Tuesday, February 23, 2010

Fuuuhhhh....macam2 cerita anak ini...

Assalamualaikum w.b.t

Cerita ni di karang pada selasa, tapi tak habis taip....kononnya biziler....
macam biasa standard saya menulis memang panjang...rajin baca kalau malas pandang jerlah....

Hari ni jam 2 lebih gitu saya terperasan ada mesej kat hp...sekali baca dari pak haji, dia tanya saya ”jam berapa sampai pejabat pagi tadi, khamis jadi balik ke Pd ke?”

Saya pun balas sms tu saya taip ”Hani sampai sekolah lewat......” sampai takat tu jer saya taip tiba2 teringat ! Ya Allah...hani tak ambik lagi kat sekolah...camanalah saya boleh begitu cuai dan lalai sekali?


Dah lebih 45 minit dia menunggu saya.....dahlah panas matahari membahang...hp dia pulak saya tak top up lagi, tu yang malas nak beri kat dia, tambah2 charger dia tertinggal kat PD pulak....apalah citernya dia....


Beregup kencang jantung saya. Dahlah parking jauh yang amat....tak ’cukup tanah’ saya berjalan arah parking. Masuk keter terus pecut sekolah dia. Sampai jer tu saya nampak dia dari jauh sorang jer berdiri tepi tiang. Terus senyum pandang saya...seronok sangat agaknya. Serta merta melintas dan dari jauh dah tunjuk tepi jalan suh saya parking tepi jalan jer.... tak sabar nak tunggu saya sampai.


Kesian betul dia. Lepas tu terus masuk keter bagitau saya baju sukan dah sampai kat kedai buku. Pastu saya minta maaf kat dia sebab lambat, terlupa nak ambik dia sebenarnya....dia jawab...ha;ah sikit lagi kakak nak nangis tau....pasal baju sukan saya kata dengan dia pagi tadi kan Ammie dah tanya belum sampai lagi....tapi dia kata baru sampai jer...


Sejak sekolah sini memang hari2 saya dipaksa ke kedai buku untuk tanyakan baju sukan. Walhal memang dia dengar sendiri pekerja kedai tu cakap tak sampai lagi. Tapi dah kata budak, memang jenis tak sabar ataupun tak faham bahasa tetap juga nak ammie hari2 tanya, kadang tu masa ambik tengahari tu dah lambat kena gak ikut kehendak dia jalan ke kedai buku tanya juga untuk kepuasan hati dia.


Pastu saya terus bawa hani ke pejabat untuk tanya pasal KAFA. Pastu jump cikgu Shima untuk daftar kelas KAFA. Cikgu Shima cerita gitu gini, insyaallah bulan 3 nanti Hani akan mulakan KAFA. Tapi cikgu Shima cadangkan tengahari datang juga bawa makanan teman anak makan, kelas KAFA mula jam 2.15 dan tamat 5.00 petang. Insyaallah saya akan usahakan...takperlah tahun ni jer susahnya...lepas2 ni masuk madrasah insyaallah selamat semuanya...amiin...takde nak risau2 sangat dah...


Lepas jumpa tu, hani pulak nak PU (past urine)..bayangkan setakat hari ni dah sekolah masuk 4 hari dia masih tak pernah ke tandas. Sebabnya satu jer dia kata dia malu nak minta pass untuk ketandas. Yang peliknya kenapa kat sekolah ni dia malu pulak? Masa sekolah ABIM dia hari2 ke tandas tak malu pulak minta izin dengan guru. Dah jenuh saya cakap suh minta pass tapi sama gak sampai hari ni...takper saya bagi masa untuk dia sesuaikan diri. Ni namanya malu tak bertempat...


Selesai KAFA, saya terus ke presint 11 rumah pengasuh dia, alih2 dalam kereta dia dah moody....bad mood...taknak gi rumah ummi, nak ikut ammie...sampai kat Fasa 12E dah mula nangis tak nak turun keter...saya pujuk2 bawak ke ekdai belikan air kotak MILO....pun tak okay jugak. Paksa naik lift pun dia takmo sampai kena seret tanganlah...dah sampai taknak keluar lift pulak nangis makin hebat...mencabar emosi sungguh....


Bila saya tarik keluar dan seret tangan dia bawak depan rumah ummi dia boleh pulak lari balik ke lift....nangis makin kuat dan syahdu. Saya pun sedih gaklah tapi cam biasa, emosi marah saya selalunya lebih mendominasi. Tengking dia secara terkawal pun tak jalan. Terus tarik tangan masuk dalam kawasan pintu rumah...dia nangis hentak2 kaki pulak...masa ni masih dalam pakaian sekolah. Baju untuk salin saya dah bekalkan dah...air kotak 3 kotak buat bekal....duit saya bagi RM1.50 untuk pujuk pun tak jalan juga.....ya Allah tak tau nak buat apa sebenarnya....masa ni saya dengar dia cakap perlahan sambil nangis...”nak ayah..nak ayah...” sedih + geram pulak saya!



Yerlah dah 4 hari dia dengan saya.....hari jumaat lepas saya ambik dia tengahari balik rumah mandi salin baju saya bawak dia ke pejabat sebab petang tu nak terus balik seremban. Sabtu ahad dah tentu dengan dia juga. Semalam pun bicara di seremban saya pontengkan hani..seharian lagi dengan dia....tiba2 hari ni termabil lambat...kira sebagai tanda minta maaf saya layanlah dia baik2..rupanya jadi sentimental sangat pulak dah....


Sebenarnya sejak semalam saya memang layan dia baaaaikkk sangat. Saya tak marah2 dia sebab ada kejadian malam sebelumnya tu. Ahad malam tu Hani jatuh katil dengan teruknya! Satu kejadian yang memang kami tak sangka langsung. Tengah2 malam ataupun awal pagi tiba2 terdengar bunyi yang kuat benda terjatuh...serentak dengan tangisan Hani yang kuat dan sayu....saya dalam terpisat2 tu tengok2 ia dah kat tepi bawah katil...duduk menangis2....terus saya angkat dukung dia naikkan atas katil...menjerit2 dia sakit2....memang nampak macam sakit sangatlah..hani memang jarang mengalamai sebarang kemalangan atau kecederaan..yerlah dia kan selalu main sorang memang takde apa ruang untuk kemalangan atau kecederaan....


Pak haji masa tu ada juga tapi dia tido bawah tepi kanan katil sebab nak elak kena aircond...hani pulak jatuh belah hujung katil...walhal katil punyalah besar dengan size super king, boleh dia tido hujung katil pulak, ....saya pulak tido hujung kiri katil yang saya rapatkan ke dinding....memang ruang untuk hani seluas2nya....boleh muat 3 orang...saya pulak tido mati jugak, selalunya saya kerap gak betulkan posisi tido Hani, kalau dah ke tepi saya tarik dia ke tengah atau saya kejut dia suh beralih....tapi malam tu lelap betul....


Hani ni rajin gak mengigau..jenis bangun bercakap2...kadang nangis sekejap pastu tido sendiri....pak haji buat hipotesis mungkin dia tido dah tepi katil pastu dia bangun duduk sebab tak balance duduk betul2 tepi katil jadi dia tertumus ke lantai....sebab hipotesis ni kerana dia jatuh kepala dulu...benjol kat dahi dia ada sebesar hampir saiz bola golf...lama betul dia nangis malam tu....pak haji cepat2 suruh saya pasang seterika tuam kat dahi dia guna towel. Mujur Allah gerakkan saya iron baju sekolah hani sebelum tido malam tu, iron plak secara santai atas katil lam bilik semata-mata nakkan aircond..... iron tu saya letak kat hujung katil kebetulan plug kat situ....so saya tak alihkan iron tu, just sorok tepi bantal jer...terus saya capai dan ambik towel kecik saya tuamkan...lama gak nangisnya...ssekejap jer benjol tu naik besar....bergenang air mata saya tengok benjol tu....yerlah benda jarang berlaku....



Sampai hari ni (khamis) ada lebam lagi...biru jer sebelah kiri dahi dia kalau tengok betul2...masa nak sujud semalam punyalah kecoh citer lepas solat kononnya tak khusyuk pasal sakit masa nak sujud..."kakak tahankan ajer sakit tu..."


Tu citer hal benjol...ni citer hal hani ni yang dah macam budak kecik baru berpisah menyusu badan....dua hari ni melampau betul menangis....macam tak pernah berpisah dengan saya pulak...bertarik2 tak nak masuk rumah pengasuh. Bila sampai pintu masuk dia lari ke lift semula...Serba salah saya dibuatnya. Sudahnya saya paksa jugak dia masuk....seret tangan dia.... tarik grill dari luar suh pengasuh tu cepat2 kunci grill. Dia punya suara toksah cakaplah kuatnya...betul taknak duduk sana nampaknya. Tak taulah nak buat apa..buntu juga tadi...tapi sampai office saya sms pengasuh katanya nangis kejap jer...


Macamana taknak geram, dari ambil dia kat sekolah dan dalam kereta dan cakap baik2....masa nak turun kereta dan pujuk macam2 dalam lift pun sama...langsung saya tak marah hanya guna kata motivasi jer....tapi semua tak jalan dah..dalam kepala dia yang dia ingat "nak ikut ammie..."

Mungkin setahun setengah saya banyak dok rumah layan dia menyebabkan dia sukar nak sesuaikan perubahan ni...mungkin pada dia...dia merasa kehilangan saya secara tiba2....selama ni balik sekolah saya boleh gentel dia...makan dengan dia...ni dahlah kat sekolah penat (belajar dan main) pastu suasana terkejar2 kat sini, pagi2 dah sampai sekolah, tengahari bergegas saya hantar rumah pengasuh dan kadang2 saya bawak dia makan dulu di Food Court Preint 9 tu...lepas ni masuk KAFA saya pulak kena bergegas hantar makanan dia selang masa habis sekolah keb jam 1.15 dan sebelum start KAFA 2.15 petang... nak bantu diua makan dan salin pakaian....


Ok tu jer luahan perasaan buat masa ni....

Wassalam

1 comment:

Luna said...

la..lebih kurang luqman masa bln 1 tetiba buat perangai x nak sekolah. pujuk macam2 x jalan....yg herannya darjah 1 dulu ok je, darjah 2 pulak buat perangai.

tp alhamdulillah skrg dh ok le..agaknya dia dh lama pendam, dia nak sy antar dan amik ke sekolah (tp sy dpt antar je)..bkn tok ayah je..