Saturday, October 7, 2006

Yang ditunggu telah tiba

Assalamualaikum w.b.t

Bismillahhirrahmanirrahim

Jam 11.30 lebih kurang h/p berbunyi, saya yang baru menukar nada dering ingatkan bunyi telefon dalam TV membiarkannya kerana ketika itu sedang mop satu rumah dan pada masa itu ada di dapur. Bila ke ruang tamu, baru nampak h/p saya bernyala. Call back, suami jawab terus cakap suruh buka pintu pagar... larrr dah sampai rupanya.

Saya buka kunci pagar dan suami rupanya drive sendiri serena tu, anak di sebelah dah tidur dalam perjalanan. Ah, malunya nak bersalam... sya terus dukung anak hantar ke dalam rumah. Keluar semula dan tanya husband boleh keluar, ke? maksud saya muat ke, sebab saya tengok macam sempit je ruang dia nak keluar. Ruang porch rumah saya ni boleh muat dua kereta tapi since sejak pindah ni suami tak pernah bawa kereta so hanya kereta saya je yang parking sini jadi saya letakkan kerusi 2 dengan meja betawi di kawasan porch ni. Jadi, dengan kembara dan Serena tak muatlah pulak, tertonjol keluar bontoy serena tu.. Jadi saya parking kembara santak sampai ke meja betawi tu, serena pulak rapat ke bontot kembara, so suami tak muat nak lalu dengan tongkat dia. Kena pusing ke belakang serena pulak, kena ambil jalan jauh. kebetulan hari ni ada pekerja SWM membersihkan longkang dan tadi betul-betul depan rumah saya, dengan motornya dan pasir yang dilonggok (korek dari dasar longkang) kesian pula tengok suami dengan tongkat ena pulah puising jauh nak masuk rumah.

Jadi, saya hanya tolong pegangkan pintu pagar agar ruangnya besar sikit dan mudah suami lalu. Lepas dah masuk rumah, amsing-masing diam dan buat hal masing-masing. Suami baring di sofa dan saya melipat baju, anak menyusu. SAmpailah azan zohor suami ke surau bawa anak, saya solat di rumah dan mengaji, pas tu suami terus masuk bilik anak dan tidur. Saya pulak di bilik tetamu tidur. Anak main-main asyik kacau ibu, last-last bangun jugak masakkan mee goreng untuk dia. Senyap kejap, pas tu bising nak mandi pulak. Ayah masih tidur, berdengkur lagi jap lagi suruh anak kejut solat asar.

Malam nilah agaknya baru dia bukak cerita, kor pasal gaduh hari tu... tapi sebelum dia buka cerita saya nak buka cerita dulu. Dah lama simpan dendam ni...


Suara hati dan pemikiran siti detik 10/07/2006 03:47:00 PM 0 cetusan hati
Cerita tentang; Baiti jannati

Wassalam

No comments: