Sunday, November 13, 2011

silap percaturan

Assalamualaikum w.b.t


Kalau kita tak melakukan kesilapan tak mungkin kita belajar

Untuk dapat kejayaan, ia lebih manis jika bermula dgn kegagalan

Saya akui dalam hal menghantar hani ada sedikit kegagalan disitu

Sungguhpun begitu banyak juga kelebihan

Madrasah tu menyeronokkan

Kawan (semua lebih usia dr dia) baik2 belaka melayan dia

Makan cukup katanya

Ustazah baik-baik belaka

Jadual hidup pun dia boleh sesuaikan diri

Takde masalah bangun awal

Malam walaupun dia paling kecik xpernah dia timbulkan masalah

Pembelajaran pun okay

Ada jugak hari untuk berkebun menanam pokok

Dah pandai makan budu dah hani ni

Cuma disebelik keseronokan tu ada sesuatu yang dia tak seronok sgt2

Sesuatu yg buat dia stressed

Sambil cerita tu bergenang air mata dia

Suaranya juga bergetar

Memang isu tu memberi tekanan pada jiwa dan perasaan dia

Sedangkan dia tak boleh nak bercerita dengan sesiapa

Sebulan lebih dia simpan sendiri

Bila jumpa saya ni kejap2 sambil jalan dia peluk cium lengan saya

Sambil katanya,'Kakak sayanaaaaaang sangat ami, kakak rinnnnduuuu sgt kat ammie'

Sedih saya sambil sy cakap ammie pun rindu sgt kat kakak

Memang rasa tak sanggup lepaskan dia lagi

Macam satu penganiayaan untuk emosi dia

Tiba2 saya macam tersedar bahawa saya yg menganiaya dia

Tapi sebagai anak yg baik pasti dia xmembantah

Namun dlm hati dan emosi dia derita

First impression saya bila jumpa hani smlm xbegitu +ve

Muka dia cengkung

Air muka tak ceria

Itu sahaja cukup beri gambaran gelodak jiwa dia

Wassalam

4 comments:

Irfa said...

semalam..
buat pertama kali nya cik abe kata tak jadi hantar si kakak sekolah kat kg.pdhal sblm dia yang beria-ia.katanya,bukan soal dibela mak ayah saya tapi dia risau bagaimana kakak nak menyesuaikan diri dengan persekitan sekolah baru..bukan senang nak tukar sekolah..dia dah rasa sbb anak polis selalu pindah skolah zaman kecik2 dulu.dia taknak kakak lalui yang sama

entahlah

oren said...

takpalah kak..masih belum terlambat utk ubah balik keputusan tu..pada saya, perasaan/emosi adalah tersangat penting kalo nak dibandngkan dgn kualiti pendidikan madrasah yg dia dpt..

apa guna dia dpt hafal quran, dpt score exams kalo dlm hati dia kosong..

walopun nampak cam dia matang, tapi saya rasa dlm jiwa dia masih ada sisi anak2 yg dahagakan kasih sayang dan belaian seorg ibu..sedangkan kita yg tua nih pon, kadang2 boleh nangis bila teringat kat mak, inikan pulak anak kecil yg umurnya baru 8 tahun..

just my 2 cents...

Ummi said...

hati dia kosong wa, mesti dia rindu, sometime kita tengok anak-anak kita ni matang, tapi hati dan perasan mereka tu masih mentah, masih berjiwa kanak-kanak, yang ingin di belai dan di manja

tak salah nak hantar anak jauh-jauh tapi kadang-kadnag kita perlu jugak baca perasan anak-anak, suka kah mereka, gembirakah mereka, sedihkah mereka

entahlah wa, hidup ini perlukan pengorbanan :(

MA said...

Saya berpendapat dengan Oren dan Ummi. Hani baru 8 tahun, masih terlalu kecil dan jiwanya masih rapuh untuk berpisah dgn ibunya.

Bagi saya, susah senang biarlah anak di hadapan mata dan membesar di tangan ibunya sendiri.