Monday, November 7, 2011

bertambah sayang

Assalamualaikum w.b.t


Rupanya sayang itu sangat luas tafsirannya

Kalau dulu saya akui saya sayangkan anak saya

Tapi hari ini

Lebih2 lagi sayang pada dia

Bertambah2 mekar sayang itu

Bercampur baur dengan rasa bangga yg tak terhingga

Hani anak yang kuat

Sama kuat dengan ibu dia

Sangat bangga kerana kami dua2 punya kekuatan semangat

Di pagi eidul adha saya hubungi dia

Tipulah kalau saya kata ok jer

Saya rindu dan ingat sangat kat dia

8 tahun bersama kemana sahaja

Menempuh masalah dan liku-liku hidup

Yang dikongsi bersama dia

Tapi sekarang semua saya telan seorang

Memang saya rasa sebahagian diri saya xlengkap

Tapi dengan kekuatan jiwa saya dan hani

Perpisahan ini menguji dan sekaligus menjadikan kami kuat

Kuat mental dan fizikal

Dan semalam saya rasa sungguh terharu

Sebab dari kata-kata hani terserlah kematangannya

Tak ada suara mengada-ada

Yang ada dari bait kata-kata dia terserlah perubahan

Nada suaranya penuh dengan kematangan

Bersemangat dan terserlah kezuhudan

Semangat cerita tentang kawan-kawan

Beritahu saya dia hari-hari bertahajud bangun jam 5 pagi

bila saya bertanya tentang makan di sana

Jawabnya 'lebih dari cukup ammie'

Kebetulan hani masuk madrasah pelajar2 terus exam

So hani terus seat exam tanpa tahu apa-apa

Dan dia dpat nombor 3 tercoto, 13 dari 15

Sempat dia maklumkan saya ustazah2 dia suka kat dia

Sering mencubit pipi dia

Dan ustazah bagitau 'kalau ustazahlah baru masuk madrasah tak tau apa-apa, memang ustazah tak boleh jawab'

Saya pun terselit rasa bangga

Masuk madrasah hari pertama jer terus exam

madrasah dengan sylibus yang jauh berbeza

Dan saya seperti biasa terus menjanjikan sesuatu

Saya kata 'nanti exam akan datang kakak dpt no 1 ammie beri hadiah yer'

Hani terus jawab, 'tekperlah ammie, tak payah bagi apap2pun takper'

Kakak tak kisah ammie'

Saya terkedu juga, terasa macam alahai baiknya anak ammie ni

Dan bila saya tanya kakak ada nak beli apa-apa tak?

Terus dia jawab cukup, semua dah ada

Sedih dan terharu saya

Terasa macam matangnya dia

Kemudian saya sharekan sesuatu (perasaan) dgn dia

Saya kata saya rindu dan sunyi tanpa dia

Dia jawab tenang, kakak pun sama

Rindu dan sayang sangat kat ammie

Sedih saya dengar

Sambil tu saya nasihatlah kawan elok2 dgn syakirah,
Uda dan zubir

Manja-manjalah dengan ayah sementara kakak ada kat sana

Saya tanya dia, apa pandangan kakak kalau ammie kawin lagi

Sekadar melontar soalan meneroka fikiran dia

Tidak mustahil semua tu akan berlaku

Mana tau di masa depan ada jodoh

Terus dia tanya dalam nada teruja, 'ammie ada sapa-sapa ker?'

Saya jawab, 'adalah jugak'

Pantas dia bagi pandangan,

"Kakak tak kisah ammie, terpulanglah pada ammie,'
Kakak ikut jer'

Tak terharu tu?

Sebagai ibu saya sangat kagum dengan dia

Sangat bersyukur juga

Alhamdulillah ya allah


Wassalam.

4 comments:

Luna said...

fa biayyia lairabbikuma tukazziban...itulah kekuasaan Allah..mmg sgt2 adil kpd akak,diberi ujian besar sblm2 ni tetapi ganjarannya juga sangat2 besar.sy pun bangga sbb mengenali akak dgn hani.tentu hari2 terpantul rasa syukur dr lisan dan hati dgn kurniaan Allah tersebut kan?Allah maha penyayang kak..sangat2!

Pnut said...

wa, awak memang kuat... memang patut saya kagum, awak lepaskan anak dara kecik awak macam tu.. jauh dari pandangan mata, kalau saya ishkk tak lena tido...

dua-dua awak ngan hani memang mengagumkan la tak semua orang boleh lalui.. saya sendiri, siang-siang cakap tak boleh la... anak tido rumah mak sedara dia pun saya resah

Irfa said...

sedih sampai tak tahu nak komen apa

chuy4 said...

bertuahnyer awak wa dikurniakan anak sebaik hani..

adil kan allah.. dia ambil 1, dia berikan 1 yang lebih baik...

suami, buleh dicari..
anak yang baik.. tak terjumpa kat mana mana dah kalo ilang..