Tuesday, February 9, 2010

Saat untuk dikenang satu hari nanti...

Assalamualaikum w.b.t


Satu hari nanti, mungkin disaat itu hani telah berumahtangga dan mempunyai anak sendiri, saya harap dia akan membaca catatan saya dalam blog ini. Bukan meminta dia membalas jasa atau korban saya untuk dia (kalaulah boleh dianggap pengorbanan?) tetapi untuk dia kenang yang saya dalam pada banyak melepaskan tanggungjawab menjaga dia pada ibu tirinya pada saat-saat sukar saya..ada juga ketikanya saya sehabi daya cuba memberi yang terbaik untuk dia....



Sebenarnya hani memang membaca blog saya ni sesekali cuma dia kurang faham susunan ayat saya, kan banyak ayat saya tak bertitik dan ada perkataan yang tak familiar bagi hani...kalau baca pun hanya 40% jer yang dia faham....kejap2 asyik tanya..kenapa ammie tulis camni, apa maksud perkataan ni...camtuler dia kalau membaca blog saya.....


Oh ya....hani ada juga menulis sendiri blog dia....rajin menulis blog tu cuma saya kurang gemar dia sentuh laptop saya ni sebab ada banyak benda2 kerja dan belajar saya save dalam ni...taknak apa2 berlaku pada laptop ni....


Balik citer saya hari ni....hari ni saya tak kerja, ada bicara di mahkamah seremban..sebenarnya berturut2 3 hari perbicaraan. isnin selasa ada dua kes di seremban, rabu pulak di mahkamah melaka. Bulan Mac ni menunggu 3 kes lagi...mungkin makan masa setahun dua nak tunggu semua kes yang saya terlibat habis perbicaraannya..ada banyak gak lagi kes tangkapan yang saya terlibat...letih gak melayan perbicaraan ni, kalau bawak kes ok gak...ni menunggu kena panggil dalam bilik saksi...dan paling tak syok bila kena bagi keterangan dalam kandang saksi...time kena cross tu yg seram sejuk....takut tersalah fakta....



So, pagi2 lagi saya dah ke court, heret hani sekali sebab memang dah plan nak urus masuk sekolah minggu ni juga....malas dah nak benarkan dia ikut ayah balik ke PD terutama lepas saya memahami konflik kak aza dengan pak haji akhir2 ni....tiba2 rasa macam saya ni "mak yang tau beranak jer tapi tak pandai jaga anak"....saya takut kak aza fikir gitu..so sebaiknya saya hangkutlah hani mana saya pergi..walaupun dia tak berapa sihat sebenarnya...



Bila tiba kat sesyen court 2 langsung tak nampak muka OKT dan saksi kes tu, pastu satu lagi kes kat sesyen 3 pun sama..bilik saksi muka orang kes2 polis jer..hishhhh..silap tarikh ker? Sekali tengok kat board...aduuuh rupanya kes jalan petang daaaaa...2.30....apasal saya tak cek kat sapina....ker dalam sapina tulis pagi pastu hakim delay petang...rasanya masa buat borang pergerakan saya dah cek dah masa dalam sapina tu, memang sah kes jalan pagi...IO langsung tak inform tukar petang..ker dalam sapina yang salah taip...bazir masa saya betul!


dahlah saya dengan hani tak sempat breakfast....sebab kena isi minyak keter dulu...terlanjur tu terus beli roti untuk makan berdua dalam keter...dah kenyang takyahlah breakfast, kan!


So, taknak buang masa tunggu, saya pun terus ke Putrajaya, destinasinya ke presint 16, jabatan pelajaran Wilayah persekutuan Putrajaya. Semalamnya dah google dah tempatnya...so agak senanglah mencarinya. tak buang masa banyak. Saya ingat hari ni boleh settle hal hani, rupanya idaklah semudah tu.


Sekolah SRI abim tak bagi borang ASB rupanya jabatan taknak surat sekolah dia nak borang tu juga....dah tu nak kena cop guru besar sekolah, nak salinan urat beranak, nak salinan surat nikah ibu bapa...pastu nak pulak alamat kuarters kat sini untuk tentukan hani nak dimasukkan sekolah presint yang mana...aduuuhhh banyak lak prosedurnya.....letih nak memenuhi satu2 tu....


Disebabkan saya takde alamat kuarters, dia nak saya kemukakan surat pertukaran ke Putrajaya. Terpaksalah saya masuk pejabat kejap, carik surat pertukaran tu....selesai gitu gini saya ambik kesempatan telefon bahagaian pengurusan hartanah.


hari ahad baru ni saya cek senarai menunggu permohonan masuk kuarters, saya tengok nama saya masih takde dalam senarai. Benda ni saya dah perasan sejak minggu2 awal saya mohon tu. Malah saya dah cakap dengan CC Maimunah yang nama saya takde, dan dia kata sistem lambat sikit sehari dua nanti adalah nama saya....saya tunggu lagi takde juga...terus saya buat surat rayuan siap saya sertakan dua laporan perubatan pak haji, satu dari klinik swasta dan satu dari hospital kerajaan...memang lengkap laporan perubatan tu yang mengatakan pak haji paralyse sebelah badan....siap bagi copy kad OKU lagi....


Sekali tunggu dua minggu takde apa2 respond dari BPH. Nama pun tak masuk waiting list. hangin betullah saya....dah plan dah dengan office mate nak ambik gambar2 rumah tak berpenghuni pastu buat story hantar kat paper....tambah kan dengan contoh kes mereka yang takde masalah tapi cepat pulak dapatnya....yerlah member tu kan wartwan Sinar memang hari2 buat story aduan rakyat...saya dah offer kamera DSLR saya untuk projek nak tangkap gambar kuarters tak berpenghuni tu! Geram punya pasal lah tu....


yang lagi hangin bila saya hantar by hand surat rayuan, ada sorang staff kat situ kata surat rayuan ni takde nilai dah ...macamanapun tetap kena masuk waiting list jugak...sampai saya tanya kat dia...so kenapa tulis kat dalam portal ada kes2 tertentu boleh buat rayuan macam ke diri or pasangan OKU...baik takyah tulis ada syarat macam tu????? Sampai saya macam nak bertekak plak dengan dia hari tu....yerlah bengang gak kan....bukan saya nak rumah ikut kelayakan saya..tak payah teres pun takper asalkan dapat rumah..saya anytime sedia di down grade kan....dah bagitau awal dengan CC maimunah dah...



Lepas hantar surat rayuan dan nampak reaksi yang sangat negatif tu saya lupakan sementara harat nak dapat kuarters .. kira dalam otak saya macam nak dapat kuarters ni kira macam angan2 mat jenin jerlah..takkan dapat punya..terutama orang kerdil macam saya ni.,.takde kabel....dan saya memang tak harap pun nak guna mana2 kabel....misi saya teruskan untuk mencari rumah sewa lak....hal mencari rumah sewa ni saya serah kat pak hj..sebab saya pun dah ada rumah tumpangan yang selesa di presint 11 kan?



tapi hari ni, bila dah pasti dengan keputusan bawak hani tinggal sama, saya terpaksa juga usaha sekali lagi kuarters ni. Saya call BPH sekali lagi. Saya minta nombor kat satu pegawai cina yang katanya hari2 dia call ke BPH....lama2 dia dapat juga, 4 hb hari tu baru ambil kunci....


Kali ni saya cakap dengan Nurul Asyikin, tak taulah dia ni gred berapa samaada boleh buat keputusan atau tidak, tapi saya luahkan jer masalah saya.....cerita satu persatu....dan peliknya dia pun tak tau kenapa nama saya takde dalam waiting list....dan dia pun tak pernah tau pasal surat rayuan...hmmmm surat tu sampai ke pegawai lainlah gamaknya.....dah tu disuruhnya saya cakap lisan jer apa yang saya tulis dalam surat rayuan tu...hah kauuuu panjang lebarlah saya cerita...habis cerita mudah jer dia cakap...hah kalau camtu saya bagi awak kuarters lah, buat masa ni kami bagi apartment jer dulu, kami bagi yang tingkat bawah....



hah...kan senang....agaknya di BPH ni kalau sesapa call bagitau ada masalah gitu gini....senang jer dioarng bagi kot? kalau kita diam dan tunggu agaknya entah bila2 dia baru nak bagi rumah agaknya. bila dia dah cakap macam tu.....siaplah dia janji camtu, esok saya akan call lagi...dan saya akan call sampai dia rasa jemu selagi saya tak dapat..lantaklah!



Selesai urusan kuarters, saya terus ke presint 9 cari rumah orang yang sudi nak jaga Hani...ahad tu saya google jer "khidmat menjaga anak di Putrajaya"...pastu keluarlah beberapa nama, bila call tu dalam 3 orang tu saya dapati yang sorang ni sangatlah sesuai.....usianya pun muda lagi, 31 tahun ada anak 2, yang sulung sebaya hani...yang kecik tu baru setahun lebih..dia ada jaga 3 kanak2 lain semua kurang lebih 2 tahun.....



Anak dia nama Qistina sekolah di Presint 9, 3 hari dalam seminggu petangnya ada kelas KAFA, pergi balik dia naik van ada seorang kakak yang bawak (satu bonus ada van yg perempuan pulak bawak).


kalau betul hani sekolah presint 9, maka saya akan masukkan kelas KAFA kat situ jer...balik sekali dengan Qistina dan saya akan usahakan dia naik van dengan kakak Siti tu....terus balik rumah Ummi (penjaga tu)...dan saya akan bayar ummi tu duit makan hani balik sekolah tu....senang citer...



ummi duduk di Preint 9, Fasa 12.....rumah2 yg bentuk pencil tu....malam tadi baru saya dapat cari rumah dia...jenuh gak mencarinya, berapa kali berhenti tanya orang kat kedai....bila dah jumpa tu jam pun dah 10.35 macam tu...memang tak ikut sunnah saya datang rumah orang dah malam tapi saya banyak kali minta maaf dengan ummi tadi...saya cuma nak pastikan betul ker tidak rumah dia....bila dah jumpa orangnya baru saya percaya...mana tau kotler iklan tu cuma satu sindiket jer ker? Saya pun tadi hanya berbual dari luar jer....grill dia pun tak buka, saya yang kata tak perlu..sekadar nak berkenalan dan sahkan kewujudan dia....so esok pagi2 hani akan saya hantar ke rumah dia....mengenali hani dia memang takde masalah ditinggalkan dimana2...dia memang pandai bawa diri dan takde komplen dan bersungut atau tanya apa2...bila saya kenalkan tuan rumah pada dia terus dia setuju esok duduk situ.....baik sungguh hani ni..syukur tang tu saya tak bermasalah...


Siang tadi sebenarnya saya cuba cari juga tapi tak jumpa2....fasa lain jer saya nampak, sudahnya jalan tu menuju ke presint 11, terus jerlah saya ke rumah kak azwa, dengan niat nak solat zohor dan bagi hani rest sebab dia dah tertido2 dalam kereta..yerlah badan tak sihat selesema pastu dari awal pagi mengekor jer saya takde rehat langsung....



Usai solat, saya bergegas ke Seremban sebab 2.30 bicara start. Selesai dalam jam 4 saya bergegas pula ke sekolah lama hani nak dapatkan cop dan tandatangan gurubesar.....agak frust juga, kos nak masukkan hani kan bayarannya seribu lebih...lupa lak serbu tiga ratus ker berapa ntah? Saya tanya boleh refund ker...hmmmm tak boleh katanya...sungguh membuang duit saya.....takde rezeki betul!


tak taulah buku2 hani tu sama ker tidak dengan sekolah kebangsaan..dan saya tertanya2 juga berapa agaknya yuran dan kos masuk sekolah kebangsaan ni? balik sekolah hani tadi terus ke kedai yang jual pakaian sekolah....sekali lagi terpaksa beli pakaian sekolah hani...kali ni beli 3 set semuanya.....baju, kain dan tudung....habis gak seratus lebih.... sayang betul baju2 sekolah SRI abim kan semua keler purple....nampaknya semua kena beli lain termasuklah kasut/stokin sekolah....dah warnanya berbeza....cuma esok kena beli kasut dan stokin lah kot kalau rabu dia masuk sekolah....



hani sangat2 excited nak masuk sekolah....siap cuba baju2 sekolah baru tadi....sama jer macam hari tu..masa baru beli baju purple tu pun dia suka jugak....kali ni tak sabar2 nak masuk sekolah...


Ikutkan memang penat, pagi2 bergegas dari seremban ke putrajaya, pastu tengahari balik seremban, lepas maghrib keluar makan, terus pecut balik ke putrajaya semula....pastu sejam lebih putar2 cari alamat rumah ummi sampai hani tertido2 dalam kereta...hmmm semuanya saya buat demi anak tunggal saya ni....kalau lepas ni ada apa halangan dan rintangan dalam apa jua bentuk pun, nampaknya saya kenalah bersiap sedia....sebab permulaan duduk di sini pun dah macam2 berlaku dan macam2 perkara yang nak diurus....nampak gaya duduk disini kenalah berdikari seratus peratus...masa d seremban ada juga bantuan pak haji....kat sini lagi tak dapat kuarter giniler gaya hidup kami!




Wassalam

3 comments:

Pnut said...

wa-bab kasut tu tunggu dulu, sebab ada sekolah kat Putrajaya ni pakai kasut hitam...

Zareda Norman said...

wa

memang pengorbanan mak ayah ni kekadang tak tercakapkan .. tambah sindrom anak sorang macam kita ni.. kak zars endiri dah mula terasa cabarannya yg lebih serius sebab anak dara tu dah pandai meluahkan apa yg dia rasa, melihat dan menilai dan memberi respon..

Mutiara said...

Alhamdulillah nampaknya for the time being you have your life and Hani's life organised. I pray that this arrangement will help you settled down.
There is always a way out if you sit down and think with your head rather than your heart.
May you have a more peaceful life ahead.