Friday, April 9, 2010

Kejutan buat kami bila melihat macam2 perangai!

Asslamualaikum...wbt




Model minggu ini....

Pemandangan belakang pej ammie....



Depan POJ...cari maybank...singgah ambik gambar pasal tengok ramai org ambik gambar sini...



Ceria....asyik ambik gambar dia, gambar ammie takde sapa nak ambikkan....




Saya ni jarang ada peluang melihat anak2 orang lain berkelakuan....maksud saya perangai kebanyakan anak2 pada hari ini......juga percakapan dan gerak laku mereka.









Kalau tengok pun tengok kelakuan anak2 tiri jerlah, anak2 buah sendiri pun jarang2 saya jumpa. Lagipun diorang dah besar2 dah....mana nak tunjuk kelaku depan kita. Tak berani diorang dengan makcu nya ni.









Tapi sejak hani masuk sekolah ni, selalulah jugak dah nampak kelakuan budak2 ni, kadang2 sebelah pagi saya hantar dia ke kelas. Tengahari datang siapkan beli makan dan suap, saya nampak lagi kelakuan budak2 ni....









Rupa2nya teruk benar bahasa anak2 melayu hari ni,kan? Sial babi, kurang ajar...engkau aku tu biasa jer bagi mereka...main tendang2 jer kawan ataupun beg kawan....geram jer saya tengok!









Satu kali hari tu, saya tunggu Hani habis perhimpunan sebab masa hantar sebelumnya saya terlupa nak bagi kain KAFA dan beg KAFA. So patah balik, sa masuk kelas dia dan saya tulis surat utk dia letak atas meja....









Lepas tu sengaja saya tunggu dari jauh sebab nak tengok reaksi dia...nak tengok macamana riak wajah dia surprise ker tidak bila nampak surat dari ammie tu..siap saya lukis2 love bagai dekat tepi2 surat tu..kaler2 dgn macam2 warna supaya dia suka dan terkejut...dan fikir, "eh bila pulak ammie datang ni"



Memang bila dia masuk kelas, dia nampak surat tu terkejut muka dia...macam terpinga2...tapi tak sempat dia baca, tiba2 budak sebelah dia rampas surat tu dari tangan hani...eiii geramnya saya...mujur Hani dahcerdik sikit, dia rampas balik.....baru2 ni sejak sek sini saya ajar Hani ganas sikit...jangan dok kena buli jer...





Masa menunggu tu, saya nampaklah budak2 dah bersurai dari perhimpunan....masa diorang jalan nak masuk kelas tu macam2 kerenah saya nampak, ada yg sengaja tolak kawan bagi jatuh...bila kawan tu nak bangun di tolak lagi..tertumus kawan tu mujur tak cedera...tapi lutut budak tu mesti sakit....









Ada yang tendang apa2 sampah yang dia lalu..bukan nak tolong ambil dan buang. dari segi bahasa pulak biasalah memang bising dan terjerit2 ajer kerjanya, walaupun diorang budak2 tapi saya nampak dengan jelas budi pekerti diorang macam tak terdidik....









Dan Hani juga rajin cerita macam2 kat saya, masa exam hari tu, ada jer yang nak tiru jawapan dia, bila dia jawab, cikgu suruh buat sendiri2 jangan tiru kawan punya, kawan dia tu siap ugut2 cakap tak nak kawan hani....dahlah masa tu hani baru masuk sek dan tak ramai kawan kat situ...sian anak saya tu! Mujur dia kuat pegang amanah cikgu, tak bagi tiru pun w.pun diugut...bukan satu subjek semua subjek budak tu marah2 hani sebab tak bagi tiru!









Selingan: (Masa tengah buat entry ni,tiba2 hani dok interview saya camana baby keluar dari "vagina"- ni jenuh sambil taip sambil terangkan-nanti saya citer dialog2 dia, advance pertanyaan dia macam malas jer nak citer, nak tunjuk mkat Youtube jer, wajar tak budak 7 tahun kita bg tgk visual bersalin???)









Sudahnya budak tu, dapat markah bawah 50%...memang tak berapa pandai kot....dan mujur juga hani dah kena tukar kelas dah...habis satu masalah...saya pun baru diberitahu hani yang kelas darjah satu ada 5 kelas, dan dia tak pasti kelas yang pertama kelas apa...kelas yg dia baru masuk tu katanya kelas ke tiga....saya pun malas nak siasat....









Baru last week hani sedar kelas yang dia baru ditukarkan tu kelas yang pertama, tu pun lepas dia terbaca senarai susunan kelas darjah satu masa ada pertandingan mewarna....dia tgk kelas 1 Elit atas sekali....patutlah hari tu saya tengok markah yg dipapar di board utk pelajar kelas tu, majoriti 95 ke atas....dalam hati saya fikir, kalau kelas ketiga markah bagus camni kelas pertama harus semua 100%....rupanya memang kelas hani tu kelas pertama, patutlah kelas dia yg pertama....depan sekali...









Bila dah tukar kelas ni hani pun tukar kawan, barulah nampak kawan2 yang agak sopan sikit, takde dah citer, kawan ambik pemadan dia sorokkan, kawan koyakkan buku dia...kawan ejek dia, kawan suruh dia buka tudung sebab "kita kecik lagi tak berdosa!"...macam2 citerlah! Ada banyak citer hani lagi, tapi saya lupa lak bila nak cerita kat sini....









Saya rasa kat sek presint 9(2) ni ramai anak dari ibubapa yang sibuk kerja jer kot..takde masa layan sngat anak2...lagipun ramai pelajar dari Flat hijau, dari kuarters presint 11 yang mana rumahnya utk kumpulan sokongan, rumah kelas G (gred 17 sampai 21)









Tulah alkisahnya...harap2 tahun depan takpayahlah sekolah kebangsaan lagi....lagi tercemar otak Hani.....elok masa kecik2 ni masukkan dia dalam suasana yang lebih baik!

Wassalam

2 comments:

Amir Syafiqah said...

Salwa, Mmg betul pun budak2 sek sekarang ni berperangai begitu.. Sekolah Amir pun sama..Cuma Amir ni kurang bercerita yg tak elok ni.. Kalau bercerita yg baik2 saja...Bos saja pun alami masalah yg sama dgn anak dia. Anak dia sebelum ni sekolah Adni, private ismlamic school, kononnya nak cut cost, nak hantar sek biasa awal tahun lalu, dah masuk orientasi dah, tapi anak dia tak tahan, dgn sikap budak2 yg main hoi, hoi je, yg buli budak baru pun ada, kotor nya dan mcm2 lagi la..last2 masuk balik sek adni...Kata my bos tu , mmg beza la budak2 sek adni ni dgn sek biasa.. kalau jumpa parent kat pagar yg nak jumpa cikgu, siap salam dan tanya nak jumpa sapa, then siap bawak p bilik guru lagi.. Kira beradap sopan la...Kdg2 terfikir jugak, didikan di sekolah ke atau di rumah yg buat budak2 jadi mcm tuh? Atau agaknya d sekolah kerajaan ni terlampau ramai sampai tak terkawal....

Hanisumayyah said...

Amir syafiqah...

Macam tu ker? patut pun sy tengok perangai budak2 sekarang lain macam...apatah lagi bila remaja...dan no wonder macam2 masalah sosial berlaku...

tulah saya pun blh tgk perubahan sikap hani masa sekolah tadika swasta 9islamic) 2 tahun, pastu sek SERI ABIM, bila masuk sek keb. ni dah pandai guna "AKU" dan adalah perubahan2 lain. Hari tu botol air dia terjatuh kat tangga pastu budak depan dia (lelaki) bukan tolong ambikkan bahkan siap 'tolong' tendangkan lagi jauh....mmg sakit hati dengar. Pastu bekal tupperware yg masih ada baki roti dua keping 'lesap' masa letak dalam kelas....cari sampai sudah tak jumpa...

Saya kecewalah dgn sek keb...masa subjek 'tasmik' beberapa kali pelajar2 diarah ke bilik menonton CD...pastu dlm jadual kelas mula m7.15 tapi hani kata cikgu tak masuk pun...jam 8 baru mula nak belajar...

Sebab takde pilihan buat masa ni terpaksalah berhadapan semua ni...

Memang saya tak ragu2 lah stop kan dia dr aliran sek mainstream ni...biar dia dpt pendidikan alternatif...