Wednesday, April 14, 2010

Tazkirah dari saya yang tak seberapa

Assalamualaikum w.b.t



jemaah

Pak hj keluar 40 hari kali ni dalam negeri sembilan jer, 20 hari di kawasan Jelebu dan 20 hari lagi di kawasan Rantau. Kena buat dakwa di marhalah sendiri sebab bulan berapa ntah ada Jorr di malaysia ni .


Jorr tu macam perhimpunan lah, himpunan seluruh pendakwah, kali ni ikut kawasan, N9 masuk kawasan tengah. tu sebab jemaah kena buat usaha atas kawasan sendiri.


Ussaha apa? usaha atas iman, supaya setiap umat dapat masukkan hakikat kalimah lailahaillallah dalam diri masing2 dan supaya setiap umat nabi dapat juga mati dengan kalimah ini di akhir kalamnya. Kalau dah takde yg dapat mati membawa kalimah di akhir kalam maka itu petanda untuk kiamat.



Usaha ini usaha yang paling mirip dengan usaha nabi. zaman Nabi bagaimana dakwahnya? Adakah dakwah dengan TV? dakwah dengan internet? dakwah dengan lagu2 keagamaan? Semuanya tidak!


Nabi dakwah dengan cara pergi dari rumah ke rumah, dari marhalah ke marhalah, dari amsjid ke masjid....bergerak dan menghantar jemaah memerangi orang kafir dan seterusnya menyebarkan islam. Itu cara nabi, dan apa cara nabi itu adalah sunnah.


maka apa yang dibuat oleh jemaah ini adalah mengikut dakwah cara nabi, kan nabi bersabda, maksdunya barangsiapa yang mengamalkan sunnah dia mengasihiku, dan barangsiapa mengasihiku maka dia akan bersamaku di dalam syurga. taknak?


Dakwah adalah sebesar2 sunnah, kalau membuang duri di atas jalan pun mendapat ganjaran pahala, apatah lagi mengamalkan sunnah dalam berdakwah? kan ikut sunnah ni ganjaran pahala yang sama dengan mati syahid.


saya takdelah pandai nak tazkirah tapi kalau nak baca penerangan cara yang lebih jelas tetapi menggunakan kaedah santai, bolehlah ke blog keretamayat , dia pun seorang karkun dan saya lama dah ikut baca blog tersebut.



Saja jer malam2 ni saya buat entry tazkirah, kalau nak baca dan ambillah yg baik. saya pun masih proses belajar ni.


dan terasa lama sangat dah tak top up iman dan tak jumpa kawan2 utk cakap2 iman, cakap2 hal mati....hal sunnah, belajar doa-dia masnun (harian) sebab dikatakan ada 200 doa masnun yang rasulullah amalkan dalam sehari semalam. Berapa jer yg kita semua hafalkan?


kawan lama

Petang tadi saya berbual dengan ex boss saya, bila dah tukar ke Hq ni tak pernah terjumpa pulak, cuma bila hari ni saya perlukan statistik, barulah saya call dia.


Waktu rehat dia call semula, dan bercerita panjang. Bukan cerita apa, cerita hal mati, umur yang singkat dan juga cerita tentang amal yang dia istiqamah.


Sahabat saya ni tahun lepas ke Mekah. Dulu selalu juga cerita masalah pada saya, masalah kewangan selalunya serta masalah rumahtangga. kami sempat kerja setahun 3 bulan jer, tapi entah kenapa jadi close sampai hari ni.


Close tu takdelah keluar2 ker, jumpa2 ker, cuma selalu cakap telefon bila perlu. tu pun kadang setahun sekali dua jer....eh ex boss saya lelaki dah nak dekat 50 dah umurnya.


Masa saya baru pindah HQ ada sekali saya jumpa dia di bilik dia, sebab keperluan tugas rasmi. Dia cerita kat saya lepas balik mekah dia istiqamah solat Dhuha, puasa dan amalan tahajud pun dah rajin buat dah!


Selain tu, bertahun2 dah dia amalkan membaca ayat Kursi 18 kali, dia ulang alik kerja naik motor dari Kuala Selangor memang masa naik motor tu dihabiskan dengan baca ayat kursi jer...


Hasil dia yang saya tengok, rezeki dia berkat, dalam takde2 duit (selalu citer kat saya) tapi dapat gak kumpul duit ke Mekah. dan seperkara yang paling ketara saya tengok semua orang suka kat dia, takdelah kata ada yang dengki atau ada yang kutuk2 dia....dan dia kata dia tenang jer kerja, takde gangguan.


paling insaf tadi dia cerita yang dia asyik terfikir hal mati seminggu dua ni...saya kata mungkin sebab ramai yang meninggal mengejut jer akhir2 ni...terasa pulak pelik...sebab kalau nak tengok di SPRM ni saban tahun pasti ada yg meninggal mengejut....tak taulah tekanan kerja atau sebab apa..kebanyakan masalah jantung!


Pak hj


sejak keluar, saya tak langsung membilang hari berapa hari dah pak hj keluar. Beza betul dengan dulu....kalau dulu siap tanda dalam kalendar. Kali ni sibuk jer, mana taknya kat pejabat dah tak berhenti2 ada jerlah senarai kerja menunggu. Lepas satu, satu.


kat rumah lak, balik masak utk makan malam, pastu mengaji sikit, tengok TV kejap dan terus tido. memang tido awal sebab takut hani bangun lambat esoknya.


pak hj pulak ada jugak call saya selalunya masa dia call tu saya tertinggal hp di bilik, hari ni dia call saya tertinggal di rumah. Malas nak call semula. Tak tau nak cakap apa...last week, dia call, pastu soalan pertama dia tanya, "apa khabar?" pastu saya jawab "baik, abang pulak apa khabar?" punyalah skema, pastu dua2 gelak....kelakar! lama dah tak tanya khabar macam tu gaya punya tanya....


Bulan 6 ni khabarnya kak aza plak nak keluar 40 hari...berpisah lagi dgn pak hj...camno tu? hmmm biar jerlah...saya pun akhir2 ni tak terasa langsung yg saya bermadu....terlupa terus tentag kak aza dan terasa tenang jer hidup tanpa ada madu dalam kamus hidup saya. Waaaah... ayat macam dah lupa sejarah diri sendiri jer...


Saat2 macam ni segalanya bermain semula dalam kepala saya. Banyak benda! Semak kalau fikir. Elok tumpu pada kerja lagi bagus! baru nak bertenang bebas dari court case, petang tadi dapat 4 lagi sapina (saman kepada saksi utk hadir ke mahkamah) utk bulan 4 nih! Aduhh letihler!


Wassalam

No comments: