedroom set kawin saya tu saya letak kat bilik dia...malah dia memang suka duduk sorang2 tanpa gangguan cucu2 dia...masak untuk diri sendiri dan enjoy menonton Astro yang saya masukkan, TV LCD saya beli murah jer RM600 dari Mejar sebab saya tengok kat rumah dia ada 2 TV, satu tak pakai so saya minta beli murah2, dia pun jual..memang Allah mudahkan sangat....dapat tv terus masuk astro, mak saya suka tengok Astro Oasis dan TV Al hijrah...

Banyak citer happy yang pending saya tak cerita sebenarnya sepanjang tempoh selepas saya berpisah dengan pak hj...banyak keputusan dalam hidup saya dapat dengan bebas buat tanpa pengaruh sesiapa, pembinaan rumah mak saya adalah antara keputusan terpenting saya buat, walaupun banyak jugak hanky panky dalam urusan rumah ni...banyak kali gak bergaduh dengan tukanag, malah sampai tahap abang ipar saya kecik hati dengan saya....hishh sedih jugak bila buat benda baik tapi berakhir dengan macam2 pulak..nanti saya citerlah...

 Wassalam

3 comments:

Irfa said...

baca dan senyum ;)
suka tgk hani.dah lama x tengok dia

oren said...

datang n baca :)

Zareda Norman said...

tahniah salwa dan suami

AllahMaha Penyayang.. Diganyikan dengan segala yg baik baik atas air mata dan suka duka salwa sebelum ni.

Happy for u salwa.. Ala ala irma dan redza jugak.. Bercinta selepas nikah lebih afdal kan.. Mudah mydahan kekal bahagia hingga ke syurga.. :-)