Thursday, November 10, 2011

sampai bila harus berkorban?

Assalamualaikum w.b.t


Balik kg weekend baru ni masa eidul adha ada isu

Rupanya abang saya marahkan saya

Sebelum saya buat plan rumah mak saya terfikir

Bajet saya utk rumah tu memang rendah asalnya

Dalam 30K jer dan rumah yg dpt tu mmg kecik sangat

Pada masa sama saya terfikir tentang abg sy yg baru kawin ni

Pada saya, sikitpun saya tak terfikir yg rumah tu akan jd rumah sy

Sebab entah bila saya boleh bertugas di melaka

Macam terasa di akhir khidmat dah nak pencen kot nanti

So dalam kepala hanya bayangkan rumah tu utk mak

Dan sapa2 yg ingin duduk dengan mak nantinya terpulanglah

Itu dlm kepala saya

So memandangkan kakak yg nama salma dan salmi dua2 dah ada rumah

Sapa lagi kan?

Tentulah abang saya yg baru kawin ni saja xde rumah

Malah perancangan salwa, isteri dia memang nak pindah melaka

Saya pernah cakap pun kat salwa yg saya tak kisah dia duduk dgn mak

So pendek citer saya sms dia

Dengan hasrat ajak dia join sekali

Saya hanya minta 5K untuk tambah 1 bilik

Saya nak supaya bila abg saya suami isteri ada sumbangan

Takdelah abang sy anggap tu macam rumah dan hak saya semata2

Tapi rupanya penerimaan dia sebaliknya

Lain cerita pulak yang timbul

Dia marahkan saya rupanya

Dia cakap kat mak saya

'Kalau dak siti nak buat lantak dialah, ajid taknak campur'

'Kenapa dak siti tanya salwa pulak'

Dia nak buat dia buatlah, nak ambik tanah ni semua pun ambiklah'

Ajid tak kisah, salwa pun bukan orang susah, dia orang senang'

'Ajid pun tak kisah nanti ajid ikutlah dia duduk ipoh

Lagipun mak mati pun tinggal juga rumah ni

Kesitu pulak dia

Niat baik saya dipandang serong rupanya

Dia anggap saya nak bolot tanah mak saya tu

Saya tak sangka sungguhlah

Sedih sangat rasanya

Sebelum ni dia pertikaikan mak saya bagi saya tanah sawah

Sekarang dia pertikai saya buatkan mak saya rumah

Sebelum ni kakak saya kecik ati sebab saya tak bagi suami dia pinjam seribu

Walhal saya bagi terus 500, itupun tak bersyukur

Saya pun xtau lagi apa saya nak korbankan

Saya rasa sangat sedih dan kesal

Saya tak pernah sangka yang perkara2 yg biasa mencetuskan pergaduhan adik beradik

Macam dalam drama dan novel

Merebut harta dan bergaduh kerana duit

Akhirnya kena pada batang hidung saya

Saya rasa saya buat ni langsung takde manfaat terus pada saya

Saya takkan tinggal di melaka

Saya tak pun balik tiap2 minggu

Malah saya ssendiri tak berhasrat bina rumah tu

Tapi atas desakan kakak saya salmi saya turutkan juga

Saya buat loan korbankan gaji saya utk mak bahagia

Dan beban hutang tu bukan sekejap saya pikul

Kalau saya masih seorang isteri saya percaya pak hj xkan izinkan saya berkorban

Tapi sebab saya dah janda saya turutkan

Mereka tak tau tu semua dan saya pun xingin cerita

Saya anggap apa saya buat utk mak ni dapat penghargaan

Akhirnya rumah belum bina pun lagi

Dua adik beradik dah memusuhi saya

Kakak saya merajuk selain sebab isu 500 yg sy bagi seolah2 katanya perlekeh kemampuan suami dia

Dia marah saya tak libatkan suami dia dlm bina rumah tu

Dan abang saya pula kata saya cuba bolot tanah tu

Sebab saya dah dapat tanah sawah

Apa lagi saya nak kata?

Bila niat baik dicerca?

Mak saya memang marah sangat

Tapi sebab salwa ada hari tu mak saya tak berani cakap apa

Takut nanti salwa fikir apa pulak

Dan mak saya pesan saya apa2 hal lepas ni xperlu hubungi salwa lagi

Entahlah

Saya rasa kecewa sangat2

Belum hilang penat dan letih urusan kawin dia

Dengan modal wang ringgit saya keluarkan

Tenaga kehulu kehilir saya duit keluar macam air

Duit yg dtg semata2 dari sumber saya sahaja

Nampaknya itupun dia tak kenang

Saya percaya, kalau begini caranya mmg pengakhirannya saya sendiri tak yakin

Dan sikap dia yg ketara adalah dia mengongkong salwa

Dia tak benarkan saya berhubung dgn salwa

Mungkin dia takut saya cerita2 apa -ve dia pd isteri dia

Takper saya takkan berhubung lagi dan saya pun xhingin bincang dah

Saya buat jerlah apa2 asalkan bahagiakan mak saya

Lain2 apa adik beradik fikir lantaklah

Selama hidup ni pun belum lagilah saya minta tolong

Dan susahkah hidup diorg dgn masalah saya

Sampai masa nanti allah tunjukkanlah sapa yang benar

Wassalam

5 comments:

MA said...

Ini pendapat peribadi saya . Walaupun niat Salwa itu baik dan ikhlas, tapi cara Salwa approach perkara itu mungkin kurang tepat. Salwa sepatutnya berbincang dgn Abang Salwa dulu ttg nak extra 5k tu instead of minta directly kat isteri dia. Dari situ Abang Salwa mungkin terasa malu dgn wife dia. Itu yang dia marah tu.

Irfa said...

setuju ngan MA..,

saya yg baca pun sedih.dia rasa rendah diri ngan akak sebab akak lebih segalanya dari dia..tu psal jadi camtu.takpelah,Allah tahu niat akak nak gembirakan hati mak.

moga dia diberi petunjuk oleh Allah ..

Luna said...

yg penting, mak akak tahu perkara yg sebenar.

Pnut said...

salah faham adik beradik le pulak...
taper la yang penting, hati emak awak tak terguris dengan awak, dan bahagia dengan tindakan awak..

oren said...

setuju ngan semua org cakap (kat atas nih..)