Monday, February 14, 2011

Cara nak handle dua anak?

Assalamualaikum w.b.t


tak sangka susah rupanya nak handle dua anak


Makin makin lama makin rasa semaklah


tak tau dah nak handle camana budak dua orang ni


hani jeles, meluat dan menyampah toksah cakaplah kat si yaya ni


Tapi takdelah 24 jam, kat rumah mainlah main pondok2 main cikgu2 main anak dgn mak


Macam2lah, tapi masa tak main bercekau


Si yaya pulak gedik tak kena tempat


Pantang saya mesra lembut tak marah dia


Mulalah tergedik2 dari cara cakap lenggok tubuh mahupun perbuatan


Kalau air muka saya manis mulalah nak duduk atas peha, nak senyum2 peluk2 cium2


tu yang hani meluat tu


saya pun meluat jugak kdang tu, menyampah sebab saya bukan jenis suka orang meleseh ni


Rimas


Yaya pulak habit kuat makan tak berkesudahan nampaknya


Pelahap makan tu dah macam terkawal sikit tapi....sebab ada jer makanan kan


Tapi teruja bila nampak makanan tu memang sangat menjengkelkan


pantang nampak saya atau hani pegang makanan


Mulalah tak tentu arah dan mulalah datang mengendeng


Macam seolah-olah tak sabar nak tau dan pastinya nak makan


Dari kita rasa nak beri dia dengan senang hati automatik jadi beri dia dalam keadaan emosi bengang!


Semalam hani ungkap perkataan, "ammie meluat tengok yaya ni lah tapi bila tengok lama-lama rasa kesian pulak kan.....muka dia dengan kelakuan dia ni boleh masuk pilih kasih, boleh buat orang kesian tengok dia, kan?"


Masa hani cakap tu si yaya tengah makan....khusyuk dan tawadhu'


Kebanyakan makanan memang first time bagi dia


maklumler belum habis perkenalkan makanan kat dia


Epal macam kali pertama jumpa dan makan (kalau dia tipu xtaulah, dia yg cakap tak pernah makan epal)


tadi makan buah delima, saya baru start makan, memang nak bagi kat dia dan hani


hani pernah makan tapi dia kan buah2 ni mana ambik port dan memang tak suka (kecuali apple dan orange/limau)


Dia nampak saya makan dia buat tak tau......memang part makan hani langsung bukan pesaing bagi saya....


tapi si yaya ni saya keluar dari dapur dia nampak pegangs esuatu terus datang meluru tanya apa tu ammie (berkali2)


benganglah.....sabar sikit boleh tak???


pastu saya bagilah dia....dan panggil juga hani (tengah menyapu) suh rasa


hani biasa2 jer, dia pulak amboi...cecepat makan cecepat mintak lagi



saya move depan Tv sebab citer apa ntah sedap pulak, waaaahhh berkejar ikut terus meleseh kat peha saya tak sabar2 ni nak lagi


Saya nak ambik sebijik2 memang nak bagi kat dia pun (dah hani tak berapa gemar)


tapi sikap gelojoh dia memang sakit ati lahhhh


Banyak kali cakap dah jangan gelojoh sabar..sabar..sabar


hari2 cakap benda sama, takde perubahan...lagi kronik adalah


Adoii baper lama lah agaknya saya boleh terapkan pelajaran kat otak dia ni???


Saya ni memang kureng ilmu keibubapaaan, kena beli buku gamaknya


pastu demand tau.....miss sinar pun tak tahan tengok


sabtu tu kami makan di perantau hill (yg ada ayam kampung di sg merab tu)


Saya suapkan dia, dia punya perintah nak tu nak ni memang buat miss sinar sakit ati


sampai dia cakap, eh puan boleh sabar dgn dia ek....macam tak sedar dirikan?


Dah bagi ayam, komen tak nak yang ada kulit, nak isi jer.....lepas ambik yang saya bagi, terus masuk mulut hulur tangan lagi nak..nak..nak...


pastu bagi fish ball komplen...ammie pedas suh saya hisap dulu oedas2 dia tu...


lepas tu komplen lidah sakit pulak.....kejap2 nak air....


masa ni saya tak makan lagi.....menyuapkan dia yg mengada2


Aduhh ikutkan mmg saya surrender lah jaga yaya ni


pastu sekaranga syik2 ulang ayat...adik sayang ammie


pastu saya tanya ibu sayang tak?


Dia jawab, tak, sebab ibu takdak duit, ammie banyak duit


Cisss...mata duitan sungguh lah


pastu lagi buat ssaya geram kan...


Ada kekadang saya warning dia taknak bawak gi jalan


pasal jakun dia kan tak abis lagi....gi karnival woowww asyik hilang


Dia bukan ikut kita dia leka ikut mana suka dia nak pergi....langsung tak takut orang


pastu suka usik itu ini, meja peniaga tu suka sangat bergayut..kadang bergoyang meja tu macam nak jatuh barang2 tu, so saya setakat jalan tengok2 tak menyinggah pun


kalau menyinggah kelaku dia tak terkawal, siap letak dagu kat tepi2 meja tu sampai senget2 meja tu..malu i tau


so setiap kali mesti nak pegang jer tangan dia....pastu masa tu saya pun sibuk dengan payung kadang terlepas jugak tu yang mengigal ke tempat mana dia nak tu....


balik2 tu saya ugut dia kalau jalan nanti taknak bawak dia sebab buat nakal jer


Siap dia boleh ugut saya semula, katanya kalau ammie tak bawak adik, ammie dah tua nanti adik taknak jaga ammie


Ni sebab hari tu saya ada tanya dialah kalau ammie dah tua , adik nak jaga ammie tak?


tu yg idea ugut saya tu timbul?


Cerdik kan? tapi tak kena tempat...hishkkk geram saya ni!


pagi tadi dia berkali2 tanya saya...ammie tipu eh..ammie tipu eh....sebab sya malas nak layan dia mula2 so dia ulang2 tanya2...


Puncanya malam tadi saya bagitau dia tak payahlah hisap jari lagi, nanti kalau hari2 hisap ibu jari nanti tanggal ibu jari tu


tu yang dia perli2 saya kata ibu jari dia ada tak hilang pun...dia kata saya tipu


Memang salah saya tipu tapi dah tak tau dah camana nak suh dia stop hisap jari


Hisap jari ni sepanjang masa tau..pantang lepa


Siang malam ada jer jari dalam mulut....rimas sungguh


gigi kapak (susu) dah senget sebelah dah yang saya rasa sebab hisap jari ni



Kat sekolah pun asyik hisap jari cikgu dah jentik jari dia pun takde perubahan


Ada cara tak nak stop habit tu?



Miss sinar bagitau saya dia kata dia perasan hani dah lain, nampak cam tak ceria


Dia kata mungkin sebab yaya ada kot...telahan miss sinar lah


saya akui perhatian saya kat hani ada berkurangan sejak yaya ada ni


Dan saya selalu gak kadang2 marah hani ebab hani kadang tu kasar sangat


main tarik2 tangan yaya kalau nak suh yaya buat sesuatu


Macam kemas rumah ker....sebab kalau yaya tak kemas gerenti hani yang kena buat semua


Kadang saya tengok hani geram sangat dengan yaya dia tengking2 yaya


saya tak suka semua tu


Saya bagitau hani, ammie tak kisah kalau nak marah atau nak buat apa2 kat yaya tapi guna cara bersopan


Jangan tengking2 takmo guna kaki nak suh dia buat apa2


jangan tarik tangan dia kuat2...


macam nak suh ambik sesuatu hani usik2 dia dengan kaki


Saya kata bukan sebab yaya ammie marah tapi sebab sikap kakak


Ammie tak nak nanti terbiasa depan orang tua....


masalahnya yaya ni dia dengan hani tak takut, malah dia lawan balik


Tu yang hani geram sangat tu, kadang dia jelir lidah ejek hani


Tapi pandai si yaya ni selalu dia buat masa saya tak nampak


hani dah kena provoke memang dia geramlah


Jadi hani bertindakbalas lah kot


Tapi cara hani kadang2 kasar...


yang yaya pulak, kalau kena sesuatu disebabkan hani dia punya jerit macam kena dera


Over...sebab nak tarik perhatian saya


saya plak memamg tak suka rumah bising suara jerit2 ni...rimas sangat rasanya


so nak taknak saya marah juga hani, sebab bila hani bertindakbalas pada yaya suara jerit yaya nyaring giler menganggu emosi sungguh...


hani bila kena marah sensitif giler, sampai menangis2 tersedu sedan


masa hani nangis ni yaya pandai ambik kesempatan tau


Masa ni konon saya bela dia terus datang meleseh nak mengadu ler kengkononnya


Dia tak tau saya dah sedih dalam hati sebab terpaksa marah anak sendiri tak sengaja sebab dia


So, nak jaga hati hani kena jugak marah si yaya sama....


yaya kena marah selamab jer.... dah biasa, tapi hani walau saya dah marah yaya dia terus2an nangis....tersedu sedan sedih bebenor


so saya confuse tak tau nak bersikap macamana


saya dah terangkan kat hani paling lama benda ni akan berlarutan setahun


Sebelum yaya dapat dibentuk ikut acuan saya


paling cepat saya kata mungkin 3 bulan


tapi ni dah jalan 2 bulan nyata tak banyak perubahan pada yaya lagi..entahlah


Sistem saya ada yang dia dah boleh ikut ada yang masih blurr...


Antara sistem yang dia boleh ikut;


- letak dan sidai towel lepas mandi di tempat sangkut dia


- lepas menyusu botol masukkan dalam sinki'


- baju kotor masuk bakul baju kotor


- makan biskut/apa2 makanan bentang suratkhabar alas sisa2 makanan kalau jatuh


tapi ada juga sistem yang dia tak ikut....


- saya suh masuk keter buka kasut letak setempat, sebab dia dok belakang sorang so kejap ketengah ketepi berdiri kat tengah2 so kalau pakai selipar memang ketoran merata2 di bawanya yang ni dia selalu lupa

-berbogel lepas mandi jalan2 dalam rumah...(towel pegang tak ikat kat badan


- baju kotor dalam beg sekolah selalu bersuruh untuk masuk ke bakul baju kotor


-bear dan pelbagai mainan lepas main selalu tak masuk dalam kotak dia semula dalam stor....ni yg selalu jadi bahan gaduh ni.....hani mrah uh kemas dia melawan taknak, kononnya nanti nak main lagi...saya plak sun simpan nak main keluarkan baliklah....



so mengurukan dia berdua ni mencabar sungguh emosi saya. dan saya rasa saya tak sedia nak kongsikan kasih sayang saya pada orang lain selain hani lah


Saya selalu ingatkan hani, dulu kan cakap nak adik, dah ada adik ni bersyukurlah


Tapi hani jawab, kakak nak bela dari baby bukan macam ni dah ada kelakuan sendiri....dah melawan, adik macam ni kakak tak suka baik kakak takde adik pun takper


betullah tu, saya pun macam tak sedia....lebih pada terpaksa....dalam rela


Ya Allah datangkanlah kesabaran dan keredhaan aku membela budak bernama Nur Ruqayyah ni...



Wassalam

7 comments:

MA said...

Kasihan saya pada budak Yaya ni - dia suci bersih baru 4 tahun, masih boleh dibentuk lagi ni.

Pasal makan tu, kena tengok latar belakang dia sebelum ini - mungkin makanan tak cukup, itu yang bila dia nampak makanan dia kena rebut dulu dan makan sebanyak mungkin sebab mungkin lepas ini dia tak dapat lagi. Saya rasa dia juga pernah sorokkan bahan makanan untuk diri sendiri kan?

Konsep makanan itu akan sentiasa ada (di rumah Ammie)- dia belum dapat embrace lagi. Pelan-pelan didik dia.


Pasal mengada-ngada dan meleseh pun sama juga - pada pandangan saya dia amat bijak; tapi mungkin persekitaran dia dahulu tidak memberangsangkan. Bukan salah Yaya.

Perlu ingat nak ubah perangai dan sikap ambil masa dan banyakkkk kesabaran. Budak-budak attention span dia pendek so kena selalu reinforce-kan sesuatu behavioral expectation itu.


Saya bagi contoh - masa anak2 saya kecik dulu saya setkan masa bermain mereka pukul 5 sampai 7. by 7 kena masuk rumah. So, everyday mmg itu lah "expectation" dia dan saya "reinforce-kan" by 7, sapa tak masuk rumah akan kena marah dan diberi warning. Lama2 diorang dah tahu, so tak kisah if kawan2 dia masih dok bermain sampai maghrib ke, my kids will be home by 7.

Satu lagi - puji semua yang dia buat betul dan ignore atau marah apa yang dia tak ikut. Jadi lama2 dia akan tahu kalau dia nak perhatian ammie, dia akan ikut peraturan. Again, benda2 ni ambil masa tapi kena CONSISTENT dan regular. Jangan sekejap boleh, sekejap tak boleh. Nanti anak-anak confuse.

http://learningdisabilities.about.com/od/behaviorproblems/p/reinforcers.htm


MA

MA said...

Satu lagi - kadang-kadang anak-anak macam Yaya ni (yang mungkin dahagakan perhatian dan kasih sayang) akan buat perangai sebab caraitu sahaja dia akan dapat "perhatian" walaupun dengan kemarahan - pada dia, janji ada orang "perasan" akan kehadiran dia.

The way nak "ubah" sikap ini - dengan "tunjuk"kat dia - if dia tak dengar kata, tak ada sapa akan layan or pedulikan dia. Tapi kalau dia dengar kata dan buat apa yang disuruh - puji dia dengan dengan kata-kata yang Salwa rasa dia nak dengar (contoh : Ammie sayang kat Yaya sangat bila Yaya susun buku/kasut/baju dengan cantik).


Again, it will take time for Yaya to understand this "game" - jadi kena sabar dan buat berulang-ulang sampai she gets the idea.


MA

oren said...

sabar kak..

nak buat acuan utk Yaya bukan boleh 3 bulan..sebab dari kecik dia mcm tu..so, saya rasa mkn bertahun, mungkin akan lebih dari usia dia skrg..

anak2 saya, esp Mohd, macam nih lah skit perangai..kalo mkn, mmg memilih..nak ayam saja, nak nasik saja, takmo kuah dll..kak bayangkanlah, dia yg saya jaga n bela dari kecik, la nih umo 5 tahun pun masih berperangai begitu..

kalo main, mmg tak sah kalo tak gaduh ngan mira..mira pon kadang siap protes, mcm saya asik menangkan Mohd, sedangkan tak..sebab mohd tak skolah..mira dah skolah, so, saya harapkan mira byk mengalah utk Mohd..

part Yaya kata sayang kat kak, n tak sayang kat ibu dia, saya rasa itu mmg jawapan standard budak..bg pendapat saya, tak timbul isu bohong atau apa2 aje..budak sebaya Yaya, mmg tgk dari satu sudut..dia sayang kat Ammie sbb ngan Ammie dia boleh dpt byk benda yg dia tak dpt masa dulu..so, jawapan dia mmg jujur..sama jugak bila anak2 saya ckp benda yg sama..mmg pahit dan sedih, tapi itu dari sudut anak..

akak rasa tensen mungkin sbb Yaya cuma anak sedara, bukan anak sendiri..sdgkan anak sendiri pon, byk kelaku yg tak sama, inikan plak dia yg kuar dari perut lain2..mmg kena byk sabarlah..

Zareda Norman said...

ya kak zar fikir salwa kena sabar lagi.. 3 bulan tak cukup untuk overlaps didikan, pemikiran dan sorrounding yg yaya dah tanam dan lalui selama 4 tahun.

memang bukan senang nak sayang anak orang tapi itulah kita kaum ibu, Allah berikan kasih sayang melimpah ruah untuk kita kongsikan dengan anak anak wpun bukan lahir dari kantung kita. bak kata oren tu, anak anak sendiripun kerenah mcm@ apatah lagi anak orang..

kakLuna said...

akak dh ada jwpnnya..kurang parenting skill..akak pun have to juggle between job dan hal dgn pak haji wpun yg kes pak haji tu timbul tenggelam..akak yg buat keputusan utk amik yaya dan jaga dia..maka nya nak tak nak akak kena sediakan diri akak utk jaga 2 org anak...jika tak bersedia,sepatutnya awal2 lg akak jgn amik tgjwb ni..akak ada pilihan.

bg sy sikap yaya mahupun hani adalah normal mcm kanak2 biasa....suka makan..x nak dgr ckp...memberontak...tiada yg luar biasa tp layanan akak dan expectation akak pd dorang tu yg sy tgk luar biasa. mcm dorang tu besar sgt..mungkin sy salah telahan lgpun sy baru bertemu akak dan anak2 x sampai 24 jam pun.

bnda ni mmg amik masa supaya yaya sepenuhnya fhm cara idup akak dan hani..mmg x leh compare antara mereka sbb latar belakang x sama...akak jgn garang sgt kemudian tiba2 baik sgt..sy tau akak mmg nak balance kan..cuma sy rasa budak2 can get confused whether they're being loved or being hate.

Amir Syafiqah said...

Salwa, hubby saya punya pendekatan, kalau dengar Salah sorang nangis, lepas Tanya kenapa, dua-dua kena libas. So, yg nak mengusik/pukul Tu pikir dua tiga Kali nak usik Dan yg nak nangis pun pikir jugak, kalau nangis kena dgn Abah. Kdg2 yg besar kuat mengusik yg kecik pulak cengeng(manja). Bila rule Mcm Tu masing2 bekerjasama. Aduan( suka mengadu) pun kurang.

Irfa said...

sebenarnya dua-dua saya kesian..
kesian Hani yang selama ini teringin nak adik..dapat adik tp x spt yg di ingini..mgkin kalau adik kandung dia tak terasa hati mcm ni.

kesian jugak pada Yaya..baru 4 tahun dah berpisah ngan mak kandung..tp dia tak tahu apa2.sgt mentah untuk pikir buruk baik.kalau tidak takkan dia sggup cakap 'nak duk ngan ammie sbb byk duit'..huhu,kalau saya pun sedih bila anak cakap camtu.

agak-agak masa hani selalu duk ngan kak aza di PD dulu,penah tak dia beza kan kak wa ngan kak aza?budak-budak kan..