Tuesday, April 19, 2011

Diari Hani

Assalamualaikum w.b.t


Lama tak cerita hal Hani kan


Anak dara ni memang kesayangan saya (wah tetiba tukar mood kalau citer hal yaya mmg membara)


Tapi kalau cerita hal hani sejuk jer hati...


Tak sia2 saya garang dan tegas dengan dia sejak kecil


Now dah tak payah dah garang atau tegas


Sebab semua benda dia dah tau dan boleh urus diri sendiri


Malah boleh juga menyuarakan perasaan dengan telus dan transparent kalau saya bertanya sesuatu


Cuma sifat oemalu dan enggan mencuba sesuatu yang baru tu sukar sikit nak dibuang


Mungkin cara saya besarkan dia yang sering melarang dia buat itu ini


Menyebabkan dia jadi begitu


Yerl;ah acuan saya untuk dia dulu memang saya berhasrat untuk jadikan dia gadis pemalu


Takdelah tergedik2 nak buat itu ini


Biar dia ada rasa malu dan takut untuk mencuba


Memang sengaja


Sebab saya memikirkan cabaran dan dugaan masa depan


Saya takut kalau dia membesar menjadi anak dara yang suka mencuba dan meneroka benda baru....


Maka segala benda dia berani cuba dan berani teroka


Tu sebab bila dia bersekolah di sekolah Putrajaya, maka dia agak ketinggalan [banding sebelumnya]


Maksud saya dia tak jadi murid yang ke depan walaupun dia pandai (tak berapa dikenali kot)


Tapi kelas KAFA petang memang dia jadi kesukaan ustaz


Sebab mungkin dia paling comel (ustaz yg cakap kat dia)


[selingan; aiyooo..tergendala lah nak buat entry....tetiba hani nampak entry ni dan saya bertekak dengan hani coz dia nak baca entry saya ni, saya lak xsuka sebab kang dia complain itu ini....walhal diari dia langsung dia tak nak bagi saya baca......tu sebab saya cakap dengan dia, yang ni diari ammie, kakak takleh baca sebab diari kakak pun kakak tak bagi ammie baca,kan? dia tanya saya abih tu kenapa diary ammie ada cerita tentang kakak? saya jawab, abih tu diary kakak pun ada cerita hal ammie kan? pastu dia marah saya sebab saya baca diari dia...hahahaaa.. .kesimpulannya...saya janji nak belikan diari berkunci utk dia.ri anak.....eh tak berhak ker kita ibu baca diari anak...baru 8 tahun jer umur dia....nanti kalau ada kesempatan saya tempek catatan dalam diari dia kat sini eh....dia luah perasaan pasal yaya]


Susahlah kan dah ada anak besar ni macam2 isu nak bertekak...dah pandai suarakan pendirian, dah pandai condemn apa tak kena..bla bla bla....


Ok sambung....


Bila saya pindahkan dia ke Sekolah Rendah Islam Pintar Tahfiz Fuqaha ni potensi diri dia terserlah.


Ustazah maklumkan tentang kematangan ayat2 ketika dia bercakap, pastu perihal diri dia yang sangat aktif dalam kelas, semua soalan mampu jawab dan menjadi kesukaan ustaz/ustazah...


Cuma satau yang kurang sikit....bab hafalan...sebab malam2 memang saya suh tido cepat...hafalan memang semata2 kat sekolah....satu surah hanya boleh 3 hari jer....so lebih 3 hari kena rotan.....hafalan hani bukan yg pertama, ada yg lg advence dari dia..


Tapi pelajaran dia terkehadapan.....hampir semua subjek


dan ujian pertama kali di sekolah ni dia berjaya mendapat nombor 1.....tapi jangan terkejut, no 1 bukan dari 30 lebih pelajar macam sekolah dulu, sini darjah 2 cuma 6 orang pelajar...2 lelaki dan 4 perempuan


Kedudukan dia 84% dari markah keseluruhan dengan 10A, 3B dan 1C....subjek yang C tauhid....B pulak Bahasa Malaysia Kertas 1 dan Bahasa Inggeris...eh tengok jerlah gambar kat bawah ni....


bagi saya syukur alhamdulillah, tak kisahlah dia dapat no 1 dari 6 org pelajar yang penting Hani rasa dia mendapat pengiktirafan atas usaha dia belajar.


Sungguh memang dia tak belajar sangat macam nak periksa di Sek Putrajaya sebab dia cakap semuanya senang tak perlu baca....cuma bab ibadah dia ada mengafallah macam jenis2 najis, rukun solat dan lain2.....


jenuh juga saya bantu tolong buatkan formula utk menghafal ikut huruf pertama rukun tu tp Hani jenis xjalan...dia nak hafal ayat2 pnuh juga....


Ustaz sekolah dia pun suka sangat dia, sampai hani cerita banyak kali ustaz ambil gambar hani thru hp ustaz...saya pun dah pesan kalau ustaz ambil lagi bagitau ammie tak benarkan...


Bukan apa, Ustaz tu suka tengok lesung pipit hani selalu suh hani senyum semata2 nak tengok lesung pipit hani...macam2 ustaz ni, yerlah ustaz muda2 belaka....


Semalam hani demam....sebenarnya dari malam sebelumnya lagi dah panas.


Hani jarang sakit, tapi kalau sekali kena demam memang dia jenis tak tahan sakit..merengek jer..lembik....pastu asyik muntah memanjang...xnak makan langsung...tu yg payah nak jaga kalau dia demam


tau tak Hani minta hadiah apa untuk kejayaan dia dapat no 1?


saya pun tak sangka tu hadiah dia nak....hahahaaa


Mula2 dia cakap nak bear yang paling besar sekali....


Tapi lepas tu tau tak dia cakap.....


"ammie....kalau ammie hantar yaya balik kuala ketil pun dah ok, anggaplah tu hadiah kakak dapat no 1....hadiah tu pun dah cukup bermakna dah...."


See.....betapa tak sukanya dia dengan Yaya....



dan ada satu berita baik.....Semalam mak si yaya dah called saya dan setuju nak ambik yaya


Bulan 5 katanya, tapi saya macam tak percaya..tapi takper kita tunggu jerlah bulan 5 menjelang


yaya pulak mula2 suka, pastu kami kan suka menyakat


kami cakap kat dia nanti balik rumah ibu .....



Xleh sekolah


xleh jalan2


xdapat makan sedap2


xdapat baju cantik..


xdapat naik keter lagi...


pastu lama2 dia pun sedih....dia taknak balik rumah ibu dia pulak


Yerlah dia kan suka gi sekolah....so bila tau tak dapat gi sekolah dia agak sedih di situ


tapi kadang2 bila tanya dia suka pualk nak balik sana


dan rupanya yaya ni selalu tinggal rumah sorang2 tau


Tu sebab dia tak kisah kalau dia hilang kat shopping complex


Dia kata selalu dia kena tinggal sorang2....main sorang2


Malah ada masa kami gi jalan dia taknak ikut tau...semata2 sebab dia carik tudung dia xjumpa


tulah alkisahnya....kita tggu dan lihat jerlah


Saya ni bukan taknak jaga dia...


Tapi kalau boleh saya nak dia cepat dapat apa saya ajar...tak sabar nak tunggu dia 5@ 6 tahun


Mungkin dah okay sikit kot


Tapi tiba2 dia pulak kena eczema....kronik tau


Saya rasa punca dia kena tu sebab duduk dengan saya ni makan macam2


terutama ayam...memang setiap minggu saya akan beli ayam, daging dan ikan


Diselangseli ketam dan udang....


Dia kan memang pelahap makan, semua yang ada dia telan....


Tu sebab kronik eczema dia


So lepas ni tak kasi dah makan ayam....


Tulah alkisahnya...lepas ni aman bahagialah hidup kami


Tapi tak taulah mungkin akan sedih juga


Sebab hari2 hidup hura hara haru biru dek kerana yaya


Tetiba hidup kami akan tenang dan tak akan ada yg mengacau


Yiiihaaaaaa


Wassalam

No comments: