Friday, April 15, 2011

Diary yayah- 15 April

Assalamualaikum w.b.t


Aduh letih tak abis, semangat jer membara ni


Semalm hari ni bertubi2 NGO hantar memorandum menyokong kami


Sokong supaya SPRM teruskan ketegasan dalam membanteras rasuah


Kami ler yang menerima dan menguruskan kedatangan mereka ni


Front liner katanya!


Serentak tadi datang pulalk sec gen PPIM nak bincang isnin ni group mrk nak datg pulak


Datang dengan 5 NGO lain dan 100 orang nak berpiket sekali nyatakan sokongan


Wahhhh...ramai sgt pulak dah!


Saya panggil geng2 media....buat coverage...


Sekarang hubungan dengan hampir emua wartawan kat Putrajaya ni mesra


no2 hp diorang semua saya ada...kalau ada apa2 berita sekitar Putrajaya ni nakkan hebahan dan media coverage bagitaulah


nanti saya bagitau diorang boleh datang.....mana tau ada masalah rakyat @ ada apa2 aduan ker


Eh....semalam satu pengalaman baru


Pergi meeting dengan Tn Sri KSN, dipejabat PM Perdana Putra ....


Dengan semua ketua jabatan dari agensi2 bawah JPM


Saya hanya jemputan khas jer....sebab dlm meeting semalam ada presentation dari Cyberview, pemaju Cyberjaya...jabatan saya diwakili timbalan Ketua Pesuruhjaya


Presentation tu pasal pelan Komunikasi Strategik yg dibuat bagi memperkenalkan dan menjual Cyberjaya


So 5 PRO dari 5 agensi bawah JPM dijemput


Saya mewakili SPRM


Tapi pelan dia kemukakan tu jauh tertinggal dari apa yg kami dah buat


Serius.....kami dah jauh ke hadapan dari segi pelan komunikasi dan apa kami dah buat...


Heheeeee....sikit bangga disitu


balik office urus pasal ada persatuan bekas pegawai BPR/SPRM pulak dtg hantar memorandum sokongan.....layan....


Hari ni boss gi Cameron Highland, so ada pening sikit sebab semua saya kena buat


So pagi2 cari Dato'2 yg boleh terima memorandum, semua dato2 meetinglah pulak


Sudahnya carik Dato pengarah siasatan jer..mujur Dato Mustafar yg sedang meeting sanggup turun ambil memorandum


Sekali terkejut dengar sebab bukan ajer hantar memorandum tapi siap dengan banner dan sepanduk jerit2 kami sokong SPRM


Kami bla bla bla.....macam2 sepanduk...terkejut saya !


Okaylah...dah lepas dan dah lega ni nak sambung hal yaya ni


Pagi2 ni saya betul2 mengamuk dengan si yaya


Saya ni boleh terima perangai budak kecik


Boleh tolak ansur asalkan jenis dengar cakap dan nak berubah


Tapi si yaya ni memang mencabar kesabaran saya


Dan dia memang sengaja carik pasal


Saya tak kisah kalau dia ada usaha nak berubah


Dan dia ada juga ketokohan dan mengubah cara dan tindakbalas dia


Saya dah cakap dengan hani ammie rasa ammie dan cukup garang dah


kalau orang lain dah memang takut dah tapi yaya ni tak taulah jenis perasaan batu ker kayu agaknya?


kan saya dah beli rotan tapi tak pernah bantai lagi gertak2 jer


kalau marah pun suara jer yang tinggi


paling2 saya tibai kat punggung dia


tak pun saya pial telinga dia


Tapi saya perhati semua tu tak jalan, takde perubahan


So seminggu lalu sebelum dia demam rabu lepas saya jalankan perang dingin


Macam orang tak betul dah saya rasa (tak matang maksudnya)


Dia cuba nak cakap dengan saya (dia memang tak boleh bezakan orang marah @ suka)


Saya kata, dah... ammie tak nak cakap dengan adik selagi adik tak nak dengar cakap ammie


saya bukan apa, saya rasa kalau nak kira berapa banyak teguran dan nasihat saya untuk yaya ni saya tak terkira dah


Letih dah...sebab dalam rumah nak tido dalam keter tu jer yg saya ulang2...


Tapi dia tetap sama.


Ada perubahan tapi tak nampak sangat sikit2 jer perubahan tu


Dia ni kuat leka sangat2 leka


So apa2 yg saya suruh dia bukan ajer tak buat


Malah dia akan tunjuk protest tak nak buat


sakit ati tak?


Kalau saya bertindak pada dia



Dia akan matikan diri tunduk xbergerak


saya cakap bangun sekarang, dia diam jer


Saya cakap masuk bilik air sekarang, dia tunduk diam dan matikan diri


walaupun saya ni dah 3 kali jerit ayat yang sama


DAN kalau dengan Hani memang dia takkan dengar langsung arahan hani


Bahkan dia akan tengking2 Hani balik


Biarlah..hang pi lah...tak mau.....


Tu contoh ayat2 dia


Dan dia langsung tak kisah apa respond saya kalau dia cakap macam tu dengan hani


Subuh tadi saya sedang solat subuh


Tugas hani adalah kemaskan beg baju yaya, lipatkan baju tengahri epasang baju KAFA sepasang siap dengan spender dan towel


tapi tetap dia tak berterima kasih


kadang hani dah pilihkan baju semua cuma nak suh masukkan dalam beg


Tetap dia melawan hani cakap tengking2 hani..biarlah..biarlah <--dia jeritkan pada hani ayat tu


mana saya tak geram


hani tu tugas dia pagi2 banyak kadang tu...


Sebab hani sekarang dah pandai iron baju


So, kadang saya basuh baju diorang berdua malam tu


Pagi2 tu saya buat sarapan/air so hani akan bantu iron baju dia dan yaya


hani memang dah boleh harap sangat dah


Lepas ni nak ajar masak nasi dan goreng telur pulak...


Okay balik citer si yaya ni


pagi2 hani akan bangun dulu mandi siap2


Saya kejut dua2 tapi hani jer yg akan bangun yaya mesti bangun pastu curik2 tido semula


Kalau bangun pun dengan mood yang swing ....mesti menangis merengek macam kena marah


macam pagi tadi bangun2 terus duduk menyandar tunduk kat dinding bilik


Curi2 tidur agaknya


Sebab yaya ni pandai tidur sambil duduk


hani tak kalau tido mesti baring kalau dah bangun tu memang consider bangun takde tido2 dah


So saya suruh dia bukak mata baca doa bangun tido


yaya memang suka baca doa malah doa yg dia dah tau pun dia suruh saya baca dan dia akan ikut bacaan tu (habit dia gitu)


So saya baca masuk 3 kali doa tu dia tak apekkan


Dia diam muka masam bangun bukak baju tak apapun tak....


Mana saya tak naik angin...saya jerit sekali lagi


bila pitching saya dah lari dari tune biasa baru dia ikut doa saya baca


tu pun perlahan jer


Tapi ikutlah jugak takperlah kan....lepas tu saya suruh bangun


Dia bangun tp kepala tunduk jugak


saya suruh buka baju masuk bilik air



Tapi dia bangun tangan dah letak kat baju nak bukak tap dia nak tunjuk degil dia dia nak jugak lawan saya penyudhanya dia tak bukak pun


Letak tu jut ekseyn macam nak bukak


saya terus pergi dapur, sidai baju


Sebab baju dia malam tadi basuh tak jemur dah tertidur


So pagi tu hani lah kena iron kan


Lepas selesai sidai baju saya dengar hani bagitau adik diam taknak bukak baju ammie


saya dengar hani nasihat dia


Bukaklah baju ni kang ammie datang tak takut ammie ker


Dia menjawab biar lah..biarlah...


Saya dah membara dah kat dapur ni


kau taknak bukak baju satu hal kau lawan cakap kakak satu hal


Tak pasal2 berdiri tercegat depan bilik air buang masa tak nak bukak baju kenapa?


Ini peristiwa hari2 sesekali jer tak moody kalau bangun tido


mana tak sakit ati....


saya samoai jer depan bilik air, sah saya tengok takde apa yg berubah


Sakit ati tak?


Sudahnya saya jerit dan tibai bontot baru dia masuk bilik air


Tindakan hanya dibuat lepas dah kena marah


peluang dah bagi banyak kali


Masa berjalan, kalau kau tercegat sapa pulak nak datang bukakkan baju mandikan.....sendiri juga kena buat,kan?


Setel hal dia mandi <--hanya jerit dari luar suruh berus gigi dan sabun badan (saya akan cek dia berus gigi ker tak sebab hani awal2 dah letakkan ubat gigi kat berus gigi tu)


keluar bilik air, duduk tercegat kat depan tak masuk bilik ambik baju....


Bila panggil masuk bilik pastu termenung lagi depan baju yg dah siap gantung


Kena marah baru ambik baju bawak depan


pastu kat depan saya perhati dia termenung lagi tak pakai baju


Baju dah iron berkedut dia pinyok jer atas pangku dia


Aduhhhhhhh....sekali jerit baru pakai baju


Seluar tak pakai, sebab nak tunggu kena jerit lagi


pastu hani uru dia pakai seluar


saya solat


Sebelum solat saya panggil dia saya suruh dia ambil baju masukkan dalam beg


okay....nanti sambung tetiba da hal pulak....






















Wassalam

2 comments:

MA said...

Seperti saranan kawan-kawan yang lain, kalau Salwa rasa amat tertekan dengan tanggungjawap ini, then pulangkan balik kepada Mak dia. Dalam hal ini saya tak salahkan Salwa, apatah lagi Yaya.

In my eyes she is still a baby. 4 tahun punya emosi dan reasoning tak sama dengan orang dewasa. Hani mungkin mature for her age dan Salwa tak boleh gunakan benchmark yg sama untuk Yaya. I have a 4 year old niece, Memang mencabar kalau "angin" dia tak kena.

Jadi untuk kebaikan semua, pulangkan dia pada mak dia kerana saya rasa Yaya rindukan ibu dan bapa dia cuma dia tak pandai luahkan dengan cara yang nyata - hence the tantrum. Apa Mak dia nak buat, terpulang. Doakan agar Yaya ditempatkan di tempat yang selamat dan condusive untuk dia.

Salwa jangan pulak rasa bersalah, you dah cuba yang terbaik. Dan jangan labelkan Yaya bermasalah cos she is just a baby, boleh lenturkan lagi...Insya Allah.

MA

Cool said...

ni apa ni kak wa entry separa je ni eeeeeeeee@!~