Sunday, February 21, 2010

Unhappy ending

Assalamualaikum w.b.t


Dah lama tak cerita dari hati ke hati,kan?



Kisahnya semalamlah ni....pagi2 lepak2 atas katil 3 beranak sambil saya macam biasalah kena mengurut (apa lagi tanggungjawab rutin saya kalau bukan mengurut?hmmmm sabar jer!)





Tiba-tiba saya timbulkan hasrat pada pak haji kata saya nak tukar keter. tak tahan dah! Letih asyik keluar kos baiki keter jer, lepas satu ...satu. Just imagine, bulan lepas seribu lebih keter merc, bulan ni seribu lebih keter kembara. Masing2 usia dah tua, kembara dan lebih 10 tahun, merc dah lebih 20 tahun...mestilah banyak penyakitkan....keter bisalah lepas 5 tahun pertama jer semua benda mula buat hal, nak kena tukar....





Dah tu, dua2 saya gak yang kena kos, merc w.pun pak hj punya tapi saya yang banyak pakai, aci lah jugak saya bayar. tapi kembara kan tukar pakai dengan pak hj, saya gak yg kena betulkan....agak tak aci di situ! Dahlah bulan lepas kena keluarkan kos road tax/insuran kembara plus bulan ni betulkan tukar bateri dan entah apa jadahnya lagi...memang buang duit kat situ. Road tax/insurans merc pun saya kena bayar jugak! Bila fikir dua2 ni memang panas hatilah! Dan tak tau nak salahkan siapa...."akukah yg bersalah?"





Okay, saya memang bersabar...tapi..kalau lepas betul tu pakai sedap..adakah saya masih bersabar?....ni lepas betul kembara, merc yang baru betul tu aircond panaslah pulak, 3 hari saya bersabar dok dalam panas dalam keter masa di Putrajaya...lepas tu saya terpaksa tukar pakai kembara minggu lepas, alih2 kembara pun sama, aircond jadik panas jugak....sudahnya dua minggu saya dan hani macam duduk dalam oven masa saya ulang alik kerja dan ulang alik ambik dia di sekolah.....masa mandi peluh dalam kereta ni memang rasa macam kek/biskut kena bakar dalam oven sungguh! habis basah baju2 dan muka saya peluh meleleh tak tau nak sapu camana dah?





Jumaat petang perjalanan balik dah rangka dah perkataan2 yg sesuai nak cakap kat pak hj hal kereta ni....nekad betul nak tukar keter! Keter kecik ker besar ker tak jadik isu dah! Asalkan nak keter yang sejuk, yang tak payah fikir masalah nak betulkan sana-sini at least untuk 5 tahun pertama.....memang sedih tau fikir hal keter ni.....





Masa perjalanan balik nilah macam2 bermain dalam kepala, terutama pulak kembara entah apa yg tak kena sejak akhir2 ni (setahun dua nilah), memang tak boleh pecut lebih 90 km...lebih jer enjin macam bergegar, takut plak saya.....so dalam sentimental bawak tu (dengan duduk lane 1 jer) otak memang menerawang habislah....memikir cara terbaik nak sampaikan hasrat di hati nak keter baru ni)





Saya ni bukan apa, akhir2 nilah macam2 benda (anasir tak elok ker apa ker entahlah?) masuk dalam kepala. Pertamanya bila saya kerja HQ ni saya tengok aduhh budak2 baru kerja ni semua boleh pakai keter baru. Tak kisahlah walaupun bukan keter besar, tapi yang penting baru, takde masalah....dan bila saya naik keter diorang, okay jer, saya naik Viva, naik Myvi rasa okay jer..yerlah agak selesa lah kan sebab keter baru katakan....selain tu bila parking saya tengok macam2 keter ada...nampak macam mewah jer diorang ni boleh pakai keter 'agak mahal jugak'....sampai saya fikir kenapa aku tak boleh beli, pulak....sedangkan aku dah nak masuk kerja 10 tahun? Apa kurangnya aku sampai aku kena pakai keter buruk ni? Tak pernah merasa kereta baru w.pun dah berhempas pulas kerja 10 tahun?


Tambah kronik memikirkan hal keter ni bila saya hadir bicara minggu lepas, borak2 dengan saksi2 lain (SPRM negeri 9) ambooi diorang semua pakat2 tukar keter belaka....walhal semua pun junior2 saya jer pun......kerja pun tak lama baru 4-6 tahun.....yang gred 22 tu dari kelisa tukar pakai toyota vios, gred 29 dari wira pakai kia Forte, yang gred 222 dari wira ambik Grand Livina....semua pun muda2 belaka.....dalam hati rasa ...hmmmm apahal aku takut sangat nak hadiahkan diri sendiri kereta baru ni????



Selama ni pakai keter buruk pun okay sebenarnya pada saya cuma bila bermasalah tu yg buat saya jadi bengang! Sebengang-bengangnya! Sampai bengang tu bertukar jadik sedih rasa nak nangis....dan rasa kenapalah aku hukum diri macamni? tak berhakkah aku merasa sedikit selesa dengan gaji yang sudah agak mampu ni? tak bolehker akau buat jer keputusan untuk ambik keter baru....dan tiba2 rasa ada kekuatan nak buat semua sendiri, nak gi gak tengok dan kalau sesuai nak beli gak keter baru weekend ni! Over betul saya....yerlah sapa tahankan?



Tapi you know me???? kan saya takkan buat sesuatu without permission pak haji! So pagi sabtu tu sambil mengurut dia saya pun mengayat pak haji....dia pun kata okay....jom kita gi tengok keter, nak keter apa? wah hani dah seronok...yerlah bab2 keter ni memanglah dia seronok, kerja dia, saya cakap dia tokok, "ha'ah betul ayah..memang panas keter tu.....".....pastu bila ayah tanya saya nak beli keter apa..dia lak jawab, "keter kancil pun takper, dah sesuai dah utk kitaorang dua orang"....pandai betul dia mengampu!



mengenali pak hji kalau dia jawab camtu memang bukan dialah tu! Sebab dia selalunya akan bincang benda tu secara serius, lihat pro dan kons, lihat kesan jangka panjang....dia takkan semudah tu buat keputusan. Kalau dia jawab okay maksudnya dia bergurau atau dia perli sayalah tu.....atau dia malas nak layan saya lah..sebab saya ni selalu (pada anggapan dia) buat keputusan ikut suka hati jer...tiba masa nak sesuatu saya meroyan ler kat dia....pastu tetiba bila dah insaf saya senyap jer....pada dia saya ni senang dipujuk/dipengaruhi dan didorong untuk ikut kata dia...(pandangan peribadi saya)....walhal sebenarnya saya hormat dengan keputusan dia dan saya nak belajar taat supaya hidup saya menjadi lebih berkat! cehh ayat....


tapi kali ni saya cakap saya serius! tak main2..lantaklah saya kata walaupun saya tak dapat kereta idaman saya (saya pernah buat entry ni).....asalkan dapat keter baru....yang tak dibebani dengan masalah rosak bertubi2...keter rosak sapa yang tak pening? Sapa2 pun kalau keter rosak memang paning dan jiwa tertekan,kan? nak2 kita ni perlu sangat keter nak ulang alik kerja...ambik....hantar anak....



So bila dia tengok saya serius, dia pun malas nak berbalah kot.....setuju jer dia dan terus ajak saya survey keter pagi tu jugak......yeyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy...panjang tu tanda seronok sangat lah pagi semalam....






So, jam 11 kami keluar ke Senawang, kat sana macam2 co jual keter ada..mula2 gi tengok di perodua...bincang2...dalam kepala memang takde plan nak beli keter apa pun...cara kami semalam macam bak beli ikan kat pasar jer...main pergi ...pastu tengok..okay kami test drive....tulah citernya....kami pun tak ambik port apa keter yg baru keluar....so semalam sales man tu suggest kami beli Alza....okay gak keretanya dan murah pulak tu....siap kami test drivelah....dalam hati saya rasa dapat keter ni pun okay dah....siap saya dah nak booking lah...tapi pak hj lak kata takper kita jalan dulu....saya pun ikut perintah jerlah...





Pastu, kami ke Nissan pulak, dekat jer dengan perodua....nissan kali kedua saya datang ni, bulan nov 2008 saya hampir terbeli nissan centra masa tu saya gaduh dengan pak haji, tapi fikir balik rasionalnya saya cancel jerlah.....kali ni masuk sekali lagi sebab pak haji yang nak tengok bila saya kata nissan bagi rebate RM8,000 tahun 2008 dulu kalau kita beli nissan centra....tapi pak haji cadangkan saya beli grand livina dan dia nak tolak serena, so kembara takyah tolak.....saya ikut jerlah.....






pastu kami test drive grand livina (GL)....kalau ikut enjin banding Alza memang sedapla enjin nissan kan? Cuma dalam GL ni agak style lama, takde digital2 ni....harga Rm84,000 kot? ada 1.8 dan 1.6 cc...beza harga RM10,000.....Alza pulak moden sikit, siap ada USB, bluetooth, ada arm rest (sesuai letak tgn kiri pak haji yang paralysed tu) dan sesuai juga utk kami dua beranak jer...tak besar dan bayar bulan2 pun murah jer....harga dia full accessories baru RM63,000.....kalau biasa lagi murahlah....





Tapi nampak gayanya pak haji suka GL tu....dan dia suh saya ambik GL jer...walaupun pada saya macam tak berapa praktikal sangat....yerlah kebanyakan masa saya dengan hani jer berdua ..keter sedan jer lagi sesuai kot?





Tak habis kat Nissan, lepas solat zohor dan makan kami pergilah tengok kat Kia/NAZA....nak tengok citra dan Forte.....yang ni memang takde dalam kepala, saja jer pergi. Kami tengok2, tak test drive pun...pak haji tengok citra yang build in NGV...macam dia berminat jer sebab siap dengan NGV harga kalau banding GL pun agak reasonable juga.....yang Forte tu saya yang nak tengok...sebab nampak sporty, saya sukalah tengok body Forte tu..agak mengancam....Rondo pun okay juga....ahhh pada saya yang memang mengidam keter baru ni anmpak apa keter pun okay sajer!





Lepas dah penat kami pun balik..lepas asar baru sampai rumah....Punyalah suka hati saya pasal dah ambik tindakan pertama.....maksudnya nak pergi tengok keter dan dah bagi no tel untuk dihubungi...sebab kami nak tolak kembara, so nak kena cek baki hutang dulu, nak tengok market price berapa (kembara memang takde nilai sekarang tu yg susah tu....sedeyyyy)....





saya pun kesian kat pak hj, balik tu dia baring saya urut lagi...urut kaki kesian member jalan penat kan? mengheret kaki tu.....kira seronok sangatlah sya tuuu..ssesambil urut bincang lagi...hmmmm kali ni barulah the real pak hj keluar...barulah dia bagi pandangan pro and kons dia.....





dan segalanya...penat lelah berjalan, berbincang.....kegembiraan emosi saya melihat kereta2 baru....semuanya tak berbaloi...sebab dia mula mamainkan peranannya....dia twist pemikiran saya upaya saya rasa yang kalau saya beli sekarang ia takkan memuaskan hati saya dalam jangka masa panjang....

Lepas dia cakap gitu gini tu saya cakap kat dia....."ni abang cakap ni mesti abang nak manipulate otak saya supaya saya dengar cakap abang,kan? abang memang pandai buat saya supaya dengar cakap abang....supaya satu hari nanti saya akan salahkan diri saya sebab buat keputusan macam ni....saya dah tau dah abang memang macam ni...." saya cakap tu dalam nada lembut ke arah sedih...pak haji pulak gelak2 kan saya....




saya akui memang ada rasionalnya apa dia cakap (apa dia cakap tu biarlah rahsia)....dan saya akui kadang2 cara saya berfikir memang hujung jari dia sahaja dan dia tau apa kehendak saya.....sebenar2nya....yerlah kematangan dia melebihi saya selama 18 tahun...tentulah banyak kelebihan cara berfikir dia banding saya..... dengan pengalaman hidup yg banyak....kadang2 nak nafikan apa dia cakap tu memang saya tak mampu....kalau nak lawan 'idea/pandangan' dia dengan kemampuan duit yang saya ada semata2 memang kalahlah saya....





So pendek cerita ....ianya berakhir dengan.....unhappy ending!





Rasa macam tak tukar keter jer....sangat kesian pada saya dan hani....samaada betul atau tidak keputusan saya ni hanya boleh tau dalam jangka masa panjang....dan ada janji pak haji buat pada saya....nak kena buat perjanjian bertulis ni..takut nanti lain jadik pulak....




pagi ni bangun2 tido jer bukak mata tengok pak haji ada atas sejadah tahajud....pastu saya termenung jer pandang syiling....malas nak bangun..pastu pak hji rupanya usai solat dia pandang saya tanpa saya sedar....bila saya sedar saya pandang dia...tau apa saya cakap? Perkataan pertama saya calap kat dia, "abang, wa mimpi bawak honda city".....dia senyum kat saya...tak taulah dia kesian ker dia menyampah! Punyalah hebat penangannya...siap termimpi2 bawak keter baru....walahal semalam tak gi honda pun..alih2 Honda city plak yg keluar dalam mimpi? Adakah itu petanda saya akan pakai honda city? hmmmmm....dalam mimpi jerlah!

Wassalam

2 comments:

Zareda Norman said...

kelakar pulak kak zar baca entry wa kali ni.

Bab tukar kereta ni, kak zar pun baru setahun tukar kereta bila kereta kia tu mula buat perangais elepas 5 tahun. bebrulan jugak fikir dan tenung menung sana sini.

bg kak zar dalam kondisi wa dan hani sekrg eloklah kalau ada kereta baru bagi tujuan keselamatan dan keselesaan. bygkan kereta rosak tengah jalan ke, tengah malam ke, masa drive dia meragam boleh kemalangan dsbginya.

Dan satu lagi bila beli kereta jgn tengok trend dan stylish kereta aje.. fikir yg jimat minyak dan murah maintainance even harga beli tu agak mahal sikit. and one more thing, dont thin about kereta KIA.. kak zar dahs erik sangat..

ibuVouge said...

salam
kak wa
lama betul saya nak upload blog kak wa.. tapi rindu nak baca..sabar saje..eheheheh

iv setuju dengan kak zar