Friday, February 5, 2010

Banyak cerita tertunggak ni, so citer kali ni panjang....

Assalamualaikum w.b.t

Saya nak cerita tentang hidup saya dari last week ni....

Ntah apa yang disibukkan tak menjengah ke blog...macam terlupa lak ada blog ni.

Minggu lepas kan kita cuti 3 hari..eh yg dalam wilayahlah cuti isnin tu kan? So, 3 hari tu saya buat apa ek?


Sabtu tu sebelah pagi macam saya cakap, ada jemaah yang akan keluar 3 hari datang ke rumah ada bayan hidayat sebelum keluar tu. saya tak masak pun, beli nasi lemak dan kuih dan hidanh kek beli kat jualan di JAKIM...


Selesai tu, ingatkan dapat cepat ke Putrajaya, rupanya ada lak 2 couple berborak lagi....yug dua couple ni datang mendengar bayan jer diorang tak keluar 3 hari kali ni. Lelaki borak dengan suami lah..yang perempuan dok dapur dengan saya. Mujur suami bagitau nak ke putrajaya barulah diorang balik. Best juga dengar cerita kak umi yang baru 3 hari balik keluar 2 bulan di Australia....benyak laporannya....yerlah buat dakwah kat negara orang putih musim sejuk..mujahadah jugaklah....

Diorang balik jer kami gerak. Masa ni dah nak zohor dah...so singgah masjid solat zohor...tak sempat masuk tol pun...sampai rahang dah nak azan, singgah kat masjid situ jer. Kebetulan zubair ada ikut ayah, so budak dua beradik hani dan zubair merengek2 nak singgah makan roti canai pulak..lapar2 kata nya...so saya bungkus kan jer..sian budak duaorang tu...yerlah makan nasi lemak jam 9 paginya sebelum jemaah datang...


Pastu terus pecut ke putrajaya. Destinasinya ke presint 11, menengok kuarters yang akan saya tumpang....kuarters kawan blog juga...juga pembaca blog saya ni....yang tahu tu tahulah..yang tak tahu tu....siasatlah yer...


Bimbang juga terlewat takut menyusahkan orang, so saya macam gesa2 pak hj bawak laju2....bila sampai Putrajaya, panik saya nak mencari rumah tu, sebab semalamnya Jumaat saya dah recce dengan kawan tapi tak jumpa...tu yang takut kali ni tak jumpa juga...so memang macam rasa nak marah jer pak haji...dia cam biasa relax jer kalau tersesat lagi ada jalan ke hadapan lagilah tu dia confident jer...


Lepas call, barulah dapat panduan nak ke situ....sekejap jer saya bertandang terus jer tuan rumah bagi kunci...rasa cam ehh....jumpa kejap terus caya bagi kunci dah...suami pun rasa cam pelik.. dia tanya saya memang dah kenal ker...berkali2 saya cakap dengan dia kawan blog tak kenal langsung..hanya kenal melalui blog jer.....tu lah saya terfikir dengan keadaan ni iaitu kenal lam blog jer...boleh datang kepercayaan.....hah...itulah penangan blog ni....dengan membaca blog jer kita akan kenal perwatakan dan sifat seseorang...agaknya tuan rumah percaya sebab dah baca blog saya sejak lama dulu kot....walaupun saya ni ntah sapa2 jer....dengan cerita yang caca merba.....tunggang langgang....tuan rumah terus serah kunci jer....dalam hati terharu...sangat2 sebenarnya....


balik Putrajaya kami ronda2 putrajaya..siap gi maidin lagi...dan pusing sana sini...pastu ke sungai merab...cari juga rumah sewa sebagai plan B....banyak rumah sewa rupanya....cari juga sekolah utk hani....tapi tak buat apa2 keputusan pun lagi....malam dah nak maghrib baru sampai rumah...penat toksah cakaplah...


Hari ahad hari berehat dan basuh baju2....pak hj konon nak balik sebelah pagi tak jadik balik...letih katanya....lepas asar baru balik....saya ni punyalah menunggu dia balik ke PD...berkali2 tanya..bila abang nak balik PD ni? sampai dia syak katanya, hah..ada projek lah tu? Saya jawab ha'ah..nak ke Senawang, nak ronda2...yerlah saya ni kalau ada duit memang gatal nak shopping...yerlah mana taknya, dah nak dekat dua tahun saya tak membeli pakaian, kasut, handbag..sabar jer masa belajar hari tu mana ada beli baju baru pun....baju2 yg ada semua stok baju lama jer...rasa boring jer....tapi agak selamat juga sebab baju2 ni dulu semua pakai kat Negeri 9, kata sekarang tukar HQ takdelah nampak sangat takde baju baru...heheheeh


Bila dia balik jer...saya makan2 dengan hani..masak asam pedas hari tu (kasi kenyang perut dulu supaya dia tak meragam)...dan lepas maghrib jer terus siap2 nak ke Senawang lah kononnya...memang dah aim sederet kedai jual baju sangat murah...saya dah bandingkan harganya dah dengan ekdai kat seremban...bukan baju jer murah tudung pun sama....saya survey sekali dua masa belajar dulu tapi tak beli sebab bukan kerja nak kena ada banyak baju masa tu...bila dah kerja ni tu yg gatal kaki nak ke kedai tu...


Saya pun teruslah gerak ke senawang..agak2 dalam 3/4 km keter gerak....melepasi petronas dan hospital SALAM....tiba2 semua lampu kat dashboard keter pak hj (merc lama tu) menyala dan keter bergerak agak perlahan....saya dah musykil dah..saya stop tepi jalan....pastu nyala gak saya terus jalan jer...konon nak test lagilah...boleh jalan perlahan tapi masih juga lampu semua menyala....saya doa dalam hati...biarlah boleh jalan sampai stesyen minyak Shell depan sikit jer lagi.....saya gagah jugak tekan minyak, dan sampai jugak ke syesyen minyak tapi setakat jalan masuk jer, dapat gak saya parking cantik kat tepi tiang bendera..lepas tu saya matikan enjin, start semula, masih menyala semua lampu (wiper, handbreak, bateri, minyak, dll) dan kereta dah tak boleh gerak....saya malas nak buka bonet enjin...kalau buka pun tak tau tengok apa yg rosak....saya keluar keter (takut keter terbakar/meletup) berdiri agak jauh dengan hani....dan saya nampak macam ada wayar jatuh berlingkar atas jalan bawah enjin keter tu....lorr takkan sampai wayar semua tercabut?


yang malangnya, saya tak bawak handphone, walhal ada 3 handphone, satu nombor saya pakai sejak 10 tahun lalu, satu handphone dan nombor baru rasmi untk pejabat yang saya dapat sejurus masuk division corp comm ni....dan satu lagi hani punya hp....memang masa nak pergi tu saya taknak bawak konon taknak ada gangguan (dr pak hj ler) masa pilih2 baju tu (niat jahat dah ada dari awal ni :) )


Toleh kiri kanan ada orang isi minyak jer...saya pun jalan kat satu budak naik motor dekat kaunter bayar...ada kaunter antara pam minyak tu....konon2 tanya kat budak jaga kaunter ada public phone tak? Pastu jeling2 kat budak motor yg nak isi minyak tu....budak tu cam faham jer tanya kak apa masalah...cerita sikit kat dia...terus 'adik baik' tu keluarkan hp bagi saya pinjam...alhamdulillah..org baik memang cepat dapat pertolongan <---masuk bakul ni!


Dah dapat call, pak haji tak jawab lak...tengok2 jam memang dah nak masuk isyak dah..patutler tak jawab! ambik wudhu' agaknya. call rumah kak aza tak berjawab jugak...eh pelik mana semua orang ni?????


pastu putus harap.....pulangkan hp dengan hampa...hani relax jer...tanya..camana ni ammie....malam tu pulak dua2 beranak pakai sopan giler..saya dengan jubah, hani lak blouse dengan skirt labuh (raya dua tahun lepas beli baru hari ni dia ada keinginan nak pakai skirt tu....daulat agaknya <---ni citer lepas ni!


pastu saya memang ingat nak patah balik....dok fikir ada ker bus lalau situ, atau ada ker taxi...memang rasa cam tak pernah nampak jer bus/taxi lalu....so saya putuskan jalan depan sikit, nampak cama da kedai2 kereta kat situ mana tau ada mekanik boleh tengok2 kan...adalah kot saya dan hani jalan kaki dalam gelap malam (lampu jalan adaler) tapi sedia maklum jalan tepi jalan ni banyak kemuncup, rumput panjang lak tu siap ada katak lompat2 sesekali tu....eii geli!


yang kesiannya hani, siap kena sinsing skirt kembang dia tu....pastu mulut dia becok cakap macam2 yerlah pengalaman baru bagi dia sebab mana pernah seumur hidup dia jalan kaki malam2 tepi jalan gelap! Siap pulak nampak ada pakwe makwe bertenet...hani punya lancang mulut tanya saya diorang buat apa menyorok belakang motor tu? gila budak2 remaja sekarang!


Akhirnya jalan dalam 500 meter kot adalah deretan kedai, tapi malangnya 4 kedai kereta semua untuk accesories kereta...dah tanya dah kata diorang semua bengkel keter tutup sebab malam. hampa..yang hani ni nampak kedai makan siap cakap lapar nak makan lagi..hishhh geram betul!


pastu nampak public phone....cuba lagi call pak hj, tak angkat jugak..call rumah PD mujur syakirah angkat bila tanya ayah mana, dia jawab tak tau...pelik sungguh..tanya punya tanya rupanya dia dengan ummienya baru balik dari ziarah kak chik (anak kak aza suami dulu) di madrasah batu berendam...balik2 memang ayah tak balik lagi...dalam hati saya ohhhh patutlah pak hj balik lepas asar....tak jadi balik PD pagi2 rupanya kak aza takde rumah....so saya tinggal pesan jerlah...


Dalam hati dah fikir dah malam ni memang tak boleh buat apalah..apa cara sekalipun saya mesti kena balik rumah juga, keter terpaksa tinggal jer kat shell tu....pastu bincang dengan hani, saya cadang nak terus jalan kaki ke giant...dia pun setuju juga....mana tau ada teksi kat situ...nak call teksi memang ada nombor dalam phone tapi hp lak tak bawak..memang malang betul malam tu!


baru nak jalan jer teringat lak, alahai kunci rumah lak ada dalam kereta...lupa nak ambik tadi....aiseyyy...nak taknak kena lah patah balik jalan kaki sekali lagi gi ke shell kat keter....sudahnya saya buat keputusan jer kalau dah nak patah balik, alang2 tu saya cakap kat hani kita jalan kaki jerlah balik rumah...saja cabar diri sendiri, buat benda yang tak pernah dibuat sebelum ni pun sesuatu yang manis utk dikenang juga.....tambah2 saya rasa macam tak jauh sangat pun nak balik...nak ambik teksi alang2 juga tambah2 malam 2 macam ni....dan laluan tu memang bukan jalan utama laluan teksi...bas lagilah takde!


pastu sampau shell saya ambik nafas dulu ronda2 dalam stokis cosway....selama ni selalu pandang tak berkesempatan nak pergi tengok2...so malam tu sebenarnya saja nak sejuk aircond lepas jalan kaki peluh2....sudah sejuk badan masuk 7-11 situ dan beli twister dua botol buat bekal masa nak jalan ni....dan lepas ambik kunci rumah kami pun dengan penuh bersemanagt dan tenaga berjalanlah....separuh pertama macam naik bukit tau jalan dia pastu menurun lak...mula2 tu memang lenguh kaki, hani takde merungut nampak bersemanagt jer dia jalan...tapi mulut tetap becok cakap macam2....


Sambil jalan sambil dia capai kayulah rantinglah buat tongkat, pastu kejap2 nak berhenti minum...saya plak risau kan dia asyik2 nak naik atas kaki jalan tu saya takut kot2 mana2 keter terbabas....sudahnya kami dua2 beranak jalan atas rumput jer sebab kereta laju yg amat! Sudahnya penub kemuncup kat jubah saya dan skirt dia....perjalanan malam tu memang mencabar sungguhlah, satu sebab jalan tepi jalanraya dengan kereta dan motor yg laju sebab menurun bukit, pastu lalu celah2 pokok2 (hiasan kat divider jalan) melintas jambatan lagi....


yang paling tak boleh lupa bila hani dengan bersemangatnya bagitau saya bila dia nampak bus stop kat depan, terus cakap jom ammie kita duduk rehat2 dulu minum air...kakak penatlah...saya pun apalagi pucuk dicita ulam mendatang....bila nak sampai jer punyalah tak sangak...tetiba meluru 4 ekor anjing menyalak2 dan berlari2 anak arah kami macam nak terkam jer....saiz besar lak tu....belakang bus stop tu kampung baru paroi ( kampung orang2 Cina) memang dioarng bela anjing so bila dia nampak kami nak duduk situ dia ingat kami ni nak menceroboh rumah belakang bus stop tu...


Masa ni hani toksah cakaplah takutnya terus menangis cakap kakak takut ammie...dari ceria dan happy nak rehat kat bus stop tiba2 terkejut ada anjing datang meluru..saya pun memang terkejut dan takut lah...terus berhenti tak jalan terus, nak lari ke belakang pun saya tak berani sebab saya pernah baca, anjing ni kalau kita takut kita akan merembes sejenis hormon ker/bahan ker yang mana bila bahan ni keluar bau dia akan lebih menarik minat anjing..tu sebab sebolehnya saya kawal rasa takut saya tu...saya hanya berpaling ke belakang dan ambik muka hani tekup pada badan saya....supaya hiloang rasa takut dia, saya tak benarkan dia pandang anjing tu....


bayangkanlah 4 ekor anjing depan kami menyalak dan jalan arah kami.....eiii menang takut giler! terbayang dia mengonggong kain atau kaki saya atau hani..ngeri! Nak lari memang dah terlewat dah! yang say teringat adalah nasihat sapa entah suh baca surah al masad..Tabbat yadaaaa, so saya baca kuat2 tabbat yadaaa dan saya suh hani jugak baca....so dua beranak kami baca dan macam nejerit lah suara kami baca surah tu berulang2....sampai saya rasa dalam hati saya legaaa....walaupun anjing tu masih menyalak arah kami tapi saya tak pasti dia dekat atau jauh sebab saya pandang belakang sambil peluk hani.....


Bila keadaan terkawal (rasa takut kami tu) dan kereta kat jalan clear cepat2 saya tarik tangan hani melintas jalan...kami terus menuju berdiri kat border jalan....kat border ni banyak pokok2 perhiasan....kami dua beranak sambil baca tabbat yada kami menyelusuri celah2 pokok2 ni.....cepat2 kami jalan dalam keadaan menyesal dengan apa yg berlaku...dua2 diam jer sebab takut tu tak hilang lagi....


Bila sampai rumah...bersyukur sangat sebab sepanjang jalan takde apa2 berlaku....alhamdulillah penat memang penat tapi yang penting selamat...moralnya jangan lupa bawak telefon pastu nak jalan dapat izin suami....


Sampai rumah hani terus telefon ayah, nak citer hal anjing....cakap2 dengan pak hj saya lak kena tempelak katanya tulah nak jalan tak minta izin....dan katanya esok lepas subuh dia akan datang....alhamdulillah...


esoknya betul2 lepas subuh dia datang....gelap lagi dah sampai, siap bawak sarapan beli dari PD....lepas makan tu terus kami gi bengkel, alaahh dekat jer dengan rumah, mujur ada kawan pak hj bagi nombor mekanik tu..yerlah tak semua bengkel yg expert dan ada spare part keter
lama cam pak hj tu....selesai satu hal bila mekanik tu bawak balik keter tu ke bengkel dia....


Lepas tu saya ke sekolah hani sebab nak berhenti kan dia sekolah, kononya nak pindah putrajayalah....tapi tak dapat surat on the spot, petang kena datang lak....pastu ingat nak ke AM bank renew insurans dan road tax kembara yang tersadai kat kampung dari bulan 11 (sebelum keluar 40 hari) takde sapa pakai....tau2 r.tax dan insuran dah mati! tapi sebab beli di bahau...AM bank seremban selalunya boleh siap 3 hari..pak hj cadangkan terus ke ambank bahau jer...

Bergeraklah kami 3 beranak ke bahau....dalam jam 2 selesai patah balik ke seremban. kat bahau tu menurut pak hj ada kedai jual jam dengan 'harga gila' memang murah bangat! jam dinding jenis bertali besi bunyi2 ada muzik dan saiz besar tu dengan harga 800 lebih, pak hj tawar (dia beli utk rumah kak aza satu masa dulu) dapat 200...saya pun apa lagi, yg memang beli jam mahal asyik hilang jer..mulalah nak beli jam lagi...


Sudahnya saya punya jam dari letak harga RM 498, tawar dapat RM200 brand Roscani, pak hj lak Seiko dapat RM150....oklah RM350 dapat dua....r.tax insuran kena RM 432... so dalam masa sejam dua habis dekat RM800....sebelum tu bayar keter kembara RM500, sekejap jer habis RM1,300<-- ada sebab citer ni....


dalam kepala saya betulkan kereta merc lama tu akan hanya kena 3/4 ratus jer sebab takat wayar putus jer....balik tu terus ke bengkel..sekali keter dah siap dah tengok2 bil seribu lebih....tersengih jer saya depan pak hj bila dia suh bayar! pastu terus bisik kat dia duit cash kat tangan tak cukup! Yerlah tadi 1,300 dah keluar kat Bahau..mana nak cekau seribu lebih lagi?


Nak taknak kena gak kuar lagi duit kat ATM....terbang seribu lebih lagi..angan2 nak beli selai dua baju baru pun terbang melayang.....dalam masa 2/3 jam dua ribu lebih habis....sekelip mata jer!


Hushhhhh.....serik gak saya..melanyak keter bagai nak rak, masa pecut tak mengira keter lama ker baru..sudahnya bila cek macam2 yang kena tukar baru..tapi tak taulah kalau dia sengaja tukar....tapi lepas betul tu sedaplah saya pecut lagi....


So sekarang saya tak berulang hari2....hari rabu jer saya balik sebab tu malam mesyuarat, hari lain saya duk menumpang di kuarters kawan blog.....dan sebenarnya saya gak malu menumpang kerana setelah digoogle nama sahabat tu pada hari pertama saya tido malam tu, saya pun barulah tau siap dia....dan terasa serba salah pula menumpang..takut2 tak pandai membawa diri dan tersalah kata dan laku...terutama bila memikirkan nak bawa hani bersama menumpang di situ....


Akhirnya semalam setelah bermesyuarat panjang dan fikir buruk dan baiknya, saya dengan suami mencapai kata sepakat yang hani tidak akan ikut saya ke Putrajaya....dan dia akan bersama ayahnya. Bermakna dia akan sekolah di PD..dan duduk dengan ummie, sekolah dengan hani syakirah.....biarlah saya yang berkorban.....


Dan saya harap saya bersedia menghadapi semua cabaran yang mendatang....


dah cukup panjang dah ni, lain entry saya akan bagi tau rasionalnya saya buat keputusan itu!
























Wassalam

No comments: