Wednesday, March 31, 2010

Gembira dan gembira....ceriakan hidup anda!

Assalamualaikum w.b.t


Lama juga tak update blog. Seminggu blog terbiar. Meronta hati nak update tapi bila malam tak larat dah nak on laptop. Sebab siangnya dah sepenuhnya mengadap pc menyebabkan malamnya memang takde keghairahan langsung nak mengadap pc....


Bayangkanlah sekarang ni takde ruang nak lari dari mengadap pc....sampai rasa tak larat dah nak mengadap internet 24 jam...sakit mata dan kepala! Kerja luar ada tapi tak juga dapat lari dari kerja2 dalaman yang tak putus2...


Tapi saya suka ajer kerja sekarang ni...rasa sangat yang saya ada chemistry dengan kerja2 bidang ni.....sukalah!


Saja saya luahkan kat sini kegembiraan ni. Kerja bahagian ni sangat dinamik dan rasa cam takde halangan dan sekatan macam bahagian lain. Batas kerjanya sangat boleh pergi jauh. Walaupun kemampuan saya terhad saya sangat suka juga sebab banyak benda baru saya boleh teroka.


Dan dengar2 bahagian kami akan mengimport personaliti tv terkenal sebagai satu injection untuk membina hubungan yang lebih baik dengan media dan juga sebagai satu strategi terbaru mendepani isu2 semasa. Haaaiii merasalah kerja dengan orang cantik-manis-lawa ni....ni kalau jadikler....nanti saya hebohkan kat sini....


Hal rumah


Entry sebelum ni kan saya bebel hal rumah pak hj. Pastu saya diamkan diri jer sebab malas nak sakit hati dan jiwakan? Esoknya tu, saya balik kerja saya tengok dia dah angkat barang bawa ke rumah saya, kuarters putrajaya ni. Tapi yang dia bawa meja makan, kabinet tv dan peti ais, dapur gas satu tungku.


Ikutkan banyak lagi benda yang tinggal dari yg ambik, malas nak cakap....buat saya tambah geram jer....ikut hati saya kettle tu pun saya nak hangkut. Ni bukan ajer kettle tapi iron dengan ironing board pun dia tinggal juga. Bila dah pindah kuarters ni mulalah terbayang2 alas kaki, mop, penyapu, dll...semua tu nak kena beli baru dan kena kos juga.....tapi tulah......dah terlewat....ok, dah lah....'tembak tak kena, cakap tak guna!"


Saya ubat hati ni sendiri2 jer....sekarang ni kira kuarters putrajaya ni dah bolehlah saya meneruskan hidup. Peti ais pun dah ada, kak aza bagi yang dia punya satu pintu tu...yg dua pintu kat homestay dia ambik semula,. Yang dia bagi saya ni, yang dia tak suka sebab jenis yang ada frost tu....tapi oklah dari takde, ok juga dah ada w.pun satu pintu, fizikal okay lagi, bolehlah isi ikan utk stok seminggu....dapatlah minum air sejuk...tu yg penting musim2 panas ni!


Dapur gas setungku pun dah ada. Sebelum ni saya masak pakai microwave pastu pak hj bagi yang mobile punya dapur tu pakai gas tube....sekarang dah ada dapur gas setungku kak aza beli untuk homestay, okaylah baru sangat dapurnya (memang tak digunakan pun), syukur jugak kak aza bagi..mungkin juga terhutang budi sebab saya ada bagi dia dapur gas dua tungku sebelum ni...cuma saya bagi dia brand pensonic yang dia bagi saya ni brand bompani (bagus brand ni..tahan sungguh).


Tv pun dah ada....ambik homestay punya, siap dapat semua channel lagi....kira meriah sikitlah...rumah seremban dulu, dapat Tv3 dan TV8 ajer....sekarang rasa dah banyak sangat channel lak! Biasalah kami ni bukan kaki TV....la ni melepak depan tv malam2 dalam setengah jam sebelum tido!


Rumah saya punya cerita

Isnin lepas saya balik seremban ada court case, singgahlah rumah sebab nak ambik lesung batu tumbuk...seksa benar nak masak2 takde batu tumbuk....sambil tu rehat2 lipat baju yang baru angkat. Tup2 ada couple berhenti motor bagi salam. Rupa2nya nak menyewa rumah.


Katanya dah lama ushar rumah saya tapi tengok tuan rumah tak pernah ada. Bertuah katanya saya ada hari tu....bincang2 punya bincang comfirm minggu depan nak masuk. Saya letak RM400, dia minta kurang terus saya bagi RM350...entahlah tak tau kenapa figure tu yg keluar.



Saya pun tak tau market situ berapa sewanya. Memang agak rugi sebab rumah saya jenis semi D, 40X85 keluasan tanahnya...binaan 30X 75...agak luas jugaklah...yerlah rumah dulu2 tak sama dengan yang ada sekarang ni....tanahnya agak panjang....bilik 4 dengan 3 bilik air....murah sangat ker RM350?


Pastu suami isteri tu cam suka jer bila saya kata saya tak sewakan sebab barang2 saya banyak. Saya ingat payah nak cari orang yang nak sewa sekali dengan barang2.....rupanya ada gak yang suka.


Mungkin sebab lokasi yang dia suka kot. DEkat dgn rumah mak dia. Saya tinggalkan semua barang sebenarnya. Malas nak bawak pindah ni. Bertuah juga yang menyewa tu, bilik semua dah ada katil, super king, queen dan super single. Ruang tamu dah ada sofa, aircond, siap dengan kerusi urut ogawa lagi.


Bilik master pun ada aircond....dapur ada washing machine, dapur gas, rak pinggan, peti ais, eh pendek kata semua adalah....tak taulah ahad ni dia tengok kot2 dia pening lak banyak sangat barang!



Rasanya RM350 tu memang murah dengan fully furnish tapi saya malas nak fikir dah....saya ambil deposit sebulan dan api air RM200, cuma ni nak carik contoh perjanjian penyewaan. Kena ada gak perjanjian sebab apa2 berlaku kat rumah senang kita carik dia nanti....



Hani punya cerita


Sejak saya hantar hani ke rumah pengasuh ni, saya dapat bezakan yang hani agak okay dah saya rasa bertuah juga menjadi mak dia. Macam anak pengasuh tu, nampaknya mak dia macam tertekan juga dengan kerenah anak dia sebaya hani tu.


Kalau hani sudah boleh urus diri sendiri, packing baju sendiri untuk pergi rumah pengasuh dia tu dan juga packing baju utk ke rumah kak aza (cuti sekolah hari tu dan lain2 masa sebelum ni), hani juga dah boleh siapkan diri ke sekolah tanpa bantuan dan pemantauan, dan hani juga buat jadual sendiri tanpa pemantauan saya (hanya ingatkan dia) tapi qistina semua perkara yang saya sebutkan adalah diuruskan mak dia semata2...syukur sungguh di situ hani berdikari...



Begitu juga dengan homework, hani sangat bertanggungjawab hal homework dalam kereta dah war2kan homework dia, dan kalau dah ngantuk sangat, nak tido tu sempat lagi dia bebel "sapa nak buat homework kakak, kakak dah ngantuk ni" dan kalau tak siap saya perhatikan, pagi2 dengan hanya pakai spender lepas mandi, dia akan siapkan juga....dan segala pesanan cikgu semua dia ingat dalam kepala......baru2 ni saya sedar yang dia berbeza dengan qistina lepas mak qistina crita kat saya...saya ingat semua budak2 baya hani dah melalui perkembangan asas sama macam hani....rupanya tidak!


Seperkara lagi, hani dah boleh terima tanggungjawab yang agak besar sekarang. Macam bayar yuran, bayar hutang kat cikgu hari tu (beli kain KAFA, cikgu takde duit kecik), pastu saya minta dia beli kain KAFA satu lagi...semua tu dia cerita dia buat seorang..pergi bilik guru dan deal sendiri..bagi saya tu perkembangan positif sangat sebab saya tau hani agak pemalu apatah lagi situ tempat yang agak baru bagi dia....


Sekarang ni hani dah tukar kelas, sekali lagi dia kena menyesuaikan diri dengan classmate baru. saya tak tau kedudukan kelas yang baru ni dari segi susunan kepandaian nombor berapa....hani kata kelas kedua....tadi saya tengok mark ujian bulanan, mengancam juga....majoriti yang ada tu dapat 95% ke atas....tak kisahlah asalkan hani suka ke sekolah.


Cuma hani komen pelajar2 sini nakal2, ganas2, suka bergaduh dan suka cakap tak elok....memang terkesan jugaklah hani tengok perangai bukan2, cakap terjerit2.....


Lagi satu, hani ni boros betullah. Kalau saya takde duit, saya bagi duit besar, macam hari tu RM10, balik tu tanya habis semua tu walhal dah pesan belanja RM 2 jer...alih2 siap belikan saya bunag sekuntum....sebab nak hadiahkan ammie....pastu suka betul beli buku nota kecik2 ada gambar2 kartun...kad2 lah....duit dia habis ke situlah...geram betul! Macam mak dia cop duit!



Pak hj

pak haji dah mula keluar 40 hari mula ahad lepas. Agak lega disitu, lega dari segi tanggungjawab...takdelah nak layan masak makan beriya....buat masa ni takde masalah....hishhhh teruk betul saya sekarang ni...patut rindu, sedih suami takde, ni happy lak! Apakah petandanya disitu?


Apapun, saya memang takde niat lain nak suka2 suami takde, cuma rasa lega macam tak terikat dengan protokol rumahtangga...nak kena report bagitau, pastu nak kena jawab call...kang tak jawab adalak prasangka bukan2. Biasanya kalau pak hj keluar dia kurang call tambah2 pulak dia jenis malas top up...kalau dia kat PD tu pantang kak aza takde rumah (gi rumah mak dia) mesti dia akan call saya.....dengan keadaan kerja ni saya macam takde masa banyak nak layan panggilan2 peribadi ni....


Akhir2 ni hani banyak komen pasal mak ayahnya ni.....yerlah dia boleh bandingkan hubungan Ummi-ayah dan Ammie-ayah....katanya kalau ammie dengan ayah mesti kejap2 gelak, asyik bergurau 24 jam, kalau ayah dengan ummie diam jer takde gurau2 langsung....ayah dengan ummie serius jer....


Wah...suka saya dengar bila anak komen personaliti dan pendekatan rumahtangga kami berdua..maknanya imej saya dengan pak haji depan hani adalah gambaran yang sangat positif..macam keluarga bahagia....yerlah hani mana pernah dengar kami gaduh depan dia yang hebat2.....dulu masa keciik ada tp dia tak ingat dah kot....kalau kami berdua gelak2 mesti dia complain ammie dengan ayah ni takde kerja lain, cakap sikit gelak jer lebih! Saya rasa pandangan hani adalah jujur sngat!










Wassalam

5 comments:

Amir Syafiqah said...

Salwa,
Sungguhla murah sewanya.. Kalau saya pun nak jadik penyewa kat situ gak la, siap fully furnish lagi...Dan deposit nya cuma sebulan saja...Bagus tuan rumah ni.. harap2nya penyewa tu dapat jaga harta benda tuan rumah dgn baik
Pasal Hani, matang dari usia dia..bagus la, agaknya anak2 yg ibu bekerja ni part2 kerja mcm tu mmg berdikari kot sbb ibu sibuk.. Mcm aisha pun, sejak ada bb ni, baju2 ke taska mmg dia sediakan sendiri, cuma pagi2 angin tak baik nak kena jugak pakaikan uniform sekolah...

Zareda Norman said...

salwa, yerlah murah betul sewanya. Adik kak zar duduk seremban pun sewa 4 ratus lebih, kecik aje rumahnya..

MOKCIK AZWA said...

salwa,

kalau akak kerusi urut tu bawa pindah sekalik... hehehe kalau tak pun akak boleh tolong angkat pindah pi rumah akak, boleh?? heheheh

Luna said...

hani ni mcm luqman lah...cuma hani bijak lagi la..hehehe

ibuVouge said...

salam
kak wa, murahnye
takpe kak wa oesan dengan penyewa soh dia jaga umah tu elok elok.

bagus hani ni, matan awal..