Saturday, April 10, 2010

Aduh..laparnya...

Assalamualaikum w.b.t


Masih di seremban. Malas nak balik putrajaya. Cadangnya hari ni nak balik tp tak kot...tanagguh esok jer...


Pagi2 bangun semangat nak mesin rumput tapi hujan bukan main lebat lagi...sudahnya sambung tido jer...


Terpaksa tunggu petang...takkan tengahari buta nak mesin pulak?

Malam tadi officemate di SPRM seremban ni called, tanya saya pasal rumah ni...jadi ker nak sewa.


So, dia nak suh kawan dia sewa. Hujung bulan ni kawan tu kawin, dah beli rumah dah tapi 2 tahun lagi siaplah....ementara tu nak duduk rumah sewalah...


Ok jugak tu, sebab mahmud kawan saya tu, bagitau rate sewa rumah saya ni dia kata boleh letak RM450, banding yg asal hr tu nak sewa 350 jer kan? saya dah sms budak tu kata suh dia cari rumah lain...sebab asalnya saya malas nak kemas, nak angkut semua, pastu dia pulak tak sanggup bayar deposit 2+1, kalau depoit tak mampu takut bulan2 pun culas bayar...lagipun dia ada puji saya baik dan dia banyak kali sms pujuk2 saya kata jarang cari tn rumah macam ni, saya akan jaga elok2 rmh akak ni, saya akan trim pokok depan rumah ni...


Tu yg malas dengar tu, janji manis jer nanti dah duduk lain citer lak...siap dia janji kata lambat laun dia nak beli rumah ni, jangan jual kat orang lain...tu bila dia tau sy ada cadangan nak jual rumah ni satu hari nanti....


Ni yg nak sewa ni baru kawin, eloklah tu, takde anak kecik buat sepah, conteng2 apa2 ker...lagipun mantap jugak rumah saya ni utk dia berdua, siap blh bayang lah, dgn katil besar siap aircond dan bilik air siap water heater, mesti syok bagi org baru kawin kan?


Lagipun tak perlu dia keluar kos tambahan, dapur, peti ais, mesin basuh dah ada...guna dan jaga jer...malah langsir pun saya tinggalkan tapi saya dah tukar dah..dah pasang langsir lama tadi...sayang duit kalau tinggalkan langsir baru kat sini...


yang masih tinggal adalah, tugas nak kemas stor, saya masukkan satu rak pinggan (beserta khazanah) dan satu kabinet plastik baju (penuh baju2 yg taknak pakai lagi) dalam store. satu rak pinggan saya dah buka, nak angkut bawak P.jaya jer ni...cuma keter jer xmuat..panjang plk raknya ni...


Rak buku dan almari pinggan mangkuk lama saya tinggalkan jer...malas nak angkut...


Sementara nak sampai bulan mei ni, saya ulang alik lah angkut sikit2 lagi macam comforter, langsir, bantal...oh yer, setiap bilik juga saya akan tinggalkan comforter satu set (yg lama punya), bantal xtaulah nak tinggal ker tidak...cuma terasa sayang gak pasal saya beli 2 bantal jenis hotel yg berat tu (harga tak mahal lah sgt agak2 dlm 50 sebijik kot), 2 bantal bulu dada itik tu (RM70-dulu beli satu percuma satu)....sian gak org baru nak hidup rumahtangga, kalau tak suka saya suh dia simpan ajer...mesti diorang nak set baru kot...tapi mesti dia susah nak cari pasal katil super king tu mahal wooo, saya beli saiz king dah saya alter jer pasang skirting, comforter dia muat...cuma baki yang berlebih kat tepi tu takdelah banyak kan...


Pinggan mangkuk, dinner set beli masa baru kawin (claytan) pun saya tinggalkan dengan tippuware...cuma bawak correlle dan tupperware jer ke Putrajaya....tapi saya dah tolak masuk dah rak pinggan ke dalam store tu...periuk (casserole) asalnya saya bawak correle jer...dan tinggalkan dua set vission (satu jer vision sy bawak Putrajaya) tapi terasa rugi lak...dr tinggal kat sini, baik saya bagi kat mak kat kg guna, yer tak?


Ntah tengokler...sebenarnya malas betul nak angkut manual benda2 tu ke p.jaya....hari tu tanya kedai hardware troly harganya RM 175 (kualiti), semalam gi tesco ada troly ke pasar tu harga RM 75.90....rasa ralat juga nak beli...tapi pinggang dah ala-ala ada simptom macam dulu ni...mujur juga kat p.jaya tido atas tilam kekabu jer...bangun pagi lega rasa pinggang ni...


Tapi saya ni betul2 perlu lah troly (yg blh masuk bonet) sebab apa keadaan pun tetap sy gak yg kena angkut segala benda mak nenek, dah pak hj OKU kan? Mesti beli jugak ni...mgkin harga Putrajaya (sy gi kedai cat JOTUN presint 11 sebelah klinik apa ntah) mahal sikit kot, nak kena tanya kat seremban punya kedai hardware...cantik troly tu (troly pun ada cantik ker??,hahahaa) yerlah bukan macam kat office tu gedabak ni jenis ringan tp mampu tampung berat, sesuai utk wanita..tak susah nak handle..yg tesco tu nampak sgt mcm nak ke pasar, roda pun macam tak tahan tampung berat...malu jer kalau naik lift!


oklah dah jam 6...harus tukar watak jadi pemotong rumput lak ni....chowww.....eh perut kami dua beranak lapar sungguh..nak makan alang2 pasal nak tunggu kedai yg ambik order bukak, lepas maghrib kuar makan kot...kat rumah ni yg ada roti jer....kami dua beranak jemaah makan roti cecah air...(tu pun kurang susu, manis2 buah jer) yerlah barang2 dapur semua dah angkut...ada balance susu dan nescafe tu jer yg ada...pastu tadi buat telur separuh masa 4 biji makan soraang 2 biji...bila hani cakap lapar...saya jawab..."sabarlah nak....nak jadi orang beriman, kena tahan lapar"...geram jer hani dengar! pastu saya kata, nak makanan, doa dengan Allah...ammie bukan boleh bagi makan, rezeki dr Allah...dah tertulis rezeki masuk perut kita lepas maghrib kot?


Apalah teruk betul maknya ni...pemalas nak tukar baju, mandi semua sebab saya mengamas memang selebet dan kotor...kuar masuk stor...mop lantai, tukar langsir, hani saya download kan kartun dan citer princess bg di tgk lappy...sian dia.....tapi perut lapar baru ada umpphhh makan malam ni...kalau tak semedang dia tak habis makan...

Wassalam

No comments: