Thursday, October 5, 2006

Yang bakal berakhir

Assalamualaikum w.b.t


Thursday, October 05, 2006


Bismillahhirrahmanirrahim

Semalam jam lebih 10 malam, masuk sms dari suami "Ayah ambil esok dia", itu petanda hatinya telah sedikit sejuk. Semasa perbualan dua beranak ini selepas terima mesej itu, kata ayah, "beritahu ibu, esok ayah ambil Hani di rumah Mak Ros". Ceria wajah si anak. Sebelumnya jam 8.30 malam bersama Hani menjenguk ke markaz dan ada kereta teman yang biasa menumpangkan suami, pasti memang suami turun ke sini. Jam 10 malam selepas membeli keperluan sedikit di pusat membeli belah terus menuju ke Markaz dengan hasrat menemukan ayah dan anak yang masuk 3 minggu terpisah. terus panggilan kepada ayah dibuat dan seperti biasa hanya sianak berkata-kata tapi hp di 'loud speaker'kan.


Malangnya kereta yang itu telah tiada, hampa terus pulang dan itulah mesej yang ada kerana hp di charge dan tinggal di rumah. Rasanya suami terkesan kerana selepas maghrib semalam saya ada sms ceritakan yang anak mengamuk teruk semalam.Enggan balik dari rumah Mak Ros, kupaksa, jemu ke bazar Ramadhan, singgah ke deretan gerai tepi jalan. Sementelah setelah puas dipujuk enggan juga turun bahkan lagi meraung-raung marahkan ibu terus ditinggal dalam kereta kerana dia biasa begitu.



Tidak disangka ibu diseberang jalan sini menunggu roti canai, anak telah turun kereta dan mujur juga penebar roti canai yang menghala pandangannya ke seberang nampak anak berdiri di tepi jalan menangis (meraung?)memanggil ibu dan mujur sekali lagi dia hanya berdiri menghentak2 kaki tetapi tidak berani melintas jalan kerana kereta ketika itu masyaallah banyak dan laju2 belaka masing-masing berkejar balik ke rumah untuk berbuka.



Senario itulah yang disms kepada suami dan dihujungnya ditambah "Mujur masih panjang nyawa anak", agaknya dia terkesan dan itulah serta merta disms katanya aesok ayah ambil. Ibunya bila pula? Semalam juga, sms dari suami, "Kerana Allah aku maafkan kau.....tapi dengan syarat buat akujanji bertulis". Ini apa namanya ni, taklik ke? Hai semacam Dato' K dengan bekas isterinya pula! Ku sms semula, apa yang nak ditulis, adakah perlu ditulis saya berjanji akan mentaati, menghormati dan berpegang pada janji terhadap suami dan sekiranya tidak mematuhi maka jatuhlah talak ke atas saya?



Hai adakah adil begitu? Tidak adakah cara yag lain, seumpama saya ini seperti perempuan jahat/sundal yang perlu 'diikat' agar tidak lari dari genggaman? Entahlah... suami tahu saya akan berbuat apa sahaja untk selamatkan rumahtangga ini, jadi itu;ah agakya dia suka brmain-main dengan kata-kata cerai sebab saya tak pernah menyahut cabarannya selama ini, saya sentiasa memujuknya semula. Mungkin kalau saya juga bertindak memfailkan permohonan cerai agaknya baru dia menyesal. Iyakah?? Tapi perempuan yang memohon cerai itukan tak mencium bau syurga?



Suara hati dan pemikiran siti detik 10/05/2006 06:14:00 AM 0 cetusan hati
Cerita tentang; Baiti jannati

Wassalam

No comments: