Tuesday, April 19, 2011

Diary Yayah 16 April

Assalamualaikum w.b.t


Sambung citer semalam


Lepas yayah dah pakai baju dan seluar sekolah


Saya panggil masuk bilik suruh ambil beg sekolah


Baju tengahari dan towel dan siap nak masukkan dlm beg jer


Baju KAFA dia hani baru nak iron


Pastu saya solat sebelum tu saya pesan 2 3 kali


Saya kata ambil towel baju dan beg adik bawak keluar


Saya teruskan solat


Dari saya mula solat dia tercegat depan bakul baju dia


Leka termenung sepanjang saya solat tu


Sebelum saya bagi salam


Hani masuk suruh dia bawak baju dan beg keluar


Dia marah hani pulak


hani teru ambik dan bawak keluar baju dan beg sekolah yaya tu


Baju yang hani dah bawak keluar dengan beg sekolah dia tu, menyebabkan dia marah hani


dia ambik baju dan beg dengan marah2


Dia campak balik dalam bilik solat


Masa tu saya tengah solat tu yg dia berani lawan hani tu


Tak cukup lepas campak baju dan beg sekolah ada lagi pemberontakan dia


Dia mematikan diri tarik muka siap dengan muka marah dia


Dia campak pulak towel lepas mandi dia yg sepatutnya kena gi sangkutkan


Dia campak ke lantai, masih marah2


Marah sebab apa?


Marah sebab hani tolong bawak baju dan beg dia ke depan


Lainlah kalau dia nak buat,


Hani suruh buat pun dia tak nak


hani dah buatkan dia campak balik masuk bilik!


Tu satu contoh jer tu...bnyk lain2 hal dia memang tunjuk lagak lawan balik


Apa lagi lepas solat saya terus tampar mulut mungil dia tu


Tampar sebab nak ajar dia supaya jangan cakap tengking2 dan kurang ajar dengan kakak


Bukan sekali dah saya dengar dia tengking dan jerit2kan hani


Dah jadi kebiasaan, belakang saya memang sah2 dia jerit dan tengking hani


Selamba jer dia


kalau boleh saya rakam saya persembahkan kat sini, memang macam tak caya


Tak caya bukan sebab apa, sebab punyalah saya ni dah garang habis dah


Khususnya utk budak seusia dia tapi non ado berkesan nya ke laut emua usaha saya tu,


langsung xde kesan


Sudahnya akhir2 ni saya biar jer...


Tapi sebab kali ni melampau


Siap baling balik baju dan beg, jerit dan tengking hani semula


Pastu protest campak towel sambil jeritkan hani


Memang tak boleh biarkan...


Saya rasa tu suasana dia membesar


Gaduh jerit tengking dan protest adalah budaya dia membesar dan takde sapa yang marah


Dan tegur dia bahawa tu perbuatan yang salah


MUngkin bagi dia gaduh dengan kakak dengan abang sama jer gaduh dengan kawan2


Disebabkan panas hati terus saya panggil dia berdiri depan saya


Saya duduk atas kerusi kanak-kanak


Saya pegang rotan


Saya ulang2 berpuluh2 kali ajaran2 yang sama


jangan lawan ami, jangan tengking kakak


sampai satu tahap dia faham dan boleh ulang


Saya bagi contoh2 peristiwa


lantaklah nak faham ker tidak


Tapi setengah jam saya berleter kat dia


Saya suruh dia ulang apa saya cakap yg pendek2 tu


Saya offer pada dia macam2


Sebab sebelum ni dengan bangga dan berani minta macam2 dengan ammie kalau keluar shopping


tanpa rasa bersalah tanpa fikir bahawa ammie akan marah


tak...dia tetap yaya yg sengal, akan jerit minta itu ini


So, saya tanya dia, nak kaler baru kan, nak baju baru..nak makan sedap2, nak jalan2


Semua ammie boleh buat, ammie boleh manjakan


Ammie boleh belikan adik macam2


Tapi syaratnya adik kena dengar cakap ammie dan kakak


tak mau lawan tak mau tengking berdosa


Saya gertak dia kalau berterusan begitu adik tak boleh pergi sekolah lagi


Saya tau sebab dia suka sekolah so bila dengan berhenti sekolah memang dia keciwa


Agak saya lah tu....


So, pagi tu saya cakap betul2 dengan dia suruh dia fikir nak sekolah ker tidak


Kalau nak sekolah berubah dengar cakap ammie dan akak


Dia angguk2 faham dan ulang balik ayat 2 saya tu...


pastu terus happy...dah nama budak kan


Sudahnya hani tak sekolah hari tu


Sebab nak gertak yaya nak berhentikan dia


so dua2 tak sekolah jumaat lepas


Tak taulah berkesan kem tidak?


banyak citer yaya dan hani pending ni


banyak benda nak habaq tak cukup masa.....


Ni pun baper hari dalam draft daaaaa....


Macam biasa kerja sangat sibuk....






Wassalam

3 comments:

Pnut said...

Wa, boleh try buat 'punishment corner' atau room, bila dia buat salah, denda dia berdiri kat satu corner, atau masuk bilik, untuk satu tempoh -5, 10, 15 minit, bergantung pada kesalahan dia..

MA apply benda ni, kat anak-anak dia, nanti kita suruh MA cerita..ehehehe

Hanisumayyah said...

Pnut,

Dah apply dah punishment corner ni.....ada kot dalam 5 kali saya denda dia, siap tutup lampu lagi...tp yaya ni jenis jiwa kental (mental fizikal waja) mmg xjalan..bayangkan tibai xjalan, psiko xjalan....denda xjalan....

MA said...

Oops..tersedak kawan.

Punishment corner, naughty chair, time out semua tu is basically a reinforcement punishing method. Memang lah tak jalan kalau kejap2. kesannya is long term dan consistency. Kalau kejap buat kejap tak buat - mmg tak berkesan. Anak pun jadi confuse - eh semalam aku jerit lontar bag kena kurung dalam bilik. Hari ni jerit baling towel kena tampar pulak...

Mcm kita buat akta undang2 la, jual dadah byk ni masuk jail berapa lama, curi ayam pulak hukuman dia berapa...

The point is nak ubah behaviour bukan sekejap but lifelong...dan bukan senang. Tapi for Yaya, mungkin sbb persekitaran dia membesar dulu and then nak sesuai dgn environment baru dengan Salwa - belum lagi bab dia nak manage emosi dia berpisah dengan mak dia etc etc...I dont blame Salwa - but at the same time I feel so kesian for Yaya.

Entah lah, kita doa yang terbaik untuk semua. Betapa berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.