Monday, November 14, 2011

perkembangan baru

Assalamualaikum w.b.t


Projek rumah mak dah start dah

Barang2 utk buat rumah pun dah dihantar

Tapak rumah pun dah ditolak

Heheee. Berbunga hati saya

Semuanya sebab saya membayangkan yg mak saya pasti gembira

Itu yg paling utama

Hal abang dan kakak saya nak tolak jauh2

Semua perkara ni dilaporkan oleh pakwe (bekas) melaka tu

Payment pun dia dah bayar 15K pada tukang

Malam jumaatlepas dia called saya maklumkan semua ni

Katanya suruh saya telefon mak saya

Untuk pastikan kerja2 dah dimulaka

'Tanyalah mak awak, jangan percaya bulat2 apa saya cakap'.

Saya tanya dia, 'En R dah tengok ker?'

Dia kata 'semalam dalam sibuk2 saya dah pergi kejap'

Saya tengok barang2 semua dah ada, tapak dah bersih dah

Tapi awak sendiri kena tengok'

Memang rasa macam saya kena ada sana

Tapi dah jumaat malam tu saya dah book tiket untuk ke kota baru

So balik KB cadang nak balik kampung

Lepas tu maybe tinggalkan hani kat kg cuti ni

Saya cadang nak stay kampung seminggu nak monitor projek rumah

Tapi jadual minggu ni agak pack lah pulak

Awal disember saya sekali lagi akan ke Hong Kong

Kali ni akan ke China juga

Maybe lepas balik cina n hong kong kot baru saya hntar hani

Berbalik pada isu kos tu

Semalam saya tanya en R kos keseluruhan

Final 52K tapi dia cakap saya bayar 46K jer

Saya hampir terlupa sebenarnya yg dia nak tolong sikit tu

Tapi semalam dia ingatkan saya yg dia akan tolong 6K

Saya tak harap sangat pun sebab takut ada udang disebaliknya plk

Sampai saya cakap kat dia,

'Tolong saya ni ada apa-apa ker, saya taknak termakan budi dengan en. R ni, takut tergadai body'

Sambil gurau saya cakap gitu

Dia jawab,

'Kan dari awal saya cakap saya nak tolong,

Nak tolong kena buat cara nak tolong', katanya

Syukurlah, saya anggap ini perkara positif.

"Lain-lain malas nak fikir

Sungguhpun saya tau dia ada niat sebenarnya tu

Memang dalam hati dia ada keinginan lagi nakkan saya

Tapi dia sungguh takut nak ambil risiko tambah isteri

Bila dia minta saya melayani dia lebih dari seorang kawan

Macam pakwe makwe (yg takde iman)

Saya jawab, 'boleh' tapi pantas lepas tu saya kata,
'Kena nikah dulu'

Bila ayat saya tu saya acapkali ulang-ulang memang dia geram kat saya

Tapi akhirnya dia cari juga saya untuk citer masalah hidup dia

Masalah kes saman malu dialah

Masalah first wife dia yg asyik lari dari rumahlah

Pastu masalah 2nd wife yg langsung xnak dgr pasal 1st wife

Pendekata semua citer dihempuk dalam kepala saya

Sampai saya cakap, ada 2 bini pun tak gunalah en R ni

Patut carilah bini baru yg boleh tampung apa2 krg kak e

Ni cari sama jer

Dua2 tak boleh jadi pendengar dan penyelesai masalah

'Manalah aku tau diorg macamni'

Saya jawab gurau2 dgn dia, 'tulah org kawin dua en r nak kawin dua, tapi skrg dah ada dua cari janda pulak'

Dia acapkali cakap, 'saya boleh citer kat awak bnda2 ni semua, tapi dengan kak enon dan diana
Tak bolehlah, jadi gaduh kalau saya citer'

Entahlah, saya bukan rajin contact en r ni pun, sesekali jer

Dah suami orang, sungguhpun bekas pakwe tapi xde apa perasaan dah

Selalu dia macam ingat saya ni masih anak dara yg kerja sbg reporter dia 11 tahun dulu

Hari tu dia ajak saya ikut dia buat assignment kat segamat cover menteri

Hmmm, saya cakap zaman saya dah berlalu

Saya bukan anak dara lagi, dah janda ada anak

Taknak buat bukan-bukan dah, malu pada allah n anak

Katanya, teman dia jer

Kadang bila dia teruja sangat nak ajak jumpa lah apalah

Macam saya ni dia buat zaman 11 tahun dulu bekerja bawah dia

Saya gelak2 saya tanya kat dia, 'en r tau tak en r cakap dgn sapa ni?'

Dia kata, 'hah? Tak tau, sapa'

Saya gelak-gelak jawab, 'ni Penolong Pesuruhjaya Salwa Muharam tau,
Jgn main2 yer'

Hahahaaaaa, gelak dia sambil cakap,

'Amboi bukan main'

Saya kata, bukan apa takut en R terlupa, kadang buat saya ni macam budak2 ajak ke sana ke sini

Saya orang yg sama 11 tahun dulu tapi sikap saya tak sama dah macam dulu

Entahlah mungkin sebab tu agaknya dia hormat saya

Balik2 dia cari saya

Agaknya lagi tak dapat lagi tu dia usaha

Hajat nak kawin dgn saya 11 tahun dulu masih ada kot

Tapi dah keadaannya beristeri dua baru saya hadir semula

Menyebabkana segala2nya takde kemungkinan dah

Saya takkan sedia selamanya bermadu lagi.

Mohon allah izinkan.

Wassalam

4 comments:

oren said...

dia cerita kat akak semua mslah wife2 dia, sbb dia rasa akak paham n bleh terima..

hmm..

saya pon tak suka kalo akak bermadu lagi..sbb nanti akak sakit ati mcm dulu tu jugak..

:(

Zareda Norman said...

Dia ceita dengar ajelah.. :-) tapi jgn bawa ke hati... Hehehe

Irfa said...

dia citer kat akak konon sekarang akak memahami.besok dah kawen.dia citer kat org lain pulak yang konon lebih memahami..hehe,maaf.

yelah belum dapat..kejar la smpai dapat.

maaf sekali lagi..

'ni Penolong Pesuruhjaya Salwa Muharam tau,Jgn main2 yer'

hahah kelakar pun ada

dayangbest said...

mesti best tgk kerja2 rumah dah jalan
mesti gembira hati mak akak