Friday, February 19, 2010

Apa yang best di sini?

Assalamualaikum w.b.t


Masih seputar menyesuaikan diri dan membetulkan sana-sini. Hidup di Putrajaya sangat tidak menyeronokkan. Itu pandangan saya. Bagi yang sesuai dan betah mungkin 'bandar' ini tempat terbaik.


Bagi saya, hujan emas negeri orang hujan batu negeri sendiri, biarlah lekuk kepala saya kena batu, hujan batu juga saya nak kejar....tapi kalau dapat sebuntil emas bawak balik lagi baguskan....


Hujan batu yang melimpah tu bukanlah merujuk negeri Melaka (tanah tumpah saya) tapi dalam kes ni merujuk tampat saya berhijrah dan mencari makan sebelum ni (Seremban).


Memandangkan saya dah membeli rumah di Seremban (harta jugak tu, walaupun bukanlah harta berjuta-juta) terasa nikmatnya duduk di rumah sendiri ni. Dah berpindah kerja sini terasa rumah melambai-lambai saya pulang.


barulah terasa betapa indahnya duduk di rumah sendiri...barulah terasa sejuk nyamannya bilik tidur sendiri....barulah bersyukur empuknya tilam bantal sendiri dan terasa yang dimana-mana atas jalanraya di seremban saya berasa selesa dan selamat....


Selesa dan selamat tu dalam erti kata saya tau mana nak carik bengkel repair aircond keter, saya tau mana nak carik tempat basuh keter yang best, saya tau mana tempat yang dekat dan mudah saya nak beli perkakas sekolah hani, saya tau mana nak makan malam2 yang murah, sedap dan dalam portion yang banyak...puas hati!


Dan saya tau mana tempat nak pergi yangs esuai dengan keperluan apa saya nak beli. Kalau agak2 nak window shopping saya gi JJ, kalau agak2 nak carik benda2 yang simple dan tak punya masa banyak saya boleh ke The Store....pendekata saya ada banyak pilihan yang mudah dan dekat dengan rumah, ada Parkson Grand, ada Econsave, sekarang dah ada Carefour, ada juga Tesco, Giant dan ada bandar Baru Senawang yang segala2nya ada dalam masa 5 minit jer dah sampai....


tapi kat sini macam terasa mati, terasa pilihan sangat terhad. Terasa yang saya tak tau dah nak kemana, sebulan jer kat sini saya dah boleh putuskan yang di sini betul2 hanya untuk kerja....adalah meriah sana-sini sikit2....tapi masih tak happening! Ker saya yang tak habis pusing lagi? kalau salah tanggapan ni maafkanalah saya....



Dua malam lepas, saya nak beli kasut sekolah hani......sebab yang satu tu saya terpaksa ke Alamanda, sudahlah susah payah pergi, nak parking pun penuh dari satu floor ke satu floor, bersesak-sesak solat maghrib kat surau yang sempit alih-alih ke kedai BATA boleh pulak kata sales assistant stok kasut size 12 dah habis, kami tak ambik stok baru...sebab dah habis musim! Tak geram tu?


Esok malam saya ke Mydin plak dengan tujuan yang sama, jawapan yang diterima kali ni pulak katanya SA kasut sekolah dah tak jual lagi sebab dah habis musim orang beli! Hah.....geram tak dengar?


kalau tau awal, baik saya ke Serdang atau Bangi jer.....takdelah buang masa kami dua beranak....nak carik kasut punya pasal dua malam buang masa......kenalah juga tunggu weekend balik seremban mencari kasut sekolah!


Makan pun satu hal, kalau dah jenis biasa melepak kedai mamak tu sesuai sangatlah kat sini. Mana-mana kedai makan sini saya tengok mamak jer yang boleh hidup kot? Saya kalau mamak yang saya boleh makan roti naan dan tosei jer, yang lain2 belum lalu lagi....tapi takkan hari2 roti naan?


Nak menjelajah ke sungai merab dua beranak tak jadi kerja pulak malam2....pilihan yang ada saya dengan hani kenalah ke Ani Soup Utara.....sesuai sangatlah dengan selera hani yang suka soup tu...sayalah yang malas nak ke sana.... kalau ada pak haji mungkin lain cerita agaknya, menjelajah sampai ke KL pun mungkin boleh jadi....tapi kalau takat saya dan hani hahaaa pusing2 sini tersesat jalan gelap sikit pun hani dah bebel2 marah saya suh pusing balik takut sesat! Ntah apa2 hani tu, dulu masa 6 tahun kalau sesat pandai zikir ya hadiy....sekarang kalau sesat dia cakap, ammie zikirlah ya hadiy sendiri sebab ammie yang sesatkan...kurang asam betul!

Kesimpulan, malam2 pepandailah duk diam-diam, takyah nak kemana2...balik kerja ambik hani singgah mamak (mamak jugak!) belilah roti naan ker apa ker....pastu makan...kalau ada masa makan kat kedai jer....


Lepas ni dapat rumah sendiri mulalah masak.....rasanya masak lagi puas makan walaupun simple.


Tadi, banyak kali call bah. pengurusan hartanah tanya pasal kuarters tapi teruk betul servis, tak tau mana pegawai jenuh operator sambung sana sini takde sapa yang pick up call saya. Sampai operator dah cam lah suara saya, sebab saya call berulang2 kali suh dia passing ke nombor lain..tapi kuciwa jugak tak dapat cakap dengans esapa! takkan semua sambung cuti, memang pelik!


Sudahnya teringat kat pesan kak azwa, email jer....saya pun email kat SU bahagian ceritakan kronologi permohonan sampailah peristiwa call berkali2 takde apa yang pickup, tak sampai sejam email saya berbalas....sedang dalam tindakan menyediakan surat tawaran....


Sah dapat kuarters, presint 17, tingkat 7, blok G....walaupun dapat apartment kelayakan gred bawah...dan rumahnya sempit, bersyukurlah jugak dapat kuarters...dan walaupun rugi atas paper RM450 (kiraan kasar, entah betul entah tidak) tapi rasanya tu yang terbaik buat masa ni.....kalau ada peluang nanti merayu lagi untuk dapatkan teres....tapi untuk duduk berdua dan sesekali bertiga, aparment tu sedang2 elok jer kot..cuma sayalah kena mujahadah sebab tak pernah sejak kawin duduk rumah yang macam ni....tapi bisa ajer saya sesuaikan diri.


Cuma yang tak tahan kepanasannya....kami dua2 beranak malam2 terbayang2 bilik sendiri, hani lagi kelakar siap buat aksi muka2 sambil cakap...ammie, bestnya kalau ada aircond...jomler kita balik tido rumah nak? sambil senyum2 perli2 kami berdua lah tu...teruk juga penangan aircond ni....badan dah manja....yerlah mengada2 kan sejak 2005 tido malam sejuk nyaman dingin (asbab tido dlm aircond ni... hani yg gatal2 satu badan malam2 ammie kena garu sampai lenguh tgn ada aircond baru lelap)....tetiba aduuuh terasa azab dengan kehangatan udara dan cuaca sekarang ni....baru panas dunia tu....tapi saya rasa semua orang pun merasa hangat sekarang ni,kan?


eh nanti sambung...ngantuk...


Wassalam

2 comments:

oren said...

dulu, hari2 mesti pegi pasar mlm carik mknan utk anak2 lps balik keja..tapi la nih dh semacam muak dgn mknan kedai..paling2, saya akan buat tellur dadar, kuah sos..licin jugak depa makan bila kena ngan kicap..jimat pun jimat..

la nih mmg musim panas kak..bb saya pun tdo bukak baju..berlenggeng jek..kami pun dh mula tdo kat hall..sblm nih tdo dlm bilik, tapi mmg berpeluh sakan ler..

Zareda Norman said...

musim panas ni memang semua duduk bertapa dalam ekon. Kak zar pun tak larat tido tanpa ekon sekarang, panas bahang