Sunday, February 21, 2010

Citer hal anak sekolah...budget dan harapan pada puteriku yang satu....

Assalamualaikum w.b.t


Tadi saya cuba google pasal berapa budget anak masuk sekolah , macam2 cara dan pendekatan ibu bapa guna....ada yang berhabisan sungguh dan ada yang berjimat cermat. Saya plak dah terbeli baru google tengok kot ada tips nak berjimat atau belanja secara berhemah. Agak terlewat sebenarnya.





Masa Hani nak masuk sekolah memang saya takde persiapan mental dan fizikal sangat. lagipun saya tengah keluar 40 hari kan...cuma risaukan pendaftaran dia jerlah masa tu.....sebab takut terlepas tarikh kan saya kat kedah...sudahnya memang pun terlepas tarikh, mujur ada kawan pejabat sudi bantu daftarkan dan bayarkan yuran pendaftaran....





Saya juga tak fikir sangat hal hani nak sekolah pasal pak haji dah tanam dalam kepala saya hani akan sekolah sementara jer. Sebab lepas tu dia akan dimasukkan madrasah untuk jadi hafizah insyaallah. Tu harapan dan azam kami suami isteri....pendekatan yang konservatif bagi sesetengah orang tapi bagi kami itulah pendekatan paling bijak untuk jangkamasa panjang (alam kubur, padang mahsyar dan akhirat).





Jadi, kemungkinan hani hanya akan sekolah setahun dua jer. Makanya saya memang suka nak memenuhi keinginan saya masa kecil melalui hani. saya hidup susah dulu....nak masuk darjah satu sampai termimpi2 abah belikan baju baru...punyalah susah nak dapat...banyak kali abang dan kakak masa main2 kat kampung dulu tipu2 saya kata abah balik dah beli baju sekolah, walhal takde pun..yerlah saya anak bongsu....memang selalu kena buli jer...





Jadi, bila tiba giliran hani saya nak dia rasa teruja dapat semua benda serba baru...saya taknak dia rasa kesedihan macam saya rasa. Masa masuk sekolah Rendah Islam ABIM saya tak dapat nak layan sangat dia...sebab amsa tak cukup, esok sekolah hari ni baru saya terjah kedai, tu pun kebetulan, sebab SRI ABIM sediakan baju secara pakej melalui yuran seribu lebih dia tu....rupanya masa saya sarapan kat kedai sebelah kami makan tu (nama kedai ZULDA MASRI) ada jual pakaian sekolah ABIM. So saya sambar jer serba dua ~ tudung, baju, kain, kasut hitam, stokin hitam (5 pasang), singlet, scarf dan saya belikan panties baru jugak supaya top to toe semua baru!


Masa tu tak tau yang dia takkan sekolah lama kat situ. Saya beli dua jer sebab dalam pakej yuran seribu lebih termasuk dua pasang pakaian sekolah. Jadi total up akan jadi 4 pasanglah pakaiannya. Belum sempat dapat dua pasang lagi dah pindah sekolah pulak dah.


Jadi bila saya bawa hani pindah sekolah Putrajaya, dari top to toe semua kena beli barulah. Kali ni saya lebih teruja membeli sebab hani depan mata saya. Dan saya ada banyak masa juga untuk layan dia lagi, tengahari ambil dia dan saya nampak penampilan dia depan mata.


setakat ni walaupun baru 3 hari bersekolah di P.jaya, saya dah teruja dah. Saya dah belikan dia pakaian serba 4 pasang. Mula2 saya beli serba 3 ~ kain 3 dan baju 3 serta tudung pun 3, kasut sepasang sebab masa tu Alamanda ada sepasang jer size 12....esoknya saya pergi nak beli lagi dah takde stok langsung....bila balik seremban saya belikan lagi sepasang. Mula2 tu saya beli di ZULDA MASRI juga, tapi semalam saya ke Senawang, wahhh ada kedai yang lagi murah pakaian sekolah (kualiti kurang sikit dari Zulda Masri)...tapi masih okay lagi....bukan kain yang lusuh cuma takdelah setebal di ZM tu....


kasut pulak sebab baru sepasang, saya beli lagi 3 pasang.....dua tu yang murah sahaja, dua lagi BATA, kononnya nak carik yang mahal semuanya, tapi pak hj ada rumah kacau daun lah tak dapat saya bergerak jauh...sekadar kedai kasut dekat2 rumah jer ni....


So kasut dah ada 4 pasang, stokin hari tu beli BATA 3 pasang, tadi beli lagi 3 pasang. Lebih dari cukup dah tu.....hani mungkin sebab dah banyak kali mencuba dan beli perkakas sekolah baru (kira pembelian kali kedua lah ni) kali ni tak teruja pun....selamba jer...mak dia yang lebih teruja....cuma masa nak ke sekolah hari tu dia nangis2 moody sebab nak pakai baju kain licin saya tak benarkan sebab saya tak alter lagi lengannya yang terpanjang (size sebenar hani dah habis stok)



Pasal tudung pulak, masa sekolah SRI abim hari tu saya terperasan ramai sangat kanak2 sekolah situ pakai tudung kemas jer (kaler purple) alaaah tudung style Ariani/hajaba...termasuklah best friend hani Wan Azween, saya pun tanyalah dia rupanya beli di Pearl Haya (www.pearlhaya.com) so saya lepas balik kerja ada 3 kali saya pergi nak belikan hani tudung sekolah kat situ sebab memang kemas sungguhlah pakai tudung tu...takdelah rambut terkeluar, pastu tudung senget2 ..dan yang penting diorang tak perlu lipat2 tudung tu....



Disebabkan hajat tak kesampaian, semalam saya gagahkan ke Pearl haya sekali lagi. Sekali saya masuk tengok customer ala2 mak datin jer....saya pun terjah terus tudung budak2 sekolah sekali tengok selai RM50.00, terkejut jugaklah mulanya tu....kira harga sepasang baju dengan kainlah (yang baju jenis licin tu RM29.90 di ZM, kain RM 19.90) tapi sebab dah terbekenan saya beli jugaklah...sebab beli dua kopak jugaklah RM 80.00. Tapi sebab bila tengok hani pakai kemas saya pun rasa sedap mata memandang.


Lagipun hani jenis jalan bertudung, tak membazirlah kalau beli tudung. malah tudung2 tadika (Pasti, MURNI) yang dulu2 tu semua jadik basahan kalau keluar ke kedai ke atau jalan2 dekat. Sekali fikir saya sendiri pun tak pernah sanggup nak beli selai tudung dengan harga lebih dari RM30.00, apatah lagi RM40.00 (tudung kanak2 pulak tu)...maaflah sebab saya memang belum sampai tahap sanggup korban duit yang besar nilainya utk letak atas kepala ni....tak taulah kalau sehari dua ni berubah pulak,kan?


tapi demi anak sangguplah pulak saya ni.....bila terbaca entry KV terbaru tadi terasa juga banyak benarnya....


Seperkara lagi, pasal beg sekolah, hari tu masa masuk SRI ABIM saya belikan dua beg sekolah, satu sandang belakang, RM 69.90 (KUKUMALU) pastu buku sekolah banyak, saya beli beg roda pulak, kenis Princess RM129.90...walhal handbeg saya sendiri kalau lebih seratus memang saya payah nak beli (kalau coach lagilah beli dalam mimpi jer sanggup kot).....last beg saya beli masa belajar hari tu jenama LENO jer RM 39.90....saya pakai sampai hari ni...tapi demi anak sanggup tu beli RM 129.90....giler jugak saya ni.


hari yang sama juga masa tu di TESCO saya belikan sandal Hani RM45.00....bagi dia hadiah sebab dia tiap2 petang kena tinggal kat sekolah, saya ambik lambatkan....kali kedua saya belikan dia sandal agak mahal (pada saya) sekali dulu saya beli Rm 59.90 masa dia 4 tahun....kalau untuk saya sandal beribu kali fikir kalau nak beli takat selipar murah jer saya ni, ada takde sandal bijik2 Scholl RM 39.00...tu jerlah....hani ni payah betul tukar sandal sebab dia bukan banyak jalan, satu2 sandal dia memang tahan lama..walhal saya beli jenama Leno jugak....nak tunggu sandal dia rosak atau putus memang takdelah....selalu sandal dia kena beli baru sebab kaki dia dah panjang...bukan sebab sandal tu rosak.....(kalau zubair memang pakai sandal kejap jer dah putus)


tulah kisah hani.....persiapan dan bujet untuk dia takdelah banyak sangat sebab anak pun sorang jer....ikutkan hati saya nak beli 5 pasang, tapi memikirkan jumaat tu sekolah sekejap jer dan bila tengok jadual sebelah pagi tu ada PJK (dah pakai pakaian sukan) agak membazir juga kalau beli sampai 5 pasang. Setakat keputusan pada masa ni, pak haji dan berdasarkan persetujuan hani tahun depan dia akan ke madrasah.....pada saya kecil sangat lagi tapi pak haji kata dah sesuai sebab nak hantar sekali dengan syakirah kakak dia...saya serahkan ajerlah....


hani pun dah bincang dengan ayah (sekarang dia jer yang tanya sendiri hal2 diri dia) dulu dia kalau nak tanya apa2 pada ayah agak malu dia suruh saya tanyakan tapi bila dah besar sikit ni jadik rapat pulak dengan ayah.....takde masalah nak bincang apa2 kalau dia tak puas hati....dan dia memang dah lama bercita2 nak jadik ustazah yang hafizah, alimah dan ayah dia memang selalu cakap2 hal2 suh jadi hafizah ni sejak dia kecik lagi, so memang benda2 tu (masuk madrasah) dah tertanam dalam diri dia....


terutama akhir2 ni ayah dia selalu perati dia main games, satu hari jumaat tu (petang saya kerja memang dia duduk dengan ayah sebelum ni) ayah dia nampak dia main games ada gambar kartun peluk2 cium2...(entah saya tak pernah pulak nampak), lepas tu bila masuk sekolah Putrajaya ni, ayah dia tanya ehwal hal di sekolah dia boleh pulak kata "kakak rasa ada orang jatuh cinta dengan kakak" bila ayah tanya sapa, dia jawab, "wan alif"...wan alif nilah yang dia gelar Cina muslim....duduk sebelah dia dan budak ni selalu tanya dia macam2.....tu yg ayah dia risau jer....kecik2 dah pandai..heheheee....yerlah w.pun kecik ..masa nilah kita kena bentuk dia....


Oklah....dah pagi woiiii...esok ada bicara kat mahkamah sesyen seremban ni....



Wassalam

3 comments:

dayangbest said...

untungnyaa hani :)

mesti dia happy

Zareda Norman said...

wa, ni sama macam kak zar.. sindrom anak sorang ni.. Memang kak zar berabis banyak time bukak sekolah.. fikir anak sorang, susah sangat ker nak gembirakan hati dia.. even tak de ler manjakan sangat dengan benda benda mewah tapi kak zar pastikan keperluan dia cukup dan dia selesa..

Duit boleh carik, tapi senyuman anak yg ikhlas dan tulus kerana dia rasa kasih sayang kita, itu lebih bermakna..

MOKCIK AZWA said...

Salwa,

w/pun akak pakai kia tapi akak pun setuju bangat..toksah ler beli kereta kia...pakai grand livina lagi ok. Alza pun ok aper...koman2 pun tukar la ke myvi..