Sunday, February 7, 2010

Sekadar luah apa yang dirasa

Assalamualaikum w.b.t



Sejak mula kerja ni memang rutin saya berubah dan tiba2 rasa hidup saya berubah seratus peratus. yang paling ketara adalah hidup rumahtangga.


Tak taulah nak kata macamana, saya sekarang ni sangat2 tak ambil port sangat apa perasaan pak hj malah saya sendiri pun tak rasa kehilangan kalau dia tak balik rumah saya.


Malah kalau dia ada pun saya masih boleh buat selamba. saya akan sambung tido sejurus lepas buka pintu dan abaikan dia samaada dia tido di ruang tamu atauun di bilik belakang....dan lagi saya pelik, saya tak rasa rugi pun malam giliran yang berlalu tu.


Dan saya pun tak ambil port sangat apa yang berlaku dengan rumahtangga dia yang satu lagi tu. Rasa macam kak aza tak wujud.


Saya tak sangka penangan bila kerja bertukar ke Putrajaya ni sampai macam tu sekali kesan dia. Dan saya tak sangka yang saya akan menjadi begini tak berdaya bila berulang alik seremban putrajaya. Terasa betul yang faktor usia menghambat fizikal kita berbeza dengan sebelum ini.


tambah2 masa sebelum ni uruskan hani sama. pagi kejar nak hantar dia kemudian bergegas ke Putrajaya. Balik pulak bergegas lagi nak ambik dia pulak....


Tapi lepas insiden dia menangis tunggu saya tepi longkang sekolah saya rasa memang saya zalim dan sehari selepas tu teru mak ros yang ambil dia, tapi pak hj tak setuju terus dia berhenti sekolah dan duduk hampir 2 minggu di PD...


Dia duduk rumah kak aza, dan menurut pak hj takde masalah, baik dipihak hani mahupun pihak kak aza. malah petang2 dia pergi ikut syakirah kakak dia mengaji kat satu rumah jiran kak aza. Solat pun terjaga. Makan pun kenyang. saya pun dapatlah datang awal ke pejabat dan balik pun bolehlah selesaikan kerja2 tertangguh pada hari tu juga.



Berdaarkan senario tu, tu sebab saya bersetuju menumpang rumah kak azwa bila dipelawa. Sebab rasanya saya dah bersedia berjauhan dengan suami dan sedia urus semua...termasuk anak saya.


Tapi bila pak haji berkali2 peringatkan dan cadangkan supaya hani terus sekolah di PD sahaja buat setahun dua sebelum masuk madrasah...maka saya pun rasa okay juga cadangan tu...sebab saya dah cuba seminggu tanpa hani dan saya rasa macam lega jer..takdelah terkejar2....malah setiap hari rabu pun saya akan jumpa dia juga sebab ayah akan balik seremban mesyuarat markas....


Atas faktor2 inilah saya bersetuju dengan idea pak haji tambah2 saya memang suka kalau dapat taat dan dengar cakap suami terutama dalam keputusan yang besar2 macam ni....


Tambah2 pulak, kalau duduk menumpang ni.... memang serba salah kalau kita menumpang walaupun tuan rumah tak kisah...tapi menumpang berdua bersama anak adalah berbeza keadaannya. Terutama saya nilah....emosi saya ni bukan boleh caya sangat....datang time hangin satu badan memang hani selalu jadik mangsa.....


Banyak kali fikir juga, samaada nak bawa hani atau tidak? Satunya bila pak hj cakap dia nak uru hani sekolah kat PD saya rasa senang hati dan rasa anak saya selamat jer kat sana....tak yah saya pening kepala dan terkejar sana sini..tambah2 kakak hani pun ada sekolah kat telok kemang tu.....senang lahkan?


Tapi semalam terpaksa tukar pulak keputusan.....puncanya sebab saya terbaca (sengaja baca)sms dalam PDA suami.


Rupanya dalam tempoh saya tak berapa ambil pusing (dalam januari hari tu) pak hj dan kak aza ada bergaduh. DEalam mesej2 PDA tu banyak sms dari kak aza. nampaknya saya pun dah kurang sensitiviti.....


Dan yang menyebabkan saya fikir banyak kali nak letak hani sana pun sebab bila saya baca SMS tu ada banyak juga masuk nama saya kat situ....memang macam pelik jer.....nampak gayanya sekarang saya pun dah jadik subject matter yang dipertengkarkan!


Bila saya berterus terang dengan pak hj memang dia akui yang ada yang tak kena jugaklah.... maksudnya dari egi emosi kak aza.... memanglah sehingga hari ni kak aza tetap layan hani dengan sangat baik dan apapun berlaku antara saya, pak haji ataupun dengan dia Hani tak pernah dikaitkan....dan pak hj yakin 100% yang kak aza sudi dan sedia menjaga hani...cuma saya yang ragu2...




Saya ragu2 dengan diri saya kalau hani duk sana nanti. kan buat masa ni saya masih tak mesra lagi dengan kak aza. Dan sebenarnya kak aza pun rasanya tak berapa nak sudi baik dengan saya. Dua minggu ni zubair ikut ayahnya datang rumah saya. RUpanya jadik kemarahan kak aza, marah sungguh dia pak hj bawak zubair sini. Malah dalam sms pun ada kata2 nya yang pada saya macam marah sgt ayahnya bawak anak dia ke rumah saya....saya tak kisah pun, malah tadi zubair melalak2 taknak balik rumah ummi, nak duduk rumah ammie....walhal dia lupa kot mak tiri dia yg garang ni!


Saya juga bimbang kalau pak hj keluar 40 hari macamana keadaannya. saya malas nak berulang-alik ke sana... dan saya juga letih melayan kerenah kak aza dan anak2 nya macam dulu... sebab saya dah kerja, dulu cuti memang bolehler....


Ada juga sms yang mengungkit beberapa benda dan isu yg seolah2 macama pak hj melebih2kan saya. Macam isu homestay, isu saya bawak keter pak hj dan keter saya tinggal kat kampung. Pastu isu saya keluar 40 hari, pastu rumah saya terima jemaah untuk bayan hidayat minggu lepas sedangkan rumah kak aza dah lama jemaah tak masuk. Malah isu set taam (set masak /makan) semua kat rumah saya pun timbul juga.....



Pak hj pulak berpendirian sebaliknya. katanya tak larat nak layan....dari dulu benda sama, jenuh cakap kak aza tak berubah, degil dan taknak dengar cakap suami...saya gelak jer sebab bila gaduh dengan saya pun isu tu jugak...."tak taat dan dengan cakap suami"....kalau cakap pun katanya nanti jadik histeria pulak.....bila diam tu yang kak aza hantar serangan sms tu...rupanya pak hj bawa diri tido kat homestay dia tu....tu yg kak aza mengamuk kot?



So, kesimpulannya terpaksa jugalah saya bawa hani ke Putrajaya. memang peninglah juga, macam esok dan lusa ada bicara lat seremban.....dalam bulan depan pun ada bicara lagi...sapina dah menunggu dah....tu yg saya fikir hani kalau sekolah putrajaya susah juga saya nak urus...kena ulang alik dari putrajaya lah jawabnya....tambah2 hani memang mati2an nak sek putrajaya juga, taknak sekolah PD.....bila tanya kenapa..dia boleh jawab, "kalau kakak sek kat PD nanti fikiran kakak jadi rosak"..ntah apa kaitannya? pelik!


Semalam saya google pengasuh anak. ADalah 3 orang yang sedia jaga...cuma masalahnya kenderaan, kalau diorang nak jaga saya kena ambik hani dan hantar hani ke rumah diorang sebelah petangnya tu....okay juga kalau macamatu cuma masa ada hal saya kena cari alternatif lain lah kot...


Buat masa ni saya terfikir untuk masukkan kelas KAFA ..kalau ada mana2 sekolah rendah yg ada kelas KAFA elok sangat habis sek kebangsaan terus ke KAFA....setakat ni yg saya tau kat Presit 9 sek nya ada kelas KAFA sebelah petang. Tapi hari rabu dan jumaat takde KAFA....masa tu jerlah yg saya kena hantar rumah pengasuh kot...hari yg ada kelas KAFA saya boleh ambik dia balik kerja tu...


hari tu kan kami ke kawasan sungai meran konon nak carik rumah sewa. Ada juga jumpa tapi style macam town house, saya tak suka lak camtu....kemudian balik rumah google dan adalah telefon sana sini...banyak yg kosong style town house jugak..ada rumah atas bawah....sewa pun boleh tahan gak...RM 450-RM500 untuk 3 bilikk jenis town house ni...


Masa kami gi solat asar suami terjumpa sorang karkun (tabligh) dan minta dia carikan...dan baru2 ni dia bagi satu nombor, dan suami pun dah cakap dengan owner rumah tu....rumah tu dalam pembinaan rupanya..tapi dah peringkat akhir dah....dalam masa sebulan boleh masuk kata suami...sewa RM 500 jenis banglo bawah 3 bilik....sebab tak siap lagi kami pun takdelah gi tengok...


Pada saya, ikut keselesaan saya suka duduk dalam area putrajaya....agak selamat dan senang urusan hani sekolah dan urusan kerja saya. Juga senang dari segi urusan kewangan, hanya tolak kat slip gaji elaun rumah jer bulan2. Kalau dah menyewa ni banyak ceritanya....dah tu tak tau kawasan mana pulak...elamat ker tidak? Yerlah kan saya akan duduk berdua jer dengan hani..kena fikir faktor keselamatan juga...



kos sewa pun lebih lah sikit kan....banding duk kuarters....dan kami pun weekend balik rumah sendiri seremban...macam bazir jugak menyewa tu....kalau kuarters selain suasana macam tenang jer....kawan2 dekat....kawan pejabatlah maksud saya....apa2 hal balik lewat senang lah....


Entahlah, saya terfikir kalau cepat dapat kuarters cepatlah saya dapat selesaikan satu persatu masalah ni. pak hj bising gak sebab dia nak mula sewakan homestay kat PD tu sebab takde sapa nak uruskan....Chinese New Year ni ada group nak masuk, lepas tu nak sewakan terus....masalahnya barang2 dalam rumah tu kan kena bawa keluar....tu yg kalau saya ada rumah cepat boleh angkut barang2 tu semua....selagi takde rumah selagi tulah homestay tu membazir takde income dan nak sewa ada barang2 perabot semua penuh pulak....


kena doa banyak dengan allah ni....

Esok saya gi court, harap2 saya cepat bagi keterangan dan sebelah petang saya boleh terus ke Putrajaya tepatnya ke Jabatan Pelajaran WP Putrajaya urusna pindah hani sekolah....pastu terus nak belikan dia pakaian sekolah pulak....kalau sempat urus masuk KAFA sekali....kalau semua selesai, selasa dah masuk sekolah dah kot?




Wassalam

3 comments:

Maryam said...

macam-macam jadi ye kak wa..

saya harap sangat kakwa sentiasa berada dengan hani walau susah macam mana pun. taktahu,lah.. saya sensitif bila baca kisah ibu yang ambil keputusan untuk berjauhan dengan anak. saya akui, hani matang budaknya. tapi buat masa sekarang hani belum luas pergaulan. jadi, keberadaan kak wa dengan dia sekarang akan beri kesan pada masa akan datang. baik atau buruk adalah terpulang pada cara kak wa sekarang. jauh dengan ibu ni beri kesan psikologi jangka panjang. saya kira waktu susah macam ni hani lebih hargai waktu dengan ammie. insya Allah, bila kakwa dah nekad dengan satu keputusan, bantuan Allah menderu.

(haih, kalau la saya ni penganggur, nak je tlg tengokkan hani.. :) )

MOKCIK AZWA said...

salwa,

ekeke...alahai..citer zaman bila la agaknya yg kuar bila nama akak digugel ek...peh ni nak gugel nama sendirik nie hahaha...

harap salwa selesa dok kat rumah tu. jgn segan2 ler ngan akak nie. akak pun senang ada orang kat rumah..in fact we are helping each other. suami pun suka ada kawan dok rumah.

harap salwa akan jumpa jalan penyelesaian tentang hal hani.

see u next wednesday..

Zareda Norman said...

salwa

kak zar pun memang nak cdgkana susah payah cam ne biarlah hani dgn salwa. Tunggang terbalik anak kita, biarlah kita menanggungnya.. tak sama dengan org jaga even mak tiri yg sangat baik pun..

anyway semoga semuanya dipermudahkan buat salwa