Friday, November 25, 2011

berani, yakin diri dan politik

Assalamualaikum w.b.t


Very busy lately

Sangat2

Entah apa di busy?

Saya perasan sejak 3 bln ambil alih unit korp comm ni

Saya jadi macam orang bodoh pun ada

Sebab lagi banyak benda kita kena tau

Lagi rasa macam tak tau

Now rasa tersepit sangat2

Tersepit dgn suasana sekeliling

Yang selama ni saya 'malas' nak fikirkan

Tapi sekarang 'diasak' dan 'dpaksa' utk saya fikir

Saya tak cukup berani

Saya tak cukup keyakinan diri

Saya tak berani buat keputusan dalam isu tertentu

Macamana nak cakap eh?

Dalam bab ni tetiba rasa tak terluah

Tetiba rasa nak bergenang air mata

Dah mengadu pada boss saya

Dah cakap saya tak mampu

Dah kata ni bukan level saya

Dah luah kata bagi pada somebody yg really capable

Untuk handle, untuk lead

Sebab saya tau kemampuan diri saya

Sebab saya rasa saya sedar saya insaf

Ini bukan tahap saya lagi utk fikir

Tak tau kenapa saya jadi macamni

Tiba-tiba rasa bodoh sangat

Tiba-tiba rasa tak semangat

Tiba-tiba saya rasa takde sebab utk saya susah payah

Saya rasa saya letih dan saya nak keluar dari suasana ni

Nak give up

Tau tak perasaan dimana u terpaksa buat sesuatu

Yg u sedar u tak mampu

Yg u rasa kalau u usaha pun mmg u taKkan capai level yg diharap

Yg u harap orang lain sedar yg u tu xmampu

Tapi benda2 tu tak berlaku

Org keliling mungkin sedar tapi mrk bkn suruh u mengalah

Tapi mereka push u lagi untuk continue

Mereka motivate u untuk terus ke hadapan

Tak pernah mereka ragu dengan u

Fikiran u diasak untuk terus ubah, yakinkan diri

Percaya u boleh buat

Bagi kata-kata semangat

Sampai bukan u rasa tambah semangat

Semakin berkobar-kobar

Semakin komited

Tapi rasa lain pulak yang timbul

Rasa teraniaya

Rasa macam eh kenapa aku jer rasa terseksa

Kenapa aku yg penat fikir

Macam nak pecah kepala

Sedangkan yg lain eh macam takde pape jer

And they can put the burden to me

Blame me

Sedangkan kami hanya ber 4 sahaja

Tapi buat kerja setiap sorang mewakili kerja seolah2 utk 5 org

Saya cakap pasal kerja

Saya tension pasal kerja

Saya stress pasal kerja

Saya bergenang air mata pasal kerja

Saya rasa saya nak tukar environment kerja

Saya taknak tua begitu sahaja akibat fikir kerja

Kenapa perlu kerja? Saya taknak kerja!!!

Saya letih hari2 dikejar oleh kerja

Dicari oleh semua2 sampai takde masa utk masukkan bnda lain selain kerja

Menulis ni pun buat saya stress

Saya pun tak pernah terlintas yg saya akan kena kerja mcmni

Dan saya cemburu dengan kerja org lain

Dan mungkin kerja tu simple agaknya

Saya yang terlebih2 tertekan

Tapi tak juga sebab ex boss saya gembira skrg katanya

Sebab tak lead korp comm lagi

Okay jawatan ni

Tapi kerenah manusia yg buat saya annoying setiap masa

Bukan salah jawatan ini @ post ini @ unit ini

Disebabkan itu, pada tahap ini terpaksa all out

Sebab dapat boss yg amat2lah punya vision mcm org lari pecut 100 meter

I'm not blame him

Tp keghairahan dia, ketinggian vision dia

Pecutan dia dlm mencapai visi organisasi

Gagal dikejar oleh majoriti orang lain

Gagal diterima baik dan diterjemah oleh mrk yg ada keliling dia

Sapa keliling dia?

3 TKP dia

Pengarah2 negeri

Pengarah2 bahagian

Apa kesannya?

Kami jadi orang tengah

Dan mangsa juga agaknya

Sebab mesej dari atas takkan sama

Mesej dari KP takkan sampai macam apa dia bayangkan

Apa yg sebenarnya dia mau

Dan kerana pecutan KP yg laju giler

Idea yg semakin menggila

Mereka makin tertinggal

Dan kami menjadi tempat meluah, merujuk

Dan kami itu saya lah

Dan saya rasa malas

UNtuk nak fikir nak mudahkan nak jelaskan

Tiba-tiba rasa malas,

Rasa tak mampu, letih

Kamu itu dato'-dato'

Kamu itu JuSA

Kamu itu gaji besar

Kamulah fikir lebih dari saya

Eh eh apa aku merepek ni

HMmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Semalam pakej

Kena marah kena motivate kena push

Pagi2 subuh dah masuk BBM dato' pengarah bhgn pend masy nak jumpa

Seawal 8.30 pg

Dah tau da sure dia nak sembur saya

Sebab ada something wrong somewhere majlis dinner mlm sblmnya

Dan benar dia kata di atas pentas KP marah saya

Sebab? saya tak perlu cerita

selesai mengadap dia pagi2 lain pulak citer timbul

TKP Operasi pulak sms frust dengan hasil kerja saya (katanya)

Yg sebanarnya kerja tu terhasil atas arahan dia

Then bertubi2 plk masalah timbul

KP pulak xpuas ati katanya dengan ex boss

I'm not happy dengan new leader corp comm unit

Juga sms and call by dato' pengarah bhgn perundgn n pndkwaan

Because KP nak everyday ada cerita menang kes masuk paper

Nak kena bncg mekanisme terbaik

Smlam jer ada 4 kes berpihak pd kami di mah rayuan

Tp nak blast mcmana semua kes lama

Kami xde input yg cukup. Communication breakdown diprgkt state

Pagi2 juga jumpa dlm blog ada tohmahan

trhadap pengarah one of state dr pantai timur

Call pengarah state tu minta input segera utk standby jawapan

Gi bncg dgn peg khas KP what suppose to do

At the same time handle student uniten buat research

And preparing KP's slide for 2 invitation

Untuk majlis di amanah raya n MPSj on 5 disember

And furthermore jam 4 ada sidang akhbar di parlimen

Oleh JKMR radzi sheikh ahmad

And peg saya stress sbb esok (hr ni ada event di akademi)

Prog kerjasama dgn UNDP tapi isu ni paper xnak carry

Prog fasa 1 reporter dtg tp story lain keluar (sbb diorg dtg nak update siasatan @kes)

So KP arah panggil paper tp mcm xde nilai berita

Kami meeting dalam bbm jer sbb msg2 di lokasi berbeza

Saya di Akademi

2 peg di parlimen sidang akhbar

Miss sinar di pej buat story kes utnk blast to media

Jam 3 ex boss ajak hadap KP di akademi

Nak kena jelaskan pd dia isu yg dato TKP timbulkan

Juga isu dinner malamnya

Rupanya juga sekali meeting dgn consultant

Terjebak saya

And after that kena pergi wisma bernama

Temubual KP di prog hello malaysia

Hmmmm dgn saya xbawak press kit

Sebab thari tu baru peg khas KP bgtau temubual tu

Patut semua jawapan KP saya yg sediakan

Tapi kali ni macam kena tikam dr belakang

Bila KP minta index dia cari UKK

Sdgkan prog tu kami xtau

Kat sana sampai lepas maghrib baru balik

Singgah makan bagai jam 10 baru sampai rumah

KP ada prog lain lagi lepas tu

KP saya ni dalam sebulan percaya tak xde satu hari penuh duduk dipej

Tersangatlah penuh jadual dia

If u nak selit satu prog utk dia

Punyalah payah

Mcm last week kami atur round table discussion dgn editors

Berapa kali tukar

Satu hari kdg 5 prog dia pagi-malam

Kalau dipej lps satu meeting satu meeting

Setiap bulan dijemput di luar negara

Meeting, bagi talk, mcm2lah

Saya pula diminta kejar dia sebab everything dia perlu tau

Dia marah saya ptg smlm sbb gunapakai arahan tkp tanpa rujuk dia

Dia tanya saya siapa ketua pesuruhjaya?

Juga sikit nasihat secara emosi tntg tugas saya

Malaysia insider bawak isu kami semalam

Dia tanya apa nasihat saya, nak jwb @ not pd paper

Saya dah buat background research smlm bila keluar dlm insider

But...but...but..hhhmmmmmmmm

And telefon saya skrg berderingan begitu kerap

Sebab msg2 nak tonjolkan bhgn msg2

Nak tunjuk buat kerja

Hehheheeee and kami yg jaga portal so kamilah kena push

Eh merepek merepek meraban subuh hari

Pagi ni kena pergi tekam jerantut

Ada bengkel

Ikut plan nak blk kg ambik hani bawak sana

Tapi pagi ni nak kena hadap isu2 baru timbul ni

Entah dapat jejak ker tdk ke tekam tu

Sorry nak luah sini nak bgtau xlarat

And nak semangat. Diamankah kamu semangatku

Semangat yg berkobar2 untuk bekerja?

Semangat tak mengalah

Rasa2 semangat saya semua dah hilang terbang nelayang

Dengan ini saya nak seru semangat saya mari dtg semula

Ni sbgai penutup cerita nak seru semangat saya, sms dari Dato' pengarah bhgn saya

'Salwa, mulai saat ni u kena hyper active and pro active dlm semua isu.

Kena berani call, cakap dan bagi pandangan kpd Dato' Abu.

I personally think dia mula curiga dengan u. U are a good officer

We think u can do it. Kalau ada apa2 masalah u refer to me.

Ini nasihat ikhlas saya'.

Baik tak boss saya? Ni dato' yg sedang di groom untuk jadi next KP.

Adalah coversation thru sms dgn dia smlm. Saya nak mengalah jer dia kata jgn. Bukan xnak call kp

U nak tembak org u kena ada senjata

Peluru kena cukup

Dan saya sedar saya tak cukup peluru

Peg bawah saya semua pengalaman kerja bawah 5 tahun

Makanya tu sebab saya letih takde semangat

Sebab dalam otak saya dah block

Asyik fikir xboleh xmampu xlayak and sebab sy perempuan

Asyik fikir ramai lg jauh lebih bagus dr saya

Itu silap saya! Silap besar!!!

Move on salwa!!!

Allah letak saya dlm lingkungan jusa2 and big bosses ni

Sebab saya mampu ( Kot?) ~ ahh -ve lagi?

Eh last week beli 5 pasang kasut!

Betul2 giler!

Eh 7 sebenarnya

3 pasang clark (ware house 2 pasang)

1 pasang di alamanda (xpuas ati WH punya sale)

2 pasang scholl (WH)

2 pasang polo (last 2 week di ktan beli polo sepasang)

Juga belikan iza 2 pasang, scholl n polo sebab dia temankan

Bila stress otak jadi biol kejap!

Lepas ni kita kumpul kasut utk setiap warna yer

Kena gelak dgn anak2 buah kat pej

Saya mana pernah pakai kasut2 tggi tutup ni

Dan kasut bergaya2 tali2 warna warni

Tapi nak kelainan kononnya saya ubah citarasa

Dan sepasang clark utk bakal suami (insyaallah)

Juga seunit sampin telah saya belikan. Di ktan utk majlis nikah

Huwaaa huwaaa huwaaaa

Walhal xsempat nak jumpa lagi pun!

Wassalam

9 comments:

MA said...

1. Kadang-kadang kita tak tahu/nampak kebolehan/potensi diri kita seperti mana orang lain nampak kita... (cuba google "Johari Window" dan fahamkan konsepnya....)

2. Cari satu kursus yang dapat beri that keyakinan diri...eg Management Devt Program ke etc..

3. Salwa nak bernikah tanpa mengenali/berjumpa dgn bakal suami? Ker saya salah baca/faham? Apa-apa pun, berhati-hati ya...

Anonymous said...

MA,
Kelakar siap ada point tu. Betullah saya mmg kena improve skill diri. Dulu tahap keyakinan tinggi tapi skrg sgt kurang. Salah satu sebab saya rasa knowledge saya kurang. Takde masa nak analisis satu2 isu dgn detail. Dan isu ni sepatutnya kena dihadham melalui perbincangan dgn peg2 lain. Tp pergaulan sy krg. Lelaki disini dpt kembangkan otak sbb diorg keluar minum sama. Tp saya asyikk terperuk jer. Tp Dato dah bg greenlight so kna bnyk duduk bncglah.setakat isu rasuah boleh cakap tp tahap bg pandangan dan cadangan serta analisis implikasi pd negara n masy dlm sesuatu isu tu rasa mcm jauh sgt lg.

2. Kursus pertama yg saya nak daftar lps ni adalah english course. Kena start juga sebab dalam 80% meeting dalaman (most of the meeting dgn consultant and org luar) dlm bahasa inggeris) mmg terhad utk sy bg pandangan. Tambahkan pembacaan jg akan tambah keyakinan diri sy.

3. Bakal suami tu bukan tak kenal. Background hampir 80% tau cuma setiap kali janji nak jumpa masing2 ada hal. Asyik postponed last minute. Jarak dekat jer MA tp dua2 pun sibuk. Smlm ptg last janji nak jmpa tp dah sy blk pej jam 10. Tp berhubung tanya khabar hampir setiap hari. Ada jodoh ada lah. Xdesperate pun MA. Insyaallah kali ni betul2 pilih.

Irfa said...

sgt panjang :-)
saya baca..saya pening
baca lagi..
ending tu je saya suka :-)

Dan sepasang clark utk bakal suami (insyaallah)

hehe

emm..jawatan diberi bersama tanggungjawab.utk saya.balik rumah xnak fikir psl keje.so redha je la dgn jawatan da gaji setakat ini.

MA said...

Kena buat bullet point sebab lain-lain isu..:P

1. Develop soft skills dengan pergaulan - tak semestinya keluar minum, but masa lps meeting tu, dalaam lingkungan office pun boleh bertukar-tukar fikiran. Masa attend event, go around and network, get to know people and observe how they network and communicate. Sometimes kita boleh belajar byk benda by communicating effectively. Then sikit sebanyak kita dapat improve on our confidence level.

2. Try tengok course kat British Council http://www.britishcouncil.org/malaysia-corporate-training.htm

3. Mudah-mudahan dapat yang terbaik. Insya Allah.

Anonymous said...

MA, saya dah survey di Putrajaya. Cambridge cost RM600 utk 2 bln seminggu sekali kelas (3 jam) dijamin pandai katanya. Ada special teknik. Guru mat saleh. Ok tak? Saya akan survey jugak cadangan MA tu. Tqvm.

Mutiara said...

Salwa assalam.
1.Memanglah rasa macam tu bila dah banyak kerja dan kerjanya pulak jenis stressful. So kena sort out yg dahulu di dahulukan, i.e prioritize.

2. Probably take Managerial english or special kind of english yg bersesuain dgn tugas.

3. aii cepatnya dapat calon. Homework betul2 before you jump into it. You should know better, because you have been into one bad relationship.
3.a)Make sure calon tak ada baggage, emotional or medical or mental
3. b) He is financially stable, ada kerja ada simpanan. Jangan nanti you have to support him, you have experience of that too

3. c)Dia still attached to his previous relationships.

3. d) Dia not a control freak

Kalau saya lah, saya sabar jer sorang2. Pay more attention to Hani. Dapat bapak tiri mana lah taukan. Men alim macam mana pun, saya tak percaya, darah daging pun dia bantai nikan pulak yg lain.

My thoughts sajalah.

Luna said...

dulu saya penah rasa part 'kenapa smua sy kena pk, kena buat, org lain mcm x de apa je'. mmg penat dan menangis!tp at least sy masa tu jwtn tahap kerani je.sepatutnya sy x pyh pk pun sbb kerani bkn keje memikir.yg memikir ialah set2 pengurus.lps tu sy dh x pk byk2 dh.kena marah pun kena lah.kalau sy takde dorang yg ssh.

Hanisumayyah said...

Tq untuk semua nasihat insyaallah akan jadikan pedoman.

Hanisumayyah said...

Tq untuk semua nasihat insyaallah akan jadikan pedoman.