Wednesday, April 28, 2010

Kesilapan & pengajaran

Assalamualaikum w.b.t


Masih di pejabat. Dengan Hani.


Sejak duduk Putrajaya ni saya rasa betul2 keseorangan. Maksudnya saya rasa macam takde sesapa nak mengadu kalau2 ada apa2 hal berlaku.

Dah banyak kali dah berlaku dimana saya terpaksa bawak hani ke pejabat. hari ni sebab pengasuh hani ke klinik bawak anak. Saya lak terlupa nak mohon cuti, makanya nyorok2 terpaksa bawak hani.


Memang dia tak mengacau. Duk diam jer dalam bilik. bagi laptop dia pandai buka sendiri web games tu...


Cuma masalahnya sayalah rasa bersalah...takut2 ada boss yang tak senang hati bila nampak anak saya ada dalam bilik saya. Mujur juga laptop tu saya sendiri punya.


Saya tak tau mana nak letak hani kalau pengasuh dia ada hal. Pengasuh pulak memang berkira dari segi masa.


Kalaulah ada sesapa yang saya boleh percaya untuk letakkan hani memang dah lama saya letak hani.


Masalahnya kat sini betul2 kami rasa keseorangan dalam keadaan sunyi, dahlah pak hj takde. pepandai jer kami atur hidup sendiri.


Esok saya ada bicara di seremban lagi. Mujur juga sebelah petang. Maksudnya hani tak ke KAFA, balik sek tengahari, saya ambik dia terus saya ke seremban. jumaat tu kami bergera subuh2 dari seremban jerlah jawabnya.


Sebab dah dua weekend nak ambik CPU kat kedai komputer tapi tak buka.


lagipun balik seremban bolehlah angkut sikit2 buku2 hani yang ada tu...


Oh ya, ada cerita barulah....


Pasal anak tiri saya, yang perempuan tu....saya cuba google dan terjumpa FB dia. Dapatlah saya hantar mesej.


kan dah berapa tahun ni macam terputus hubungan Iza (anak tiri saya) dengan ayah dia sebab dia ada beri keterangan masa perbicaraan harta sepencarian mak dan ayah dia...sampai ayah dia bengang dengan dia...saya ada cerita kat entry satu masa dulu....malas nak carik balik...


Pastu terus senyap jer...tau2 dia masuk KUIS.....ambil syariah..diploma kot....semalam saya add dia, dan dia terus bertukar2 mesej dengan saya....ok jer....siap tanya hal ayah dia lagi, sihat ker tidak....


Alhamdulillah, tu jer yang saya boleh ucapkan. Harap2 bersambunglah silaturrahim antara ayah dan anak ni...dan hani pun seronok dengar nama kak iza...


Pastu saya juga jumpa FB anak tiri sulung saya, dan juga FB bekas isteri pak hj, mak iza dan along....wah dahsyat semua ada FB....


nanti2 saya add diorang, tengoklah samaada diorang abaikan atau terima....


Oklah...tu jer nak balik dah jam 8.00....bila hani depan mata senang ati takde lah macam hari2 lain terkocoh2 nak ambil dia kat sekolah,...sekarang ni pandai hari2 call guna public kat canteen remind saya suh ambik cepat....


Memang sara bersalah masa ambik dia sebab terkontang kanting dia main sensorang kat bus stop sekolah tu....kesian tu memang kesian tapi ada jer kerja memang susah nak balik awal....


Bulan depan saya tukar WP2, harap2 dapat ambik dia awal sikit...


Moga Allah permudahkan kerja dan kehidupan saya.


hari ni saya buat kesilapan besar....ntah macamana berlaku xtaulah.....saya tersend (saya yakin yg saya xtekan icon send pun....

Mulanya saya dah masukkan alamat email semua ketua jabatan (peringkat persekutuan) didahului dengan email KSN dan saya baru deraf half email tu...menyesal saya tak taip kat word dulu baru copy paste dalam email...pastu hal draf tu saya save jer dulu...kononnya saya nak save kat draf pastu nak forward dulu pada boss no 3...suh dia cek ayat dan tatabahasa bagi lemah lembut dna mesej sampai....


pastu dah jam 1 so terpaksa bergegas ambik hani sebab kena bawak datang office...balik2 off saya tengok screen saya dah terpapar email inbox dan ada beberapa email masuk dari dato'2...mak aiii, saya taip tadi sampai para 4 jer tergantung2....memang mesejnya tak sampai laggi...


berdebar2 saya...alamak aiii, kenapa lak jadi begini...

terus call Miss Conquer, sebab dah terlampau panik kan....tambah2 boss no 3 dah reply kat inbox tanya kenapa tergantung email tu...


yang saya hantar email tu pada semua ketua2 jabatan peringkat persekutuan...memang top2 boss jer...


Yg saya fikir imej jabatan dan reputasi sya jer masa tu...kalau dato' Kp tau dan ada report berkaitan email tu memang teruklah saya...


Cepat2 saya bertindak..tambah2 lak semua org tengah sibuk pasal 2.30 ada perjumpaan pengurusan tertinggi dengan ahli majlis tertinggi CUEPACS....saya habiskan 3 paragraf lagi email tu terus saya send...


Lega sangat...saya tambah RALAT dan mohon maaf atas kesilapan...


Kira memang pengajaran betul tau...yerlah email pada Tan sri, dato' Sri, dato'2...boleh tergantung....memang nahas kalau KSN baca...tapi harap2 sapa2 yg baca tu abaikan ajerlah email pertama tu...



Dalam masa singkat lepas saya hantar email RALAT dan email yg sepenuhnya saya dah dapat balasan dari beberapa orang dato'....agak lega disitu....


Cepat2 saya balas dan cc kan pada semua di bahagian saya.....syukur sangat2...yerlah teknologi ni kalau tersilap sikit memang bahana....


harap2 lepas ni saya ambil pengajaranlah....mujur juga beberapa dato' tu pun memahami lah kot dan balas pun dengan cara yg baik....



Kiranya hajat asal nak suh boss no 3 cek ayat pun batal jerlah dan saya hantar direct guna ayat saya sendiri jer....yerlah w.pun pangkat besar tapi diorang pun manusia juga, kena terima manusia boleh buat kesilapan....


kali kedua saya buat silap, hari tu saya jadi mangsa pada satu sistem yg dibina utk bahagian saya...kononnya saya hantar sms testing pada group under sisteem tu lah pada bahgaian kami jer ni tapi xtau camana sistem tu teralih ke icon all (patut icon group) semua yg tersenarai dapat sms tu...tak kisahlah tu tapi ada satu typo error...satu huruf tapi ketara sebab word yg saya hantar tu in english.....memang kesal sngt2....


Entahlah saya ni kategori cuai jugak..harap2 saya berhati2 lepas ni...


Saya citer ni bukan atas kapasiti jawatan saya yg layak dianggap kuli ni utk deal dgn org besar2 tapi email tu atas kapasiti Bahagian Komunikasi Korporat cuma saya sebagai pengendali email bahagian dan sistem FOMACC ni kenalah saya yg handle...tuler citernya...


oh yer, saya menyeru pembaca blog saya kalau anda nak terima sms melalui sistem Frenz of macc ni sila bagi saya no hp yer 9yg saya dah ada no hp, sila maklumkan samada benarkan saya masukkan no dalam sistem ni), bagi kat komen box, nanti saya key in nombor dan nama jadi apa2 sms yg saya hantar melalui sistem tu anda akan terima, melalui sms hp dan tak perlu kos dan tak perlu balas. SMS tu berkenaan kes2 yg disiasat, pertuduhan, apa2 pasal rasuahlah....bagus juga sistem ni, maklumat cepat dan tepat selain dari FB SPRM yang saya juga masukkan apa2 catatan di wall nya.... eh anda add lah facebook sprm...baru jer bangunkan, banyak benda saya kena study untuk bagi FB tu perbincangannya berkualiti...hahahaaa takat ni banyak gak kena hentam, letih nak jawab...sorang2 jawab memang matilah lama2....


ok, sokonglah saya...hahahaaa...bolehker penutup gitu...




Wassalam

2 comments:

Cool said...

sokong!!

luna said...

ok lah, count me in