Wednesday, November 9, 2011

Kalau jodoh tak kemana

Assalamualaikum w.b.t

Saya nak rujuk statement saya entry sblm ni yg tanya hani pasal "kalau ammie kawin lagi macamana"

Agaknya ada yang tertanya2 adakah saya nak kawin...gatal bebenor eh janda ni?

Sejujurnya saya memang teringin nak kawin

Saya suka kejujuran

Saya suka berterus terang

Pada pembaca blog saya jerlah

Di luar tidak lagi

Pembaca blog tentu tau kenapa saya teringin nak kawin

Kan tak lain tak bukan sebab "tuttttt"

Memang tak rasa apa sangat pun bila menjanda ni kalau tak dapat tuttt tu

Tapi bila hrmon tak stabil dan teringat memang sengsara

Orang lain saya tak tau dan saya tak berminat ambik tau

Tapi saya tau memang ra ai sangat wanita yg tak menikmati tuttt

dan rasa hidup mereka tetap sama jika ada atau takde tuttt tu

Allah kurniakan keistimewaan (kalau boleh saya katakan istimewa) menikmati tuttt tu

So jangan pertikaikan ya!

Dan saya faham kenapa anda yang tak rasa apa2 tu memandang serong pada saya

Sebab Miss sinar pun masuk kategori tak menikmati

malahan penilaian dia terhadao tutt jatuh kategori "negatif"

Sampai dia pelik kenapa apa yang saya ajar dia (sebelum dia nikah) tak sama dengan apa dia lalui di malam pertama

So memang saya akui wujud pelbagai kategori bagi wanita dalam menikmati tuutttt

sebab takde lelaki baca blog ni bagi saya open ajer saya cerita eh

(oh Yer bagi yang ada suami tu tolong xpayah nak citer kat laki masing2 plak eh topik saya bangkitkan ni)

Saya berdoa untuk dipertemukan jodoh sejak ramadhan lalu

Jodoh yang baik yang boleh bimbing yang sempurna di mata saya (mata org lain lantaklah)

Supaya saya dapat mengekang nafsu ke arah yang halal

Dan saya takdelah ambil apa2 inisiatif dalam mencari jodoh

Saya mengharap pada Allah sempurnakanlah semuanya supaya datang secara kebetulan

Walaupun jauh dalam sudut hati saya rasa bahagia dengan kehidupan sekarang

SAya rasa otak saya segar takde nak fikir masalah

Saya rasa bebas buat keputusan

Saya rasa bebas mengatur kewangan

Dulu masa ada suami saya selalu macam memberontak

Boros, membeli apa sahaja yang saya nak (walhal sebenarnya bukan nak sangat)

Tapi beli lebih pada sebab nak tunjuk kat dia dan nak bagi puaskan hati

Akhirnya duit habis macam tu aje

Tiap2 minggu mesti nak ke shopping complex

Tapi sekarang saya tak rasa pun saya perlu beli apa-apa

Saya lebih rela duduk di rumah dalam keadaan boring daripada boring gi shopping tp xtau nak beli apa

So now i'm happy

duit jimat, takde pembaziran, takde beli barang xperlu

tapi saya akui saya sangat sunyi

saya takde teman bicara

saya takde geng nak keluar makan

saya nak masak saya takut saya makan banyak

dan saya gemuk

Maka saat itu saya rasa saya perlu suami

Sebagai teman tuttttt (tanpa mengabaikan faktor utama lain)

namun saya sangat risau

andai suami itu pergunakan saya (mana nak cari bakal suami yg gaji n pangkat lebih dari saya)

Dan mana saya nak cari suami yang bujang @ duda dalam usia macam ni?

Kalau bujang takut pula ada something wrong somewhere

Dan saya tak berminat nak didik dia dengan ilmu rumahtangga

Dengan dia takde pengalaman dan ada pulak isu nanti nak sesuaikan hidup

dia yg biasa sendiri tiba2 nak kena hidup berkongsi dengan isteri, bukan senang nak transform tu

So orang bujang autmatik reject

Dan saya pula kalau ada duda (ada di pej yg sama rank dengan saya)

Mati isteri bara payu dara, masalahnya sama tinggi dengan saya, org kelantan ada 3 anak lelaki sdg membesar disekolah rendah

Ciri2 tu jer buatkan saya rasa dia memang tak sesuai dengan jiwa saya

Saya tak berminat sangat anak lelaki ramai2

Da saya tak suka dapat suami terkenang2 akan isterinya yg meninggal (sakit lama pulak tu)

Biarlah bekas isterinya hidup dari isterinya mati (dalam keadaan masih sayang menyayang)

Pernah saya jumpa (saksi kes saya siasat) kata lebih baik kawin duda cerai hidup dari cerai mati

Sebab suami dia ada ketika sanggup malam2 bangun cium baju isternya yang dah meninggal (rindu sgt kot)

So hanya lelaki yang anak sedikit (kalau boleh anak duduk dengan isteri)

Yang gajinya lebih dari saya, pangkat pun kalau boleh biarlah melebihi saya

Dan paling utama, amalan wajib tak tinggal, solat n puasa terutamanya

Dan juga tidak merokok sama sekali (wajib)

Dari segi duit saya tak berapa berkira

dengan pengalaman sebelum ni saya takde masalah berkongsi

Asalkan ianya ada konsep give and take

saya rasa pengalaman rumahtangga lalu dah banyak tambahkan ilmu rumahtangga  saya skrg

banyak benda saya dah boleh praktikkan dengan cara lebih baik

Makanya kalau ada ciri2 tu (roughly) saya akan pertimbangkan

Dan alhamdulilillah allah telah hantar seseorg yang hampir2 memenuhi ciri saya nak tu

cuma masa yang akan menentukan

akan saya hebahkan disini bila sampai masanya

doa kawan2 readers blog saya diharapkan sangat2

Dan saya tak kisahpun kalau dia bukan jodoh saya

Sebab saya pegang pada surah annur, lelaki2 baik utk wanita2 baik

maka kalau saya baik insyaallah bakal suami yang baik tu adalah untuk saya juga akhirnya

Pada masa ini  mode perhubungan adalah mencari keserasian

menegenali sifat masing2

Pada tahap ini telah menemui beberapa ciri2 diri dia yang tak begitu serasi dengan saya

malah sifat saya juga tak serasi dengan dia, katanya

what to do?

asalkan yang tak serasi tu bukan perkara pokok

tetapi perkara furu', maka kami boleh usaha sama2 perbaiki

Selebihnya biarlah allah tentukan

Kami bukan bercinta macam remaja

JUga bukan bercinta untuk mengisi masa

Sejujurnya kali pertama berhubung saya dah maklumkan kalau ada niat lain saya taknak teruskan

Kerana niat saya kenal hanya untuk bernikah, untuk pastikan semuanya menjadi halal

Dan satu langkah pertama saya dah ambil

Hasil kekuatan semangat Nak nikah (over eh, hahahaaaa)

Saya dah bagitau mak saya yang saya dah bercerai

Sambil2 cabut rumput kat rumah mak saya bercerita

Mak saya menerima berita itu dengan tenang

Langsung tak terkejut

Malah selamba kodok jer

Walhal saya punyalah takut giler

Kalau bakal suami (waaupun bunyinya gatal tapi kan kata2 tu doakan?) tak bagi kekuatan

Dan membuat lakonan menjadi mak saya (dengan soalan2 killer)

Maybe saya takkan sampai stage bagitau mak saya yg saya dah cerai

Lepas ni ambik masa dulu untuk bagitau nak nikah pulak

Tapi sebelum tu, kena urus nak ambik surat cerai dulu

Tapi, jujurnya saya tak sedia nak nikah selagi tempoh cerai tak cukup setahun

Makanya tarikh tentatif paling awal nikah adalah pada 21 April 2012

Doakanlah........jika ada jodoh maka nikahlah kalau tak tu maksudnya allah putuskan hidup menjanda untuk saya adalah yang terbaik.....amiin...segalanya kuserah kepada Allah


Wassalam

4 comments:

Pnut said...

moga dipertemukan jodoh kalau sudah tertulis sampai masa, tibalah jua...

Irfa said...

hehehe..suka akak tulis panjang.
kalau dah jodoh tak kemana..org kata

oren said...

saya doakan yg baik2 aja utk akak yer..

cik tudung senget said...

saya suka ayat akak,kalau saya baik,baiklah suami yg sy dpt