Friday, March 20, 2009

Geram, sedih dan sakit

Geram, sedih dan sakit

Asslamualaikum w.b.t


Entah kenapa akhir2ni ujian datang bertubi2 dalam hidup saya. Ujian sakit. Sakit yang nampak tak kronik mana tapi yang menanggungnya alahai tuhan jer tau...


Sakit ni mulanya sakit pinggang, sejak 3 tahun lalulah ni...masa suami kena stroke tu, kira banyaklah aktivit saya kerja keras angkat dia terutamanya. Angkat wheelchair dia dari bawah nak ke bonet Serena/Kembara, berat juga tuuu, lagipun dua2 kereta tu bonet belakangnya tinggi..jenuh nak mengangkatnya sorang2.


Pastu angkat suami lagi, dari wheel chair ke katil, bilik air, naik kereta, turun kereta, tolak wheel chair nak naik bendul ka pintu masuk rumah tu...masa tu first time saya mc sebab sakit pinggang yang amat sangat, jalan terbongkok2. Doc cakap masa tu cedera otot jer sebab buat kerja berat2.


Ditambah menyumbang pada sakit tu adalah saya pindah rumah lepas 10 hari ayah kena stroke. Lori tu angkut barang jer takde kemas, so sayalah yang kemas dari rumah lama, sampai rumah baru, susun2 semua....buat sorang2 okay. memang gigih...tu pasal menanggung akibatnya sekarang.



So sekarang, bila pergi doc, yang kerajaan bagitau kecederaan otot, bila ke swasta katanya sebab saraf. Diberi vitamin saraf dan pain killer. makan ubat hilanglah sakitnya habis kesan ubat, sakit datang semula...jalan terdengkot2 okay. Sampai pensyarah pun perasan saya sakit.


Masalahnya sekarang, saya tak boleh duduk lama, sakit yang amat. mencucuk2. Tambah mengeruhkan keadaan saya demam selesema pulak! Dah dua hari ni. Hari rabu hari tu pulak ada 3 kelas pagi to malam.


Petang tu yang rasa macam nak demam sangat2. duduk kelas dalam air cond pulak. Tambah menyumbang kepada tidak sihatnya badan saya. Sehari sebelumnya saya dah rasa lain macam, saya suruh ayah balik lagipun ink printer dah habis, seratus lebih kalau nak beli baru, kalau beli pun saya tak reti nak pasang inknya. Sebab selama ni ayah yang buat semua tu. Tapi ayah tak nak balik malam tu. Walhal dah 2 malam kat PD dah.


Saya pun tak tau kenapa dia taknak balik malam tu. Mungkin sebab esoknya saya ada kelas dan dia taknak duduk rumah sorang2. Dia bank inkan duit untuk beli printer jer. Saya yang memang dah ala-ala nak demam tak keluar beli ink pun. Saya print assignment kat pejabat jer pagi tu.


Tengahari esoknya [rabu] dia call. Masa dia call tu saya dlm kelas, saya baru jer send sms kata tak payah balik malam tu. Tapi ayat saya eloklah dalam sms tu [walhal saya nak merajuk kononnya] saya bagi alasan kata saya ada kelas ganti malamnya dan ada discussion balik lewat. Tapi bila call sebab kemarahan saya masih ada, sebab dia taknak balik malam sebelumnya masih meluap2, saya terlepas cakap yang agak kasar...saya kata malam ni abang tak payah baliklah! terkejut juga dia, dia tanya kenapa, saya kata, malam yang saya suruh balik abang taknak balik, malam yang saya kata takpayah balik abang nak balik....pastu ntah apa2 dia cakap saya tak ingat...tapi adalah macam dia kata..."nak dengar ckap engkau jer..., anak macam ni, bini2 macam ni..." gituler lebih kurang...suara dia tak jelas sangat...telefon rumah PD tu tak berapa okay...


Malam tu on the way balik kelas saya rasa macam lemah sanagt badan2 ni....semua sakit, kaki sebelah kiri ni memang dah sakitlah sebab seharian duduk dalam kelas...hari selasa tu balik dari IIM program TEKAD 2008 tu dahlah macam sial jammed nya....rupanya ada lori rosak sebijik....saya tak taulah macamana org KL boleh handle jammed hari2...saya boleh jadik gilalah kalau duduk KL mengadap jammed hari2..serius tension okay! Satu jam kat situ jer dari jalan duta sampai jalan istana jammed okay....jam 5 keluar majlis tu jam 6 lebih baru dapat masuk tol sg besi. dekat2 jam 7 baru singgah R&R Nilai solat asar...gilo!!!



Balik tu saya sms suami suruh dia balik sebab saya rasa nak demam sangat...tapi tak berjawab. malam tu saya tau dia akan datang sban sebab malam mesyuarat dia di markas, tapi dalam hati dah boleh agak, sms tak balas mesti orang tua ni merajuk. Malam tu ambil hani pun dah dekat jam 8...badan memang takleh blah dah...rasa nak sampai rumah tu terus nak lepak jer...ambil hani pun main hon2 jer...sian dia bawak fail, bawak beg baju, bukak gate sekolah sendiri...


Balik tu kira memang demam habislah...bentang toto kat ruang tamu terus lepak dua beranak...tengah2 malam terbangun dan sah memang ayah tak balik. Merajuklah tu. benci sangat rasanya dengan sikap dia tu. Asalnya kan saya yang nak merajuk, tapi akhirnya dia pulak yang merajuk dulu.



Sampailah hari ni, takde sms takde call. Agaknya kalau saya mati, mati keras jerlah. Siap pesan kat hani..kalau ammie mati kakak tau nak buat apa,kan? saya tanya dia. Terus dia jawab dia akan call ayah. Bila tanya no hp ayahnya, memang dia ingatlah, no saya jer dia tak ingat. Siap saya bagitau jugak kalau ammie pengsan kakak tau nak call sapa,kan, dia jawab call ambulance 999, tapi kakak tak tau nak bagitau alamat rumah kita...tergelak saya..


Pastu saya kata nanti ammie tulis alamat rumah kita kakak letak dalam beg sekolah yer...actually sebelum tu saya berlakon pengsan sekejap [demam2 pun nak berlakon jugak tu...hehehee]..menangis2 dia...sedih amat..sajer saya nak tengok reaksi dia...rupanya memang dia bantai melalak sakan, goyang2 badan saya pastu saya pesan kalau ammie betul2 pengsan kakak tak boleh terus nangis lama2 macam tadi, mana tau ammie hiudp boleh selamatkan lagi...cepat2 kakak kena call ambulance tau.... dia pun kata okay...


Bila saya suruh dia call ayah taknak pulak dia. Saya kata saya tak larat, ayah pulak merajuk tak nak balik, so kakak calllah ayah datang ambik kakak, dok dengan ummie, dia taknak pulak. Langsung taknak call ayah. last ayah ada hari sabtu lepas. Malamnya saya tido kat lantai [atas nasihat doc, ayah plak tido atas katil]. Sebelum subuh tu saya dengar ayah buka grill keluar nak ke masjid. Sampailah ke siangnya saya tunggu tak balik2. Biasa dia bagitau, kalau nak balik terus PD dia akan bagitau saya, tapi hari ahad subuh tu terus pergi masjid takde komunikasi pun dengan saya yang masih atas perbaringan toto.


Petang tu, baru dia call dari PD. maksudnya dari ahad sampai rabu tu dah empat malam dia di PD, masuk malam tadi 5 malamlah. Sabar tak sabar saya ni? Saya pun malas nak layan orang tua kuat merajuk. Lantaklah kalau dia fikir dia banyak korban perasaan nak jaga hati bini2 dan anak2. Saya pun banyak korban jugak. Ingat senang ker nak jaga hati sendiri, nak jaga hati anak yang sorang ni...duduk berdua sepanjang masa kat dalam rumah ni. tapi tulah yang saya lalui sejak 2001. menunggu dan terus menunggu. Dahlah lama tak jalan2 kemana2...sabar jer saya ni. Dia lainlah setahun 3 kali keluar 40 hari, merata2 satu malaysia dia keluar.


Dah agak lama tak gaduh kan...sebab saya sabar jer....nak taat suami. tapi kali ni betul2 saya harap dia balik, sebab assignment tu nak kena hantar, ink pulak takde, lagipun dah dua malam kat PD, elok sangatlah balik...yg dia pun tak cakap kenapa tak boleh balik....just sms kata tak pasti boleh balik ker tidak...apa yg penting sgt kat sana...saya bagitau kalau balik semula pagi esoknya ke PD pun takper...tolong datang beli ink & pasang jer...



Yerlah nak jadi hal...pasal ink pun boleh merajuk2...sayalah tu! Yang dia pulak, saya kata tak payah balik tu dia terasa hatilah tu...memang sensitif tu...hari tu kak aza ada cakap macam tu pun dia merajuk juga...masa tu kak aza kata tak payah balik kalau angah ada sama...malam tu kak aza takmau angah ikut ayahnya balik ke PD...khabarnya kak aza kata dia dah pakai suit tido malas nak salin2 baju [baju singlet sleeveless dgn seluar paras lutut]. Tu yang malam tu dia balik rumah saya...merajuk dengan kak aza, terpaksalah saya bergegas balik dari UKM lepas discusssion sebab tiba2 dia call bagitau dia balik rumah saya dengan angah.


Dia memang sensitif hal2 kalau tak bagi balik ni. Saya tau sebabnya, sebab dia rasa dia tu macam menumpang. Yerlah rumah ni kan rumah saya. Saya yang bayar, tambah2 segala mala dalam rumah ni semua saya yang beli, sayalah yang punyakan? Kat rumah kak aza pun dia rasa benda yang sama, rumah tu kan rumah kak aza beli, cuma barang2 banyaklah yang dia beli...lain sikit kot sebab bil2 kat sana dia bayar, saya plak sendirian berhad. Tu yang berkobar dia nak beli rumah sendiri tu....ntah saya tak pernah anggap dia menumpang sebab rumah ni dia yang pilih...cuma kecewa dia tak pernah nak bantu apa2 urusan hal rumah ni....semuanya serah kat saya jer...


Hishhh...penat dah duduk ni....nanti2lah update lagi...
Ps: elok saya tamat tulis entry ni, dengar ada org ketuk pintu bagi salam....suara ayah...hah balik pulak dia, tak payah nak pujuk kali ni...sebab dia risau pasal saya demam kot...saya terus gi depan cakap hai kejap jer merajuk kali ni, terus senyum jer....dia bawak sarapan utk anaknya dan saya....hishh ingat saya plak nak merajuklah..tapi tulah tak reti nak merajuk2 nilah....buang karan ajer...

3 comments:

Cool said...

sabar la kak.. hehehe *hugs*

Zareda Norman said...

salwa

ayah dah balik selepas 5 malam, rugilah kalau merajuk.. tol tak?

Hanisumayyah said...

Jiji....


Eh sabarlah ni...


Kak Zar...

Hishhh bab2 ni pun surrender dah...sakit pinggang/kaki ni menghadkan ativitilah...