Sunday, February 13, 2011

Biarkan ajer...

Assalamualaikum w.b.t


Ikut hati yang tak berapa nak stabil ni

Malas nak fikir panjang

Malas nak bebankan dengan masalah yang dah basi

Masalah rmhtangga ni lah

Tp bila kenangkan yg saya susah nak fokus pd kerjaya

Terasa nak bertindak jer

Tp knangkan kerenah dan masa serta benda2 kecik yg saya tau akan menyemakkan kepala saya

Saya fikir elok saya diam jer

Sungguhpun ramai kata saya kuat, tapi bila saya terima sms pak hj tu

Saya sedih juga, isteri mana tak sedih

Cakap jer kuat saya ni tapi sedih dan sayu tetap singgah juga

Walau cuba saya tepis sungguh2

Pokok pangkalnya fikiran saya terganggu

Sampai meganggu juga kerja saya

Termenung dan berfikir sendiri dan kemudian otak rasa letih, tu dan biasa saya hadapi

saya rasa prestasi kerja saya terjejas...ada dlm meeting hr tu saya termenung sampai Dato panggil saya...hahaaaa

Saya dah lama tak citer hal kerja kan?

Sebenarnya kerja saya sangat sibuklah, dari hari ke hari bertambah sibuk

Mula januari 2010 ni saya dah jadi orang no 2 jaga Unit Komunikasi Korporat

Boss saya no 1 dulu, yang Dato' tu dah naik jadi pengarah Bahagian Dasar, Penyelidikan dan pembangunan.

Boss No 2 tu pulak transfer jadik timbalan dato' ke bahagian Dasar

So boss no 3 dah lead Unit saya, nama boss saya PKPj (penolong kanan pesuruhjaya) Muhammad Salim Sundar bin Abdullah

Kalau tanya satu Malaysia pegawai SPRM (org lama, org baru pun mgkin kenal) memang pelik kalau org tak kenal Tn Salim ni

sangat out spoken, sangat berani sangat yakin sangat besar cakap dan sangat berani marah sapa2 pun...hampirb semua org takut berurusan even dengar nama dia jer pun

Kalau orang dengar nama dia memang sure takut, mesti takde sapa nak kerja bawah dia tau..

Dia ni jenis old school, masuk kerja tahun 70 an tau

Dia masuk lepas SPM, belasan tahun lagi umur dia masa tu

masuk dengan hanya gred 17 ...zaman gi menyiasat masih pakai motorsikal, naik teksi...

Masuk masa tu sebagai pembantu siasatan, jawatan paling bawah

anak india dari perak, seoaruh adik beradik dia dah masuk islam

Kaki minum arak, pergi kelab, main perempuan masa zaman mudanya

Dia lahir tahun 1956 @ 57 tak pasti mgkin ada lagi service 4 tahun kot

Dan dia antara yang merasa setiap pangkat jawatan

Dan dia juga sambung belajar dan dah lama ada master, dan englishnya juga sangat power

Kalau dia naik 54 kira rekodlah setakat ni dialah yg berjaya bermula masuk dengan jawatan paling bawah dan pencen dengan jawatan paling atas gred 54, sekarang gred 52..

Sekarang dia banyak gi buat presentation paper di luar negara, tahun lepas macam2 destinasi luar negara dia pergi...Paris, venice, Bangkok, Macau, Jepun...ntah apa2 lagi

Tapi dia baik, dia belikan cenderamata setiap tenpat dia pergi...

Dan saya tak tau masa umur dia berapa dia masuk islam pastu dia kwin dengan org melayu

Tapi ada anak 4 orang, dua kat oversea skrg sorang kat USM dan sorang sek men

Kenapa saya citer tentang dia ni?

Saya citer dia ni sebab dia dah jadi boss saya

tak boleh main2 woo dengan dia

bnyk kesilapan dan kekurangan saya

Dan dia tau

Dan isnin ni siap2 dia bgtau dia nak marah saya dalam meeting

Bayangkan

Sebabnya dia nak marah miss conquer, tapi taknak ketara so kena juga marah pegawai lain

Harapan dia pada saya terlampua tinggi, saya dah cakap kat dia saya tak mampu tuan...tak mampu ikut rentak tuan dan tak mampu penuhi harapan tuan...

dapat2 lak ada masalah lain..miss conquer!

Miss conquer memang sudah over

Sudah berani tak datang kerja

Masuk lewat memang dah jadi kebiasaan, bila call xjawab

Kami ni dibekalkan dengan hp, sim card, broadband, laptop

Bakal dibakalkan dengan BB sorang satu akan datang ni

So kalau kau tak boleh respond xjawab call di luar waktu pejabat dengan kemudahan yang dah diberi tu

Buat apa diberi kemudahan?

So miss conquer dah buat beberapa onar

Tn Salim dah nampak keberanian dia

So dia nak bagi kata dua

bagi saya tuan bagi nasihat dulu, bila dia tanya pendapat saya as assistant dia

Tn salim ni dia boleh maki hamun orang sesuka hati

Tapi dengan miss conquer ni dia sabar jer dulu

Dia tak buat camana dia buat di perisikan dulu (dia lama di perisikan)

Saya takut juga nak tggu isnin ni...

Tapi saya yakin Tn Salim takkan marah gila2 kat Miss Conquer

Sebab miss conquer ni pandai lak menjawab...dengan senyum dia

Apapun harap isnin ni akan okay semuanya...

So saya rasa untuk saya cemerlang dalam kerjaya (kalau saya naklah) ruang memang ada

Dan Saya boleh juga tonjolkan diri anytime...dan Tn salim mesti akan sokong punya

Markah SKT saya tahun lepas pun 96% dan Dato panggil saya dan bagitau dia cadangkan nama saya utk khidmat cemerlang (tp saya tak letak harapan sebab banyak politik dalam APC ni)

Tapi dengan masalah rumahtangga ni saya rasa ia akan membelanggu saya selama-lamanya kalau saya tak leraikan

So kena juga decide ke mana arah saya dalam rumahtangga dan kemana arah saya dalam kerjaya

Dalam kerjaya jalannya dah terbentang luas depan mata...hanya perlu saya usaha dan focus

Dalam rumahtangga pula jalannya kelam, tak nampak cahaya depan mata (melainkan saya fikir ini jer satu2nya jalan mudah nak keredhaan Allah....maka saya pasrah dan redha jerlah dapat suami begitu)

Tapi hati ni dah macam letih dan otak malas nak fikir pasal rumahtangga....

masalahnya lagi tak selesaikan lagi tu lah semak hati ni dan seakan2 jadi duri dalam hati dan mengakibatkan kerjaya saya tersangatlah terkesan

Dengan Tn salim jadi boss ni memang saya kena lebihs erius takleh main2 dan harus fokus pada kerja sentiasa

Dia bukan kira siang malam kerja cuti, dia nak call anytime dia call

Semalam celik mata dah tengok ada sms dia

Walhal malam tu dia balik lewat gi RTM ada siaran langsung bicara rakyat di TV1

Tapi pepagi dah sms pastu call saya arahkan blast satu artikel ke paper tertentu, tapi harus saya ke pejabat juga sebab statistik yg ada dalam tangan sangat pelik dan perlu diteliti

Pastu siap sempat dia arahkan saya buat paper work untuk hantar belia present paper kat persidangan UNCAC di Morocco mei ni...idea tercetus hasil bincang dengan 2 prof yg jadi panel tu


Tau2 jerlah org old school ni dia pandai cakap banyak idea tapi bab menulis mmg hampeh..so apa ada dlm kepala dia dia curah kat saya dengan harapan saya akan dokumenkan

Sangat menekan dan tertekan okay, kerja sendiri tak lepas pastu apa ada dlm kepala dia...dia dtg lepak bilik saya cerita berjam2, pastu dengan harapan saya terjemahkan dalam bentuk paper work @ tindakan lain....


Wa talak mampu pikir semua....pastu kejap2 tanya tindakan mana? pastu marah u all ni apa saya cakap tu lepas tu etrus lah ambik tindakan....Haaaahhhhh?


Dapat lak bila saya email suh anak2 buah buat kerja ko tungguler sampai kucing bertanduk non ado tindakan..pastu tn salim marah saya kenapa tak marah budak2 ni, kenapa tak buat mesyuarat

aduhhhh...sya dahlah sharp jam 5 kena balik hani abis sekolah 4.30 yaya jam 5....sekarang dah berapa kali saya ambik hani jam 6.30...yaya pun dah kena bayar OT dah ...sure banyak bulan ni, bln januari kena RM13.50 jer

Ada satu hari hani citer ada budak form 2 nak mengurat dia....pegang2 bahu dia bagitau adik2..abang minat lah kat adik....pastu ustaz2 hani pun suka sangat layan2 dia kalau saya balik lewat...hani lak melayan sama....org kurang kasih sayang ada yang layan menjadi ler...


Risau pikirkan masalah kerja dan nak uruskan anak pada masa sama....sedih pun ada sebab letih semua benda nak fikir dan urus sorang2...sampai bila tak taulah?

Wassalam

No comments: