Monday, April 5, 2010

dini hari ini

Assalamualaikum w.b.t



Saat saya menaip ni dah jam 3.04 minit pagi. Kat rumah seremban, jam 10 tadi sampai dari kampung. Cadangnya peringkat awal nak balik putrajaya terus tapi rasa ngantuk dan letih, terus minta pandangan hani dia pun okay jer.





Kena minta pandangan dia jugak...sebab kalau balik seremban, nak tau dia bersedia tak kena marah kalau taka bawak buku, sebab buku yang ada dalam beg sek pagi tu ikut jadual jumaat hari tu.





Katanya dia tak kisah balik seremban, "....sebab semua buku kakak ada dalam beg"..... "Eh....kenapa plak, jumaat kat sikit jer subjeknya?"





Hani jawab, "jumaat hari tu kakak bawak semua buku sebab kakak tak sempat buat jadual.....kakak malas nak tengok, masuk jer semua..senang!"





Amboooiiii senang jer dia fikir...tapi bagus gak, takde masalah lah saya balik seremban, pagi2 sok terus pecut Putrajaya hantar ke sekolah. Baju sek keb, sepasang kasut, baju KAFA memang saya bawak balik kampung semua...sebab dah tau dah memang tak sempat nak basuh semua, hahahaaa...siap bawak balik yg kotor tu basuh kat kg...baru jap ni habis iron baju2 sek, basuh comforter dan kemas baju2...





Patutnya petang ni penyewa masuk, tapi saya tangguhkan dulu sebab memang badan ni tak larat nak kemas. tau2 jerlah dah balik kampung, kang terkejar2 balik sini....lain lak jadinya. Hani plak memang dah tau dah kalau balik kg mesti payah nak ajak balik...dari petang ajak balik, selalu lepas maghrib atau isyak baruler bertolak...





Lagipun, pak hj baru plak cakap kawan dia seriu nak sewa. Orang tabligh jugak....isteri dia tu kawan saya juga. Saya kesian sebab saya tau kak munah tu ada masalah anak cacat 4 orang. 3 perempuan tu tak boleh buat kerja, mengesot atau jalan perlahan....yg sorang lelaki tu kepala besar tapi okay boleh jalan2 dah...yg 3 anak dara perempuan tu lah sakit tulang..macam misteri sakitnya tu....





Tu sebab dia nak duduk rumah bawah, yang rumah sewa ni dua tingkat. Susah anak2 dia nak bergerak.





tapi tulah sampai malam ni takde jawapan lagi. Kalau minggu depan takde jawapan. Saya akan bawak pindah gak barang2 ni ke Putrajaya, pastu saya sewakan kat budak muda anak sorang ni. Sian gak sebab dah janji kat dia.





Mula2 saya ingat saya nak bawak pindah sikit2 tapi saya rasa tak mampulah. banyak barangnya. At least kena sewa lori kecik gak. Kalau saya biarkan barang2 ada dalam rumah ni macama tak adil utk penyewa sebab mana dia nak letak barang2 dia?





Lagipun, wajarkah saya sewakan rumah dengan langsir2 sekali, nanti mesti kalau dia dah duduk saya serba salah nak angkut langisr....sedangkan penyewa ni nak duduk lama....kalau saya nak angkat langsir, comforter semua, dengan peralatan dapur dan buku2 serta pinggan2/cawan lama tu sah2 kereta merc tu tak cukup....lagipun berapa kali nak ulang alik tu...dan mau patah pinggan angkat semua tu....





cadangan suh kawan office tolong rasanya tak sesuai lagi kot...sebab yg ada lelaki bawah saya sorang jer...yang nama Glenn tu....tak sampai hati nak gunakan dia....lagipun baru sgt kenal, kalau budak2 negeri 9 dulu pun saya serba salah nak minta tolong inikan pulak yg baru kenal kat sini....





Kesimpulannya, kena gak saya pindah secara pukal...dah alang2 pindah tu saya fikir elok gak saya angkut barang2.....biar sewa kosong jer....kang kalau saya tinggalkan barang2, kot2 sofa kena conteng atau koyak mesti saya sakit hati....nak2 kalau dapur terbiar..tak macam saya jaga, masa nak ambik setahun nanti lain plak citernya?





Kalau tinggal pun aircond jer kot...sebab a.cond pun lama 2005 beli, tapi condition okay sangat lagi...mcm baru jer nampaknya....





hani





Hari tu masa tengok berita hani komen, ammie, apasal semalam asyik cerita pasal Din Beramboi jer....kejap2 sebut Din Beramboi.....(yerlah kejap2 tukar channel, kan tiap2 channel berita din beramboi meninggal ada, radio dalam kereta pun asyik sebut benda sama ) ....hari ni lak kejap2 sebut dato' Seri..asyik dato' Seri jer....sapa plak Dato' Seri ni ammie???





Hai....tak peka hani ni....hari2 tengok berita, hari tu pulak baru nak tanya sapa dato' seri tu...yerlah tengok berita sambil main....masa tu dalam berita tu story pasal dato' Seri Ng Yen Yen...selalu agaknya Dato' Seri dia tgk lelaki, pelik plak dia apasal Dato' seri tu perempuan, tu yg timbul cerita sapa dato' Seri tu....





Masa nak balik dr kg tadi, dia minta izin nak sek kat kg. saya kata sekolahlah....tapi katanya ayah tak izinkan....sebab dia dah tau dah ayahnya ada perancangan lain utk dia. Sekarang ni dalam kepala dia memang dah set dah sek utk darjah satu jer....banyak kali dah cakap dengan ammie dan ayah dia nak masuk madrasah kat Penang sama dengan Uda sebab "kakak cintakan uda...." hmmm, sayang snagat dia dgn Uda!


tapi ayahnya nak masukkan dia ke Seri Petaling....tengoklah nanti...setakat ni alhamdulillah dia dah memang set minda dia yang dia akan jadi hafizah dan alimah...dan cita2 nak jadi ustazah....


Amiin....moga2 tercapai dan moga2 ammie tak ubah fikiran walaupun nanti mana tau ayah dah takder.....hmmm tapi hr ni bukan boleh cakap macam tu, kan? mana tau ntah2 saya yg mati dulu?


Wassalam

2 comments:

oren said...

kalo takde pekerja nk angkat barang2 pindah umah, cuba akak tnya org yg nk bawak lori tu..tnya kalo dia bleh bawak2-3 org utk tolong nagkat barang..tapi tu le, kena bayar la kat depa..kos xtra la jugak tuh

Hanisumayyah said...

Oren...rasanya tak angkat kor barang2 rumah seremban...letih lah nak urus...