Tuesday, March 31, 2009

Serena dan Urut Daun

Assalamualaikum w.b.t


Semalam pagi saya ada bicara di melaka. bayangkan malam sebelumnya tu baru pegawai jaga kes call saya. Dahlah bicara di melaka, kes tu asalnya dibuat di tampin, so bicara di dalam Negeri Sembilan, rupanya tersalah daaaa....restoran kami buat perangkap tu dah termasuk di tampin melaka. tepatnya di Pulau Sebang.


Mujur kawan yang jadi saksi sama, Kak Nor yang sekarang dah tukar ke Perak call saya ajak pergi sama. Senang cerita saya tumpang dia jerlah. kebetulan juga saya dan suami ada plan lain, jadinya balik saya balik sendiri. Semalam berkumpul lah semua pegawai2 lama yang semuanya dah bertukar. Meriah sangat rasanya, bertukar2 cerita, yang lain lelaki semuanya, saya dengan kak nor jer wanita. Yerlah terbayang masa tu muda umur pun 20 an, seronok kerja dengan org2 lama, sekarang kita dah jadi senior, yang ada muda2 belaka...apapun seksalah jadik saksi, 10X lebih baik jadi pegawai pendakwa, semalam punyalah kecut perut, sebab saya saksi kedua yg akan dipanggil, tapi lepas saksi pertama, hakim lak suh tangguhkan....14 April...penat hafal segala macam fakta...


Lepas abis bicara suami dah tunggu depn Jaya jusco [sebelah mahkamah], sebab ada plan lain. Plan ambik van. Dulu masa suami sihat, sebelum kena stroke kan kami sekeluarga ada van serena...yerlah anak kecik mengemut [ramai] naik kereta tak muat, kena guna dua kereta sekali jalan, macam nak balik rumah mertua atau kampung suami di Kuala Selangor. Terpaksa naik dua kereta.


Jadik suami belilah van serena 2nd hand tu tahun 2005 rasanya, tak ingat sangatlah. Tapi lepas kena stroke, kemampuan nak membayar kereta tu yang dekat2 800 sebulan adalah sangat membebankan. Kebetulan saya dengan kak aza masing2 dah ada kereta. dan suami pun ada satu lagi kereta Mini Minor yang juga auto, kononnya suami repairlah balik nak naik kereta tu jer, rupanya mini minor tu walaupun auto tapi steringnya sangat berat nak pusingkan...so suami tak larat nak pandu dengan sebelah tangan. maka kak aza atau angahlah yang selalu bawak keter tu. Suami terpaksalah beli kereta lain, merc lama yg saya guna sekarang tulah...



Van tu pulak nak jual market price dia terlalu rendah banding dengan hutang dengan bank. Jalan keluar nak lepaskan beban bayaran bulanan tu suami minta kawan dia sambung bayar. Kawan tu kat kat kampung sebelah saya jer rupanya, sama dalam kawasan Umbai juga, cuma dia di Taman pahlawan. semalam baru saya tau kawan tu kat kg sebelah [Pulai]. Kira kawan tu setujulah sambung bayar, happy sangat dia masa ambik van tu kat rumah saya dulu.


Rupanya panas tak sampai ke petang. Sejak tahun lepas kawan tu culas bayar. Bank beberapa kali call, dahlah van tu nama kakak pada kak aza, sebab kak aza yang nak sangat pakai van sampai usahakan nama kakak dia untuk buat loan. Kakak dia memang loaded sebab pensyarah dan tak kawin takde beban hutang. Tapi suamilah yg bayar...masa suami bayar dulu takde masalah bila kawan tu start ambil.... mulalah timbul masalah lambat bayar sampai Cik Ayang [kakak kak aza] marah2 suh jual atau tukar nama. Tapi kawan suami tu tak boleh apply loan sebab dah black list namanya.


Semua tu anda kena jadikan pengajaran tu....jangan mudah2 kita suh orang sambung bayar....so sejak 4/5 bulan ni suami mulalah cakap kat kawan tu kalau nak van tu carilah nama sapa2 tukar nama. Tapi kawan tu merayu2 [banyak sms dia yang suami suh saya baca..sebab dia pening xtau nak cakap macamana dah kat kawan tu], sampai satu tahap punyalah dia taknak lepaskan van tu dia cakap dia nak tolong jualkan lepas dia usahakan cari penama utk tukar nama tak berjaya.


Sudahnya suami cakap pulang kan jerlah balik van tu, mula2 dia taknak, dia macam nak beli, tapi suami kata bayaran bulanan dah tertunggak 3 bulan, road tax dah lebih sebulan tak bayar. Baru2 ni suami terpaksa renew road tax sebab kakak kak aza dah bising2, lagipun nak claim rebate tunai....



Punyalah payah nak minta dia pulangkan balik sampai satu tahap suami nak bawak kawan2 PEKIDA [suami saya bukan pekida], nak ambil balik van tu....hehehee tapi tak jadiklah sebab nanti malu pulak kawan tu. Lepas dah bertanggak [bahasa melaka maksdunya tertangguh2] berbulan2, barulah last week dia surrender kata kalau nak van tu datanglah ambil. Dia suruh suami tunggu kat masjid Umbai, kebetulan masjid kampung saya pulak tu...beriya2 tak bagi suami datang rumahnya..malu kot?


Tulah semalam dia suh datang ambil, kebetulan sama tarikh bicara. So saya pergi melaka dengan kak nor, habis bicara suami datang ambil kat kompleks mahkamah, kami pergi makan lepas tu pusing2 bandar, saya hantar dia dalam jam 3 kat masjid, saya pun balik rumah. Suami rela tido kat masjid dari balik rumah saya...:P yerlah kat rumah saya kan kakak saya ada, panas pulak tu, dengan anak2 kecik, pak haji nak ke toilet pun susah....saya pun tak kemas bilik kami...[bilik saya memang jadik bilik tinggal, tak balik lama, habuk memang banyak]


Sampai rumah lepak2 pastu ajak mak saya gi rumah tukang urut. Dah dua kali mak saya gi rumah tukang urut tu, Dia urut guna daun. Katanya berkesan untuk kes2 patah tulang, salah2 urat, tulang terkucil, atau terlari....memang sentiasa ramai oranglah. katanya popular sampai orang KL, singapore datang, tkat patah tulang kalau berurut dengan dia sebulan jer pastu dah boleh main bola [berborak dengan pesakit lain semalam]


Sebelum hantar suami ke masjid tu saya dah ajak suami pergi, tapi tengok ramai orang tak jadiklah, tu yg petang datang dengan mak pulak. Saya pelanggan terakhir. Sakit jugak dia urut, lepas urut dengan daun, urut kat peha dan tulang belakang pulak. Dapat juga air tangkal. bayar RM 10 jer, saya tanya kat pelanggan lain katanya RM 10 jer, mula2 nak bagi lebih tapi ntahlah terbayar juga RM 10....


Tukang urut tu kata dah terlampau lama dibiarkan. Dah teruk sangat dah katanya. Saya pernah jatuh terduduk katanya. Yerlah saya pernah jatuh sampai pengsan masa umur 12 tahun, sampai masuk hospitallah. Tapi dah keuar tu takdelah berurut. Tak sakit takkan nak urut. Lepas tu masa training 6 bulan di Pusat latihan polis Ulu Kinta, memang teruklah latihannya. jam 6 dah lari 5 pusingan padang kawad, pastu berkawad pulak pagi petang. Lari 2.4 km, panjat bukit turun bukit..., merangkak bawah duri, berjayak, eh macam2 training berat2lah...angkat balak, panjat tembok....pumping tak terkiralah.... paling teruk hari2 kena berlatih kombat tanpa senjata, pusing2kan badan, jatuh2kan lawan...boleh jatuh peranakanlah..ada yg keguguran lagi...



Paling kronik lepas suami kena strokelah. Semua kerja berat saya buat sendiri. Takat pindah katil, alih almari, angkat tilam, angkat suami, angkat wheel chair, drive sana sini....dah tak terkira dah...teringat saya apa barang2 kecik dalam rumah ni macam rak baju rak pinggang mangkuk, rak buku, yang DIY atau cash and carry semua saya angkut dan pasang sendiri sorang2, kat kedai adalah pekerja kedai tolong, sampai rumah sendiri buatlah....kalau beli barang macamana berat sekalipun sayalah jugak bawak sorang diri....hani mana boleh harap lagikan...yerlah kerja2 tu tak delah berat mana tapi kalau selalu buat, dan teknik angkat barang pun salah buruk juga padahnya.



Masa hani kecik pun sama, dokong dia sebelah bawak barang sebelah, kadang pagi2 bawak sampah..yerlah masa tu kan duk apartment tingkat 2....sekali turun pagi, petang balik sekali naik....masa tu takdelah nak harapkan suami sangat. Lepas pantang tu ada sekali saya angkat washing machine berdua dengan suami...huuuhhh berat giler. Ada sekali kami berdua jugak angkat akuarium 5 kaki [tempah] mula2 ingat boleh angkat sendiri tu yg senang ati bawak balik, rupanya berat nak mampus....sudahnya masa pindah hari tu tak muat lori, saya bagi kat budak office [duk kuarters] jer akuarium tu...



Sekarang merasalah kesannya pulak. Kalau pergi hospital rasanya kena bedah dah ni.




update jam 2.05 ptg




Eh...saya on semula pc, baca semula entry ni, tak habis cerita daaaa....tergantung citer tu sebenarnya.




Saya nak cerita pasal van tu sebenarnya, saya nak tanya pandangan pembaca blog ni. Suami saya kata, disebabkan van tu dia tak mampu bayar Rm 800 sebulan tu, maka dia kemukakan satu cadangan. Tersenyum2 dia masa nak bagi cadangan tu. Dalam hati saya terfikir2 apalah agaknya idea orang tua ni kali ni????




Hal van ni dia tak cerita [kongsi masalah] dengan kak aza, takut jadik kronik, nanti kak aza bagi 'tekanan', apa2 hal van ni dia hanya cerita kat saya jer....tanya pandangan saya. So saya terpaksalah pertimbangkan. nak jual memang tak boleh, sebab sapa nak tanggung hutang beza marker price dengan baki hutang?




Dia cadangkan pada saya suh saya bayar Rm 300 sebulan dan suami sendiri akan bayar RM sebulan dan kak aza akan bayar Rm 200 sebulan. Waaahhhh banyak tu 300 sebulan, saya bantah juga. Katanya, RM 300 sebulan tu sebagai seolah2 bayar sewa saya guna merc dia sekarang ni. Pastu saya kata, "yang abang guna kembara saya tu tak nak kiraker sewanya? hahahaaaa dua2 kami tergelak. tak taulah sapa kenakan sapa????




Semalam lepas ambik saya kat court suami kata kak aza dah setuju nak bayar RM 200 sebulan. Yerlah takkan taknak setuju sebab dia yang amat memerlukan van tu, sebab anak2 dia yg ramai. Saya setakat merc pun dah selesa berjalan bagi kami 3 beranak. Cuma kelebihan serena tu adalah DVD player bolehlah sambil2 tengok DVD/CD....dan selesa sebab luaslah sikitkan? Tapi worth it ker saya spend 300 sebulan utk kemudahan yg sekali-sekala saya gunakan.




Tapi melihat pada perancangan akan datang, kalau saya senangkan hati suami sekarang, lepas ni janjinya keter merc dia tu akan ditolak, trade in untuk saya beli 'kereta idaman' bila habis belajar nanti....[ntah jadi ntah tidak, saya ni suka tukar fikiran hal2 beli kereta ni], bila fikir2 jimat banyak juga, rasanya keter tu boleh laku lebih RM 20,000. banyak kurang bayar bulanan kereta idamanku nanti...




Tapi memikirkan nak bayar RM 300 sebulan tu rasa tak aci sungguh, rasa macam biar saya pakai kembara semulalah...malangnya bila kenangkan pinggang sakit ni, kalau guna kembara confirm tambah kronik sakitnya....saya dah test dah bawak kembara, bila duduk jer terasa urat2 tegang sekitar betis/peha....mungkin kedudukan tulang belakang yg tak sesuai, walaupun saya dah letak "Dr back bone" tapi tak berkesan pun.




Tulah, menyampah lak rasanya kena tambah beban RM300 ni tiba-tiba jer...tapi tunggulah kot2 ada perkembangan terbaru....mana tau ada jalan keluar ker nanti....tulah sekali fikir harta benda ni menyusahan hidup jer, tapi kalau takde harta pun payah juga....kalau orang banyak duit tkde masalah nya...ni semua pusing2 pakai duit, duit takdenya bertambah, pi mai pi mai tang tu jugak, beban plak bertambah2 dengan jayanya....

No comments: