Monday, February 7, 2011

Mencuba yang terbaik

Assalamualaikum w.b.t


Baru blk dr kg


Mendapat khabar tentang farouq, abang si Yaya


Aduuuh senak dada, semak otak


Farouq bukan seperti yang digambar ibunya


Dia masuk kelas pemulihan


Kakak saya sebagai cikgu kat situ malu jugaklah....


Membaca merangkak2


Buku Adib (7 tahun, anak kakak saya) hampir habis ke penghujung dia baca


Tapi masih tak lancar baca, itu pun hanya melibatkan sukukata pendek dan satu suku kata dua huruf jer


Mak saya kata kalau word 'sang kancil' memang gagap abislah xleh nak baca


Tak tau nak komen apa


Tapi kakak saya cakap Farouq sibuk cakap nak duduk dengan makcu bila kakak saya bebel


owhhh dia tak tau lagi garang saya macamana


Tak pernah lagi tengok saya naik antu camana


Kakak saya pernah nampak saya mengamuk kan hani


memang terkejut diorang, sekali tu jer pun saya pernah mengamuk kat kg


Tu pun sebab hani merajuk mengamuk tak tentu pasal,


Dah pujuk macam2 tak jalan, bila saya tunjuk angin saya baru dia insaf


Along bila dah duduk sini baru tau kegarangan saya...terkejut dia mula2 tu


Yerlah saya membesarkan anak sorang2....sayalah tempat bermanja sayalah juga nak kena kawal semuanya


Kalau tak saya tegas dan garang memang tak jadi apa lah kat Hani


So kesimpulan saya anytime boleh jadi mak paling baik dan pada masa sama mak paling tegas dan garang


balik kali ni, saya marah si farouq betul2, sebab memang sah dia main2


Saya cek setiap satu buku dia, hancusssss


homework tak buat malah apa yang cikgu bagi untuk homework pun tak tau


kira masuk kategori lembam agaknya


Menurut cerita kakak saya, budak2 kelas tu semua mengadu termasuk juga cikgu2


Farouq memang main dalam kelas, masa cikgu mengajar dok pandang luar


Cikgu bagi kerja buat benda lain, melukis lah apa lah


Baju sekolah kotor taksah cakap


Sebab dalam kepala main jer yang dia ingat


Kulit muka dan satu badan juga habis dah sun burn


Yang pelik Adib anak kakak saya tak pulak se teruk dia, walhal duk kg jugak


Main bola jugak


Tapi si farouq ni macam tak berhenti2 main


Adib selang seli duduk dalam pastu keluar main


Farouq ni tau main...main..main masa makan jer balik.....menyirap tak dengar?


tambah2 mak saya report kata dia teruk kena buli masa main


Bola pergi jauh masuk semak budak2 kg buli dia suh ambik bola..semedang dia jer


Mau saya tak naik angin dengar dia diperbodohkan


Saya panggil dia berdiri tengah2 ruang tamu tu tanya dia satu2


Buat apa kat sekolah, masa cikgu ngajar buat apa, dengar apa


Telinga letak mana, mata pandang mana????


Saya suh dia jawab....diam tak jawab satu pun ...muka pucat!


Sekolah agama pulak, ustaz kata kaki temberang


Balik rumah tanya kerja sekolah tak pernah ada, dia boleh mengadap pulak Adib yg buat ekrja sekolah


Adib darjah 1 balik sekolah tak tggu lama terus siapkan kerja, anak cikgulah katakan..


Farouq boleh menongkat dagu tengok adib buat kerja, dia punya kerja dia jawab xde, sekali kakak saya cek tengok buku..masyaallah


Saya tengok pun urut dada....


Buku tulisan dia koyakkan mukasurrat belakang tak tau buat roket agaknya!


Kalau dr ms belakang dah koyak dah tentu yang dr ms depan terkoyak juga....terpisah2 lah sehelai2 kertas yang dah bertulis tu


Hangin saya!


Saya koyakkan terus suh dia salin balik...


Msalahnya dia nak salin balik pun tak tau....sebab apa ntah yang disalinnya


Memang tak faham...kakak saya cakap kadang esoknya terpaksa jump cikgu yg ngejar dia tanya apa yang dia suh buat,


MUla2 hari tu kakak saya cakap nak aturkan tarikh, tajuk dan hari pun dia tak tau, dia boleh tulis hari tu ke bawah perkataan tu, huruf tu dia taur tersusun ke bawah.....walhal tu basic tu


Takkan tulis tajuk, hari dan tarikh pun tak tau?


Ni nak masuk kategori apa ni? Dylexia ker? Rasanya tak?


tapi sampai sekarang b, d dan p masih tak tau beza....gagap2


tapi kalau bercakap no 1, pandai temberang, cakap besar....tak nampak langsung kekuranga dia


Pening kakak saya sebulan ni hari2 kena tengok Farouq


Sedangkan dua anak dia sorang darjah 5 sorang darjah 1 nak kena tengok jugak


Mujur dua anak dia dah sekolah menengah duk asrama


So, kakak saya cakap suh saya ambik farouq, sekolah kat sini (matilah!!!)


Takpun mula bulan 3 nak suh mak dia mabik balik farouq tu


So malamnya Nor mak si Farouq call saya dan tanya betulker nak suh ambik farouq bulan 3


Dia kata tak tau macamana kalau farouq balik Kulim sebab takde sapa nak jaga


Mak dia kata kalau camtu suh ayah dia jer jaga.....


Hmmmmm, saya no komen lah


yaya ni pun mujahadah juga, takkan nak tambah jaga Farouq pulak?


beban kewangan memang saya surrender dah tak boleh pergi dah...takat yg ada ni saya masih sanggup


Beban yang ada dengan yaya ni pun menyebabkan saya sedikit sebanyak terjejas, ada ketika saving saya terpaksa ambik


Selain kos bulan lepas pendaftaran dan bulanan punya fee, belanja dapur saya meningkat automatik....bil letrik dan lain2 juga automatik terkesan....dahlah along pun menyumbang sama duk sini kan?


Kalau katalah mak dia nak bagi kos utk sekolah farouq dalam sebulan, mak saya pulak kata boleh percayaker?


Tak pasti samaada dia akan bagi duit ker tidak?


Ni pun mak saya cakap Farouq dan yaya dan dua bulan kat sini satu sen pun tak rasa duit mak dia yang khabarnya dah kerja kilang


Call dan sms pun sekali dua jer.....


Masalah si farouq ni kalau dia ada usaha dan rajin mungkin mengubat hati kakak saya


Masalahnya malas, buat tak tau dan suka main


Bagi saya mungkin level kemahiran farouq ni macam budak tadika lagi kot


Saya tak rasa walaupun mak dia kata dia sekolah darjah 1, yang dia sebenarnya melalui persekolahan yang sempurna


Mungkin banyak ponteng dan mungkin tahap sekolah kat kuala ketil tu teruk agaknya


Cikgu pun malas nak layan, dah kalau dia tak tunjuk minta nak belajar, takkan cikgu nak berlebih2 agaknya


Buat masa ni saya tengok dulu macamana, ikutkan saya malas nak fikirkan, lantaklah kakak saya nak serah dia balik kat mak dia


Tapi atas rasa tanggungjawab saya terpaksa juga memikirkannya


Yerlah saya yang mula2 setuju dengan idea nak ambik budak dua beradik ni


Walaupun saya pun buntu xtau nak kata apa....


Moga2 Allah bagi jalan keluar lah


Buat masa ni doa jerlah


Wassalam

4 comments:

MA said...

Cuba bawak dia pergi jumpa pakar danbuat assessment. Dari pandangan kasar saya (based on yr description) mungkin dia ni ada ADHD
.http://www.nimh.nih.gov/health/publications/attention-deficit-hyperactivity-disorder/complete-index.shtml

Check utk dyslexia sekali. Usually kalau p & b tak leh beza, salah satu ciri/symptom dyslexic.

Kasihan kdg2 bukan salah anak2, mereka ada potential tp jadi mangsa keadaan bila keadaan mereka go undiagnosed.


Good luck.

Maryam said...

setuju dengan MA (mak andak eh?)..
budak2 biasanya dia tunjuk gengsi sebab nak tutup kelemahan (referring cerita Taare Zameen Par).

dapatkan bantuan pakar.. :)

Zareda Norman said...

zar pun setuju dengan MA..

MA said...

You boleh bawak dia buat assessment kat Hosp Gleneagles - buat appointment dengan Dr Tunku Nor Taayah. Dia di Bhg Rehabilitation. Tel : 03-42552833
My friend ada anak ADHD dan autistic, bawak assessment and rehabilitate di sini, alhamdulillah ada perubahan.

You may want to ask how much the assessment cost - my guess is (dlm RM150-200) per session, depending.

Boleh gak bawak dia ke Hosp Kerajaan but I am not sure of the procedure.

The point is - kita cari dulu kat mana "puncanya" dan from there kita boleh rancangkan pemulihannya.


p/s Maryam - MA = Mak Andeh :-)