Friday, February 18, 2011

Mencabar diri untuk berubah

Assalamualaikum w.b.t



Saya sedar yang saya ni sangat kurang sabar


Tapi hakikatnya dengan yaya ni saya banyaaaak sangat sabar banding zaman hani dulu


Mungkin nampak gaya tulis saya macam saya marah sangat


Tapi tu dalam hati jerk


Kat luar saya layan yaya sewajarnya


Bukan tak marah langsung


Marah seadanya iaitu marah seorang ibu pada anaknya


Faktor saya dah tak seganas dulu saya rasa sebab faktor umur


Juga faktor persekitaran ~ mental dan fizikal


Dulu saay selalu marah2 Hani sebab faktor pengalaman pertama


Pastu dapat pulak masalah2 dengan pak hj dengan aza lagi, semua tu menyumbang


Yerlah masa tu harapan pada suami tinggi sesangat


harapan untuk dia bantu saya uruskan anak yang dibuat secara bersama


tapi kecewa dan frust kerana part menjaga saya jer yang menanggungnya


Sedikit marah dan lepaskan amarah pada hani ~ w.pun xelok tp dah lepas pun


Dengan yaya faktor amarah tu takde, tak rasa nak marah mak ayah dia pun


Malahan jauh sudut hati bersyukur dia datang dalam hidup saya dan hani


Sungguhpun ikutkan emosi saya patut tak stabil juga ni


Tapi kematangan dalam rumahtangga buat saya mangli


Sungguhpun asyik on-off gaduh dengan pak hj


Berkesinambungan dari tu, saya ditinggalkan sepi tanpa berita


saya parah jer dan tak lagi jadikan anak sebagai tempat melepas sedikit geram


Malah pada tahun ini belum sekali pun saya libatkan hani dalam apa2 konflik emosi saya berkaitan rumahtangga


saya ikut nasihat pembaca blog ini, walaupun hani dulu boleh bagi pendapat


Tapi atas nasihat sahabat blogger saya pilih untuk tak ceritakan langsung pada dia apa perkembangan saya dan ayah dia


Balik pada citer yaya tadi, cadangan suh saya bisikkan perkara positif dah saya amalkan pun


Cuma takdelah istiqamah sangat


Sebab saya tak tidor sebelah yaya


Asalnya kami tidur bertiga atas tilam sama


tapi yaya terlampau ganas tidonya dan macam tak berapa lelap


Selain boleh menganggu tidur saya dan hani sebab dia menyondol dan melangkah badan kita sambil tido dia juga punya nafas agak kuat menyebabkan hani xgemar sangat


dan yang paling utama disebabkan keganasan dia kebarangkalian dia jatuh adalah tinggi


Memang dah pernah jatuh pun, kuat bunyi kepala dia terhentak, mujur parque lantainya tu


So pendek citer dia tido bawah atas toto, memang dia suka tido atas toto tu pun


Tapi kadang2 kalau hani tido dulu saya akan turun tido sebelah dia mas atu lah kesmepatan bisik2 benda baik tu saya buat


yaya memang selalu tido lewat dari hani sebab dia dah tido tengahari di sekolah, sedangkan hani memang penat giler sekolah dari pagi hingga ke lewat petang


So hani jam 9.3o dah masuk bilik, kalau ada kerja sekolah akan lewat sikit


Saya tetap masuk awal, selepas siyak saya dah membongkang dulu


tapi saya bangun awal, kadang 2 pagi atau 3 pagi saya dah mengadap PC


Setelkan mana2 email yg belum ambil tindakan


dan juga basuh baju sekolah....baju sekolah kena basuh hari2 tapi gosok selang sehari sebab yaya ada dua pasang jer baju sekolah pagi dan KAFA petang, hani plk ada 3 pasang


Ni saya terbangun pun sebab teringat baju yaya dua2 kotor, terpaksalah gagah bangun jugak...


Saya tengok yaya sangat becok sekarang, balik sekolah ada jer citer nak update


Saya rasa kalau saya garang tentu emosi dia pun tak stabil dan takut saya


Tapi hapapun dia tak takut, manja lagi ada, hari2 cakap senyum2 kambing yang dia sayang saya


Buat masa ni saya elakkan situasi untuk saya marah dan geram kat dia


belum sempat dia cakap lapar, makanan dah tersedia jer atas meja bulat kat depan TV ni


coco crunch, honey star dan biskut2 kesukaan dia standby jer...


kalau petang yang sempat dan rasa saya pun nak makan luar so makan luarlah kami


Jadual balik sekolah pulak dia makin cekap, tak perlu nak arahkan dah


Dulu suka leka termenung dok melepak atas sofa tu atau main bear


tapi sekarang terus buka baju masuk bakul baju kotor dan ambik baju kotor dalam beg sekolah masuk bakul


So part tu takyah nak marah2 dah


Pagi2 pun dah kurang leka walaupun masih tak sepenuhnya, tapi sekurang2nya dia dah belajar pasang butang sendiri


Sebelum ni kita ajar pun dia malas dia bantai kata adik tak tau


Sekarang senget2 dan kadang salah pun dia pasang jugak


Cuma skarf dengan tudung tak pandai pakai lagi, pakai tu pakailah tapi senget, jahit bawah dagu tu ketepi lah ke ataslah


jadik bahan gelak saya dengan hani jerk...


pagi2 dulu kena ingatkan hani masukkan baju KAFA, baju untuk tido, towel, panties, towel tangan adik dalam beg sekolah skrg dah tak payah lagi, sebab macamana pun hani tau tu tugas d
dia


Alhamdulillah hani marah2 kat yaya pun pakaian adik dia masukkan juga dalam beg, marah tu sebab yaya ni mood pagi 2 masih swing lagi, sure hani kena tengking @ marah dengan yaya masa hani kejutkan yaya


Yerlah nak taknak kena kejutkan juga sebab nak mandikan yaya siapkan ubat gigi sabunkan badan tu hani gak yg kena buat....kalau hani siap dulu tak pasal2 dia kena masuk balik sebab yaya akan termenung dalam bilik air tu...


Saya terpaksa suruh hani buat semua tu sebab pagi2 saya dah nak sediakan sarapan, nak kemaskan kadang nak iron baju sebab malam masih basah so pagiler baru iron...


So, yaya semakin memahami dan tak banyak buat peel, cuma ada satu benda saya tak dapat buat sebab takut marah saya menjadi2 nanti


Saya dah cuba ajar mengaji, ok mengaji dan sebutannya masalahnya huruf alif baris atas tu kejap lupa kejap ingat


kalau huruf susah saya boleh terima ni alif di atas 'a' dia boleh sebut 'ha'.....berpuluh2 kali dah betulkan salah juga


lama2 saya cubit bibir dia geram sangat....mujur taj pegang rotan macam zaman ajar hani ngaji dulu....


So, buat masa ni saya tak ajar dia ngaji sungguhpun dia mendesak2 saya suh ajar tiap lepas maghrib...takut darah naik....


So alhamdulillah dah kurang dah faktor untuk marahkan yaya....banyak toleransi sekarang ni


Ada juga saya tanya hani ammie ni garang sangat ker....


Hani ajwab, dulu2 ammie garang, tapi ammie garang pun kakak tetap sayang ammie lebih....


Zaman hani duk dengan kak aza dulu, dia memang tak kena marah walaupun aza garang juga....


tapi dia tetap rasa kekurangan sebab saya ni siang garang malam baik giler.....tu sebab hani akan miss saat2 nak tido dia tetap nak pelukan saya, bau ketiak saya (sampai sekarang)


Malah yaya ni pun dah pandai nak tido peluk2 ammie....so bebrapa malam ni saya ajak dia tido atas tilam tapi kesian kat hani sebab yaya asyik menghimpit dia, kadang kaki yaya kat muka hani....


kesimpulan : saya dah berubahlah.....malahan Miss Sinar terkagum dengan kesabaran saya melayan yaya....sampai dia kata, "puan, kalau saya jadi hani saya pun sedihlah tengok layanan puan pada yaya, mesti sebagai anak sendiri saya akan jeles"....


So doakanlah yang terbaik untuk kami. Sungguhpun akhir2 ni menggila betul rasa sunyi, rasa ditinggalkan tapi saya takmau sms pak hj suh dia balik. Dalam riuh hani bising dengan yaya baik di rumah atau dalam kereta tetap ada lintasan rasa sunyi dan sedih serta rasa rindu pelukan seorang suami.....rindu saya ni bukan rindu lepas pergaduhan ni tapi saya rasa rindu saya ni saya dah pendam dari saya mula kawin lagi....lama sungguh rasa ditinggalkan ni bersarang dalam hati....dan saya tak mengharap pak hj pun yang saya harap adalah seorang suami.....tapi tak tahu iapakah suami itu...


Ini semua rentetan perjalanan dan pemerhatian saya pada suasana sekitar, pada kawan2 pejabat yang cerita hal isteri, hal suami, bila saya jalan2 tengok orang jalan dengan suami dengan anak...tiba2 saya rasa sunyi tu datang....saya betul2 rasa keseorangan sbg isteri (saya gembira sebagai ibu) tapi saya gagal menggembirakan diri sebagai isteri.



Wassalam

2 comments:

jiji said...

Just start over la kak..terkesan pon tak mendalam (dr segi fizikal) sb dari dulu kehidupan uruskan sendiri.

kata orang tutup buku.

Irfa said...

kak wa..
kita serupa..masa saya membesarkan aina,saya sangat kurang sabar.
pantang silap saya memang akan menjerit..dgn suami pun saya suka merajuk..bukan sekejap tapi lama baru sejuk.

sekarang saya dah banyak berubah.
faktor umur barangkali..lebih menghargai orang-orang yang saya sayang..lebih sabar bila anak2 meragam..lebih prihatin bila anak2 bercerita..

sama2lah kita berubah ke arah kebaikkan ye kak..